Поезийа, фялсяфя вя тарих

AMEA-n;n F;ls;f;, Sosiologiya v; H;quq
;nistitutunun doktorant; R;;ad Ramazanl;
Rashad777@inbox.ru, tel.0505045124


 Поезийа, фялсяфя вя тарих арасындакы фярг

   Бизим тяърцбядя поезийа, тарих вя фялсяфя, щягигят вя йаланлар кими бир-бириня о гядяр гарышмыш вя йа гарышдырылмышдыр ки, онлары бир-бириндян йалныз али бир субйективликля айырмаг вя мцгайисяли формада шярщ етмяк олар. Вя биз дя ардыъыл олараг бу али субйективлийи эерчякляшдирмяйя чалышаъаьыг.
  Ятраф мцщитля олан мцнасибятляримиз етираф етмяк лазымдыр ки, илк нювбядя щисслярля, дуйьуларла баьлыдыр. Дярк етмя вя анлама ися ягли идракын тязащцр формасыдыр. Мянявиййат дцнйасында щисси мцнасибят дедикдя ясас етибары иля неъя эялди вя йа низамсыз щярякятляр нязярдя тутулур. Чцнки бу щярякятлярин варлыьында тяфяккцр вя шцур ясас рол ойнамыр. Щисси идрак обйектин субстансийасыны гаврамагдан чох узагдыр. Амма бядии идрак цчцн характерик олан формал персепсийа она хасдыр. Ятраф мцщитдя ня варса, ня дуйуругса мцтляг алямин сятщи, кечиъи вя сюнцк тязащцрцндян башга бир шей олмадыьы цчцн щисси идракын обйекти олан вя йа ола биляъяк щяр шей дя бу алямин кюлэясидир. Бцтцн яшйалар, инсанлар мящвя мящкум олдуьу щалда мцтляг алям ябяди вя язялидир. Яшйалара, инсанлара, цмумиййятля бцтцн варлыьа мяна, мащиййят вя дяйяр верян дя мящз мцтляг алямдир. Поезийа мцтляг материйаны, мцтляг алями йох, йалныз ятраф мцщитдя олан предметляри тясвир едя билир. Бу сябябдян о кюлэянин кюлэяси ролуну ойнадыьы цчцн идракын ян ибтидаи нювц олараг галыр. Буну вахты иля Платон да дярк етмишди. Философ is; ян азындан мцтляг алями дярк етмяйя чалышыр вя чох вахт бу дярк етмя вя йа дярк етмяйя ъящд просесинин ичиндян «лял-ъаващират» чыхармаьа наил олур. Буна эюря дя о варлыг вя идракын чох йцксяк пиллясиндядир. Ятраф мцщит юз-юзлцйцндя мяна вя мязмундан мящрум олдуьу цчцн мцтляг алямин нуруна мющтаъдыр. Поезийа физики дцнйанын сярщядлярини аша билмядийи цчцн варлыьын мащиййятиня вармагда аъиздир. Щягигят дя йалныз мащиййятдядир. Инсан юз-юзлцйцндя чох мцряккяб вя тязадлы мяхлугдур. Биз билирик ки, онда даим ики мейл бир-бириля мцбаризя едир. Биринъисини дуйьулар формалашдырыр ки, бунунда нятиъясиндя щейвани щяйат тярзи формалашыр. Икинъисини дя тяфяккцр йарадыр ки, бу да няъиб фялсяфи щяйат тярзинин формалашмасына сябяб олур. Поетиклярдя биринъи мейл эцълцдцр. Чцнки ятраф мцщитдя олан эюзялликляри тяряннцм етмяк щиссин васитясиля мцмкцндцр. Поетик щямишя щяйаъанлы, чыльындыр. О, ятраф алямин цлвилийиня, камиллийиня садялювщъясиня иман едир вя бундан вяъдя эялир. Бу бахымдан Сантайананын поезийаны диня бянзятмясини баша дцшмяк олар. Щалбуки поезийа щям дя бир нюв мифдир. Поетик дя бу вя йа диэяр мифи бу вя йа диэяр цсулла ъямиййятя тялгин вя тяблиь етмякля мяшгулдур. Философ ися сакитдир, атараксийа щалындадыр. О, дуйулан ятраф алямин, гядим чин фялсяфясинин термини иля десяк «тси»нин эялди-эедяр олдуьуну билир вя она эюря дя кядяр, йахуд севинъ, гязяб кими щиссляр онун дахили сабитлийини поза билмир. Поетик цчцн хошуна эялян щяр бир шей мараглы ола биляр, амма философ билир ки, бизим хошумуза эялян шейляр чох заман дяйярсиз вя ящямиййятсиз олур. Инсанларын бюйцк яксяриййяти дя мящз бу ъцр ящямиййятсиз шейляря йахшы гиймят верирляр. Дяйярсиз, ящямиййятсиз шейляри тясвир етмяк поетикя даща чох зювг вя щязз верир. Дярк етмядян мящрум олан щяр бир щадисядя бу проблем щакимдир. Чцнки тясвир дярк етмяйя йад бир шейдир. Тясвир ясасян дуйьуларла баьлыдыр. Бцтцн бунлара эюрядир ки, фялсяфи-ноуменал сянядли идракла щисси-феноменал бядии идрак арасында санки кечилмяз бир чин сядди вар. Биринъи халис идрака щягигяти, икинъиси ися йаланы тялгин етмяйя чалышыр. Еля буна эюря поетикин рущу хаоса мейиллидир. Чцнки йалныз хаос поетики философун халис нязарятиндян гуртара биляр. Мцтляг алям, бу алямдяки мцбаряк идейалар юзцнц инъясянятдя камил бир шякилдя ифадя едя билмядийиндян, инъясянятдян айрылыб тарихя кечир вя тарихин «эямисиля» мцтляг «дцнйа океанында» цзцр вя нящайят там, дольун шякилдя фялсяфядя тязащцр едир. Тарихчи ися бцтцн бу баш верянляри йаддаш китабчасына гейд етмякля мяшьулдур. Тарих эцълц нцсхяляр вя йа дащиляр вя онларын фяалиййяти щаггында елмдир. Щягигят дя эцълцлярдядир. Поезийа ися зяифлийи инкишаф етдирир, системляшдирир, чцнки зяифлик йалан вя мцбалиьядян гидаланыр. Фялсяфя ися зяифлярин башы цзяриндян йухарылара галхараг эцълцлярин йанында пярваз едир. Тарихчи билир ки, фялсяфя вяфалы итя поезийа ися оьру пишийя бянзяйир, щяр икисинин йерини, неъялийини вя талейини нящайят вя йа сонлуг щялл едир. Вяфалы итля оьру пишийин мцгяддяраты тясвир едилдикляри щекайядяки сонлуг тяряфиндян щялл едилиб, (беля ки, аьа яввялъя ити эцнащкар билди, амма сонда мялум олду ки, аьайа хяйаняти пишик етмишдир) лакин ясл сонлуг, ясл нящайят, - щансы ки, щягигят вя йаланын, фялсяфя вя инъясянятин йерини, неъялийини вя талейини мцяййян едя билярди, - щяля эялиб чатмамышдыр. Бялкя дя ясл сонлуьун эялмяк истяйиндян доьан щягиги илащи сяси инсанларын гулаьы ешитмямишдир! Инсанларын бюйцк яксяриййяти йалныз юляндян сонра щягигят вя йаланын, хейир вя шярин  ня вя неъя олдуьуну билир. Амма бу заман бу баша дцшмянин онлара щеч бир файдасы олмур.
  Поезийа фялсяфя кими бир баша щядяфя вура билмир, буна эюря дя эюзяллик вя йалан чюр-чюпляринин ичярисиня гойулмуш щягигят силащыны тарихин arabas;nda апарараг «инди»нин эюзцндян йайындырмаьа чалышыр. Бу мянада поезийаны бир нюв сийасятя дя бянзятмяк оларды, амма бир фяргля ки, сийасят ягли енержинин модификасийасы нятиъясиндя формалашмыш поезийа, поезийа ися щисслярин ортайа атдыьы вя спесифик маска бяхш етдийи сийасят щесаб олунсун. Сантайана поезийаны диня бянзядирди вя дейирди: «Дин коллектив давраныш поезийасыдыр!» Тябии ки, о бурда дин дедикдя инсанларын кяллясиндяки уйдурулмуш дини нязярдя тутурду, ендирилмиш оржинал дини дейил. Чцнки Сантайана космик динля инсанларын кяллясиндя фалсификасийайа уьрамыш дин арасында фярг эюрцрдц. Еля бу сябябдян йазырды ки, «Поезийа да алдатма тялгин едир, дин дя, буна эюря дя дин аз вя йа чох дяряъядя поезийадыр!» Щалбуки щям сийасят, щям фялсяфя, щям дя поезиа бу вя йа диэяр диндир. Чцнки щяр бири мцяййян бир мягсядя хидмят едир. Фялсяфя щягигятя хидмят едир, поезийа мцбалиья вя йалана, сийасят ися щям щягигятя, щям дя йалана хидмят едир. Поезийанын мягсяди йаланла баьлы олса да, бу йалан чох инъя вя чох няъиб олур. Поезийаны поезийа едян ясасян заман, гисмян дя защири ъазибядарлыьыдыр. Заман ня гядяр узун вя сцряклилийиля сечилярся поетик енержи дя бир о гядяр язямятли олар. Поезийада тясвир едилян реал олмайан реаллыьа уйьун щадися вя ящвалатлар, заман кечдикъя охшар щадисялярин баш вермясиля вахтында тясдигини тапмамыш щадисяляря реаллыг кими тягдим вя тяблиь едилмяйя шанс верир. Бу ися кечмиш уйдурма иля муасир щягигятин бир-бириня защирян бянзямясиндян доьан бюйцк фитнядир. Поезийада щягигят вар, буна шцбщя етмяк олмаз, лакин бу щягигят сайсыз-щесабсыз ъазибядар йаланларын арасында итиб батмагдадыр! Кишисян тап чыхар! Беля бир киши олмаг цчцн тарихчи олмаг, йахуд тарихи камил шякилдя арашдырмаг габилиййятиня малик олмаг ваъиб вя лазымдыр. Унамуно дейир ки, "тарих цчцн йашамаг бир шейдир, ябядиййят цчцн йашамаг бир шей!" Ялиса Ниъат да йазыр ки, «тарих рущун музейидир». Лакин щям Миэел, щям дя Ялиса хята вя артыглыьа йол верир. Чцнки тарих ябядиййят вя рущун юзцдцр, музейи дейил. Бяли, тарих ябядиййятдир вя рущун юзцдцр. Рущ да башга бир йердя гейд етдийим кими кечмишя даир ня варса юзцндя ещтива едир. Тарих сюзцн ясл мянасында динамик системдир. Лакин о ян йахшы щалда механики вя статистик нязяря чарпыр, бундан да бетяр вязиййятдя тясвир олунур! Тарих ясла шяхси(фярди) дя дейил, лакин бязян шяхси дя едилир! Инсанларын чоху юз физики рущларына юням вермядикляри цчцн бяшяриййят индийядяк сосиал формада тарих уьрунда мцбаризяйя гошула билмямишдир! Тарих щяйатын йаддашыдыр, - тарихи щяйатын рущу да щесаб етмяк олар, - поезийа да щяйатын тящтялшцурудур, елм ися щяйатын шцурудур. Лакин бцтцн бунлардан йцксякдя дуран фялсяфя даим щягигят райищясиля тяравятляняряк щяйатын фювгялшцуру функсийасыны иъра едир. Фялсяфя няинки фювгялшцур функсийасыны иъра едир, щятта еля онун юзцдцр. Варлыьын бцтцн мяхфиликляри мящз бурда – фювгялшцур сащясиндя гярар тутмушдур.
  Бязи философлар (мясялян, Аристотел, Шопенщауер, Чернышевски) поезийаны тарихдян даща ъидди, даща файдалы вя даща фялсяфи щесаб едибляр. Щятта, бу философлара эюря тарих поезийа иля мцгайисядя системсиз, субоординасийадан мящрум, елми мащиййяти олмайан гуру билэиляр йыьыныдыр. Bu g;r;;;n h;qiq;t;uy;un olmad;;; g;n kimi ayd;nd;r. Бу аьыллы инсанлар унудублар ки, тарих щяйатын кечмишидир, даща доьрусу, олмуш щяйатдыр. Амма бурда мян тарих дедикдя, щяйат дедикдя инсанларын бюйцк чохлуьунун гябул вя тягдир етдийи инсанлашдырылмыш тарихи вя щяйаты нязярдя тутмурам. Чцнки щяр щансы бир шей щаггында, онун неъялийи щаггында анъаг тябии ахар бахымындан фикир йцрцтмяк, изащ вя йа шярщ вермяк мцфяссял вя щягиги ола биляр. Инсанларын бюйцк яксяриййятинин кяллясиндя гярар тутан инсанлашдырылмыш тарих олса-олса ясл тарихин, йяни тябии тарихин башынын кичиъик бир телидир. Буна эюря дя тарихин елми мащиййятини инкар едиб она Аристотел вя йа Шопенщауер кими гиймят вермяк ;n yax;; halda t;l;sk;nlikd;n ba;qa bir ;ey deyil. Яэяр бунларын иддиа етдийи кими тарихин щеч бир системи, субоординасийасы йохса вя бир-бириля ялагяси олмайан щадисялярин йыьынындан ибарятдирся онда бу заман тарихи йох, щяйаты гынамаг дцзэцн оларды. Чцнки тарих гарасына дцзцлмцш щадисяляр зянъириндян тяшкил олунмушдурса, онда беля чыхыр ки, щяйат тясадцфи, ичи бош вагеялярин кортябии комплексляшдирилмясиндян башга бир шей дейил. Йох, щяйат зярурятдирся (щягигятян дя белядир) онда щюкмян мцяййян ганунауйьунлуг вя низамын варлыьы лабцддцр. Бу ганунауйьунлуьу дуйан, лакин анлайа билмяйянляр Аристотел, Чернышевски вя Шопенщауер кими нятиъяляр чыхарырлар. ЯэярАристотелин ortaya atd;;; v; ;openhuerin d; t;krar етдийи кими «поезийа тарихдян даща ъидди вя даща фялсяфи» олсайды, онда фялсяфя иля поезийа арасында щеч бир фярг галмамалыйды. Фялсяфя аз гала щягигятин юзцндян дя щягигятя даща йахын олдуьу щалда, неъя ола биляр ки, поезийа кими йаланлар мяъмуяси ян азындан ади бир щягигяти ифадя едян тарихдян даща фялсяфи, даща щягиги щесаб едилсин?! Аристотел(h;m;inin ;openhauer) kimi nadir a;;l sahibl;rinin bel; bir fikird; olmas; ;ox t;;cc;bl;d;r. Яэяр Aristotel фялсяфяни щягигятдян бяри эюрцбся, тялхяйлийи ъиддилик, ахмаглыьы аьыллылыг, йаланы щягигят, бир сюзля поезийаны фялсяфя щесаб едибся онда онун бу байаьы фикриня тяяъъцб етмяйя дяймяз! Чцнки йалныз ;ox cahil бир инсан фялсяфяни щягигятдян хали щесаб едя билярди. Амма Aristotel he; vaxt f;ls;f;ni h;qiq;td;n ayr; hesab ed;n cahill;r c;rg;sind; durmam;;d;r. Шопенщауер дя Аристотелин Платона мцхалифятдян доьан бу байаьы эюрцшцнц буна ясасланараг мцдафия едирди ки, эуйа «поезийа бяшяриййяти тарихля мцгайисядя даща чох аьылландырыр!» Щалбуки о бу эюрцшцйля бирбаша олмаса беля, азы долайы шякилдя йалан тялгин етмяйи аьыллылыг кими ифадя етмишдир. Диэяр тяряфдян Шопенщауер шедевриндя беля бир фикир дя сясляндирмишди ки, «бяшяриййят ябяди йенийетмядир!» Яэяр бяшяриййят ябяди йенийетмядирся демяли о щеч вахт бюйцйцб эянъ олмайаъаг. Бюйцмяйян дя аьыллана билмяз. Вя демяли щяр щансы бир шейин, - истяр тарих олсун, истяр поезийа, - бяшяриййяти аьылландыра биляъяйини иддиа етмяк вя йа бу m;zmunsuz фикиря инанмаг мцдрик Шопенщауеря he; bir y;nd;n yara;m;r! Щяр ким поезийаны няинки тарих вя фялсяфядян цстцн, щятта онлара бярабяр щесаб едирся, онда онун «мян»индя щисси идрак ягли идрак цзяриндя гялябя чалмышдыр. Тарихи поезийа гаршысында алчалданлар мяня Pушкинин бу сюзлярини хатырлатдылар: «Алчалдан щягигятин зцлмятиндян бизи цлвиляшдирян йалан бизя даща язиздир!» Бу ъцр эюрцш сащибляриня сямада зярряъя дя олсун йер верилмир. Pушкинин ъавабыны щямйерлиси Белински чох эюзял вериб: "Ян аъы щягигят ян ширин йаландан даща йахшыдыр!" Поезийа гаршысында, онун галын вя исти сахлайан эейими гаршысында тарих чылпаг адамын буз цстцндя эязмясиня бянзяся дя, щяр щалда чылпаг вя лцт щягигят галын дон эейинмиш йаландан даща язиздир бизя! Чцнки тарих реал фактлара ясасланыр, поезийанын предмети ися ян азы реал дейил. Поезийа ян азы мцбалиья тялгин етмяк сянятидирся, ян чоху йаланы щягигят ъилдиндя тягдим етмя сянятидир. Тякрар едим ки, йалансыз, хцлйасыз, мцбалиьясиз поезийа ола билмяз. Беля олсайды онда тарих кифайят едярди. Тарих вагеялярин гыса вя конкрет шярщ едилмясиня ясасланса да, поезийа иля мугайисядя щягигятя чох йахындыр. Поезийа ися бир нюв рянэарянэ, мубалиьяли вя ясрарянэиз тарихдир. Поезийада щадисяляр башланьыъда вя сонда гыса бир заман мцбалиьясиз эюрцня биляр, амма поезийадан бундан артыг щягигилик эюзлямяк ябясдир. Яэяр поетик щягигятя доьру бир-ики аддым да атса поезийанын щцснц, тяравяти мящв олмаг тящлцкясиля цзляшяр. Поезийанын щеч бир космик ясасы йохдур. Поезийа йалныз йеря мяхсусдур. Чцнки йалан поезийанын миниумум атрибуту, максиумум да субстансийасыдыр. Щятта, космик китаблар да йаланы тяблиь вя тяряннцм едян поетикляри лянятляйир. Рясулуллащ cahiliyy; d;vr;n;n ;n b;y;k poetiki имр ул гайс барядя демишди: "Бцтцн шаирлярин ян шаири одур вя ъящяннямдя онларын лидеридир!" Сабир кими чох надир шаирляр бу лянятдян узаг ола билибляр. Бир сюзля, йалан поезийанын атрибутудур. Буну щятта Hомер, Nизами, Hюте, Pушкин кими бязякли вя шип-ширин йаланлар цйцдян поезийа дяйирманлары да бирбаша, йахуд долайы шякилдя етираф едибляр. Мясялян, мяшщур шаир Щассан бин Сабитя «сянин шерлярин артыг гоъалмышдыр!» дейян бир шаиря о беля ъаваб вермишди: «Исламдан юнъя истядийимизи йазардыг, уйдурма вя мцбалиьялярля шерляримизи бязярдик. Инди ися Ислам йалан йазмаьы гадаьан едир!» Мяшщур Nизами юз оьлуна беля вясиййят едирди: «шеря баьланма, шер фянниня уйма чцнки онун ян эюзяли ян йаланыдыр!» Йалан вя ихтилаф лянят, щягигят вя бирлик ися рящмят эятиряр!
  Поезийа инъясянятин, шер дя поезийанын ясасы вя юзцлцдцр. Тарих фялсяфи поезийа да щесаб олуна билярди, амма бунун зиддиййятли мяфщум олмаг ещтималы да йох дейилдир. Беля бир рийази ямяллиййат апармаг мцмкцн олсайды ки, фялсяфядян поезийаны вя йа инъясяняти чыхаг, бу заман йердя ня галардыса тарих оларды. Беля бир щаким фикир вар ки, «поезийа сюздцр!» Щалбуки бу фикир юзц поезийадыр вя йахуд бу вя йа башга шякилдя шиширдилмиш, цмумиляшдирилмиш йаландыр. Поезийаны сюз щесаб едянляр щагсыздырлар, чцнки сюз поезийа ола биляр, амма поезийа сюз ола билмяз. Поезийа сюз демяйин мцяййян бир формасыдыр вя яслиндя уйдурма, гондарма, шиширдилмиш, фантастик ня гядяр сюз варса о сюзлярдя поезийайа раст эялмямяк мцмкцн дейил.  Поезийа сюз дейился, бяс сюз нядир? Сюз фикир, дцшцнъя вя тяфяккцрцн сыхлашмыш, системляшмиш, синтезли вя мяналы ифадясидир. Йалныз мяналы вя дцшцндцрян сюз – сюздцр! Бизим тяърцбядя цч ъцр сюз вар.  Бу мювзуну нурландырмаьа чалышаг.
  1)Сюз ян азындан щягигятяуйьунса, бу сюздя щикмят варса, дцзэцн вя реал бир фикри ифадя едирся, беля бир сюз фялсяфи вя йа щикмятли сюздцр. Бу ъцр сюзляри юз «мян»ляриндя тязащцр етдирянляр щягигят даьынын зирвясиндя щикмят эцняшинин шяфягляри алтында парылдайан гар топасы кимидирляр.
  2)Сюз реаллыгдан узаг олмасыйла йанашы уйдурма, гондарма, фантазийа вя шиширтмялярля эюзялляшдирилибся – поетик сюздцр. Бядии алямин бцтцн елементляри йалныз поетик сюзля исимляндириля вя ифадя едиля биляр. Цмумиййятля поетиклярин еля щамысы шцурсузъасына олса да йалана, гадына вя севэийя мямнуниййятля баш яйирляр. Она эюря дя сюз йох, зийнятли вя тямтяраглы сюз поетиклярин бцтцдцр.  Еля бир поетик чятин тапылар ки, залым чар вя тиранлара гаршы чыхыб цсйан етсин! Еля бир философ да чятин тапылар ки, поетикляр кими залым щюкмдарларын гаршысында бойун яйсин, йахуд диз чюксцн! Тябии ки, мян бурда поетикляр тяряфиндян философ елан едилян поетикляри нязярдя тутмурам. Щарда щягигят варса орда елм вя щикмят вар. Щарда щикмят вя елм варса орда щягигят вар, амма поезийа йохдур вя йа йох дяряъясиндядир. Поетик сюзц севя биляр, онун диваняси ола биляр, амма сюзцн щикмятини анламайаъаг. Чцнки щягигят поетик «мян»иня йад бир шейдир. Поетик инстинктив олараг йалана мейиллидир. Гадынлар да инстинктив олараг йалана мейлли олурлар. Ян тямтяраглы вя эцълц поезийанын йалан тялгин етмя сяняти олдуьуну да бу бахымдан анламаг олар. Тясадцфи дейил ки, ян гиймятли поетик инъиляр мящз гадына олан щисслярдян доьмушдур. Гадын, йалан вя поезийа - санки даим бирликдя олан цч доьма вя якиз баъылары хатырладыр. Еля бир гадын чятин тапылар ки, ондан поезийа вя йа йалан гохусу эялмясин. Еля бир поетик ясяр дя йохдур ки, гадын вя йа йалан ганадлары иля пярваз етмясин. Еля бир йалан да чятин тапылар ки, йа поезийа иля, йа да щансыса йелбейин гадынла баьлы олмасын. О ки, галды поетик сюзлярдян мисаллар чякиб нцмуняляр эюстярмяйя, зяннимъя буна хцсуси ещтийаъ йохдур. Чцнки ятраф мцщит бу ъцр нцмуня вя мисалларла зянэиндир.
  3)Сюзцн ня йалан, ня дя щягигят олдуьуну билмяк вя йа исбат етмяк демяк олар ки, мцмкцн дейился, беля бир сюз – транссендентал сюздцр. Йалныз Нябиляр, екстрасенс вя йа ювлийалар беля бир сюзцн щягигят вя йа йалан олдуьуну мцяййян едя билирляр. Тяфсир елминин атасы олан Мцъащиддян шаир вя Няби арасында фярги сорушдугда беля ъаваб вермишди: «шаирдя сюзцн йаланы, ширинлийи вя ъазибядарлыьы араныр, Нябилярдя ися йалныз вя йалныз сюзцн щягигяти!» Аллащ, мялякляр, ъинляр, ярш, иблис вя диэяр шейтанларла баьлы ня гядяр сюз дейилибся щамысы транссенденталдыр. Транссендентал сюзц реал олараг исбат етмяк вя онун щягигилийини ясасландырмаг чох чятин мясялядир. Беля бир сюзя мянявиййат дцнйасында йер верянляр бу сюзцн щагг олдуьуна инандыглары цчцн йер верирляр. Транссендентал сюзцн гябулу мясяляси иманын олуб олмамасыйла щям билваситя, щям дя балаваситя баьлы мясялядир. Транссендентал сюз дя юз нювбясиндя ики йеря айрылыр: а)Космик сюз, б)сатаник сюз. Биринъийя вящйляр вя илщамланмалар, икинъийя дя иблисин тящриф етдийи вя уйдурдуьу щяр ъцр информасийа дахилдир. Щятта ола биляр ки, бцтцн бу сюз формалары гарышыг бир шякилдя мейдана чыхсын. Мясялян, еля бир бядии сянят ясяри йадыныза салын ки, орда щям фялсяфя, щям транссендентал алям, щям дя поезийа мювъуд олсун. Мясялян, Щомерин Иллиада вя Одиссейасы буна типик мисал ола биляр. Бядии сянятин тякамцлцндя щал-щазырда кулминасийа нюгтяси олан щолливудун чякдийи филмляр дя юзцндя сюзцн щяр бир вя щяр ъцр формасыны топламышдыр. Бу нцмуняляри хцсуси шякилдя чох узатмаг оларды, анъаг чох вахт апарар. Кичик бир мягалядя бунлары узун-узады интерпратасийа етмяк мцмкцн эюрцнмямякдядир.   Щяр щалда зяннимъя бцтцн бу мцлащизяляр лаконик дя олса фялсяфя, поезийа вя тарих арасындакы ялагя вя фярги эюстярмяйя кифайят едяр. 







Ядябиййат сийащысы

Азярбайъан дилиндя

Шопенщауер, Дцнйа Ирадя вя Тясяввцр кими, Бакы, 2011
Ряшад Щягигят, Мяхфи Щягигятляр, Бакы, 2001


Тцрк дилиндя

Куртуби, Тяфсир, Истанбул, 2005
Щартсщорне, Дине ве Фелсефейе эюреТанры, Истанбул, 1981
Същопенщауер, Ираде Фелсефеси, Истанбул, 1993


Рецензии