2, 5 Буднi дитинства мого

                Чудова золота осінь 1944 року! Німців прогнали, врожай зібрали великий, радянська влада, котра повернулась «на круги своя», «гайки не закручує», а осінь тепла, сита і радісна. Люди знову повірили в чудове майбутнє, яке «вже настало». Як мало  людям треба для того, щоб вони забули пережиті негаразди і повірили в оманливе щастя земного «раю»! Люди різали свиней і робили ковбаси. Також, шинкувати цукровий буряк, заквашували його з хмелем в бочках і гнали з отриманої браги самогон, а з маку і меду робили цукерки дітям.

                Суботніми вечорами перед вихідним днем збиралися у заздалегідь обумовленого господаря, принісши з собою закуску з всякої смачної домашньої «всячини» і «гуділи» до ранку. Горілку з собою не брали, бо її на стіл ставив господар. П'яні суботні ночі проводили по черзі у різних господарів. З будинку господаря, в якому влаштовувалися  комулядки, дітей відносили на ніч до сусідів, щоб діти не бачили те, що порушує загальноприйняту мораль і травмує дитячу психіку.

                Комулядки, чи борделядки, можна називати так, чи інакше, все одно зміст один, бо й комуна, чи комунізм – теж бордель. Ніхто з відвідувачів комулядок не скаже, що він іде на зборище в пошуках сексуального задоволення, бо й без цього всім людям це відомо, але причину борделядок завжди придумували пристойну. Ініціаторами комулядок в усі історичні епохи завжди були жінки.

                На роз’їзді в 1944 році чоловіків було мало – на одного доводилося по шість-сім жінок. На комулядках для жінок з'являлася можливість поспілкуватися з чоловіками в більш тісних умовах, і була надія на отримання, хоч трішки, хоч ледь-ледь, чогось аморального. Таке веселе, розгульне, в дусі слов'янізму, життя на роз’їзді тривало до самої весни 1945 року.

                Мокрина комулядки не вітала, тому блязборища в своєму будинку заборонила, але суботні походи по вечорам в чужі будинки Ганни та Ївги на гулянки терпіла. Одного разу бабуся Мокрина поїхала в гості до своїх родичів. Ганна та Ївга скористалися нагодою і в суботню ніч у своєму будинку влаштували «шабаш». Мене відвели на ніч до сусідів, тому я дорослих людей в непристойних діях не бачив. Моїй сестричці Валі було лише півтора роки, тому її залишили вдома. Після будь-якої дії завжди залишається безліч слідів, і повністю їх приховати нікому не вдасться. Мокрина повернулася з гостей додому, а обстановка в будинку їй сказала про те, що тут була влаштована гулянка.
                – Влаштували в будинку бордель? - запитала у дочок Мокрина.
                – Ні, ні! Нічого не було, - відповіли Ганна та Ївга.

                Бабуся звернулася до моєї маленької сестрички.
                – Валюша, в будинку гуляли?

                Валя притиснула долоні до своїх щік і, похитуючи головою, стала видавати звуки, що імітують п'яні співи.
               
                – Ах ви, суки дорослі! Намагаєтеся мене обдурити? - вигукнула в гніві Мокрина.


                На роз'їзді дітей було багато. Комусь в голову прийшла думка колективно охрестити дітей, і він подав свою ідею жінкам роз’їзду. Жінкам ідея сподобалася, тому що з'явилася причина для пристойної «ну, дуже великої комулядки!». Стали готуватися до хрещення.

                Моя мама прийшла з роботи додому і сказала мені:
                – Сьогодні, а може завтра, я приведу в будинок кілька жінок. Ти вибереш собі хресну матір. Жінки нічого не знають. Коли вони підуть від нас, ти мені скажеш про свій вибір.

                Другого дня мати привела п’ятьох жінок. Вони, весело перемовляючись, розсілись на стільцях й на ліжко. Я стояв на стільці, вхопившись за його спинку, і щось співав своєю дитячою мовою. Моя пісня нікому не заважала, тому жінки уваги на мене не звертали, та раптом вони здивовано повернулися до мене і дружно розреготалися. Я замовк і здогадався, що якесь слово з мого дитячого лексикону на мові жінок позначає щось недоречне або непристойне, але, яке слово, і що саме в жіночому розумінні воно означає, я не знав.

                Коли жінки пішли з дому геть, мати запитала у мене, яку жінку я вибрав собі хрещеною матір'ю. Я сказав, яка жінка мені сподобалася і де вона сиділа, а тітка Ганна здивовано вигукнула:
                – А у тебе, виявляється, «губа не дура»! Це дуже красива, інтелігентна і цнотлива жінка на роз'їзді. Вона з приїжджих, і у неї є велика пасіка, а ти любиш мед!

                Пасіки у нас вже не було, і я не знаю, яким чином вона зникла.


                Сама ближня до роз'їзду церква була в селі Благовіщенка, до якої було більше десяти кілометрів по степових путівцях. В ясний погожий день ранньої осені 1944 року чоловіки запрягли коней у кілька підвід. Посадили на підводи всю дітвору роз'їзду і в супроводі майбутніх хрещених батьків ми вирушили в дорогу.

                Проїхавши три кілометри, ми заїхали в Жартовский сад і зупинилися на перепочинок. Тут колись був хутір запорізького козака Жартовского. Від хутора залишилися тільки фундаменти колишніх будинків і сад. В саду росте бузок, яблуні, груші, вишні-баргароны і суниці.

                В даний історичний час баргарони (французська назва - бержерон) навряд чи вдасться знайти. Ці вишні дуже великі, солодкі і рано достигають. Червоний баргарон величиною майже зі сливу і відрізняється він від інших вишень тим, що на ягідці баргарона проглядаються ластовиння. Червоний баргарон в народі інколи називали «воловим серцем». Жовтий баргарон зовсім не жовтий, а жовтогарячий, і на ньому є коричневе ластовиння, а солодкість його така, що ягоди злипаються в гроно. Тепер таких вишень немає - вивели їх з-за того, що вони нетранспортабельні.

                Навколо Жартовского саду зелений луг. Його не орють, бо поруч з садом знаходиться  протитанковий рів. Від протитанкового рову починається балка. Балка струмком проходить під залізничним мостом на північ, а далі перетворюється в річку Гайчур. Я підросту і буду щовесни з друзями бігати в Жартовський сад за бузком і суницею.

                Я сиджу на підводі, мені вже чотири роки і я уважно спостерігаю за тим, що відбувається навколо мене. Дітей нагодували яйцями, звареними некруто. У деяких дітей по грудях потекли рідкі яєчні жовтки. Дорослі люди вели себе настільки вільно і непристойно, що у мене з’явилося почуття презирства до них.

                Нагодували дітей, підкріпилися дорослі люди й самі, і ми знову рушили в путь. Та приїхали ми даремно, бо в Благовіщенці церква була на замку. Після того, як у цьому селі пограбували і зарізали попа, жителів села Благовіщенка стали називати «попорізами». З тих пір церква тут не працювала. Добре запам'ятався мені величезний замок на дверях церкви. Повернулися ми додому, й надовго забули про хрещення.


                Я не знаю, чому в мене така пам'ять, чому я все пам'ятаю так яскраво, ніби я знову присутній в епізоді, який згадую. Я пам'ятаю, в якому році, в якому місяці, яка була погода. Я все бачу і все розумію. Соромно за дорослих людей. Чому вони думають, що діти нічого не розуміють, і пам'ятати не будуть? Мені й досі соромно за дорослих, коли я згадую ті епізоди, в яких дорослі, не соромлячись дітей, вели себе непристойно або нескромно.

                Наведу один приклад:
                Робітники-залізничники в обідню перерву не завжди могли пообідати у себе вдома. А ті робітники, які жили не на роз'їзді, зовсім не мали такої можливості. Зазвичай люди полуднують на робочому місці, але іноді такий порядок порушується з «поважної» причини. Одного разу в наш барак попросився один залізничник для того, щоб поїсти свій обід, взятий з дому. Цей чоловік сів за стіл, розгорнув свій обід і почав його їсти. Він їв перепелів! Він міг поїсти свій сидір на робочому місці, але тоді ніхто не бачив би, що він їсть перепелів. Мені, п'ятирічному хлопчику, демонстрація дорослого чоловіка його екзотичного блюда здалася огидною. Я вже тоді, будучи чотирирічним хлопчиком, добре розумів, що почуття хвастощів і показухи притаманне неповноцінним людям. Я саркастично посміхнувся і пішов з кімнати гуляти у двір, а бабуся Мокрина провела мене зрозумілим поглядом. Згадував я цей випадок часто.


                Іноді вчинки людей продиктовані «грою на публіку». Вони в таких випадках говорять голосніше, ніж це необхідно співрозмовнику, щоб привернути увагу до своєї розповіді сторонніх слухачів. І в спірних питаннях вони говорять не те, що треба говорити, а те, що треба було чути публіці. В таких випадках людина малює себе, блазнює. Такий «актор» у  нормальної людини викликає до себе огиду. Можете собі уявити, що я відчуваю, слухаючи «дебати» на політичних телеклоунадах.


                Безумовно, я не пам'ятаю кожну секунду свого життя. Суєта суєт, те, що відбувалося в рамках моральних законів, на тривале зберігання в пам'ять не відправлялося. Храм моєї пам'яті має декілька відділень, куди відправляється інформація на зберігання. Інформація сортується за критеріями «справедливо», «корисно», «шкідливо» та інші. Аналізатор мого розумового процесора час від часу витягує з відділень пам'яті інформацію для своєї роботи, а за тім продукт роботи аналізатора відправляється в генну пам'ять для подальшої передачі її майбутньому поколінню.

                Як правило, у людей кордони між поняттями «справедливо» і «гуманно» розмиті, бо вони вважають, що справедливо те, що закономірно. В принципі таке поняття справедливості логічне. А логічне поняття тому що всі події закономірні. А закономірні вони тому що події безпричинними не можуть бути. Ось тут і «собака зарита»! Бо під гаслом «справедливої закономірності» скоюються злочини проти людства.

                Слово «справедливість» має походження від слова «право». Але правом володіють всі істоти у Всесвіті. Та тільки «право» - поняття невизначене, відносне, бо існують: право законодавця; право правителя; право диктатора; право бандита; право сильного. Що це? Насильство! Справедливість – насильство? А яким правом володіє той чоловік, який намагається створити умови, при яких прояв будь-якої агресії був б зовсім неможливим? Насильство проти насильства? Абракадабра, яку людству необхідно вирішити, щоб уникнути тотальної смерті всього сущого.


                Пізньої осені, в сльотаву погоду, на роз'їзд забрів у пошуках заробітку якийсь монах. Всіх дітей зібрали в будинку лісівника Ракаєва. Ракаєв був відповідальним за лісосмуги. Лісосмугами при залізницях займалася спеціальна служба, яку називали «живий захист». В будинку Ракаєва хрестили дітей. Запам'яталося мені це подія особливо сильно. Дітей розсадили на стільцях півколом. Посередині кімнати поставили таз з водою.
               
                – Як тебе звуть? - питає чернець в одного хлопця.
                Хлопець мовчить, а я за нього відповідаю:
                – Микола.
                – Мовчи! - сказав мені піп.
                – Як тебе звуть? - запитав піп в іншого хлопця.
                – Іван, - відповів я.
                – Тебе не питають. Мовчи! - знову сказав мені піп.

                Дійшла черга до мене.
                – Як тебе звуть? - запитав мене піп.
                – Володимир - відповів я.
                – Грішний? - задав мені питання чернець.
                – Ні, - відповів я.
                – Грішний, - піп штовхнув мене пальцями в лоба.
                – Ні! Не грішний! - обурено вигукнув я.
                – Грішний, грішний, мовчи! - переконував мене піп.
                Він почав мазати мій лоб і вуха чимось жовтим і смердючим. На цьому хрещення закінчилося.

                «Звідки у мене гріх? Мене ще ніхто ні за що не лаяв. Чому я повинен опускати свою голову перед ким би це не було, як пес перед господарем? І чому цей, смердючий чоловік, забруднив мене жовтою смердючою мазюкою?» - обурено думав я.

                Вперше в житті я отримав неприємність від дорослої людини.


                Восени 1944 року мій двоюрідний брат Юрій став ходити в школу в перший клас. Юрко сідав за стіл робити уроки, а я вмощувався на підвіконні поруч з ним і спостерігав за священнодійством.

                Одного разу в будинку нікого не було. Я був удома сам. Мій погляд зупинився на шкільній полотняній сумці Юрія. Якась внутрішня сила змусила мене підійти до сумки і витягнути з неї буквар. Я розкрив книгу - в ній були великі красиві літери. Вони здавалися мені живими і цікавими. Раптом мене охопив жах – я взяв у руки чужу річ! Не запитавши дозволу у господаря! Я швидко поклав у сумку буквар і пішов до столу. Мене трясло, я довго не міг прийти в себе від скоєного мною проступку. Запам'ятався мені цей нікчемний випадок на все життя. Я часто про це згадував раніше і згадую тепер, у своєму похилому віці. Є про що думати – совість тривожить і вимагає внести в Книгу Пам'яті код неприйняття гріховних вчинків. Що керувало мною, впливаючи на мою совість? Спрацював Закон Неба, закріплений в генній пам'яті моїми прабатьками: «Своє – святе, чуже – недоторканне!».


                У мене почали випадати молочні зуби. Перший зуб став хитатися, а я поскаржився бабусі. Вона намотала на зуб сувору нитку, а другий кінець нитки намотала мені на руку.
                – Ти сам повинен рвати свої зуби. Тепер рви! - наказала мені бабуся.
                Я вирвав зуб.
                – Підійди до плити, - продовжувала підказувати бабуся.
                Я підійшов до плити.
                – Присядь і зазирни в піддувало, - керувала бабуся.
                Я присів і став дивитися в піддувало.
                – Тепер кажи: «Мишка, мишка, візьми мій зуб і дай мені натомість, такий як у тебе, вічний і гострий». - Викинь зуб в піддувало, встань і піди. Надалі, з усіма своїми зубами ти повинен діяти таким же чином, - вчила мене бабуся робити перші кроки мага.

                Я промовив потрібні слова і побачив в піддувалі велику сіру напівпрозору чарівну мишу, яка вже чекає від мене мого зуба. Я кинув в піддувало зуб і пішов задоволений, бо був упевнений, що миша виконає моє прохання.

                Зуби у мене росли напрочуд міцні і гострі. Я не любив їсти м'якуші. Я любив жувати скоринки хліба і розгризати кістки, а металевий дріт перекушував зубами. Я пам'ятав поради бабусі, рвав зуби собі сам і завжди міняв їх у чарівної миші. Проблем у мене з зубами не було, на відміну від моїх братів і сестер, які до порад батьків і бабусі ставилися несерйозно.


                Читачеві скажу, в Біблії сказано: «Спочатку було Слово». Це треба пам'ятати завжди, і визначення «слово» правильно розуміти. Мені було вісімнадцять років, коли одного разу незнайомий мені дідусь, уважно подивившись на мене, сказав:
                – Якщо ти будеш взуватися і роззуватися з лівої ноги і при цьому думати, що ти це робиш для того, щоб у тебе ніколи не боліли зуби, то так все і буде.

                Я відповів йому:
                – Нехай Небо Вам віддячить за корисну пораду.
                Дідусь посміхнувся і сказав:
                – Я не помилився в тобі.


                Весна 1945 року. Війна закінчилася – перемога! Але, кого ми перемогли? Чиє життя і щастя захищали? Захищали життя своїх родин, але, перш за все, щастя власних експлуататорів та окупантів. Ми втратили своїх батьків, братів і сестер, які загинули в бою з такими ж людьми, як і ми самі. Прогнавши одних окупантів, ми повинні були тепер принижуватися перед іншими окупантами – русами-варягами, які більш хитрі, ніж німці, і більш жорстокі. Варяги знищували і знищують людей більше, ніж фашисти, але переможців не судять. А судити все ж таки будуть - прийде такий час. Діти, онуки і правнуки будуть розплачуватися за злочини своїх предків. Лиходії це чують тим органом свого тіла, яким, за висловом одного шанованого письменника, треба розуміти Росію, бо «умом Росію нє понять».


                Для Людства буде краще, якщо комуністів і «рабів божих» будуть судити міжнародним судом, бо в іншому випадку судити буде Вища Справедливість, а це загрожує важкими наслідками для всього людства. Коса не розбирає – де корисна рослина, а де бур'ян. Читач думає, що це несправедливо? Справедливість не може бути несправедливою. Все людство винне в тому, що комуністи існують і досі не покарані, що кровожерливі «раби божі» живуть до сих пір і не знищені. Винні всі, як ті, які вчиняють злочин, так і ті, які не знищують причин створення злочинів.


                1945 рік був останнім роком спокійного ситого життя. По осені ми зберемо рясний урожай, а потім землі у нас відберуть і прийдуть довгі голодні роки «щасливого» російського життя.


                Поверталися з війни солдати. Перш ніж відправитися додому у віддалені від залізниці селища, солдати заходили до жителів роз'їзду відпочити з дороги і зануритися в домашній затишок, по якому солдати скучили за роки війни. Заходили вони і до нас. Таким гостям ми завжди були раді. Солдати розповідали багато різного і суперечливого про мого батька. Один казав, що він був очевидцем, як мого батька розірвало прямим попаданням снаряда, і називав дату. Інший розповідав про те, що бачив і розмовляв з моїм батьком вже після того, як його розірвало снарядом. Третій розказував про те, що він бачив як мого батька відправляли в госпіталь. З солдатських оповідань створювалася фантастична картина: мій батько гинув, потім воскресав, потім знову і знову гинув і знову воскресав. Було схоже на те, що всі вони знають правду, але не хочуть нам її говорити.

                Мені виповниться 45 років, коли мені скажуть, що мого батька забрали з фронту, оголосивши солдатам про те, що «він зійшов з розуму і його треба ізолювати». Мені було сорок сім років, коли я знайшов «ниточку» і спробував дізнатися правду про свого батька. Мені нічого не сказали, тільки благали мене припинити розшуки.

                Мати казала, що батько живий, що вона уві сні іноді спілкується з ним і, що в тилу батько залишився не просто так, бо він був членом якоїсь державної організації і допоміг перед війною знешкодити групу диверсантів. Для мене все це одні легенди, а конкретно я нічого не дізнався. Будуть і інші таємниці про мого батька та про його таємничо зниклого брата Івана. Постраждають люди, котрі погодяться допомогти мені в пошуках правди. Все це буде потім, а зараз я весь у спогадах давно вже минулих подій, та вони такі яскраві і вразливі, нібито все це відбувалося вчора.


                Не знаю чому саме до нас заходили ті, хто повертався з фронту. Я пам'ятаю тих солдат так, ніби все це було тільки вчора. Також пам'ятаю розповіді солдат, хоча значення деяких вживаних ними слів я дізнався лише через декілька років. Одного разу до нашого бараку зайшов відпочити солдат, якому треба було йти до села Вершина. Він сидів у нас за столом і довго розповідав про війну. Його уважно слухали члени моєї родини і наші сусіди. Я сидів на стільці біля дверей, і мені здавалося, що я все розумію. Добре запам'яталась розповідь солдата про грізну німецьку ракету ФАУ-2. Солдат був поранений, став інвалідом. Тепер він сподівається працювати при школі «воєнруком».

                Що таке – воєнрук? Я спробував уявити цю істоту. «Воєнрук» - це щось таке грізне, але не дуже сильно, бо воно грізне не для мене і не для «наших» людей. «Воєнрук» довжиною не більше метра, тіло його не щільне, він не має певної форми і має темно-сіре забарвлення. Я розумів все те що чув, але розумів по-своєму, бо мій аналізатор працював ще по-дитячому.

                Солдат закінчив оповідання. Йому треба було вирушати до свого дому, до якого сім кілометрів степової дороги. Солдат нагнувся, взяв з долівки свій речовий мішок, розв'язав його, дістав велику грудку цукру-рафінаду і віддав його моїй бабусі.
                – Це дітям, гостинець, - сказав він.

                Бабуся Мокрина взяла цукор, уважно подивилася на мене, а потім віддала цукор моїй мамі:
                – Дай Володі.

                Моя мама відколола рукояткою ножа шматочок цукру і дала його мені. Я тримав в руках шматочок цукру і не знав, навіщо його мені дали. Дорослі люди дивилися на мене й чекали моїх дій.
                – Володя, що це таке? - запитала бабуся.
                – Білий камінчик, - відповів я.

                До мене підійшла моя мама, взяла з моїх рук «білий камінчик», відкрила мого рота і поклала «камінчик» мені на язик. Камінь, в рот?!! Я був неприємно здивований і вражений порушенням моральних правил. Я був шокований, тому сидів з відкритим ротом. В роті з'явився запах вапна і ще чогось незрозумілого мені. Потім з'явився смак солодощі, котрий здивував мене ще більшою мірою. Напевно, у мене був такий вираз обличчя і очей моїх, що свідки моєї розгубленості дружно і голосно розсміялися. Безумовно, здивування повинно бути шокирующим, якщо ти раптом, без попередження дізнаєшся, що камені можна їсти і що вони можуть бути солодкими.


                Я звик до інших солодощів. З маку і меду моя мама робила цукерки, але їсти їх можна було по одній цукерці і не кожний день, бо в зернах маку присутня наркотична речовина. У дітей нашого роз'їзду були свої солодощі – я з дітьми бігав у поле, де росла солодка. Ми викопували солодкі корені, різали їх на шматки і смоктали ці помаранчеві ароматні природні солодощі, які, як виявилося, мають бактерицидні властивості. Чи не тому на роз'їзді діти нічим не хворіли?

                Іноді тітка Ганна, прийшовши з роботи, голосно оголошувала:
                – Кума мед жене.

                Нікого крім мене це не цікавило і, безумовно, це адресувалося безпосередньо мені. Почувши таке повідомлення, я зривався з місця і біг до своєї хрещеної матері. Вбігши до неї у двір, я вимовляв:
                – Кума миленька, дай меду!
                – Ой, кум миленький до мене прийшов! Заходь, будь ласка, - зустрічала мене милою посмішкою красива жінка.

                Вона пригощала мене вощиною з медом, а додому я ніс півлітрову банку меду. Ймовірно, за дорученням самої «хрещеної» тітка Ганна і вимовляла такі магічні для мене слова - «кума мед жене».

                У мене спадкова гіпоглікемія (недостатня кількість цукру в крові). Такі люди у великій кількості споживають солодощі. На свою біду я про це дізнався тільки в п'ятдесятирічному віці. Мій батько не палив цигарки, зате в кишенях носив цукерки або цукор. Зазвичай такі люди не бувають повними, бо всі жири в організмі переробляються в цукор. Такій людині не можна навіть пробувати палити тютюн, бо запаливши цигарку одного разу, він все життя буде залежати від нікотину, і кинути палити йому не вдасться, тому що нікотин поповнює кількість цукру в крові.


Рецензии