Амагов Д. Тайна языка

Зура Итсмиолорд
Тайна языка.
Латинское " homo sapiens"

... Слово "гом"(hom), о котором мы сейчас будем говорить, я употребил в своих стихах во второй раз.

 Впервые оно было употреблено мною в  строках стихотворения:

 Ас чиркхах ягайо г1ел елла ойла, -         Свечой горит устало мысль.
 Массара шайн чиркхаш дайинчул т1ахьа.-     Кругом уже совсем темно
 Сан гом а, сан синна набахте хилла         Душа и тело в кабале,   
 Шен тутмакх хьийзадо цо тховса г1ийла...   Словно арестованы давно*

 Редактору, подготовившему эти строки к печати, я тогда разъяснил смысл слова. Но,по всей видимости, он меня неправильно понял. Поэтому то стихотворение вышло с пояснением, что "гом" означает "деган чарх"(нутро). А я в своем стихотворении под "гом" и "са" подразумевал "тело"  и "душа" в переводе на русский язык. Так они толкуются в диалекте горцев, населяющих Черные горы.


       Например, местные жители - чантийцы** говорят:"А гом"(русск.-тело, фигура) вон бу цуьнан"(плохая у него фигура). Или "А(и)гом (хребет)кагбе цуьнан"(сломайте ему хребет)по-другому, чтобы разделать тушу зарезанного скота (чоькоь д1аякххиначул т1ахьа)после того, как выбрали внутренности,говорят ‘’а гом(туша) вовшаха баккха цуьнан’’("разделайте тушу"), и т.п. Как видим, "гом", имея одно смысловое значение, употребляется горцами по разному.
   Из человека человека делают две стороны:‘’гом ‘(тело)и ‘’са’’(душа).

       Но мы тут собрались говорить о двух сторонах, которые делают человека человеком:"гом"(тело) и "са"(душа). В таком случае, невольго вспоминается латинское "гомо сапиенс"(в греческой транскрипции). Как поясняют (в переводе на русский язык) это означает "человек разумный".

      Если у меня спросить, то это латинское "гомо сапиен(с)", полностью совпадает своим  произношением в чеченском горском диалекте:‘’гом – са пиен ‘’. В итоге, наше "гом" означает" мы имеем:‘’синан ц1а’’(дом души); ‘’са лардо пиэн’’(стена, охраняющая душу); ‘’са лаьтта пиэн’’( стена,где стоит душа)и т.п.
 .
      Понятно, что наше  слово ’’пиэн’’(стена) связано с домом, двором, житьем-бытьем.
 
       Для тех, кто совсем не понимает о чем мы говорим, приведем в пример одно выражение. Например:‘’Цкъа хьалха Дала поппарах Адаман гом кхоьллина, т1аккха цунна чохь, Цо са диллина’’(Сперва Бог создал тело Адама из глины, потом вложил в него душу). Из этого видно,что одно "гом"(тело, конституция) подчеркивает смысл сказанного. Бог сперва создал из глины человека, и пока в Адама не вложили душу, то он не был человеком.


        Покажем родственность чеченских слов: ’по(ппар)’’(глина), ‘’пи(ен)’’(стена)

         Видимо,  с латинско-чеченским "гом(о)" связано и "гои" на иврите. Если это так, то,  евреи называют представителей других народов "гоями", и это означает ‘’хьекъал доцу нах’’( люди без ума); ‘’син1а(духовность) йоцурш’’)без духовности); ‘’Дэла воцурш’’(без Бога); ‘’кхетам боцурш’’( без разума).
 
           Например, на некоторых, "больных на голову" чеченцы говорят:‘’гомш санна 1овдалла ву’’(глупый,как буйвол); ‘’гомш санна боьха ву’’( грязный, как буйвол). А на тех, кто имеет огромное телосложение говорят:‘’ гомш санна ву’’(как буйвол). Надо сказать, что буйволы издревле используются людьми в качестве тягловой силы.
 
            Я не антисемит, и  не говорю, что евреи считают всех, кто не входит в их народность,  вроде вьючных животных. Но, правда, если бы чеченцы называли другие народы "гомш"(буйволы), то пришлось бы с этим считаться.

           Есть в чеченском языке еще одно слово "гом"(произносится "гоом").В переводе на русский язык оно означает "враждебный". Например, мы говорим: ‘’гом нах’’(враги); ‘’гом хьажар’’(смотреть враждебно, неодобрительно); ‘’гомалла’’(враждебность)
 
             Всего этого достаточно, чтобы подчеркнуть, что слово "гом" не только латинско-чеченское, но и использовалось в шумеро-арамейских языках. Оттуда пришло, по всей видимости, к евреям‘’гуф’’ в значении(‘’тело’’; ‘’масса’’), а к  русским – ‘’изгои’.
 
        Таким образом, видим, что чеченское  слово "гом" имеет очень древние корни. Поэтому, считаю большим недостатком чеченских историков тот факт, что они не извлекают пользу из толкования(этимологии) чеченского языка

 
       Из вышесказанного видно какую огромную пользу несет толкование этого слова с чеченского языка, и при словообразовании(неологизмы).
        И в дальнейшем, извлекая пользу из всего этого,постараемся рассмотреть родственность латино-горских(чеченск.) языков ( Просьба ко всем: если я высказал мнение, которое идет в разрез с вашим, простить меня. Мы говорим о языковом и историческом аспектах.)
 
          Например, если это слово поставить в начале,как говорят горцы:– ‘’гом се берг’’(‘’гомсеберг’’)(горское –‘’се’’, лит. –‘’сте’’),то получается:‘’дег1 сте дерг’’имеющий  женское телосложение); ‘’зуда’’(женщина); ‘’зударийн хьесапехь верг’’(женоподобный)
Надо сказать, что здесь мы видим еще один нюанс. Корень латинского(в греческом произношении)‘’se(-ks)имеет равный корень с горским(чеченским)‘’се’’(лит. сте).
 
         Давайте рассмотрим антоним слова "се"-‘’эра’’( ‘’эр’’; ‘’эри’’; ‘’эро’’)
Покажем, что в латино-чеченском языке у него один смысл. Понятно, откуда пришло слово ‘’эротика’’(греческ.) В других мировых языках это слово трактуется немного по другому.

          Древность этого слова наблюдается с горского:’эра’’; ‘’эралла’’; ‘’орулла’’; ‘’арулла’’. Для разъяснения скажу, что эти слова употребляются при определении  мужского пола скота. Например: ‘’эра ка’’( баран); ‘’эра су’’(‘’сту’’)(бык); ‘’эра бог’’(‘’бож’’)(козел) и т.д.
 
           Рассмотрев  удивительную древность чеченских  слов "гом", "се", эра", давайте скажем о "Гоморе" и Содоме", о которых говорится в Торе. Первое с арамее-горского (чеченское) я бы прочел, как "Гом эрой", а второе - "Се къам". На русском языке толкуется,   как" самцы", "самки" соответственно.


        Это наводит на мысль: Был ли это Гомор, городом, в котором жил пророк Лут*** и где его навестили ангелы. Как известно, этот город погряз в мужеложстве. Есть подтверждение тому, что Лут (да простит его Всевышний)просил жителей того города не беспокоить его гостей, а вместо них у него есть дочери, но те отвечали отказом.
   

      Также можно толковать, Содом,где женщины занимались сожительством. Поэтому Всевышний уничтожил оба города, показывая равную  степень грехов.( Статья сокращена)

 
Автор: Адам Итон.
--------------------------------------------
*- вольный перевод стиха,
**- один из девяти чеченских тукхумов(родов)
***- Библейский вариант: Лот

МЕТТАН КЪАЙЛЕ.

Латинин – ‘’гомо сапиенс’’.

 

...Вай х1инца дуьйцур долу ‘’гом’’ боху дош, ас сайн байташкахь шолг1а далийна дара.

Ткъа и дош юкъахь хиллачу хьалхарчу байтан мог1наш ишта а долуш:

‘’...Ас чиркхах ягайо г1ел елла ойла,

Массара шайн чиркхаш дайинчул т1ахьа.

Сан гом а, сан синна набахте хилла,

Шен тутмакх хьийзадо цо тховса г1ийла...’’
 

Х1етахь и мог1наш зорбане даьхначу редакторе ас хьалхе д1а аьллера оцу дешан маь1на . Амма важа сох нийса цакхетта хиллачох тера дара. Цундела и байт ара а яьллера; ‘’гом -дег1ан чарх’’, бохучу цуьнан билгала даккхарца. Ткъа ас оцу байтаца дийцина ‘’гом ‘’ а, ‘’са’’ а, г1азакхийн маттарчу; ‘’тело’’ и ‘’душа’’ бохучу кхетамехь дара. Нохчийчохь, Арцул лакхарчу ламорошна юкъахь и лелаш ма хилларий .


Масала, цигарчу ч1аьнташа олу; ‘’а(и) гом( тело; фугура) воун бу цуьнан(-хьан)’’. Йа, ‘’а(и)гом (хребет)каг бан безара цуьнан’’. Вуьшта йиначу хьайбанийн меженеш(чоькоь д1аяхначул т1ахьа) вовшаха якхха олуш а олу цара; ‘’а гом(туш) вовшаха баккха цуьнан’’, ишта д1а кхин а.


Гуш ма дарра, вай дуьйцу ‘’гом’’, массанхьа а шен маь1на цхьаъ долуш, тайп-тайпаначу меттехь леладо ламороша. Амма вай кхузахь дийца кеч йинарш ю, адамах адам деш йолу ши аг1о; ‘’гом ‘’а, ‘’са’’ а . Т1аккха иштачохь лаахь а, цалаахь а вайна дага дог1у, латинин – ‘’гомо сапиенс’’(грекин транскрипци). Дийцарехь, ша г1азакхин маттара - ‘’человек разумный’’(‘’кхетаме’’; ‘’син1а(духовный) ерг’’; ‘’хьекъале стаг’’) санна хуьлуш долу.


Соьга хаьттича, и латинин –‘’гомо сапиен(с)’’, шен дуьззиначу маь1наца цхьанадог1у, нохчийн-ламоройн; ‘’гом – са пиен ‘’, бохучу аларца. Т1аккха вайн гом бохург хуьлу: ‘’синан ц1а’’; ‘’са лардо пиэн’’; ‘’са лаьтта пиэн’’ оцу кепара кхин д1а а.


Кхеташ ду ишта, вайн -’’пиэн’’ боху дош а ц1ийнаца , г1опаца, 1эр-дахарца доьзна хилар. Масала, оцу кхетамехь и лела, г1азакхийн маттарчу: ‘’дом’’; ‘’защита’’; ‘’преграда’’ бохучу дешнашца а.

Т1аккха вай дуьйцучунна гуттаре цакхетачунна гайтамна далор вай цхьа алар. Масала; ‘’цкъа хьалха Дала поппарах Адаман гом кхоьллина, т1аккха цунна чохь, Цо са диллина’’, бохург. Кхузахь вайна го, оцу цхьана ‘’гом’’ бохучу дашо, вай аьллрг мел ч1ог1а шен кхетамца нисдо. Дала цкъа хьалха поппарах Адаман гом ( ‘’тело’’; ‘’конституци’’) бинийла, т1аккха цунна чохь, Цо са диллийчи бен, Адамах, Адам хилла воцийла а гойтуш.

Билгаладоккхур вай, нохчийн маттарчу ‘’по(ппар)’’, ‘’пи(ен)’’ бохучу дешнашна юкъера гергалло а. Иза а, важа а цхьана латтан-маь1даха деш(беш) хилар а, церан орамаш цхьаъ хилар а гойтуш(дагадайта кхузахь, вай лакхахьа хьахийна долу, нохчийн ‘’гом- са пиен’’ а, ‘’латинийн-гомо сапиен(с))’’.


Схьахетарехь латинин-нохчийн ‘’гом(о)’’ бохучу дашца доьзна ду, ивритан –‘’гои’’ а. Нагахь иза ишта делахь, жуьгташа кхечу къаьмнехь олу ‘’гои ‘’ а кхета деза, уьш цара: ‘’хьекъал доцу нах’’; ‘’син1а(духовность) йоцурш’’; ‘’Дэла воцурш’’; ‘’кхетам боцурш’’, санна ларарна олуш дуйла.


Масала, цхьацца коьртаца дика воцучу стагах нохчаша а олу: ‘’гомш санна 1овдалла ву’’; ‘’гомш санна боьха ву’’. Вуьшта шен гом боккха болучох а олу –‘’ гомш санна ву’’,ишта д1а кхин а. Аьллачунна т1етоха деза, гомаш шираллехь дукхачу а къаьмнийн г1оматца д1адужу белхан хьайба хилла хилар а.

Со антисемит вац, цундела ас цабоху, жуьгташа шайн къомаха мел воцург, д1адужу хьайбанаш санна лору. Амма цхьабакъду, нохчаша кхечу къаьмнеха и ‘’гомш’’ олуш делахь, т1аккха-м лара дезара иза ишта.


Кхин цхьа дош а ду нохчийн маттаца –‘’гом’’(ала –‘’гоом’’),бохуш. Ша г1азакхийн маттара – ‘’враждебный’’ санна хуьлуш долу. Масала, вай олу: ‘’гом нах’’; ‘’гом хьажар’’; ‘’гомалла’’ и. д1. кх. а.

 

Вай х1инцалца схьа дийцнарг тоьаш ду аьлла хета, и ‘’гом’’ боху дош, ша ц1енна латинин-нохчийн хилла а ца1аш, шумерийн-арамейн меттнашкахь а лелла дуьйла хаа. Цигара кхаьчначохь тера ду и, масала, жуьгташка –‘’гуф’’(‘’тело’’; ‘’масса’’), г1азакхашка – ‘’изгои’’ , бохучу барамашкахь а.


Цу тайпа, вайна хаало мел инзаре шира дош ду, нохчийн – гом боху дош. Цундела ледарло санна хета, цунаха нохчийн историкаша а, меттан талламхоша цхьа а пайда оьцуш цахилар. Гайтамна аьлча, масала, оцу гом бохучу дашах пайда а оьцуш, г1азакхийн маттара – ‘’памятник’’ боху дош, нохчийн маттахь вай аьлча хир дара –‘’иэсангом’’ санна. Ткъа уьш санна долу масалаш, дуккха а хила тарлуш дара, нохчийн маттахь керла дешнаш кхуллучохь.


Аьллачо гойту, мел шуьйра шех пайда эца йиш йолуш ду и дош, нохчийн меттан талламашкахь, нохчийн маттахь керла дешнаш кхуллучохь. Ткъа х1инца, вай ваьшша цунаха пайда а оьцуш, кхин д1а а талла хьовсур вай, латинин –ламоройн(нохчийн) меттийн уьйраш( дехар ду, нагахь ас шена цхьа цатовш дерг аьлла хеттачунна бехк цабилар. Вай дуьйцург, маттаца а, историца а доьзна хиларна нислур ду иза ишта).

Масала, нагахь вай и дош хьалха а х1оттийна, ламоройн аларехь – ‘’гом се берг’’(‘’гомсеберг’’) аьлча(ламаройн –‘’се’’, лит. –‘’сте’’), иза хир дара: ‘’дег1 сте дерг’’; ‘’зуда’’; ‘’зударийн хьесапехь верг’’, ишта д1а кхин а. Цу тайпа вайна хаало, латинин маттара(грекийн аларца долу) – ‘’гомосексуал’’(-гомосексуализм) а, ламоройн(нохчийн) – ‘’гомсеберг’’(-гомселла) а, цхьаъ хуьлуш дуйла.

Ала деза, вайна кхузахь гучадолуш кхин цхьа х1ума хилар а. Латинин(грекин аларца долу) – ‘’se(-ks).’’, бохучу дешан орам, ламоройн(нохчийн) –‘’се’’(лит. сте), бохучуьнца боьзна хилар.

Ткъа х1инца гойтур вай, оцу -‘’се’’ бохучу дешан - ‘’эра’’( ‘’эр’’; ‘’эри’’; ‘’эро’’) боху антоним а. Цуьнан латинин-нохчийн маттахь цхьатерра маь1наш дуьйла а гойтуш. Кхузара вайна го, ‘’эротика’’(греки аларца) боху дош мичара схьа ду а. Цу дешан кхетам хила безачура кхечу дуьненан меттанашца цхьажимма кхечу аг1ора баьлла буйла а.

Ткъа цуьнан ма-дарра шираллера маь1на го, ламаройн: ‘’эра’’; ‘’эралла’’; ‘’орулла’’; ‘’арулла’’, бохучу легаршгахь. Гайтамна аьлча, цу кепара и дош цара олу,шаьш хьайбанийн боьршалла билгала йоккхучохь, масала: ‘’эра ка’’; ‘’эра су’’(‘’сту’’); ‘’эра бог’’(‘’бож’’) и.д1. кх. а.

Цу тайпа, нохчийн маттара, инзаре шира: ‘’гом’’; ‘’се’’; ‘’эр’’, боху дешнаш тидиначул т1аьхьа, х1инца тидам бер вай, масала , Тоурато юьйцучу ‘’Гоморрий’’, ‘’Содом’’(грекин аларшца) бохучу г1алийн ц1ерашна. Кхузахь хьалхарнийг ас йоьшур яра арамейн –ламаройн(нохчийн) –‘’Гом эрой’’ санна,ткъа шолг1анийг – ‘’Се къам’’, бохучу барамехь. Г1азакхийн маттара церан маь1наш, хьалхий-т1аьхьий: ‘’самцы’’ ; ’’самки’’, санна а лоруш.

Т1аккха иштачо ойла хуьлуьйту; Лут – пайхамар(а.с.) ваьхна а, цунна хьешиий –малийкаш дахкийна а йолу г1ала – ‘’Гомор’’ хилла юй те, бохучунна. Хууш ма хиллара, шен боьрша нах , боьршачу нахаца леларца сийза яьлла хилла йолу. Цунна тоьшалла ду, Лутас(а.с.), цу г1аларчу нахе, шен ‘’хьайший’’ 1адда а битахьара, царна метта шен мехкарий бара шуна, аьлча а, вукхара баьхначу - ‘’х1а-х1ано’’.

Оцу кепара, вай кхин а д1а таллам бича хетало, ‘’Содом’’ бохуш хиллачу г1алара зударий а вовшашца лелла буй те, бохург . Т1аккха Дала и ший а г1ала цхьаний х1алак яр, и къа а, важа къа а цхьатеррачу эрчонца Шена дуйла гайтархьама а долуш. (статья яц йина ю).