Сигура

Новелла.

      Перестройкадин девирда колхозар чк1айвиляй, гилан девирдин жегьилриз а вахтара зегьметдин гьакъи гьик1 гузвайт1а малум туш. Лап хъсан к1валахайдаз - югъни зур,хъсан к1валахайдаз - са югъ, т1имил к1валахайдаз - зур югъ! Йикъар кхьин, к1валахдин ери гьисаб кьун бригадирдилай аслу тир. Гьак1 хьайила, бригадирри чпин мукьва - кьилийриз, чир - хчирриз амайбурулай галайвал ийидай. Арза-ферзе гьак1ан кар тир, яб гудай кас жедачир.

      Зулун йикъарикай са юкъуз хуьруьн дишегьлияр къати гарари к1вадарай ичер к1ватиз колхоздин багъдиз атанвай.Ина жегьилар, юкьван яшдин ва эгьли дишегьлияр авай. Ведройра аваз хкай ичер багъдин къаравулдин пчан вилик к1унт ийизвай.

    Саймаз бригадир Сефербега, рушарихъ галаз рахаз , хъуьруьнар ийиз, вичин везифаяр тамамарзавачир- ни ва шумуд ведро хканат1а,дуьзвилелди къейд ийизвачир. "Заз ни гьик1 к1валахзават1а аквазва",- лугьузвай ада.
    Жегьил рушари лагьайт1а, чпи - чпел ичер гьалчиз, кат-калтугиз, гьиллебазвилер ийизвай. Уьмуьр акунвай яшлу дишегьлийри абуруз айибар гъизвай, туьнбуьгьар ийизвай.

    К1валах куьтягь хьайила, бригадирди гьакь-гьисаб кьуна, низ гьикьван йикъар вичи ганват1а малумат авуна.
- Мирварадиз-югъни зур,... Цуькверазни Ичинкъелемаз - са-са югъ... Секинат -халадиз - зур югъ,-лагьана Сефербега...
- Я чан халадин, вуна а бегьем к1валахни тавур жегьилриз югъни зур гайила, бес заз зур югъ гун види дуьз жезвани,-наразивална Секинат - халади.
-Я чан хала,- лагьана Сефербега лутувилелди,- за йикъар гьар садаз фигурадиз килигна гузавайди я!
  Рушариз акъвазай регъуьхъ яд акал хъувур кьван хвеши хьана. Абур, сад-садаз килигиз, шад яз хъуьрезвай.
    Са куьнинни гъавурда гьат тавур Секинат -хала, т1уб п1узардал эцигна, виридахъ галаз к1вализ рекье гьатна...

-Я чан руш Марал,-хабар кьада к1вале вичин веледдивай ада,- "сигура" вуч лагьай ч1ал я? Къе бригадирди вичи зегьметдин йикъар "сигурадиз" килигна гузвайди я лугьузвай...
- Я бах, ада ваз фигурадиз, яни буй-бухахдиз, килигна лагьанвайди я! Сигура-ваъ, фигура! Вун гъавурда гьатнани?
   Вичин, дагъдин марал хьтин, веледдиз дамахдалди килигуналди Секинат халади вич гъавурда гьатайди ишарадалди тестикьарна. " Т1варни Марал я,вични марал я,-фикирна Секината,- я Аллагь,ву бахтлу хьурай! И гила акьалтзавай миллет вири к1валахрин гъавурда ава: абуруз "сигура" лугьудай гафни кваз чида!"

   Пакадин юкъуз колхоздин бригадир куьчедал дуьшуьш хьайила, Секинат халади адаз,акъвазарна, ик1 лугьуда:
- Валлагь, чан хва Сефербег, накь зун сад лагьай сеферда гуьзгуьдай жуван суфатдиз тамашна, ваз еке чухсагъул. Гьа на лагьайвал, сигурадиз килигайла, заз зур югъни къвезвачир!

    Чин яру хьанвай  бригадир Сефербег куьчедин юкьвал туна, Секинат -халади к1вал галай патахъ еримишна.




Перевод новеллы "Сигура" на русский язык.

СИГУРА.

    Так как в годы перестройки колхозы распались, нынешняя молодёжь не знает о том,как производилась оплата труда, распределялись трудодни в колхозах.Кто трудится на отлично,получал  полтора трудодня, кто хорошо- один трудодень, ну а кто посредственно- половину. Распределение трудодней,учёт качества проделанной работы входили в обязанности бригадира и полностью зависело от его порядочности.Поэтому бригадиры имели возможность распределения трудодней в зависимости от симпатий или родства. Естественно жалоб никто не выслушивал, правду добиться было,как обычно, трудно.

  В один из осенних дней сельские жители женского пола собрались в колхозном саду собирать яблоки.Незадолго до сбора подули яростные ветры, и часть будущего урожая оказалась на земле. В задачу собравшихся входил их сбор.
 Собранные в ведра яблоки сыпали в кучу неподалёку от шалаша садового сторожа.
   Недавно назначенный молодой бригадир Сефербег то и дело переговаривался с молодыми девчатами,  смеялся и шутил с ними , а учёт конкретно не вёл. На намёки окружающих не обращал внимания,говорил: "Я вижу кто как работает!". Ну что поделаешь - хоть небольшого масштаба,но начальник! А что касается девчат, то они вовсе не хотели работать: кидали друг в друга яблоками, смеялись и игрались! Взрослые делали им замечания, но молодёжь продолжала баловаться.Короче, трудились спустя рукава!
  Начавшийся трудовой день имеет свойство заканчиваться - закончился и этот . Пришла пора объявить итоги работы.
   -Мирвара заработала полтора трудодня,... Цюквер и Ичинкелем - по одному трудодню,... а тётя Сакинат - половину трудодня!- заключил бригадир Сефербег.

    -Сынок,прости меня,старую женщину, это как получается, девчонки, которые целый день играли, баловались, фактически не работали, заработали полтора  или целый трудодень, а мне почему ты написал меньше всего? Это несправедливо!

-Тётя Сакинат, я трудодни распределяю в зависимости от красивой фигуры, а не за труд!- ответил шаловливый бригадир.Молодые девчата от души рассмеялись над шуткой бригадира.

Не сообразив о чём идёт речь, тётя Сакинат с остальными отправилась домой.

-Доченька, Марал!- обратилась тётя Сакинат к дочке.- А что означает слово "сигура"? Сегодня бригадир сказал, что он работу оценивает согласно сигуре!...

- Мама, он сказал тебе, что трудодни он начисляет по фигуре, то есть по внешности, еще точнее, по красоте!  Не "сигура" ,а "фигура"! Теперь ты поняла?
Женщина утвердительно кивнула головой.

На следующий день Сакинат встретила бригадира, идущего по улице навстречу:

- Клянусь, сынок Сефербег, вчера я впервые в жизни решила после твоих слов посмотреть на себя в зеркале. Ты действительно был прав! Я не заслуживала по "сигуре" даже половину трудодня!!!

Оставив покрасневшего молодого бригадира в замешательстве, тётя Сакинат ускорила шаг и  направилась к дому.


Рецензии