1947 г. Историк Дэвид Сезарани о еврейск. террориз

Перевод транскрипта передачи All Things Considered, вышедшей в эфир 2009-08-08

****

Итак, дело происходит в Палестине. Повстанцы в борьбе за независимое государство подкладывают бомбы и убивают невинных людей. Они хотят покончить с оккупацией. Звучит вполне знакомо, но это 1947 год. И террористы борются против британского правления, чтоб установить Еврейское национальное государство.

Это фон, на котором разворачивается сюжет новой книги «Шляпа майора Фаррана», британского историка Дэвида Сезарани (David Cesarani,"Major Farran's Hat" ). После долгого ожидания ключевые английские архивы того времени открыты. И его книга возвращает читателя к давно забытому убийству, которое, по утверждению Сезарани, послужило важным фактором, приведшим к созданию государства Израиль. В 1947 году Британия все еще контролировала территорию Палестины.

Профессор ДЭВИД СЕЗАРАНИ:

- Для Британии маленькая Палестина была стратегически важной территорией на Среднем Востоке. Неприятность, однако, заключалась в том, что палестинские евреи, а верней, евреи всего мира, верили, что Палестина должна стать еврейским государством. Тысячи людей переживших гетто и лагеря смерти отчаянно хотели добраться до земли, обещанной им Британским правительством в 1917 г. в Декларации Балфура. Но Британское правительство в то время было гораздо более заинтересовано в умиротворении вновь возникших арабских государств, владевших нефтяными залежами.

Министр иностранных дел Эрнест Бевин пришел к выводу, что надо остановить иммиграцию евреев. Это привело к возмущению евреев в Палестине. Вооруженные подпольщики начали мстить британским оккупационным войскам и сделали их жизнь невыносимой.

ВЕДУЩИЙ:

- И англичане должны были найти выход как бороться с восставшими. И, как вы пишете, самое высокое руководство решило направить человека по имени Рой Фарран, майор Рой Фарран, которому поручили возглавить специальное подразделение против террористов. Расскажите немного о нем и его миссии.
 
- Рой Фарран был оним из самых заслуженных офицеров Британской Армии. Это был прирожденный вояка. Он был взращен как воин и, я думаю, служба еще более ожесточила его. Он себя представлял кем-то вроде Мессии, который всегда прав и может решить любую проблему, используя быстрые и жесткие акции.

- Майор Рой Фарран, конечно, центральная фигура. Но в центре сюжета исчезновение и, видимо, убийство 16-летнего мальчика. В последний раз его видели в Мае 1947 года, когда он распространял памфлеты на улицах Иерусалима. Его звали Александр Рубовиц. Кто он был и что с ним случилось?

- Александр Рубовиц принадлежал к поколению, которое выросло во время Британской оккупации и верило, что евреи в Европе были преданы и вырезаны, и которое отчаянно хотело создать еврейское государство.
6 го мая 1947 года одно из подразделений Фаррана выследило Александра Рубовица, когда он пересекал Рехавию; это элегантный район Иерусалима с бульварами и домами с балконами. И женщина, стоящая на балконе, заметила молодого парня, которого скрутили и потащили к машине британской полиции. Дверь захлопнулась, машина уехала и больше Александра Рубовица никто никогда не видел.

- И улики в конце концов привели к майору Фаррану, шляпа была найдена на том месте.

- Дети, игравшие неподалеку, увидели шляпу на дороге. Они принесли шляпу в полицию, и ее послали на судебную экспертизу. Внутри на ленте было выведено чернилами: Фарран. Когда эта информация проникла в прессу разразился скандал, потому что очень быстро пресса вышла на Роя Фаррана и его полицейский отряд.

- Исчезновение Александра Рубовица отозвалось террористическими актами. Одной из групп удалось послать бомбы в письмах к членам Британского парламента. Они даже изобрели плащ с бомбами в подкладке.

- Надо сказать, что еврейские террористы, которые оперировали за пределами Палестины, вероятно были первыми современными международными террористами. Они были пионерами многих современных видов терроризма: бомбы в письмах, импровизированные взрывные устройства. Они наводили ужас на англичан, потому что умудрились забросить бомбовых умельцев в Соединенное Королевство. Они проникли в то, что мы теперь называем Государственную Безопасность.

- И была реакция на это в 1946-47 гг в Британии.

- Да. Всего пару лет после освобождения из концлагерей британскими солдатами, американскими солдатами, появились толпы на улицах Британии, атакующие синагоги, оскверняющие кладбища. Британские фашисты снова обрели силу, благодаря возмущению людей, которые не могли понять, что случилось.
Совсем недавно английские солдаты отдавали последние силы, чтоб освободить Европу, освободить евреев от нацистской тирании, и вот евреи атакуют британские силы в Палестине. Они не понимали непреодолимого желания евреев иметь свое государство. И они испытывали горечь и гнев от того, что евреи кусают руки, которые их спасали.

- И майор Рой Фарран персонифицировал этот гнев. Он признался, что выкрал Александра Рубовица. И он сбежал из Палестины, чтоб избежать наказания. Но потом он вернулся и был судим военным судом.

- Суд был абсолютным фарсом. Все критические свидетельства, кроме шляпы, были забраны. Защитник Роя заявил, что шляпа в лучшем случае непрямая улика. Рой не был наказан. И когда было объявлено, что он невиновен, еврейская община в Палестине пришла в ярость. В их глазах британское правление потеряло последнюю каплю законности.

Я думаю было много соломинок, которые сломали хребет британского верблюда, но, я думаю, что похищение Рубовица было наиболее эмоциональным. Оно задело живой нерв. И Британия, под обстрелом евреев всего мира и тех, кто им симпатизирует, выбросила белый флаг. ООН обсуждала этот вопрос и проголосовала за создание еврейского государства.

- Интересно, предлагает ли ваша книга надежду на будущее для Израиля и Палестины. Я имею в виду, что ваша книга в основном о еврейских террористических группах, которые в конце концов влились в демократическую систему. Есть ли параллели?

- Одна из причин, которая заставила меня взяться за этот предмет - это волна анти исламизма в Британии после 911, после бомб в Лондонском метро. Я хотел посмотреть как британцы реагировали на еврейский терроризм после Второй мировой войны. И очень много горького сходства в том, как поднялась волна исламофобии сейчас и волна антисемитизма тогда в ответ на атаки еврейских террористов.

Но я думаю, что есть и повод для надежды в истории Роя Фаррана и трагедии Александра Рубовица Мне хочется думать, что мусульмане, иудеи, христиане смогут мирно жить вместе, как сейчас живут евреи в Британии и им удастся позабыть распри.

- Спасибо профессор Дэвид Сезарани. Профессор преподает историю в Лондонском Университете.

****

https://www.npr.org/transcripts/111630824

Our next story takes place in Palestine. Militants are carrying out acts of terrorism, setting off bombs and killing innocent bystanders in their struggle for an independent homeland. They're trying to end an occupation. It all sounds familiar, but the year I'm talking about is 1947. And the terrorists described are fighting for a Jewish national state and fighting to end British rule.

This is the setting for a new book called "Major Farran's Hat" by British historian David Cesarani. He spent years waiting for key archives in Britain to be declassified. And his story revisits a long-forgotten murder, which he argues helped lay the groundwork for the creation of the State of Israel.

In 1947, the Second World War was over but the British were still in control of Palestine.

Professor DAVID CESARANI (Author, "Major Farran's Hat"): To the British, Palestine was a small but strategically important piece of real estate in the Middle East. The trouble was the Jews in Palestine - in fact, the Jews around the world - had been led to believe that Palestine was going to become a Jewish homeland.

There were tens of thousands of survivors of the ghettos and the death camps desperate to go to the land they believed to have been pledged to them, by the British government in 1917 in the Balfour Declaration. But that very same British government was much more eager to appease the newly emergent Arab states which were, of course, sitting on top of a lot of oil.

The Foreign Secretary Ernest Bevin set his mind against permitting Jewish immigration. And that triggered a revolt within the Jewish population of Palestine. Underground armies began to wreak havoc on the British occupation forces and made the life of the British absolutely miserable.

RAZ: And so the British had to figure out what to do. I mean, they had an insurgency on their hands. And as you point out, from the highest levels, they decide to send in a man named Major Roy Farran to sort of take charge of a counter terrorism unit. Tell us a little bit about him and his mission.

Prof. CESARANI: Roy Farran was one of the most highly-decorated officers in the British Army. He was a warrior, born and bred. He came from military background. And I think that the years of military service had, in a way, brutalized him. He had developed a kind of Messiah complex that he believed he was right and that he could solve problems with a swift, if brutal, action.

RAZ: Now, Major Roy Farran is of course the central character. But the central narrative is the disappearance and apparent murder of a 16-year-old boy. He was last seen passing out pamphlets on a Jerusalem street in May of 1947. His name was Alexander Rubowitz. Who was he and what happens to him?

Prof. CESARANI: Alexander Rubowitz was typical of a generation of youngsters who grew up in the shadow of the British occupation, who believed that the Jewish people in Europe had been betrayed and had been massacred, and who were desperate to create a Jewish state.

On the 6th of May, 1947, one of Farran's unit spotted Alexander Rubowitz moving through Rehavia; it's a classy neighborhood of Jerusalem full of leafy boulevards overlooked by apartment buildings with balconies. And a woman who was standing on a balcony saw a young lad being wrestled to the ground and then dragged into the back of the kind of car used by the British Army and the police. The door slammed shut, the car drove off, and Rubowitz was never seen again.

RAZ: And the evidence eventually points to Major Farran, a hat was found on the scene.

Prof. CESARANI: Kids who were playing nearby saw a hat lying in the road. They took the hat to a police station, and it was sent for forensic examination. And written in ink on the sweatband with the name Farran.

RAZ: Hmm.

Prof. CESARANI: And when that information was leaked to the press, all hell broke loose, because it didn't take the press very long to find their way to Roy Farran and his police squads.

RAZ: The disappearance of Alexander Rubowitz unleashes all kinds of reprisals, terrorist reprisals. One of the groups then manages to send letter bombs to members of parliament in Britain. They even invent a coat lined with explosives.

Prof. CESARANI: The Jewish terrorists operating out of Palestine, it has to be said, were probably the first international terrorists of the modern era. And they pioneered many of the same techniques: letter bombs, improvised explosive devices. They terrified the British because they managed to get bombmakers into the United Kingdom. They penetrated what we would now call Homeland Security.

RAZ: Hmm. There was a backlash to this in 1946, 1947 in Britain.

Prof. CESARANI: Yeah, just a couple of years after the liberation of the concentration camps by the British Army, by the American Army, there are mobs around paging through British streets attacking synagogues, desecrating cemeteries. The British fascist movement makes a comeback on the strength of the deep resentment felt by British people who couldn't understand why.

So recently after British servicemen, servicewomen, had given their all to liberate Europe, to liberate Jews from Nazi tyranny, the Jews were now attacking the British forces in Palestine. They just couldn't get their heads around the urgent desire, the need that the Jewish people felt to have their own state. All they felt was bitterness and anger that the Jews were biting the hands that had saved them.

RAZ: Hmm. And Major Roy Farran personifies that anger. He confesses to having kidnapped Alexander Rubowitz. He then flees Palestine to escape prosecution. He eventually is returned and court-martialed.

Prof. CESARANI: The trial of Roy Farran was an absolute farce. All of the crucial evidence except for the hat was withheld. And Roy's solicitor pointed out that the hat was circumstantial evidence at best. Roy got off. And when he was pronounced innocent by the court, the Jewish community in Palestine was spitting fury. In their eyes, this helped to strip whatever legitimacy remained for British rule in Palestine.

I think there were many straws that broke the back of the British camel, but I think the abduction of Rubowitz was one of the most emotive. It touched a raw nerve. And with Jews all around the world and sympathizers ranged against them, the British threw in the towel. The United Nations debated the issue, and as we now know, they voted for a Jewish state to be created.

RAZ: Hmm. I'm wondering if your book offers hope for the future of Israel and Palestine. I mean, after all, your book is largely about Jewish groups that were terrorist groups eventually absorbed into a democratic system. Are there parallels?

Prof. CESARANI: Well, one of the things that drew me to the subject was the wave of anti Muslim feeling in Britain after 9/11, after the bombings in the London Underground. I wanted to see how the British people had reacted to Jewish terrorism after the Second World War. And there were many depressing similarities in the same way that there's been a surge of Islamophobia, there was a surge of anti-Semitism in response to Jewish terrorist attacks.

But I think there's a message of hope in the story of Roy Farran and the tragedy of Alexander Rubowitz. I would like to think that Muslims, Jews, Christians, will be able to live together peacefully in the way that the Jews and the British in the end managed to bury the hatchet.

RAZ: That's Professor David Cesarani. He teaches history at the University of London. His new book is called "Major Farran's Hat."


Рецензии