Алексей Котов. Рассказ Иуда

«І У Д А»
1.
Весь тиждень Толіку снилися запахи. Запахи були найрізноманітнішими, починаючи від п»янкого фіміаму запеченого пацятка і завершуючи трунком найчистішого самогону, наснаженого сорокома травами.
- Я готовий! - Толік пригладив долонькою упертий чубчик на голові і відійшов від дзеркала.
Люся плела в кріслі.
- Ну, чого ти? .. - Толік подивився на дружину. - Запізнимося!
- Ми нікуди не підемо, - не піднімаючи голови, сказала Люся. - Я посварилася з Наташкою.
Толік поволі опустився на диван.
- Як це посварилася?! - його голос трагічно здригнувся.
- Дуже просто - на все життя.
Суботні вечірки у Петрових тривали весь жовтень. Річницю весілля змінила ціла серія днів народжень. Рожевощока теща Петрових з регулярною настирливістю курсувала між містом і селом. Коли жінка з запахущими торбами йшла від зупинки автобуса до під'їзду дочки, дільничний міліціонер не переставав дивуватися великій кількості бездомних собак у своєму районі.
Толік проковтнув слину. Веселе свято хмільного застілля розтануло, як дим.
- А може, залагодиться, га? .. - Толік благально дивився на дружину. - Ходімо!
Люся підняла очі. У Толіка було жалюгідне, розгублене обличчя.
- Ні! - коротко кинула Люся.
Толік цілу хвилину тупо розглядав телевізор у кутку.
- Мені в гараж потрібно, - нарешті вичавив натужно він. - Я, загалом ... Я піду ...
Люся нічого не відповіла. Намагаючись не дивитися на дружину, Толік вийшов з кімнати. У передпокої стиха гупнули вхідні двері.
Люся раптом зрозуміла, що зараз заплаче.
«Втік, бісове насіння! - думка була пекучою, як кропива. - До Петрових пішов, іуда !!..»
Люся кинула плетиво і затулила обличчя долонями ...
2.
Петрови жили двома поверхами нижче. Двері відчинила сама господиня.
- А Люся де? - з обличчя Наташки визирало непідробне здивування.
- Вона того ... - Толік засоромлено розглядав свої черевики. - Вона захворіла, отже! А я так ... Я до вас ненадовго.
По лицю Наташки майнула легка тінь.
- Проходь, будь ласка, Толю, - вона посміхнулася.
У вітальні Толіка зустріли радісні вигуки гостей. Наташа посадовила його за стіл. Царство ароматних пахощів розчахнуло свої двері до безмежжя.
- Штрафну йому! .. - весело рикнув чоловік Наташки Сергій.
Оковита пахла луговими квітами та бджолиним медом. Перші сто грамів вогнем пройшли по горлу і затишно влаштувалися в шлунку Толіка.
- Ну, як, братику? - Сергій змовницьки підморгнув.
Толік блаженно усміхнувся. Кавалки м'яса танули в роті, а поруч ліктя вже стояв другий, повний до країв, погарчик ...
3.
Спочатку Люся не звернула уваги на дзвінок. Потім вона залишила у спокої вже добряче покусаний кулачок і попленталася до передпокою.
За дверима стояла усміхнена Наташка. Вона тримала перед собою тацю, прикриту згори великою серветкою.
- А я до тебе! - Наташка примружилася. - Пустиш в гості?
Люся розгублено посміхнулася у відповідь і відхилила двері.
- А хай їх, цих хлопів, - весело щебетала Наташка, розставляючи на столі тарілки. - Я за тобою скучила. Люсенько, люба, пробач мені, будь ласка, еге? .. Іноді я таке бовкну, що потім сама віри не йму.
Люся радо кивнула.
- Таж і я погарячкувала ... - вона несміливо всміхнулася. - Правда?
- Правда. Тільки дурна все-таки я, а не ти.
Люсьці раптом закортіло розреготатися від полегшення.
- Так, за що вип'ємо? - Наташка хвацько потерла долоньки. - До речі, ти чого стоїш? Сідай! За чоловіків пити не будемо, їм поки що і без нас весело. Давай за тебе?
- І за тебе! ..
4.
- Хлопці, анекдот! - Серьога розмахував руками, як диригент. - Приходить, значить, хохол до лікаря. Той йому каже: «Вам потрібна сувора дієта. Ви не повинні їсти нічого зайвого». Хохол: «Як це, лікарю?!» Лікар: «Дуже просто. Ви повинні їсти тільки найнеобхідніше». Хохол здивовано: «Тільки найнеобхідніше?.» - «Так!» - «Лікарю, але ж я за місяць від цього сала зарохкаю!»
Толік совався на стільці і поглядав на годинник. Стрілки показували вже половину дев'ятого. Толік тужливо розмірковував про своє повернення додому і відкладав його з хвилини на хвилину ...
5.
... Люська сміялася до сліз.
- Або ось ще, - Наташка спробувала бодай на мить стати серйозною. - П'яний чолов»яга приходить додому. Він мовчки протиснувся повз дружину, але перечепився об триколісний велосипед сина і гепнувся на підлогу. Дружина, зловтішаючись, каже: «Ага! .. Бачиш, а я ж тебе попереджала!». Чоловік бурмоче собі під ніс: «Точно! .. І навіщо я тільки купив цей чортів велосипед?! »
Наташка досягла сигарети і відійшла до вікна.
- Наташ, розкажи ще що-небудь! - Люська захоплено дивилася на подругу. - Будь ласка!
- Почекай, - Наташка тикнула сигаретою в шибку. - Подивися, ондечки Толік сидить, як гриб під дощем. Напевно, додому боїться повертатися.
Люська хутко встала.
- Де?
Толік сидів на лавочці біля під'їзду, піднявши комір легкого плаща. Він сильно горбився і трохи хилився на бік.
- Правильно робить, що боїться, - твердо сказала Люся. - Зрадник!
- Ти знаєш, так не можна, - Наташка м'яко посміхнулася. - Врешті-решт, можна зрозуміти і пробачити будь-яку людину.
- Навіть цього Юду?!
- Юду? .. - Наташка похитала головою. - Може, я й не надто добрий адвокат, Люсько, але твого Толіка я змогла б виправдати навіть перед середньовічною інквізицією! ..
6.
Холод пронизував до кісток і тепло трималося тільки в шлунку.
«У гараж піти ночувати, чи що? - Толік сунув до рота цигарку і намацав у кишені сірники. - Задубієш тут ... »
Він озирнувся і жалісливо подивився на вікна своєї квартири. На мить йому здалося, що за шторою майнула чиясь тінь. Толік зіщулився.
Сірники були мокрими. Толік з надзусиллям запалив одного і завважив, що у нього зрадницьки тремтять руки ...
7.
- Гаразд, давай усе спокійно з»ясуємо. Скажи, твій Толік був винуватцем нашої сварки?
- Ні, - Люся здвигнула плечима.
- Тобто, він дізнався про неї перед самим відходом? Скажи, коли Толік йшов, ти знала, що він взяв напрям до нас?
- Так.
- Ти намагалася утримати його?
- Ні. Він же доросла людина!
- Дорослий? .. - Наташка засміялася і плеснула кулачком по долоні. - Дуже добре! Тепер давай поставимо самих себе на місце твого чоловіка.
Люся скривилася і подивилася у вікно ... З висоти третього поверху фігура на лавці під дощем здавалася маленькою і вбогою.
«Кашкета не надягнув, - механічно подумала Люся. - Застудиться ще ... »
- Значить, звинувачення не заперечує? .. - Розпашіле обличчя Наташки світилося від азарту. - Отже, по-перше, я абсолютно впевнена в тому, що Толік дуже чекав цієї суботи. Дуже, розумієш? ..
- Все одно він юда, - перебила Люся. - Продав дружину за шматок поросяти і склянку спотикача.
- ... По-друге, коли продають, то вже не сподіваються отриматиназад  продане, - миттєво  парирувала Наташка. - Вчинок Толіка був імпульсивний і схожий на вчинок дитини. Маленький хлопчик раптом дізнався, що йому не можна йти на подвір»я, щоб побавитися з іншими дітьми. Але він так очікував цього дня! ..  Даруй, Люсько, але йому було дуже боляче.
- А мені хіба не було боляче?! - обурилася Люся.
- Тоді чому ти не попередила його заздалегідь про нашу сварку? - Наташка уважно подивилася на подругу. - Хочеш, я скажу чому? Ти впивалася своєю образою на мене і тобі була цікава тільки вона. А ще тебе дратувала радість Толіка з приводу майбутньої вечірки. Ти дуже холоднокровно і заздалегідь розрахувала свій вчинок.
- Який вчинок?!
- Ти свідомо поставила Толіка перед важким вибором без підготовки.
- Нісенітниця! - Люся не витримала погляду подруги і відвернулася.
- Хіба? Ти коли-небудь бачила, як малюк тягне свою матір у магазин за плюшевим ведмедиком, а вона шарпає малюка за руку так, щоб свідомо заподіяти йому біль? Ти вчинила так само.
- По-твоєму, Толік дитина?!
- Ні. Але він був готовий до радості і тому був схожий на дитину. Ти думаєш, він утік від тебе? .. Ні! Він дременув від твоєї образи, тому що не розумів її, як не розуміє свідомого зла малюк. А тепер дай відповідь мені, хто з вас двох іуда: він, який скоїв нехай і поганий, але несвідомий вчинок, і тепер сидить під дощем, звинувачуючи себе у всіх гріхах, або ти, яка все розрахувала заздалегідь і тепер тут, у теплі, втішаєшся моральною перемогою?
Люся схилила голову.
- Я нічого не розраховувала ... - глухо мовила вона.
- Ти знаєш, - Наташка без поспіху витягла з пачки сигарету. - По суті, страшна не твоя брехня, а те, що зараз у тебе немає виходу.
Пауза вийшла дуже довгою.
Люська обережно визирнула у вікно.
- Чому? - тихо запитала вона.
- Тому що зараз Толік і справді відчуває себе останнім «іудою». Навіть якщо ти відмовишся від своєї брехні, вийдеш до нього і попросиш вибачення, він тебе не зрозуміє.
- Чому? ..
- Та тому, що він уже взяв всю провину на себе! - закричала Наташка. - Він буде дивитися на тебе величезними, змученими очима і не ро-зу-мі-ти-ме тебе!! .. Ти холоднокровно чекала, як би зрадити його, і ти зробила це. Тепер він - «іуда», ти - переможниця, а переможець ніколи не стане перед переможеним навколішки! .. Але подумай ... Подумай, і тоді ти зрозумієш, що іуда - не Толік, а ти! ..
Люська схлипнула.
- Кашкет ... - тихо і насилу видавила вона з себе.
- Що?
- Толік без кашкета ... Там, на вулиці, - Люся зашарілася. - Ти кажеш, що він не зрозуміє ... Наталочко, миленька, будь ласка, ну придумай що-небудь!
Наташка ледь помітно посміхнулася.
- Прямо зараз?
- А коли ж?! .. Він же змерзне!
8.
На балконі розчахнулися двері, і до Толіка долинув роздратований і гучний голос Люськи. Йому відповідав різкий голос Наташки.
«Скандал, чи що ?!..» - Толік підхопився.
Не думаючи ні про що більше, він кинувся до під'їзду ...
Двері в квартиру були відчинені.
- Вона, бачте, мене вчити прийшла! .. - червона від гніву Люська стояла в центрі вітальні і грізно махала руками. - Те ж мені, розумна знайшлася! ..
Крім Люськи в квартирі нікого не було.
Толік мало не спіткнувся на порозі.
- Та що ж трапилося?! – відсапуючись, запитав він.
- Нічого, - Люська відмахнулася від чоловіка і знову скерувала свій полум'яний погляд до відкритих дверей. - Прийшла тут, розумієш! .. Якщо я чоловіка до вас пустила, то нема чого мене за дурну мати!
Важко сопучи, Люська оглянула Толіка з ніг до голови.
- Толік, я тебе до Петрових сама відпустила, правда?
Толік почервонів до кінчиків волосся і опустив очі.
- Ну, правда ...
- Тоді чого вона тут?! ..
- Та хто ж, вона?
- Наташка! - Погляд Люськи спинився на обличчі чоловіка, - До речі, Толік, ти, чому такий мокрий і синій?
- Я це ... У гараж ходив, - Толік по-візницьки поплескав себе руками по мокрих боках. - Замерз, коротше кажучи ...
- Навіщо в гараж?
- А що там, у Петрових, робити? .. Ну, випив склянку і пішов. Мені кардан на машині міняти треба...
- Лишенько ти моє! - Люська підійшла до чоловіка і почала стягувати з нього плащ. - Роздягайся негайно, адже застудишся, дурнику! .. Волів би в Петрових сидіти!
9.
Наташка зателефонувала о пів на першу ночі.
- Ну, як наш «концерт»? - весело запитала вона. - А моя промова на захист Толіка?! Так тобі й треба, не будеш зв'язуватися з професійним адвокатом. Я ще й не таке вигадати можу! ..
Люська схлипнула.
- Наташ, у Толіка гарячка під сорок!
- Застудився, все-таки?
- Перехолов. Я йому ліки вколола. Легені послухала - хрипів начебто немає. Може «швидку» викликати?
- Люсь, ти ж сама медсестра ...
- А що я можу?! - підвищила голос Люська. - Раптом я помиляюся?!
- Ну, я не знаю ... - розгублено почала було Наташка.
- Ти нічого не знаєш! - роздратовано перебила Люська. - Толік на лавочці чи не дві години сидів, а ти тут теревені правила!
- А чому ти на мене кричиш? - здивувалася Наташка.
- Ось хочу і буду кричати!
Люська шпурнула слухавку і обхопила голову руками. Голова горіла вогнем.
«Божечку мій, та що ж робити?! - з відчаєм подумала Люська. - А раптом Толік помре?! .. І на Наташку я нагримала ... А навіщо? Господи, що зі мною?! .. Завтра потрібно пиріжків спекти і до Наташки зайти ... Помиримось, мабуть. А ось Толік ... »
Люська поглянула на чоловіка. Той важко дихав і неспокійно сував руками по ковдрі. По обличчю Люськи побігли сльози.
- То-о-Оліч-ко-о-о, ти мій! .. - Тоненько і по-бабськи заголосила вона – Чи про-о-остиш ти ме-не коли-небудь таку-у-у дур-ну-у-у?! ..
Люська впала на ліжко і обхопила чоловіка за шию. Сльози струменіли нестримним потоком ... Вони були гарячими і пекучими до болю.
На столі знову задзвонив телефон, але Люська його не чула ...

Оригинал на странице автора - http://www.proza.ru/2009/07/14/175


Рецензии