Або забью, або застрелюсь

                Л.Даренська

           Риторика типа: "Садись, деточка, я ставлю тебе      двоечку..." для меня неуместна.         
               

 Я сухарная и не ласковая –
 Не люблю я сюсюканья
 (В том числе и со внуками,
 Хоть и балую сказками их).

 Не считаю уместными
 Я чириканья суффиксов,
 Не приветствую люрексную
 Экспрессию префиксов…

 Я – сухарная, но –
                исключительно  искренна,
 И наука моя – без излишнего менторства,
 И свободу суждений внедряю я ревностно,
 И отказываюсь от канонов выспренных!..
(«Моя педагогика»)


                2.03.11., 12.00.
                Або забью, або застрелюсь…
                (Академконцерт наближається…)

Моя приватна учениця в запалі занять повіла:
-Я би на Вашому місці вже мене забила!
-Якби я когось мала забити, то, певно, почала би не з Вас, - відказала я.
Моїй приватній учениці – 60, і вокальні тонкощі вона опановує для натхнення та заради здоров’я.
Решта моїх учнів вчиться в школі мистецтв, і по дорозі на роботу я замислилася над власними словами: кого би з них «забила!»… Я дуже лагідний і терплячий викладач, за дев’ять років роботи у цій школі я лише один раз «гавкнула» на учнів, коли вони після кількох зауважень поспіль продовжили веселу метушню під час моєї роботи над вокальною фразою з іншою дитиною. В принципі заняття вокалом проходять індивідуально, і нечасто трапляється, щоби в класі знаходилися відразу кілька учнів…
Я би ніколи не «забила» за те, що дитина щось не розуміє з моїх пояснень: я до безмежності можу шукати різних способів пояснення і різних методів донесення інформації до свідомості учня – навіть запровадила та науково обгрунтувала авторський метод навчання (але не про це йдеться). 
Я би почала серію «вбивств» з Каріни. Вона має достатньо високий рівень інтелекту, щоби сприймати зміст моїх вимог – вона все розуміє. Вона має достатньо чистий тембр, щоби втілити вокальний твір, а широка психофізична амплітуда дозволяє їй без зайвих затисків виявити досить великий робочий діапазон голосу. Останнім часом в неї навіть спостерігаються гарні тембральні проблиски. Однак… Так-так, за це «однак» я би з мусу вдалася до репресій (якби вміла…). Більшу частину занять вона пропускає, з мотивацією або без неї, з вибаченнями або без них, з попередженнями або спонтанно. В результаті, гарна програма, обрана за її можливостями, вчиться в останню хвилину перед виступом, невспівані  твори на сцені промимрюються, а не проспівуються. До артистизму виконання черга не доходить взагалі.
Софійка цього року поступила до поліграфічного училища, а співати ще вчиться далі. Однак ніяк не можу змусити її звучати так, як дозволяють її фізичні дані. В неї високий сильний голос і зовсім хибне уявлення про спів. Вона намагається видавати звук за своїми суб’єктивними відчуттями, через що спів виходить різким та пласким. А ще їй заважає манера подачі звуку як в маленької чемної дівчинки (або такого собі песика на задніх лапках). Пластична підтримка вокальної функції вимагає постави Особистості, чого й намагаюся досягти від Софійки в наших заняттях. Але, на жаль, це (поки що) трапляється досить епізодично…
Вікторію я би забивати не стала – дуже обдарована і по дорослому виважена дитина. Я би забила її вчительку з хору. Вікторію доводиться перевчати у формуванні звуку, бо прийшла вона до мене від іншого педагога. Прибрати механічні навички, коли вже сформувався динамічний стереотип, дуже складно: навіть високий рівень інтелекту не в змозі за короткий термін подолати накатану лижню. Але коли після певних успіхів на уроці вокалу на наступне заняття Вікторія приходить після хору, хочеться в розпачу рвати на собі волосся, бо, бач, викладачка з хору сварить її, що співає вона неправильно!..
А от Віола, яка є найстаршою і вчиться в мене вже четвертий рік, надається на те, щоби я її забила! Ба, навіть більше: щоби я власноруч застрелилася! Її психотип не дозволяє їй втілювати мої вимоги на 100 відсотків, або хоча би на 70-80… Вона все робить дуже обережно і з респектом. Жодні доводи не здатні змусити її вчинити різкий рух або виявити енергетичний чи емоційний сплеск. Ціла трагедія полягає в тому, що Господь наділив Віолу голосом чарівної краси, і якби я почула її виступ як стороння особа, я би сказала, що вона має чудовий матеріал, а її викладач – нездара! Хіба це не привід, щоби накласти на себе руки:  я – викладач-нездара!..
Однак Христина не дозволить мені застрелитися. Вона в свої 10 років всмоктує кожне моє слово, кожну вимогу. Всмоктує – і намагається втілювати. А, головне, розуміє, що я від неї хочу. Отож я – не нездара, мені вдається пояснити так, щоби дитина зрозуміла. Час від часу очі Христини округлюються від того звуку, який відповідно до моїх вказівок сформувало її тіло.
Поки що це – разові моменти, але вони надихають на подальшу творчу роботу, бо тільки регулярні повтори успіху здатні сформувати позитивний алгоритм дії, який поставить цей успіх на рейки життєвих досягнень…


грудень, 2011.


Рецензии
Пишу рецензию не на сабя, а вместо эпилога. Карина окончила занятия вокалом большим голосовым всплеском и успешным выступлением в обласном конкурсе. Виола окончила нашу школу и японскую филологию в университете, поэтому у меня нет резона её убивать... Софийка поменяла приоритеты и исчезла с горизонта. Виктория и Христина прошли отборочный тур на городской конкурс "Юные таланты", показать себя на котором смогут после Пасхи,когда состоится второй тур.
На прошлой неделе звонили мне две матери других учеников:одна ученица кашляет, но рвётся на занятия, поэтому я должна лично наложить вето. Второму ученику врач временно запретила петь, и он плачет - мама просит, чтобы я сама убедила его выдерживать режим покоя... Вот такая у меня педагогика...

Лариса Даренская   21.03.2015 23:42     Заявить о нарушении
На это произведение написаны 2 рецензии, здесь отображается последняя, остальные - в полном списке.