Спадчына юнацтва...

У розуме хаваецца кавалак чысціні,
у сэрцы адбіваецца люстэрка пачуцця.
І толькі у адзінай утульнасці душы
яны з`яўляюць нам акрэслінасць жыцця!

                Андрей Ястремский   


Наш ум хранит частички чистоты,
А сердце - зеркало пленительности чувств,
Но лишь в единой цельности души
Они и отражают жизни суть!

                Леонид Север

************************************************

"Там, дзе сосны цалуюцца з небам"…
Надежда Верас
             
   
    Там, дзе сосны цалуюцца з небам,
    І дзе травы ў росах звіняць,
    Дзе палі ўсе захутаны снегам,
    І курганы маўклівыя спяць,

    Там спакой небывалы Хатыні*
    На душы пакідае журбу.
    Ад баёў шчэ зямля не астыла…
    Я малітву нябёсам пашлю…

    Там азёры люстэркамі ззяюць,
    Ціха вербы стаяць над вадой…
    На Купалле*- там кветку шукаюць
    Гульні, песні ўсю ноч за ракой.

    Да зубра там – рукой дакрануцца!
    Васількамі хвалюецца збожжа…
    Там прыветліва вам усміхнуцца,
    Там, як дома, адчуць сябе можна!

    Гэта ўсё –Беларусь мая мілая!
    Без яе, нават дзень я сумую…
    Працавітая, мужная, шчырая!
    Тут –Радзіма мая, тут – жыву я!


"Там, где сосны целуются с небом"…
Леонид Север


Там, где сосны целуются с небом,
Где луга утром росным звенят,
Где поля запорошены снегом
И курганы безмолвные спят,

Где призывные звоны Хатыни
На душе оставляют печаль,
Где земля от боёв не остыла...
Я молюсь в поднебесную даль.

Там в озёрную гладь, будто павы,
Смотрят вербы над тихой водой
И на праздник Ивана Купалы
Игры, песни всю ночь за рекой.

Там до зубра - рукой дотянуться,
Васильками волнуется рожь,
Там, как брату, тебе улыбнутся
И, как дома, всегда отдохнёшь.

Это всё - Беларусь моя светлая,
Без неё я ни дня не могу,
Работящая, добрая, щедрая...
Это Родина, здесь я живу!

*****************************************

"Зоркi"…
Надежда Верас
    

Я Зоркаю ў бяскрайніх межах ззяю…
Так многа Зорак побач тут другіх,-
Я іх яскравы свет не прыкмячаю –
У цэлым свеце толькі мы ўдваіх!

Так многа  мрояў  я ў далі адпусціла…
Я на краі Сусвету...  я  адна...
Табе я ззяю... Я пакуль што не астыла,
І паляцела б да цябе, калі б змагла.

Ты – Зорка! У другім сузор’і дом твой,
Між намі невядомасць пралягла…
І ніткай выткана у небе залатой
Дарога ад Святла і да Святла.

Мы – Зоркі! Мы раскіданы ў бяскраі…
Ніколі побач нам з табой не быць…
Апошняй марай я жыву ў адчаі –
Усё жыццё Табе
                Святло сваё дарыць….


"Звёзды"...
Леонид Север
      

Я Звездой одинокой сияю…
Блеск других ослепляет меня,
Но его я не воспринимаю:
Мы вдвоём – только ты, только я!

Я одна на краю во Вселенной…
Я свечу... Столько грёз вдалеке!
Я горю! Жаль, что блеск мой смиренный
Не пробьётся навстречу тебе…

Ты Звезда из другого созвездья…
Вьётся золотом тонкая нить,
Что способна, пройдя неизвестность,
Два Сияния соединить.

Две Звезды в неизвестности вечной!..
И с отчаянной, хрупкой мечтой,
Даже если не быть нашей встрече,
Я живу… Я горю… Я с тобой!

*******************************************

«Пажухлае лісце сумуе у лужах»…
Андрей Ястремский.


Пажухлае лісце сумуе у лужах.
Пад дробязь дажджу адгукаецца рэха.
Цвярозае сэрца умоўнага мужа*
Пярэчыць рэгаліям здраднага брэху.

А хтосці лістоўкамі кліча на сходы
І цягне за шыю з скрыпучага ложку.
Без справы ў калгасах паспелі усходы,
А маці шкадуе апошнюю крошку.

ЖурАвы над дахамі ў вырай імкнуцца,
Бярозы шапоцяць паданні нябёсам,
А думкі ізноў за паперу бяруцца,
Каб гордую крыўду паведаміць лёсу...

Іржэюць празрыстыя вочы прыроды,
Под дробязь дажджу адгукаецца рэха,
А нехта лістоўкамі кліча на сходы,
І сэрца вароціць ад гэтага брэху!

               
«Пожухлые листья в тоскующих лужах»…
Леонид Север


Пожухлые листья в тоскующих лужах,
На шопот дождя откликается эхо,
Не хочет предателей росказни слушать,
Тверёзое сердце и ум человека.

Нас лжепатриоты зовут на подмогу
И тянут за шею с скрипучей кровати,
А мать экономит последние крохи,
Колхозы без дела, посеять не хватит.

И рвётся журавль в поднебесье над крышей,
В шептаньи берёз просьбы к небу уплыли,
А мысли бегут по бумаге и пишут,
Чтоб сладкая кривда судьбу не сломила.

Ржавеют прозрачные очи природы,
На шопот дождя откликается эхо,
Корыстная боль о свободе народа
Противна душе и уму человека!

************************************************

"Сустрэча"…
Надежда Верас
               

Усё багацце свету гатовая аддаць
За вачэй тваіх позірк мілы, пяшчотны…
Магу з табой ні слова я не гаварыць, маўчаць
І адчуваць каханне і твой боль самотны…

Мілей за ўсё у свеце мне дыханне,
І сэрца, што хвалюецца і рвецца,
Палоненаю птушкай  у час спаткання…
З табой – вандроўнік я, што ў спякоту
                не нап’ецца.

Мне даражэй за ўсё у свеце - словы,
Што мовіш ты і голасам, і сэрцам…
І я цалую срэбра тваіх скроняў…
І маё сэрца да твайго імкнецца….


"Встреча"...
Леонид Север


Я отдала бы все богатства мира
За милый взгляд, подаренный судьбой.
Уста молчат… Я слышу лишь клавиры
Твоей души… В ней страсть и стон, и боль…

Я путник, что с дороги не напьётся,
Едва ступив на преданный порог,
Я чувствую - волнуется и рвётся
Твоё дыхание… Как важен каждый вздох!..

И я ласкаю волосы родные,
Целую седину твоих висков,
И чувствую такие дорогие
Желания невысказанных слов…

****************************************************

"Мая зямля"…
Надежда Верас
            
            Зямля  маіх бацькоў і продкаў,
            Зямля Купалы*, Коласа* Зямля!
            Азёрамі вачэй глядзіш самотна…
            Ты, сэрцу мілая, заўжды такой была!

            Душы тваёй не вытапталі войны,
            Не пала ніц ты ў крывавых дзеляжах.
            Мой мілы край, зялёны, ціхі, вольны,
            Дзяцей ты шчыра песціш на руках.

            Заўсёды ты ў сабе шукала сілу,
            З пажарышча ўставала і жыла…
            І песні, недапетыя Максімам*,
            Хавала і ў сэрцы берагла.

            Мая Радзіма, мілы мой куточак!
            Калыска талентаў і родны край буслоў…
            Няхай нішто цябе больш не азмрочыць!
            І птушкі хай заўжды вяртаюцца дамоў…


"Моя Земля"...
Леонид Север


Земля моя! Земля отцов и дедов,
Земля Купалы, Коласа земля!
Туман озёр целует косы вербам,
Здесь я живу... Здесь Родина моя!

Души твоей не вытоптали войны,
Ты выжила в кровавых дележах
И преданно – то с радостью, то с болью
Детей своих качаешь на руках.

Ты каждый раз в себе искала силы,
Из пепла поднималась и жила,
И песни, недопетые Максимом,
С молитвою у сердца сберегла.

Земля моя! Ты колыбель талантов,
Что в мир приходят с криком журавлей,
Край белых рос, певцов и музыкантов...
Пусть не коснётся боль души твоей!

*********************************************               

«Стагоддзі па дробнаму шляху вандруюць»…
Андрей Ястремский   


Стагоддзі па дробнаму шляху вандруюць.
Паданняў скрыжалямі вабіць дарога.
А недзе сузор’і па небу малююць
Сваю неакрэслінасць подыхам Бога.

І нешта ў душы адгукаецца болем.
Паветраны водар надхняе на мары.
Туманам бялёсым варожыцца поле
Над велічнай смутай крывавай ахвяры!


«Столетия Млечным путём проплывают»…
Леонид Север   
   

Столетия Млечным путём проплывают,
Пророчества свет открывает дорогу,
А рядом созвездия в небо вплетают
Свою принадлежность к стараниям Бога.

Но что-то в душе отзывается болью,
Мечты расплескались в воздушном нектаре,
Белёсый туман опустился над полем...
Над смутой огромной и жертвой кровавой!

**********************************************
 
"Ты нiколi не прыйдзеш"...
Надежда Верас
               

Вечар шэры надыдзе…....
Разбаўлены смуткам, тугой,
Не, ты нiколi не прыйдзеш,
Не застанешся са мной.

Нават  хвiлiну ўкрасцi
Я не магу ў цябе.
Можа, мне гэтае  шчасце
Сон на плячах прынясе?

Што я ўсе мару дарэмна,
Што я блукаю ў днях?
Шлях не ўсыпаны срэбрам,
Смутак  i боль у вачах.

Месяц на небе узыйдзе,
Не прынясе мне з сабой супакой...
Не, ты нiколi не прыйдзеш,
Не застанешся ніколі са мной....


"Ты никогда не придёшь"…
Леонид Север


Вечер слезу принесёт,
Грусть разбавляет тоску,
Ты никогда не придёшь...
Я без тебя не могу!

Даже секунду украсть
Мне не дано у тебя,
Счастья бездонного власть
В снах догоняет меня?

С горькой печалью в глазах
Плачет дорога моя,
Знаю - блуждаю в мечтах,
Знаю, что всё это зря!

Вечер слезу принесёт,
Небо зовёт за тобой,
Ты никогда не придёшь,
Чтобы остаться со мной...

*****************************************

"Пакуты кахання"…
Надежда Верас
               
        Я хацела не ведаць больш гэтых пакут,
        Цёмнай ноччу не шукаць зорны шлях,
        Толькі куды не пайду я – ты тут:
        У кожным кроку, хвiлiнах i днях.
               
        Я хацела ў жыццё не вяртаць
        Яблынь белых дурманячы пах,
        Матыльком больш у снах не лятаць,
        Не шукаць смутку ў радасных  днях.
               
        Я хацела было ўжо забыць
        Подых ветру і страх навальніцы,
        Каб нiколi больш не любiць,
        Не шукаць у сабе таямнiцы.
               
        Я хацела, але не змагла –
        У жыцці маім ты мне спаткаўся               
        І я ў роспачы зараз сама –
        Новы шлях нечакана пачаўся.
               
        Я хацела б цябе абмiнуць,
        Але як мне забыць твае вочы?
        Не магу я сябе абмануць,
        Ногi самi туды, дзе ты, крочуць.
               
        Я хацела б назад не вяртацца,
        Не шукаць цябе ў роспачы дней...
        Толькi, як мне з табою застацца,
        Быць адзiнай каханай тваей?
 

"Муки любви"...
Леонид Север


       Не хочу больше знать этих мук,
       Верить блеску ночных жемчугов,
       Но повсюду, в потоке разлук,
       Слышу стук твоих гулких шагов.

       Не хотела я в жизнь возвращать
       Яблонь белых пьянящий дурман,
       Мотыльком больше мне не летать…
       Радость – грустный, далёкий обман.

       Я решила уже позабыть
       Шёпот ветра и стоны грозы,
       Не прощать, не страдать, не любить,
       Не искать в себе счастья слезы.

       Я, наверно бы, это смогла,
       Но мы встретились…Дрожь по спине,
       Я растеряна, счастья зола
       Новым светом пылает во мне.

       Как старалась я мимо пройти,
       Да глаза твои спать не дают,
       Я себя обманула, почти,
       Но следы наши рядом идут.

       Я пыталась поспорить с судьбой,
       Не искать тебя в отблесках дней,
       Только как мне остаться с тобой?
       Быть любимой, желанной… Твоей!

***************************************************

«Белы караннік»…
Андрей Ястремский

Белы караннік у тройцы. Залатая грыва!
Хлопец малады аберуч лейцы расцягае.
Кут спрадвечны і бясконцы! Шчырая краіна!
Снег ільсціцца, нібы хтосьці зоркамі іграе.
А паўздоўж гасцінца ззяюць статныя бярозы.
Пара стыне ад празрыстай шчодрасці мароза!

Матка-сцюжа віхуруе ледзяныя кропкі.
Толькі сэрца жарам дыша, вольнасцю палае!
Тройца прыткая нясецца. Звонкія бразготкі!
Быццам свет рукой за душу літасна трымае!
А бацькоўскі кут варожіць велічнасцю края.
Гой ты, Беларусь-Радзіма! Спадчына Святая!


 «Белый коренной»…               
  Леонид Север   

В тройке белый коренной. Грива золотая!
Рядом парень молодой вожжи запрягает.
Величавый край родной - без конца и края!
Снег искрится, будто кто-то звёздами играет.
Вдоль дороги в гости просят статные берёзы,
Время стынет от прозрачной щедрости мороза!

Стужа кружит в хороводе звёздочки-ледышки,
Жарко сердцу на приволье, сердце волей дышит!
Тройка пылкая несётся, бубенцы грохочут
И душа за светом рвётся, радоваться хочет!
Величавый край родной ворожит играя...
Гой ты, Родина моя! Беларусь Святая!

**************************************************
 
"Калыханка для дачушкi"…
Надежда Верас


                Маёй любай дачушцы Кацярыне

Месяц у небе зіхаціць, сонейка заснула
Спі і ты, мая дачушка, мая прыгажуня!
Прытамілася за дзень – ножкам трэба спаць…
Спі, харошая мая, буду я спяваць.
Калыханку для цябе, любая дачушка,
Залатая, ты мая, шчабятушка!

Разляглася да зямлі ноч глыбокая…
Спі, дачушка, спі мая, шэравокая!
А ў небе зорачкі нам з табой мігцяць.
Спі, дачушка мілая, ночкай усе спяць…

Заўтра будзе новы дзень, новыя турботы,
Хай шчаслівым будзе ён, не нясе самоты.
Хай вітае радасць нас кожную хвіліну,
А ўсё дрэннае з табой мы ў снах пакінем.
Прытуліся шчочкаю да сваёй матулі…
Спі, любімая мая, мая прыгажуня…


"Колыбельная для доченьки"…
Леонид Север


Месяц небо серебрит, солнышко уснуло,
Спи, хорошая моя, спи моя дочуля.
Ножки бегали весь день, ножкам нужно спать,
Попрыгунья милая, время отдыхать.
Колыбельную спою доченьке моей,
Щебетунья ты моя, засыпай скорей.

Разлеглась по всей земле ночь глубокая,
Спи, красавица моя, сероокая,
С неба чудо-звёздочки будут нам мигать,
Спи, дочурка милая, время отдыхать.

Ночь пройдёт и новый день солнышко разбудит,
Пусть счастливым будет он, радуются люди,
Пусть подарит нам покой, унесёт заботы,
И плохое всё уйдёт ночью за ворота.
Щёчкой к мамочке прижмись, солнышко уснуло,
Спи, любимая моя, спи моя дочуля.


"На далонях тваiх"…
Надежда Верас
         

На далонях тваіх
Ціха сны песціць вецер…
Мы з табой - удваіх
У вялікім Сусвеце…

Толькі я, толькі ты
Ў далечыні яскравыя,
Удваіх паляцім…
Ні аб чым больш не мару я.

Кожны крок, кожны ўздых -
Буду толькі з табой!
На далонях тваіх
Я знайду супакой….


"На ладонях твоих"…
Леонид Север


На ладонях твоих
Сны, как ласковый ветер,
Только я, только ты
На цветущей планете.

Только я, только ты
В этой вечности страсти,
Мы над миром парим -
Не кончается счастье.

Каждый вздох, каждый миг
Я хочу быть с тобою!
На ладонях твоих
Мне легко и спокойно…

**********************************************

«Клiча мая Беларусь»…
 Андрей Ястремский   


Душою імкнуся туды,
Дзе велічна дбаюць дубы,
На даху курлычуць буслы...
Нястомная смага душы!

І сэрца шукае ізноў
Каштоўных Матуліных слоў,
Шкадлівых вясковых сяброў
І зграі маіх журавоў.

Яшчэ адна вабіць умова.
У белае зноў апранусь!
Кліча радзімая мова!
Кліча мая Беларусь!

«Зовёт моя Белорусь»…
Леонид Север


Моя душа, как будто бы,
Неутолимой жаждой дышит,
Стремлюсь туда, где спят дубы,
Где журавли шумят на крыше.

И сердце ищет вновь и вновь
Бесценных материнских слов,
Друзей с околицы моей,
И зов родимых журавлей.

Я безусловно, как и прежде,
Одену белые одежды,
Родная речь, к тебе вернусь,
Зовёт РОДНАЯ БЕЛАРУСЬ

***********************************************

"Дакранiся да мяне"...
Надежда Верас
            

               
      Дакранiся да мяне, хаця б у марах,
      За туманамi не бачу я цябе,
      Або ў снах прыйдзi чароўных самых….
      Я галiнкай распушчуся на вярбе.

      Буду подыхам вясны блукаць у паветры.
      Цалаваць цябе нячутна шмат разоў.
      Я знайду той самы шлях,заветны,
      Што малiла, стоячы ля абразоў.

      Стану навальнiцаю, маланкай,
      Кроплямi дажджу ля ног тваiх.
      Першым промнем сонца на свiтанку,
      I адным бiеннем сэрца на дваiх.


"Прикоснись ко мне"...
Леонид Север


Прикоснись ко мне, моя потеря,
За туманом счастья синева,
Приходи во сне - открою двери,
Запою, как первая листва.

Воздухом весенним расплескаюсь,
Зацелую и возьму в полон,
Отыщу для нас дорогу к раю,
Я о ней молилась у икон.

Тёплым ливнем, летнею грозою,
Счастьем постучусь в твоё окно
И рассветом солнечным укрою,
Чтоб два сердца бились, как одно...

********************************************

"Вясна на парозе"…
Надежда Верас
             

На шэрых праталінах моўчкі зіма памірае,
Ад сонечных промняў хавацца ёй надта нязвыкла.
Крычаць крумкачы, у чорную збіўшыся зграю,
Аб тым, што вясна па зямлі крочыць спрытна.

Яна непрыкметна пакуль што ступае ў абшары,
А ноччу марозам зіме дазваляе дыхнуць…
І кожную раніцу вясну-красну сонца вітае,
І промнямі цёплымі імкнецца зямлю агарнуць.

Нядоўга зусім - і раскрыюцца сонныя рэкі,
І гоманам птушак дрымотны  напоўніцца гай,
Ты чуеш, як плачуць слязамі, сагрэтыя стрэхі?
Вясна на парозе! Ёй дзверы хутчэй адчыняй!


"Весна на пороге"...
Леонид Север


На серых проталинах тихо зима исчезает,
Не в силах укрыться от солнечных тёплых лучей
И пляшут вороны собравшись в весёлую стаю,
Кричат, чтоб весна по земле зашагала быстрей.

Она незаметно, пока, покоряет просторы
И ночью морозцем зиме позволяет дышать,
Но солнце с весной, по утру, заведёт разговоры
И тёплые лучики землю начнут обнимать.

Ручьи зазвенят, разбудив крепко спящие реки,
И пением птичьим задышит встревоженный гай...
Ты слышишь, как плачут зимы ледяные доспехи?
Весна на пороге! Ёй двери скорей открывай!

****************************************************

«Куды ж імкнеціся вы, птушкі?»
 Андрей Ястремский


Куды ж імкнеціся вы, птушкі?
Навошта сэрца ў вырай вабіць?
Куток ваш тут—на Беларусі,
Дзе гай шчадротай душу слабіць,
Дзе водар спелае пакошы
Палоніць думкі, стомай грае,
Па над імшараю бялёсы
Туман паважна спачывае,
Дзе беларускія бярозы
Да свету статныя гнуць спіны,
Дзе збожжа ўспазаранку росным
Жадае шчырае жаўніны...
Ці ёсць такія дзесь багацці?
Куды ж імкнеціся вы, птушкі?
Чакае вас Радзіма-Маці,
Бо гнёзды тут—на Беларусі!

               
«Куда торопитесь вы, птицы?»
 Леонид Север   


Куда торопитесь вы, птицы?
Зачем вас сердце в даль зовёт?
Ведь Беларусь вам будет сниться,
Здесь щедрый гай душой поёт.
Нектар дозрелого покоса
Пленяет мысли, пусть устало,
Над мхом укутанным болотом
Туман ложится покрывалом.
Здесь белорусские берёзы
К рассвету спинами прижались,
Здесь рожь смеётся утром росным,
Ждёт величаво урожая.
Куда торопитесь вы, птицы?
Нет лучше места, побожусь я!
Ждут вас родимые криницы
И гнёзда ваши в Беларуси!

************************************************

"Ускалыхнулi  ветры ўсе струны"…
Надежда Верас
             

Ускалыхнулi  ветры ўсе струны,
Нават абарвалася адна...
Ведаеш, я без цябе сумую,
Дзень - без радасцi,а ноччу- сну няма.

Хочацца, каб толькi на хвiлiну,
Ты блiжэй хоць крышачку мне стаў!
Марыла,што ты мяне абдымеш,
Але вецер мары адабраў .

I панёс  з сабою за аблокi
Тое, што ў сэрцы я хавала…
Ты- такi мне блiзкi i далёкi….
Ну навошта я цябе спаткала?
 

"Всколыхнули ветры все струны"...
Леонид Север


Ветер расставанья... Стонут струны,
С болью резко лопнула одна,
Если бы ты знал, как я тоскую...
День без радости и ночью не до сна!

Стань мне снова чуточку поближе,
Боль струной оборванной дрожит,
Всё мечтаю – вновь меня обнимешь...
Ветер расставания кружит!

Как же жить?.. Вдали за облаками
Всё, что я хранила, берегла…
Как вернуть, что было между нами?
День без радости и ночью не до сна...

***************************************************

"Ты мяне нiколi не пакiнь"...
Надежда Верас          


Ты мяне ніколі не пакінь...
Абяцай, што будзеш шэрым ранкам -
Маляваць для мяне неба сінь,
Промнем сонца будзіць на світанку.

Абяцай мне зіму толькі ў снах,
А ў жыцці няхай доўжацца вёсны,
Жыватворчы  агонь у вачах,
Не крануць хай ні беды, ні слёзы.

Абяцай мне ўсмешку сваю
І душы, непагаснае полымя…
Зоркамі у небе напішу :
Толькі не пакінь ніколі мяне...


"Ты меня никогда не покинь"...
Леонид Север


Ты меня никогда не покинь…
Обещай, всякий раз хмурым утром
Рисовать для меня в небе синь,
Пробуждая зарю перламутром.

Обещай, что не будет зимы
И дарить поцелуй рассвете,
Что тепло нашей вечной весны
Не остудят ни слёзы, ни ветер.

Обещай мне улыбку свою
И души негасимое пламя.
Я звездой в небеса воспарю,
Чтобы всё сохранить между нами…

**********************************************

«Права быць»…
Андрей Ястремский


Я не здраднік, не злодзей я.
Крыху грэшны, але крыху.
Калі плача па мне турма,
Я і сам да суддзі прыду.
Хай сасудзіць мой верш, ці два,
Што пярэчуць камусьці жыць.
Быццам сохне ад іх трава,
Быццам права не маюць БЫЦЬ!
Я зхілюся, хай засудзіць,
Хай застрэліць, калі трэба!
Бо пішу я вершы Людзям!
Дзеля Свету! Дзеля Хлеба!
І не сорамна мне жыць,
Бо я маю права БЫЦЬ!

«Право быть»…
Леонид Север


Не злодей и не предатель,
Может грешен, но не много,
Коль тюрьма по мне заплачет,
Сам к судье приду, ей-Богу!
Пусть стихи мои осудит,
От стихов не сохнут травы,
Коль мешают жить кому-то...
Я писать имею право!
Пусть смиряюсь, пусть засудят,
Расстреляют, если надо!
Но пишу стихи я Людям
Ради Света! Ради Правды!
Мне совсем не стыдно жить,
Я имею право БЫТЬ!

*****************************************

 "Гора"…
Надежда Верас
            
Падпаясана слязьмі аж да долу,
У замшэлых ад дарог латах
Крочыць вечна па жыцці людзей Гора,
Не пытаючы, iдзе ў хату,

Занімае Гора месца пачэсна
І ніякай ад яго няма рады…
З горам побач Шчасцю робіцца цесна,
Згоды ў іх няма, няма ладу.

Там дзе Гора – ракой слёзы ліюцца…
Болем страшным у душы яны б‘юцца,
А прагнаць яго -  амаль немагчыма -
Гасподзь Бог не даў людзям такой сілы...

І жыве яно, абняўшы ціскамі,
Невыносныя прыносіць пакуты...
Развітацца не спяшаецца з намі…
Ты адкуль прыйшло да нас ? І чаму, ты?

"Горе"...
Леонид Север


Подпоясано слезами до земли,
Горе нагло, не стучясь, приходит в дом,
Всё в лохмотьях, в ржавых латах и в пыли
По судьбе людской шагает напролом.

Занимает сразу место у стола,
Закрывая чёрной тучей белый свет,
Счастье прячется по щелям и углам,
А от горя никому пощады нет.

Там где Горе слёзы катятся рекой,
Там от страха ком сжимается в душе,
А прогнать его?.. Поди ж ты… Не изволь!..
Сил не дал Бог ни рабам, ни госпоже.

И живёт оно, зажав тисками нас,
Лишь страданья с болью мечутся окрест,
И не слышно от него прощальных фраз…
Ты откуда?.. И за что сей тяжкий крест?..

******************************************************

"Навальнiца за акном"...
Надежда Верас
               

Навальніца за акном - i я баюся.
Не, не грому i маланкi,  не дажджу,
А таго, што да цябе я не вярнуся,
Буду побач, але мiма я прайду…

Не шукай мяне ў змоклых сцежках,
  I за хмарамi ўжо больш не даганяй…
Стала так балюча сёння нешта,
Сэрца рупiцца i на душы адчай.

Я сябе баюся i жаданняў,
Што апанавалi  так мяне.
Сну няма ад вечара да рання -
Толькi мары і жаданнi пра цябе.


"Гроза за окном"...
Леонид Север


Гроза за окном - в доме сыро и страшно,
Не грома, не молний боюсь.
Боюсь, что тебя повстречаю однажды
И мимо пройду... Не вернусь!

Меня не ищи на промокших тропинках,
За ливнем судьбу не догнать,
Так больно сегодня! На окнах слезинки,
На сердце печали печать.

Боюсь не грозы... Я в плену у желаний,
Что околдовали меня…
Приди, сквозь грозы роковые рыданья -
Мне нет долгожданней тебя!..

****************************************************

«Першае спатканне»…
Мира Мирная


Спатканне лёс мне дау з табою!..
Навошта ж смута у душы?..
У сэрцы прадчуванне болю...
Я заклiнаю - не маучы!..
Пачуць хачу твой мягкi голас...
Зiрнуць у глыбiню вачэй...
Стаю, нiбы на нiве колас...
Марудны час... - бяжы хутчэй!!!

               
«Первое свидание»…
Леонид Север

Случайно встретились с тобою,
Смущенье трепетно горчит,
Душа сжимается от боли…
Я заклинаю: «Не молчи!»
Хочу услышать мягкий голос,
И утонуть в твоих глазах,
Стою, как одинокий колос…
Неловкость – спрячься в небесах!

*****************************************

"Восеньскi успамiн"…
Надежда Верас
               
               
Як моцнага кахання шчырыя плады,
Чырвоную калiну ў руках трымаю.
I мне здаецца: за плячыма ты,
Я подых твой сярод усiх пазнаю.
               
Стаю…. I душаць слёзы ўспамiну
Аб тым, што некалi пяшчотнага было.
Мой самы лепшы дзень у вiры часу згiнуў,
А я яго чакаю – ды дармо.
               
  Я ведаю: у адну раку не стаць мне двойчы,
  Усе працякло i не пакiнула слядоў.
  Як самы лепшы сон,яно мо вернецца аднойчы,
  Але якiх для гэтага прасiць Багоў?
               
  Я дням тым не пакiнула кахання –
  Усё забрала i пайшла адна...
  А думкі, мары толькі пра спатканне –
  Ды позна, позна. Восень надышла.
               
  Халодным днём кастрычнiцкiм, дзе вецер,
  Гуляе ў шэрых кронах дрэў,
  Яна пакiнула чырвоную калiну,каб адмецiць,
  Што i цябе нiхто ў холад не сагрэў....


"Осеннее воспоминание"…
Леонид Север


Держу калины красные плоды,
Осколки счастья у меня в руках,
Мне кажется, что за спиною ты -
Твоё дыханье на моих плечах.

Стою... А слёзы душат в тишине,
Воспоминаний мчит водоворот,
Свой лучший день ищу, как в сладком сне…
Ищу тебя ночами напролёт!

Я знаю - в реку дважды не вступить,
Всё унеслось, растаяло вдали,
Тот день угас... Его не возвратить!
О, Господи, верни мне всё! Верни!

Бреду одна - всё осень забрала,
А я мечту о встрече берегу,
В себе я не оставила тепла,
Я не могу так больше... Не могу!!!

Озябшим листьям грустно на земле,
Калины куст совсем осиротел…
Осколки счастья тихо шепчут мне,
Что и тебя никто не обогрел…

*****************************************************

"Мае крылы"…
Надежда Верас


Крылы…
Як я мару пра крылы!
Нарадзіцца не птушкай давялося ў жыцці…
За аблокамі  далі, я такія б адкрыла, -
Ад зямлі адарвацца,  і, каб крылы няслі…

Вершы –
У жыцці мае крылы!
Ім ні межаў  няма, ні цяжкіх перашкод.
Мне даюць вершы веру і вялікую сілу,
І ратуюць ад смутку і жыццёвых нягод.

Вершы,
Вы , як птушкі, ляціце!
Хай не змрочыць палёт ваш навальніца і гром,
І крупінку душы маёй,  вы з сабою вазьміце,
Пакідаючы сэрца маё, пакідаючы дом.

Мары…
Хай здзяйсняюцца  мары!
І з`яўляюцца крылы, калі хочаш лятаць…
Птушкай я ніколі не стану…
Вершы -  могуць крыламі стаць!


"Мои крылья"...
Леонид Север


Крылья…
Я мечтаю о крыльях!
Как хочу я парить в поднебесной дали
Птицей лёгкою, вольной, всесильной,
Чтобы чувства меня словно крылья несли...

Чувства!
Подарите мне крылья!-
Чтоб тревогу и грусть уносили стихи.
Нет препятствий, что вам непосильны:
В вас надежда и вера, и сила любви.

Строчки!
Вы летите! Как птицы.
Ваш полёт одолеет непогоду и гром,
Из души моей света частицы
Заберите с собой, покидая мой дом.

Грёзы!
Счастье сбудется вскоре:
Появляются крылья, коль мечтаешь летать!
Я лечу, я парю на просторе…
Так стихи могут крыльями стать!

******************************************

«Геаметрыя подласцi»…
Анатоль Кудласевич

1.
Нашы сябры крыжы.
Круг – наш падманны друг.
Роспач… Захочаш жыць,
То да крыда бяжы.
Кола табе не сябар,
Колам мы толькі сядзем,
Вып’ем па дзвесце грам,
Чарку пусцім па кругу,
Ромб-паралелаграм! –
Больш нам кругі не другі!
Славяне праходзяць прама!
Розум, калі квадратны,
Не закругліць пагрозай:
Вум ёсць і ў вутвы, кажуць,
Вутва ж – яшчэ не розум.
Пір сёння ваш – шабаш!
Ставіце піраміду
Не на аснову – аж
На вастрыё, яку дзіду.
Вы распытайце ў “вумных”:
Чый гэта будзе знак?

2.
Веры не дай кругам
Сінім, што пад вачамі,
Ці, калі звер пятляе
Сілы губляючы на адчай –
Вырвецца з подлай пасткі,
Толькі тады, калі
Выбярэ шлях напросткі:
Крыкі… сцяжкі… і – “Плі!”
Веры не дай кругам,
Бо кругавой парукай,
Шчырай хлуснёй, двудушшам
Царуе і гад, і хам.
Кругам жывое душаць!
Баба, як стане сукай,
Кажуць – пайшла па кругу!
Вы не дарма, шасцёркі,
Нібы пятля на горле –
Ды Віфліемскай зоркай
Вас прычакае прорва.
Лепш распытайце ў “вумных”:
Чый гэта будзе лік?

3.
Што ж, вы пакуль безаблічны,
Імя вам – легіён,
Ды прад Святым Абліччам
Існы адзін Закон.
Хутка ўжо прыйцдзе Ён.
Змерайце кубатурай
Праўду сваёй душы.
Чуў я, што ёсць натуры,
Дзе замест сэрцаў – шышы!
Нашы сябры – крыжы!
Круг – наш падманны друг.
Роспач? І хочацца жыць?
То да Крыжа бяжы:
Толькі хада прамая
Выведзе люд да раю.
Раптам, гляджу – бязлікія?…
Тройчы радкі лічыце!
Можа, ў ачко згуляем?
Ці ў “падкіднога”, ў “дурня”?
 
Вочы казеліць зграя:
Што ж гэта за фігуры?

               
«Геометрия подлости»
Леонид Север

1.
Наши друзья кресты,
Круг – обманчивый друг!
Утром перекрестись
И посмотри вокруг.
Если мы жить хотим,
Крест помогает нам,
Вспомни, кружком сидим,
Чтобы по двести грамм...
Ровен квадрат и прям,
Угол всегда прямой.
Ромб, параллелограмм
Не искривятся дугой.
Прямо стремится жизнь,
Разум не искривить!
Кривда шабаш творит,
Кривда мешает жить.
Мутят круги шабаш,
Кружится вороньё
И пирамиду кураж
Ставит на остриё.
Да! Основаньем вверх,
Якобы лучше так,
Вы расспросите всех,
Чей это будет знак?

2.
Не доверяйте кругам!
Синим, что под глазами…
Если как зверь кругами
Будешь петлять, то сам
Сгинешь в засаде подлой…
Только путём коротким
Правда приходит к нам.
Не доверяйте кругам!
В них круговой порукой
Ложь умывает руки,
Царствуют гад и хам.
Не доверяйте кругу!
Коль изменила подруга
Все говорят супругу:
- Баба пошла по рукам...
- Баба пошла по кругу...
Не доверяйте кругам!
Словно петлёй шестёрки
Душат живое горло,
Но презирая флажки
Правда идёт напрямки!
Кружат грехи повсюду,
Вспомните про Иуду…
Ждёт Вифлеемский миг!
Чей мы увидим лик?

3.
Что ж, вы пока безличны,
Имя вам – легион
И пред Святым Обличьем
Только один закон.
Смеряйте кубатурой
Всю глубину души!
Знаю, что есть натуры
В ком вместо сердца – пшик...
Наши друзья кресты!
Круг – обманчивый друг!
Утром перекрестись
И посмотри вокруг.
Перед тобой прямая –
Это дорога к раю!

Ну, а с безликой стаей
В двадцать одно сыграем,
Иль в «подкидную дуру»,
Нынче они «ФИГУРЫ»…

**************************************

"Мне да цябе"...
Надежда Верас
               
      Мне да цябе, як да сонца –
      Не дакрануцца рукой…
      Днi без цябе бясконцы,
      Разбаўлены смуткам, тугой.

      Я не чакаю шчасця…
      Мне толькi боль ды бяда …
      Як мне цябе ўкрасцi,
      Каб стала я толькi твая!



"Мне до тебя"...
Леонид Север

Мне до тебя, как до солнца
Не дотянуться рукой,
Время - как морось в оконце,
Мается вечной тоской.

Счастье недостижимо,
Боль и беда у дверей…
Как тебя выкрасть, скажи мне,
Чтобы я стала твоей!

*****************************************************

"Ноччу чамусьцi не спiцца"...
Надежда Верас
               
          Ноччу чамусьцi не спiцца –
          У сэрцы пячэцца журба.
          Хочацца Богу малiцца,
          Хочацца шчасця, дабра.
          Толькi адна асалода
          Цеплiцца шчэ ў жыццi.
          Мне так згубiць яе шкода –
          Потым такой не знайсцi.
          Гэта прастое каханне,
          Што, як хвароба, балiць.
          Гэта, як ранак, свiтанне,
          Гэты пажар – i вадой
                не залiць.
          Думкі апанавалi….
          Зоркi вечар кiдае так шчыра.
        - Вы кахання яшчэ не спазналi?
        - Я таксама, я проста зманiла!


"Ночь… Почему-то не спится"...
Леонид Север    

Ночь... Почему-то не спится,
В сердце тоска и хандра,
Хочется Богу молиться,
Хочется счастья, добра.
Не растерять бы мгновенья...
Боже! Двоих пощади!
Сладостное наслажденье
Теплится где-то в груди.
Это, как луч предрассветный,
Этот пожар не залить -
Пламя души многоцветным,
Трепетным светом горит!
Мысли околдовали...
Звёзды надеждой блеснули...
Это Любовь! Вы узнали?
Или я Вас обманула?!

***************************************************

«Воучая помста»…
Анатоль Кудласевич


                Ноч!

                Цемра такая, хоць выкалі вочы.

                Кроў!

                Водар крыві задурманіў маю галаву.

                След!

                След удыхнуў на ўсе грудзі і грозна, па-воўчы,


                Вырашыў помсціць, пакуль я на свеце жыву.


                Вольнаму – Воля, палоннаму – Тлен!


                Выбліснуў месяц, як клык, серабром перламутру:

                Месяц – мой брат, мая родная Маці – Зямля;

                Я – Сын Жывога: нашэпча звярыная мудрасць –

                І абавязаны знішчыць вытокі двухногага зла.

                Эх, ты мая раздубрава, Айчына-Ваўчыная!


                Будзе бязлітаснай помста да самага скону.

                Поўсць на ўсю холку наструніцца гострымі голкамі:

                Воўк-адзінец я!

                Ваўчыны мой род захварэў,

                Ды прыткія ногі ахвяру загоняць!

                Пашчай хапаю паветра,

                Дух патрабуе гарачай крыві для Закону

                Пушчаў і нетраў маіх запаветных:

                Выправіць права на смерць!

                Не захацелі людзьмі быць –

                Я прад’яўляю на зграю правы:

                Вынішчыць смердзь!

                Правы старажытнага Роду замоўчваюць

                І называюць законы прырордныя воўчымі.


                Зведайце кару!

                Адплату звярыну, жорсткую,

                Кару свяшчэнную – покліч кіпучы крыві!

                За справядлівасць зямлі і за Праўду

                Надзорную

                Выйшаў на бітву, на смертную сечу любві

                Выбег праворна я!


        Зрок --


                высачыш ты мне, дзе ў лежбішчы схованы вораг!

       Слых! –

                ад небяспекі раптоўнай атаку адвагі прыкрый!

       Нюх! –

               мой павадыр.

                Выбухне злосць і расправаю скорай

               Зубы-кінжалы задушаць спалоханы крык!

                Жудасць, як джала –

               Вырве чужынскую набрыдзь з радзімай зямлі:

                Ноч…

                Жах, прэч!

                Прэч, страх!

Бег………………………………… След!

Зрок!

    Слых!

                Нюх!

                Крок!

                Скок!

                Крык!

                Зноў!

                Кроў!

                Водар крыві задурманіў маю галаву.

                Воўчая помста дакуль па-сабачы жывуць!



                Будзе так адвеку, людзі!

                Веру зверу! І вы – верце:

                Сабакам сабачай смерці!

                19.01.2000г.(Хрышчэнне)


По мотивам произведения Анатоля Кудласевича "Воучая помста".
Леонид Север


           Мрак!
Тьма вокруг, я бреду наобум.
          Кровь!
Привкус крови пронзает мой ум.
          След!
Дух собачий в безрадостной мгле.
         Месть!
Волчья месть у меня в голове:
Ощетинилась холка, оскалилась пасть…
         Шаг!
И зубы сжимают скулящую мразь!


Вольному – Воля, пленённому – Гроб!
Месяц клыки обнажил перламутром…
Я – сын Земли, сотворил меня Бог,
Месяц – мой брат, а звериная мудрость
Шепчет: «В пороках двуногих собак
Стонет Отчизна и царствует мрак».

Волк – одиночка! До самой кончины
Буду клыками кромсать кривотолки
И защищать Волю волчьей общины,
Если в собак превращаются волки!
Жадно глотаю воздух Свободы,
Смерть убивая, как Божий отшельник,
Просит душа алой крови Закона!
Вольному – Воля! Собаке – ошейник!

Скоро познаете страшную кару!
Плату звериную, плату жестокую!
 Да! Я клыки обнажаю по праву!
Стелется смрад над Землёй Синеокою…
Вера и корни разорваны в клочья,
Псы заставляют жить нас по-волчьи!
Кара Священная – кровью горячей
За угнетённую Правду и Волю!
Хваткою волчьей со сворой собачьей
В смертную сечу вступлю за Любовь я!

Взгляд!
               Подскажи мне,  кто друг, а кто враг?!
Слух!
               Схорони от враждебных атак!
Нюх!
               Укажи, где скрывается псарь?!
Злость!
               Уничтожь чужеродную тварь!!!
Шаг!
                Лай скулящий врывается в мрак!
Крик!
                Ужас в душах двуногих собак!

               
                Мрак…
Страх, прочь!
                Прочь страх!
Бег…  След!
                Взгляд!
                Слух!
                Нюх!
                Злость!
                Шаг!
                Крик!
                Вновь!
                Кровь!

След кровавый в безрадостной мгле,
Волчья  Месть у меня в голове…

Никогда не закончится мраку,
Пока люди живут, как собаки!
Вера – к Свету открытая дверь,
А собакам – собачья смерть!!!

                19.01.2000 г.  (Крещение)
               
            
******************************************************8

"Родная мова"…
Надежда Верас
             
    Ад песень матулі, ад  калыскі ад самай,
    Са мною ты крочыш заўжды па жыцці,
    І ў хвіліны ліхія ты народ паднімала,
    Не давала застацца ў цяжкім забыцці.

    Ты ў працы і ў гульнях, за партай і дома,
    На вяселлі шчыруеш, пад гармонік пяеш,
    І ўсім людзям у свеце, мая мова знаёма,
    Дабрыню і спагаду  ты з сабою нясеш.

    Колькі зведала болю, бяды і напасцяў,
    Колькі жаху сцярпела, на сабе  пранясла…
    Ты гучыш у хвіліны бясконцага шчасця,
    І тады, як ад цела душа адышла…

    Ты сумуеш і плачаш, шкадуеш і любіш,
    Будзіш раніцай ціха і хвалюешся днём.
    Пройдзе ўсё у жыцці, але ты са мной будзеш,
    Мая родная  мова, ганаруся табой!


"Родная речь"…
Леонид Север    

«Калыханкой» пришла ты ко мне в колыбели,
С той поры ты навечно со мною в пути,
В час когда сыновья надевали шинели
Ты вела их на бой, оставаясь в чести.

Ты в работе и в играх, за партой и дома,
Ты на свадьбах шумишь, под гармошку поёшь,
С теплотою твоей люди мира знакомы –
Бескорыстно ты всем доброту раздаёшь.

Сколько горя и скорби, невзгод и напастей,
Сколько трудностей ты на себе пронесла!..
Ты задорно звенишь гимном жизни и счастью,
И скорбишь, если к небу душа отошла.

Веселишься, жалеешь, тоскуешь и любишь,
Утром будишь и днём постоянно со мной,
Мы придём и уйдём, а ты вечною будешь!
БЕЛАРУСКАЯ МОВА… Как горжусь я тобой!
               


Рецензии