Давiд Самойлау, мутантка Верачка, i iншыя

Давiд Самойлау, мутантка Верачка, i iншыя
Юрий Якимайнен

Зноў быў у Самойлава. Я не купіў каньяк у Таліне, мяркуючы, што гэта магчыма будзе зрабіць і ў Пярну (навошта дарма цягнуцца з бутэлькамі?). Але там каньяку ў крамах не аказалася. Ніякага. І я вырашыў купіць шампанскага. Але яшчэ ў чарзе, на ўвазе жаданых бутэлек, я стаў сумнявацца. Шырокі вопыт паказваў, што шампанскае п'ецца хутка, а я так і зусім глытаю яго імгненна - яно для мяне ўсё роўна, што сок або нават вада ў летнюю спёку. Таму я купіў яшчэ сухога віна і яшчэ бутэльку вельмі моцнага, сорак пяць градусаў, і цягучы, адымае здольнасць варушыць нагамі і мовай, эстонскага лікёру «Стары Талін», запячатанага ў керамічную бутэльку, выкананую ў выглядзе сярэднявечнай вежы.
 
  - А, дабрыдзень-дабрыдзень ! - Сказала яго жонка, Галіна Іванаўна, - я заўважыў, што яна ўжо была трохі падпіўшы - чырванаватыя шчокі і расцягнутыя і больш глыбокія меладычныя інтанацыі, - але толькі, Юра, дзеля Бога, пачакайце даставаць, што вы там прывезлі ... 
 
 - Так, што я там прывёз ... Так, нейкую лухту. 
 
 - Не-не, і яшчэ раз не ... Мы з Дэзиком не п'ём.
 
 - Як, зусім? .. - Гэта было дзіўна яшчэ і таму, што не далей, як у папярэднюю нашу сустрэчу, усяго тыдня два таму, Давід Самойлавіч разважаў пра тое, што калі мужчына не паліць, не п'е, і абыякавы да вабноты і вартасцяў жанчын - ён ці сур'ёзна хворы , ці ў яго нядобрае ў галаве. Ад такога лепш трымацца далей. Можа быць, ён некага цытаваў, ды ён напэўна цытаваў і я нават ведаю, каго ён цытаваў, але сэнс не ў гэтым, а ў тым, што хто не п'е - той дурань ...
   
 - Так, мы не п'ём зусім, - сказала Галіна Іванаўна, і дадала, - гэта значыць у дадзены момант ... Таму што мы ўжо прынялі і думаем, што нам цяпер пакуль хопіць. Праз дзве гадзіны ў Дэзика выступ. Кожны год горад рэзервуе для яго зала - гэта ўжо стала традыцыяй. Мы проста абавязаны ставіцца сур'ёзна ... Многія адмыслова едуць здалёк ...   
 - Прабачце, а мне таксама можна?
 
 - Ён яшчэ пытае! .. - Вынырнуў з свайго кабінета ў калідор Давід Самойлавіч. Герой дня быў у белай кашулі, у наглаженных гарнітурных штанах і пінжаку. Заставалася толькі матылька павязаць ... - Вядома! Я цябе запрашаю. Мы разам паедзем. Яны ж за мной дасылаюць машыну ... Мы тут з Галяй і з дзецьмі, з Паўлам і з Пашкам, чыталі тваю вайсковую аповесць ... Па-мойму, гэта сур'ёзна. Але мы пра гэта з табой яшчэ пагаворым ... Наогул, заставайся ў нас і жыві тут на дачы, колькі захочаш ... Я, як ты ведаеш, сам ваяваў, і выдатна памятаю яшчэ тую, сапраўдную, баявую савецкую армію ... Але, ты ведаеш, я угледзеў ў цябе, у тваіх апавяданнях тыя ж тэндэнцыі ... Між іншым, у нас, нават падчас вайны, здавалася б, што ўжо дзяліць, перад тварам смерці-то, але і тады маладых салдат, напрыклад, прыніжалі на ўсю моц ...
   
- Давыд Самойлавіч, а Галіна Іванаўна сказала, што вы не п'яце зусім.
   
- Так-так. Трэба быць, ці ведаеш, у форме. Ды і плацяць яны мне столькі, што потым да канца года можна ўсёй сям'ёй спакойна жыць. І гэта ўсяго за два канцэрты. Учора ужо быў адзін. Поўны аншлаг.
 
 - І заўважце яшчэ, што Дэзи проста любіць мець зносіны з людзьмі! - крыкнула Галіна Іванаўна з кухні.    - Але ў мяне нічога такога няма, - сказаў я, - так, шампанскае ...
   
- Галя, у яго шампанскае! Чаму б нам не выпіць трохі шампанскага?! - крыкнуў Давід Самойлавіч ў бок кухні ... 
 
- За тваё здароўе, - сказаў ён мне. - Тут нядаўна быў Ф. І ... Вы з ім размінуліся тады ці ледзь не ў той жа дзень ... Ён таксама чытаў тваю аповесць і, між іншым, пакінуў табе ліст. Я думаю, што ён бы не стаў пісаць проста так, ён не такі чалавек ... Наогул, табе трэба было б сабраць сваю кніжку, а я напішу прадмова ...
   
- Ды добра, Давід Самойлавіч.Вядома, я мару пра кнігу, але я прыязджаю да вас не за гэтым. Спачатку, можа быць, ездзіў да вас і за гэтым, але цяпер неяк забыўся, ці што ... 
   
- Ну, добра, не хочаш кнігу, тады я прыму цябе ў сваё таемнае грамадства пад назвай ЖАПНОБ - жадаючых атрымаць Нобелеўскую прэмію. Па-мойму, гэта больш сур'ёзна, чым нейкая там кніжонкі. Тым больш, што першая праходзіць амаль заўсёды непрыкметна.
   
- Я таксама пра гэта думаў. А за прапанову ўступіць у ваша грамадства - асобнае Вам дзякуй. Праз некалькі хвілін шампанскае скончылася. 
 
- Яно было смачнае, - сказала Галіна Іванаўна, сумна зазіраючы ў пусты келіх. 
 
 - Для мяне заўсёды дзіўна, чаму такія вялікія бутэлькі так хутка канчаюцца, - сказаў я, - сценкі, напэўна, тоўстыя?..
    
Рамы былі адкрыты насцеж.Пілікае птушачкі. Свежыя лісце бэзу, чысты асфальт вуліцы Тооминга, вокны ў бюргерскай доме насупраць (копіі дома Самойлава) часам прамянелі на сонца ... 
 
 - Між іншым, - заўважыў я ў задуменнай цішыні, - я купіў яшчэ бутэльку «Старога Таліна» і сухое віно.
   
 - Так ты купіў цэлы магазін! - Усклікнуў Самойлаў.
   
 - І ўсё таму, што не знайшоў каньяку ...
   
- Зразумела, - сказала Галіна Іванаўна, - яны сваёй неразумны палітыкай даб'юцца таго, што хутка ўсё разваліцца і знікне.Але лікёр піць мы не будзем, ні ў якім разе. Катэгарычна! Ад яго мазгі зваляцца набакір.   

 - Але сухое віно, мабыць, не пашкодзіць, - сказаў Самойлаў ...
 
 - Табе лепш відаць, - сказала Галіна Іванаўна, - табе выступаць ...
   
- Адчыняйце! - Скамандаваў ён. - Галя, прынясі яму штопар! .. Калі я быў маладзейшы, дзе мы толькі не выступалі. І ў стане розным ... Ездзілі звычайна брыгадай. Нейкія абласныя цэнтры, раённыя гарады ... То цягніком, то электрычкамі, то параходам ... напрыклад, у Кастраму або ў Горкі ... Аднойчы цэлы дзень вярталіся да Масквы на розных «Анечка», то на адным, то на адным, ведаеш. Такія біплан ... Памятаецца, без канца садзіліся і зноў ўзляталі ў нейкіх глухіх вёсках ... Бабы з мяшкамі, у мяшках парасяты-то рохкаюць, то віскочуць, бабы лускае семкі, і такі выгляд у іх, быццам не ў самалёце, а на возе едуць. Ды і самалёт той, на самай справе, дрыжаў, як калёсы, і ўсе трапляў у паветраныя ямы ... Можна сабе ўявіць, якое нам было з пахмелля ...
   
- А вось тут нядаўна яшчэ, гэтай зімой ... Выступаў у ЦДЛ (Цэнтральны дом літаратараў, г . Масква - заўв. аўт.) ... Я, як звычайна, на сцэне, ля мікрафона, а яе брат, - ён паказаў на Галіну Іванаўну, - ён, дарэчы, хутка пад'едзе, я цябе з ім пазнаёмлю ... Яе брат стаіць за кулісамі з бутэлькай каньяку напагатове. Па першай мы яшчэ да выступу выпілі ... Я кажу з публікай, чытаю вершы, а сам увесь час думаю, што ён жа варта там з бутэлькай, і чакае.Аглядаюся, а ён мне паказвае - чарка ўжо наліта ... Тады я сыходжу за кулісы, спусташалі, іду назад. Праз хвілін дзесяць адчуваю - трэба выпіць яшчэ ... Як можна самавіцей кашлянуў, і адышоў. Там, за кулісамі, чарачку нахіліў, і назад. Да мікрафона. А потым, пасля чацвёртай, мяне наведвае светлая думка: што гэта я ўсё хаджу туды-сюды? Я тут, а каньяк мой там ... Пайшоў за кулісы, і ўжо не вярнуўся ...
 
 - А людзі? 
 
- А яны пасядзелі-пасядзелі, ды і разышліся ... - усміхнуўся Давід Самойлавіч. - Яны разважалі так: «Что-то са здароўем у Самойлава відаць здарылася. Падчас выступу ён некалькі разоў сыходзіў лекі прыняць, а потым яму і зусім зрабілася дрэнна, і ён паехаў "...
   
- Я вось што прыдумала, - сказала Галіна Іванаўна, - падрыхтую-ка я ўсім нам кавы.
 
- Гэта будзе вельмі дарэчы, - сказаў Самойлаў, - таму што лікёр без кавы піць немагчыма ...
    
Карацей, калі чорная «Волга», высланая за ім, спынілася насупраць дома, мы дапівалі бутэльку ў выглядзе сярэднявечнай вежы прыкра-салодкага, густога і жудасна моцнага зелля, ад якога запляталіся ногі, назіраюцца правалы памяці, і не слухаецца мову ... Потым апынуліся пад цяністымі векавымі дрэвамі, на нейкі цэнтральнай алеі, у таго месца, дзе быў зняты зала і дзе тоўпіўся народ, і дзе было шмат разумненькі Чарнавокага густавалосыя стройных дзяўчынак, і амаль усе яны кінуліся да нас:    - Давыд Самойлавіч, у нас няма білетаў, ужо ўсё распрададзеныя, а мы так хочам патрапіць ... Ну, калі ласка!
   
- Вось, калі мой малады сябар вас возьме, то ніякіх праблем ... 
   
Тры ці чатыры дзяўчынкі ўхапіліся за маю левую, чалавек пяць, ці больш, узяліся за правую руку, некалькі ўчапіліся за пояс ззаду, і такі птушкай-тройкай мы заехалі на паэтычны вечар. Там былі ложы, аксамітныя шторы, там былі амуры, ільвіныя морды, агні свечак, там былі антычныя ягадзіцы і смочкі, а ў вышыні, на размаляваныя найшырэйшым, як неба, плафоне, луналі сцягі саюзных рэспублік, і там жа луналі анёлы ў белай параднай форме ваенна-марскіх сіл і ў сіняй ваенна-паветранай. І там, над сцэнай, круглявыя літары: гарэлі, наязджалі адна на іншую, і трэба было моцна факусаваць зрок, каб прачытаць: «ТЕАТЕАТРТЕАТРЖАПНОБЖОПЖАПНОБ" ...  Хоць вельмі магчыма я нешта і пераблытаў, і, быць можа, то напластавалася некалькі пазней ( асабліва, што тычыцца ягадзіц і саскоў), і нічога такога не было зусім, і назіралася толькі ў маёй забубенной хмельны галаве, можа быць, нават я там злёгку прыкархнуў? ..

На другі дзень выйшаў артыкул у мясцовай газеце. Газету з гонарам, ледзь не ў припрыжку, прыцягнуў і ўручыў сам мясцовы фатограф. Падзеі быў прысвечаны разварот, было шмат вершаў, і былі фота. На адным мы з Галінай Іванаўнай на першым шэрагу, я сяджу з закінутыя галавой. Хтосьці з новых дачных гасцей на гэта заўважыў: «Від, прама скажам, пранізліва паэтычны» ...
      
Самойлаў часам забываў асобныя вершы, аднак яго жонка заўсёды прыходзіла яму на дапамогу. Яна ведала ўсе тэксты яго на памяць, і часам гэта выглядала нават так: яна, як муза, шаптала:
   
- Паэзія павінна быць дзіўнай ... 
   
І Давід Самойлавіч звонка і радасна паведамляў:
   
- Паэзія павінна быць краін-най!
    
Галіна Іванаўна злавесна шыпела:
   
- Шалёны , бессэнсоўнай, туманнай ...
      
І паэт, заліваючыся дзіцячым румянцам і гледзячы ў высокія далі, вяшчаў:
   
- Шалёны, бессэнсоўнай, туман-най ...
    
Галіна Іванаўна, раздзімаючы шыю, хрыпела:
 
- І разам яснай, як шкло / І ўсім зразумелай, як цёпла ... 
   
Давід Самойлавіч паўтараў, а потым яго ўжо, відаць, само верш спакойна несла па плыні:
   
- Як ключавая вільгаць - чыстай / І, нібы дрэва, разгалінавай. / На ўсе падобнай, усім падобна. / І кароткай, нібы нашы дні.

І так ён выступаў, потым дасціпна адказваў на пытанні, у чым, безумоўна, адбівалася немалы вопыт яго выступленняў, а ў заключэнне, на ўра, прачытаў наступнае:
   
- У гэтым гадзіну геній садзіцца пісаць вершы / У гэты час сто талантаў садзяцца пісаць вершы. / У гэты час тысячы прафесіяналаў садзяцца пісаць вершы. / У гэты час 100 тысяч графаманаў садзяцца пісаць вершы. / У гэты час мільён адзінокіх дзяўчат садзяцца пісаць вершы. / У гэты час 10.000.000 закаханых юнакоў садзяцца пісаць вершы. / У выніку гэтага грандыёзнага мерапрыемства / Нараджаецца адзін верш. / Ці геній, зачеркнув напісанае. / Адпраўляецца ў госці.
      
І сказаўшы гэта, ён развітаўся і. на хаду раздаючы аўтографы, накіраваўся да выхаду. Такая была агульная няхітрая, але вартая ўвагі кампазіцыя.      
Самойлаў ад'ехаў на чорнай "Волзе», як на катафалку, таму што быў увесь у колерах і не мог варушыцца, каб іх не падушыць ...

У мяне таксама ў апынуліся, падораныя яму ж, якія- то вяргіні. Да таго ж, яны былі ў чыгунах.      З вялікай цяжкасцю я уціснуўся ў наняты Галінай Іванаўнай таксі, у якім ужо сядзелі «іх агульныя знаёмыя» з бутэлькамі каньяку. Меркавалася вялікае застолле. У салоне таксі сядзела, у прыватнасці, нейкая мама, сама яшчэ нічога сабе, з дачкой Верачка, пачуццёвай развітой дзяўчынкай, сапраўднай німфеткі ......

Яе сцягно ўпіралася мне ў нагу, а мае кветкі казыталі ёй нос. Я ёй уручыў гаршчок - стала не толькі зручней, але тым самым нечакана мы аддзяліліся кветкамі ад усіх. Потым я даволі бесцырымонна яе разгарнуў ... І яна, трэба сказаць, з вялікай гатоўнасцю вёскі да мяне полубоком. Я зрабіў амаль тое ж самае, і цяпер ужо я ўпіраўся ў яе. Яна, як конік, скоса пазірала на мяне і вельмі свядома прысоўваецца і прыціскалася сваім маленькім трапяткім задам, і зачыняла вочы, калі дотык было найбольш поўным, жывым і гарачым ...
    
На вячэры, сярод набившихся у госці і запрошаных, прыцягвала ўвагу няўяўна разумная, гаварыла нізкім пракураным вельмі упэўненым голасам, критикесса па прозвішчы Мымзер.Былі яшчэ нейкія мымры, нейкія, мабыць, жонкі вядомых мужоў. Зайшлі і сышлі сцэнарыст К., пісьменнік С. і акцёр Г., адпачывалі недзе непадалёк. Быў нехта з суіскальнікаў рэкамендацый. Быў вядомы палітычны дзеяч Уладзімір Пятровіч Л., які палічыў абавязковым, на ўсялякі выпадак, застрахавацца ад магчымых будучых пагалосак, бо па ўсёй краіне ішла барацьба за цвярозасць, бескарысная. Як і любая б а р ь б а ў Расіі (за свет, за чысціню, за лепшую жыццё), а тут, у Самойлава, можна сказаць быў у разгары п'яны разгул ... і разам з тым Уладзімір Пятровіч хацеў здавацца адкрытым і прагрэсіўным, ды і хацелася выпіць, у рэшце рэшт, таму перш, чым падняць і асушыць сваю чарку, ён выказаўся ў тым сэнсе, што такая палітыка забарон магчыма і заўчасная, і недастаткова обоснованна, але яна ні ў якім разе не распаўсюджваецца на добры і дарагі алкаголь, «які мы як раз і п'ём ў дадзены момант» ... 
   
Насупраць мяне сядзела вельмі прама тая самая Верачка. Яна трымалася незалежна і спакойна, і, як вялікая, удзельнічала ў размове. Самойлаў спытаў, адкуль яна і што яе прывяло на курорт? Яна сказала, што яны знаёмыя Мымзер, таму што мама яго кіношны крытык, толькі яны жывуць не ў Маскве, як Мымзер, а на Украіне, у горадзе Кіеве, і сюды яны ездзяць, каб падлячыцца, таму што тата баіцца, што на яе паўплывала радыяцыя ад Чарнобыльскай катастрофы. І ў яе сапраўды ледзь не развілося тады белакроўе, але цяпер ужо значна лепш ... («Так яна мутантка - вось што!», - Падумаў я)
   
- Ваша дачка вельмі прыгожая, - сказаў Самойлаў.
   
- Яна ведае, - адказала маман, - на яе ўжо звяртаюць увагу дарослыя дзядзькі.
   
- Так, гэта праўда, - сказала дзяўчынка, - адзін татаў знаёмы нават падарыў мне «Лаліту» Набокава. «Гэта, - казаў ён, - каб ты падрыхтавалася», гэта значыць, каб я падрыхтавалася ...
   
- Якая подласць, - гучна сказала Мымзер.
   
- А ў школе? - Спытала маман. - Ты лепш раскажы, чым там займаюцца васьмікласнікі на перапынках?
 
- Яны на перапынках, - сказала Верачка, - заціскаюць і ціскае дзяўчынак. Налёт і хапаюць. У мяне потым паўдня ўсё баліць.
 
- У яе ж грудзі, як у дарослай жанчыны, - сказала Мымзер, - толькі далікатней. Мы ўвесь час загараем на жаночым пляжы, там жа ўсё аголеныя ... Дык вось, сярод сотні жанчын і дзяўчат не знайсці падобныя формы! .. 
 
- Я наогул імкнуся на перапынках не выходзіць з класа, - трохі пачырванела, але зусім не збянтэжылася Верачка. - Але нават і добрыя хлопчыкі для мяне занадта дурныя. Яны зусім не разумеюць, чаму я не хачу з імі сябраваць ...
   
- Яна вырашыла, - даверліва распавяла Мымзер, - што яна выйдзе замуж за міністра, не менш.
 
- Так, гэта мая мэта, - пацвердзіла дзяўчынка вельмі сур'ёзна.
   
- Я думаю, яна зможа, - сказаў Самойлаў.
    
Трохі прайшло часу, і яны (мама і дачка) сталі развітвацца. У дзяўчынкі строгае расклад, у дзевяць гадзін ёй трэба ўжо спачываць ... Мужчыны, якія былі, як па камандзе, ўскочылі і, штурхаючыся, кінуліся ў калідор. Яна вызначана ўзбудзіла ўсіх. Хто маладзейшы ціснуў ёй ручку, хто посолиднее рабіў пажаданне і дазваляў сабе бацькоўскі пацалунак. Самойлаў двойчы закрануў вусамі яе шчоках, злёгку прыабняў і пагладзіў па галаве дзіўнае стварэнне. Я пайшоў адчыняць веснічкі. Там я улучыў хвіліну і шапнуў, што буду чакаць яе праз гадзіну каля яе дома, хай хутка скажа, дзе яны пражываюць.
   
- Не, - прашаптала яна, - лепш пачакай на суседняй вуліцы, на аўтобусным прыпынку, у санаторыя «Эстонія». Калі змагу, то буду ў адзінаццаць. Калі змагу ... Пакуль.      
З дому выйшаў вядомы палітык Л., са сваёй жонкай.
 
- Там чагосьці Давід Самойлавіч разбушаваўся, - сказаў ён, - ды і позна ўжо. У любым выпадку нам трэба ісці.
   
- З чаго гэта ён? - спытаў я.
   
- Ды ён хацеў яшчэ выпіць. А Галіна Іванаўна сказала, што яму хопіць ...
    
Давід Самойлавіч нервова хадзіў у свайго крэсла і крычаў:
 
- Як яна смее! .. Мне! .. Што-небудзь забараняць! .. Яна хто? Яна мая печань?! Яна маё сэрца?! Хто наагул мне можа што-небудзь забараняць?! Мне, паэту з сусветным імем!
   
- Ды ніхто не сумняваецца ў вашай геніяльнасці, - сказала Мымзер, - Галіна Іванаўна толькі занепакоілася аб вашым здароўе, у вас жа ціск ...
   
- Я нічога не казаў пра геніяльнасці. Адкуль вы гэта ўзялі?
 
- З кантэксту, - паціснула плячыма Мымзер.
   
- Так! Так, калі заўгодна - я геній! Вы гэта хацелі пачуць? Так, яшчэ раз - я геній, а вы ... а вы! .. Ды пайшлі вы ўсе на х ...!
    
Ён вярнуўся ў свой кабінет. Ён ляпнуў дзвярыма. Яго ўгаворваў брат Галіны Іванаўны, які валодаў дзіўна гучным, дурным і заразлівым смехам.  З кабінета даволі доўга даносілася яго ржанне. Ён іржаў, іржаў, і, нарэшце, такім чынам, ўгаварыў Давіда Самойлавіча. Той выйшаў, і, праходзячы міма мяне, сказаў: «А цябе я кахаю» ... (хоць, трэба сказаць, я ўжо зашнуроўвае чаравікі і збіраўся адчальваць незразумела куды) ... На стале з'явілася бутэлька. Прыгатаваны Галінай Іванаўнай на чорны дзень каньяк лепшых гатункаў. Яе брат, працягваючы нястрымна іржаць і жартаваць. Усіх пагадзіў. Выпілі. Потым яшчэ выпілі. Сёй-той зароў ў макароны ... Самойлаў спытаў:
   
 - Ты куды?
 
 - Ды так, прайдуся, прагуляюся да мора, хачу паглядзець ...
 
 - Можаш надзець мой пінжак, там халаднавата.
   
- А вы самі даўно там былі?
   
- Ды я там гадоў пяць ўжо не быў, - адказаў Самойлаў ...
    
Дзяўчынка з'явілася і мы, абмінуўшы санаторый, па ўтаптанай пяшчаным дарожках накіраваліся да мора. Яно было блізка, часам даносілася гучанне хваль ... За невялікім трысняговы полем распасцерці зусім бязлюдны, так званы, жаночы пляж. Было светла ад месяца, было прыгожа, пясок яшчэ не астыў ... Яна прасіла спачатку не гладзіць яе грудзі і не цалаваць яе вусны, але дазваляла дакранацца да іншых адкрытым месцах. Потым мы апынуліся ў пясчаных дзюнах. Проста я яе ўзяў і занёс. Памятаю яе распушенные валасы, яе шырокі месяцовага колеру сасок ... як яна ляжала на самойловском пінжаку, наставіўшы выдатныя ногі-антэны кудысьці ўверх, да далёкіх планет, светаў ... Месяц то ззяла, асвятляючы шалёсткі трыснёг, то хавалася за ірванымі аблокамі.Да нас часам дзьмуў вецер, спакойна рытмічна шумела мора ... Мы, як модулі адной станцыі, паступова злучыліся ў касмічнай тумане, і рушылі павольна і асцярожна ў прастору ... па адной, толькі уласцівай нам траекторыі ... і так мы ляцелі доўга. Да таго часу, пакуль над намі зусім не згусцелі хмары, і не стаў церусіць настойлівы дождж ..
.      
Калі мы ішлі назад, яна сказала:
 
- Ты ведаеш, ты толькі не кажы нікому ... Той татаў знаёмы ўсё-такі зрабіў, што задумаў, але ён гэта рабіў не так, як ты - як бы нясмела і пяшчотна, ён гэта рабіў груба і страшна ... І першае, што я тады адчула - гэта было бязмернае здзіўленне. А потым ужо непрыемнае нязручнасць і бяссільная злосць - хтосьці шуруе ў цябе ўнутры, як у сябе дома, ды яшчэ люта так, ды яшчэ ўціскае цябе ў твой жа пісьмовы стол, тварам у сшытак па алгебры! .. А з табой я ўразілася іншаму - як лёгка і вольна ты пачаў, як непрыкметна ўвайшоў ... Шкада, што мы з'яжджаем заўтра, ты б мяне шмат чаму навучыў. Я ж яшчэ неспрактыкаваная ... Калі я перепробую тысячу мужчын, тады я выйду замуж за лысага і тоўстага, і потлівасць міністра ... І буду яго любіць.
      
Слухаючы, я выпадкова сунуў руку ва ўнутраны кішэню пінжака і дастаў адтуль пашпарт. Мы як раз былі ўжо на асветленай вуліцы ... Я разгарнуў дакумент, прачытаў: «Самойлаў Давід Самойлавіч, 1920 нараджэння» ...
   
- Паглядзі, - паказаў я чырвоную кніжачку, - атрымліваецца, што я - гэта ён ...
   
Верачка засмяялася.
   
- Ой! - ускрыкнула яна паблізу санаторыя, - здаецца мая мама!  У няправільным ліхтарным святле я ўбачыў хутка нарастаючую постаць ... Вядома, гэта была яе мама ...
Я адстаў. Пачуўся звонкі ўдар аплявухі: «Ах ты, такая-сякая!» Я ламануліся ў кусты ... «Бедная дзяўчынка, - думаў я, хаваючыся ў кустах, - навошта? Ёй жа балюча ... » 
   
Яны аддаляліся. Верачка нешта абурана і пераканаўча казала маме, напэўна, наконт таго, што проста пагуляць і ўсё, і што тут такога? І мамчыны інтанацыі гучалі ўжо прыязней:
 
 - Ну, прабач, я ж не хацела ... Але ты не ўяўляеш, як я, калі не знайшла цябе ў тваёй пакоі, як я хвалявалася ...


Рецензии