3, 3 Вiдун

                З'явилася перша картопля. Мама з молодої картоплі зварила суп. Ми у дворі сіли за стіл і вперше ситно поїли. Повз нашого будинку йшов старець з торбою через плече – він просив милостиню. У ті часи мало не щодня ми бачили старців, опухлих і голодних. Іноді доводилося ховати на цвинтарі таких старців, померлих від голоду в дорозі. Ховали їх без труни і церемоній, а похорони ніде не реєструвалися. Такі похорони мало чим відрізнялися від похорону домашніх тварин.

                Мама запросила старця у двір, посадила його за стіл і налила йому тарілку супу. Він їв суп, попередньо вимивши руки, і поглядав на мене. Волосся у нього були повністю білі, довгі, чисті й акуратні. Шкіра обличчя випромінювала ніжно-рожеве світло. Зморшки були яскраво вираженими. Очі у нього були особливі, незвичайні, не блакитні, а сині. Випромінювали вони легке сяйво, а в глибині очей миготіли ласкаві, хитруваті іскорки.

                Закінчивши трапезу, старець дістав з торбинки книгу в шкіряній палітурці.
                – В подяку за те, як ти до мене поставилася, я тобі передам потрібні для тебе відомості, - сказав старець і розгорнув книгу. – У тебе двоє дітей, - почав він свою розповідь. – У твоєї дочки доля хороша, бо чого вона захоче, того доб'ється. Вистачило б лише розуму, а наполегливості у неї на десятьох вистачить. Ти народилася в Різдво Христове. Прийшла у світ цей заради нього, - старець кивнув у мій бік головою. – Твоє життя повністю залежить від успіхів твого сина, - продовжував говорити старець. – Проживеш ти сімдесят два роки, як і твоя мати. Ховати тебе буде твоя дочка, а сина на похороні не буде. Синові твоєму передбачити майбутнє не можна, бо він народився в годівниці. Чи не так? - запитав старець.
                – У якій годівниці ? У пологовому будинку він народився, - здивувалася мати.
                – На небі є «годівниця», тобто сузір'я Ясла. На небі також є Хлібний Дім і є Будинок Бога, про які сказано в стародавніх пророцтвах.

                Мати жестом зупинила розповідь відуна і, повернувшись до мене, сказала:
                – Іди, погуляй.
                Я пішов без жалю. Раз мати наказала, значить так треба, бо це закон в нормальних сім'ях.

                Я пішов, а коли повернувся, старця вже не було. Мама сиділа за столом. Обличчя її було скам'янілим, а очі замислені.
                – Щось сталося? - запитав я у неї.
                – Мара якесь. Старець сидів тут і раптом розтанув у повітрі, зник. Але тарілка порожня! Значить, він з'їв суп! Значить, він був тут! Нікому не розповідай, - попередила мати. – Це був білий маг.
                – А що, є і чорні маги? А хто такі, маги? – зацікавився я новим для мене словом і поняттям.
                – Маги, знають магію. Чорний маг, злий чарівник. А білий маг, інспектор Небес. Магія є чорна, яку знають багато людей і користуються нею, тому чорних магів безліч. Книг, з описом чорних магічних дій багато, а книгу, де написана біла магія, знайти мабуть неможливо. Кажуть, що непідготовлена людина, читаючи білу магію, зійде з розуму. Існує ще і золота магія. У давні часи люди називали її Золотим Руном, але знайти її нікому не вдалося, бо шукали Золоте Руно не там, де треба, і не те, що треба. Золоте Руно знаходиться в руках Всевишнього і відкриває Він його для читання тільки тому, хто на це заслуговує, але нікому в руки Золоте Руно не віддає. Більш докладно про все це тобі ще рано знати. Пройдуть роки, і якщо ти будеш жити правильно, то Всевишній відкриє перед тобою Золоте Руно, - дала пояснення мені мати і почала мити посуд.


                Віртуальну Білу Магію, під час маминої розповіді я побачив своїм внутрішнім зором, і в мене з'явилася надія, що я цю Книгу коли-небудь прочитаю. Про Золоте Руно я не думав, так як ця Книга знаходиться у Того, кого і думкою турбувати не рекомендується.

                Мине багато років. Одного разу, через чотири роки після смерті моєї мами, я знайду захований в маминому ліжку зошит, куди вона записувала свої пам'ятки. Я здивувався, бо ніколи не бачив, щоб мама вела якісь записи. Я почав читати мамині мемуари. Тут було кілька відомостей про мене, яких я раніше не знав. Тут було записано і те, що розповів мамі відун після того, як мати відправила мене гуляти. Відомості, зазначені в маминому зошиті, мене не здивували, бо до цього часу я вже пізнав Істину!


                Влітку 1947 мама працювала в радгоспі на току. Жінки на віялках сортували зерно перед відправкою його на елеватор в Царе-Костянтинівку. Працювали жінки по дванадцять годин, а за цей час кожна голодна жінка перелопачувала по сімдесят тонн добротного зерна. Одного разу, знаючи що мама голодна, бо їжі з собою взяти з дому було нічого, я вирив в городі кілька картоплин і вперше у своєму житті зварив суп. Про смак мого супу я не беруся судити. Маленьку каструльку я замотав у хустку і поніс мамі на роботу. Мама здивувалася, а потім їла суп і плакала. Вона їла суп, а по щоках у неї в два струмки текли сльози. Мені було надзвичайно боляче бачити її сльози. Запам'яталося це на все життя. Всякий раз, коли я це згадую, у мене на очах з'являються сльози.


                У нас була корова, і треба було для неї заготовити на зиму солому. Солому треба було красти на радгоспному степу. Я спав у дворі під жерделею. Коли повний місяць піднімалася високо в небі, я йшов у землянку і будив маму. Ми запрягали у віз корову і їхали в поле. В місячному сяйві мама подавала мені солому, а я втоптують її і вершив великий віз. Накладали солому так високо, що їхати на соломі було страшнувато. Вдома ми солому вивантажували, а на другий день складали її у скирту. Так, в семирічному віці, я навчився вершити скирти. Коли мені було вісім років, мама навчила мене клепати косу і косити траву. Мені потім довелося косити сіно на альпійських луках Уралу. Я не бачив чоловіка, який косив би траву краще за мене. Простою косою, без пристосувань, я косив пшеницю так, що можна було без проблем в'язати снопи, бо мама мене навчила цьому, а вона вміла виконувати всі чоловічі роботи, при цьому, з високою якістю.

                Восени 1947 я став школярем. Школа була в третьому відділенні радгоспу «Азов». Школа знаходилась в цегляному бараці, який був розділений на дві половини. З північної сторони бараку було декілька житлових квартир. Там жила фельдшерка, наша вчителька і керівник радгоспу. В іншій половині бараку було три житлові квартири, а також: клуб, медпункт і школа. Школа була початковою, всього чотири класи. Заняття проходили в одному приміщенні. Всі чотири класи вела одна вчителька. У ранковій зміні займалися перший і третій класи, а після обідньої перерви займалися другий і четвертий класи. На одному ряду парт сиділи учні першого класу, а на іншому ряду парт розміщались учні третього класу. Вчителька одночасно вела заняття з двома класами.

                Навчання давалося мені настільки легко, що я мимоволі освоїв матеріал і третього класу. Вірші я не вчив. Прочитавши один раз вірш, яким би воно довгим не було, я виходив до дошки і розповідав його без запинки. За рік перед цим я освоїв звуки «Ш», «Ж» і «Р», які до цього не вимовляв. Книг не вистачало, не було і паперу, але через рік проблеми ці зникли. Була у мене одна проблема, через яку мені довелося плакати – я ніяк не міг правильно вимовляти прізвище Сталіна.

                Осінь 1947 була холодною і дощовою. У грудні випав сніг і були сильні морози, зате 1-го січня 1948 року був такий сонячний пригрів, що сніг на полях розтанув, а оголена земля парувала. Частину зимових канікул ми провели на траві, як навесні. Після канікул були сильні хуртовини і морози. Прийшовши в школу, мені іноді доводилося відривати примерзлі до ніг чоботи. Замерзало чорнило. Піч в школі топили соломою, але вона тепла не давала.

                З літа 1948 року для мене почалося трудове життя, бо доводилося полоти городи свої та людські, щоб заробити гроші, а також ходити з мамою в радгоспний степ на прополку соняшника та кукурудзи. Мама полола, а я носив робітницям питну воду.

                Мене досить часто наймали підпаском. У жильців роз'їзду були корови і вівці. Вони наймали пастуха. Пастух по черзі ночував у господарів. Кожен господар зобов'язаний був надати пастуху підпаска та забезпечити пастуха і підпаска їжею. Пастух відмовлявся від інших підпасків через те, що хлопці недбайливо ставилися до обов'язків. Пастух вимагав, щоб підпаском був я. Працюючи підпаском, я заробляв собі їжу, і мені платили гроші, за які можна було купити півкіло цукру. Для нас з мамою це було великою підмогою.


Рецензии