далекие голоса

Час,
час не для ніжностей,
ніжності поза часом і простором,
слова втрачають своє значення,
вкладали в них їх творці,
вони забули про свій сенс
слова завжди приречені на те,
щоб залишатися словами,
дім, бігти, людина,
один, любити, вмирати, 
різні категорії і часи,
немає нічого, окрім…
чого? Забув…
самота
і це найстрашніше слово
«самотність»,
коли залишаєшся один і нікому,
як це не звучить банально і безглуздо,
віддати свою ніжність,
саме тоді і стає такою помітною
і неприємною вся непотрібність слів,
час не для ніжностей…
4 квітня, 2007 р.


Досить, досить
Немає нічого більш
Все зникло вже давно
То, що бачимо
Ілюзія тільки
Заломлення давніх снів
Все тільки здається нам і
Так далеко від реальності
Що плаче земля
Від того, що перестали по ній
Її діти ходити і лише нога
Бородача-чужинця, який побудував
Шинок, фабрику і цвинтар
Заплітаючися в бруді йде
З рота немов отрута виривається пісня
А земля її не розуміє
Діти землі пішли
Десь в безкрайніх лугах
Десь в полі широкому
Десь в дрімучому лісі
Або темному болоті
Вони народжуються, живуть і вмирають
А російський мужик всю ніч
З шинку в шинок
Горло надірвав вже
Нічого і сказати не може
Тільки хрипить немов звір
І голос незнайомий почувши
Злобно дивиться, немов зрозумів, що
Тут він чужий
Плаче, плаче земля
Хай плаче
Плач – це теж мова
Ніхто не відніме здатність
Плакати, оплакуючи свою землю…
6 квітня, 2007 р.


На мотив марійської пісні
Опусти свій туман вниз,
Хай небо стане ближчим
Хоча б небагато ближчі до нас
Хіба ми цього не заслужили
туман землі підніми вгору.
Ми ж нічого окрім землі не бачили
І чули тільки звук
Далекого степового вітру
Він нам не належав
Ми чули тільки шерех
Незнайомого лісового мешканця
Але і він був чужим для нас
Навчи нас жити по-новому,
Інакше, не як раніше, допоможи
жити між двома туманами,
жити немов вольні птахи
як ластівки, що щебечуть
біля наших будинків
продовж наш короткий вік
тихо, спокійно, без суєти і поспіху
як шовк, як гай,
як тихий шепіт лісу…
12 квітня, 2007 р.


Слухаючи ерзянську пісню
Звуки, я чую, слухаю
Немов спраглий слухаю
Слова – розрізняю
Значення, немов повітря
Невидне, але я їм дихаю
Воно існує в моїй свідомості
Або мені здається, немов
прийшов ерзянський хлопець в ліс,
Ерзянській хлопець рубав і рубав.
У небо подивився він – темнота,
небо затягнене хмарами,
зірок немає неначе їх зовсім 
і ніколи в цьому світі не існувало
На землю подивився ерзянський хлопець —
всі листочки на травах поникнули
час пішов
після того, як йде час
залишається тільки пам'ять
а пам'ять – це тиха і повільна смерть
але така приємна….
12 квітня, 2007 р.


Я вже давно перестав давати назви
своїм віршам тому, що їх ніхто не читає
у них всього один читач – це я.
ні, напевно, я помилився,
є і другий читач – електрона душа,
єдина мешканка ноутбука,
а якби я писав років сто тому,
читачів було б три –
я сам, олівець і білий лист паперу
і напевно цензор,
чим далі в майбутнє –
тим гірші умови для існування
витонченої словесності,
триста років тому вона була,
в хх сторіччі її забороняли,
але іноді писали, і іноді навіть читали,
а зараз інтернет перетворився в цвинтар,
ідеальний поетичний цвинтар,
незабаром і йому складатимуть гімни
але вже в прозі… 
12 квітня, 2007 р.


Я недавно був на семінарі,
і туди прийшов урядовець,
він вчив нас як нам писати,
ми довго і уважно слухали,
потім за ним приїхала чорна волга,
і він виїхав,
а ми пішли пити пиво
і там я зрозумів,
що розмова з урядовцем
про поезію приречена на те,
щоб перетворитися на програму
партії «Единая Россия»,
я допив пиво і вийшов,
мене радувало тільки те,
що я за них не голосував,
я взагалі не ходжу на вибори,
день виборів – це важкий день,
холодно і брудно,
навіть пива не хочеться,
краще випити отрути…
12 квітня, 2007 р.


Здавалося, що він завжди був п'яний –
і рано вранці і пізно увечері
і тоді, коли сонце було в зеніті
і нещадно палило.
Він кричав, коли п'яний виповзав на вулицю:
Я Педру Третій, ваш рятівник і імператор.
Потім, пам'ятаю, кричав,
що він може перетворюватися на
маленького немовля-ангела і в оборотоня-вовка.
Але він весь час пив і майже завжди був п'яний –
ніхто серйозно не сприймав слова старого Педру.
Жетуліу Бораковскі жив в тому ж кварталі,
що і п'яниця Педру і якось увечері,
у сутінках, побачив він вовка,
що несе в зубах немовляту.
За ними поволі слалася одна суцільна кривава лінія.
Жетуліо Бораковскі побіг за рушницею
і коли повернувся – вистрілив,
немов в ньому скипіла польська кров.
Він вистрілив і потім ще довго щось кричав
і стріляв в повітря – він теж був п'яний.
А вранці поліція відвезла труп старого Педру,
тільки вовчий хвіст і ангельські крила
так і залишилися лежати,
нікому вони не були потрібні,
карнавал давно закінчився,
трущоби смажилися під сонцем…
23 квітня, 2007 р.


Я в них майже увірував,
зачепився немов за соломинку,
як за єдину можливість порятунку,
хоча я виразно розумію,
що напевно сам їх і придумав,
або під час одного з нападів
нестерпимої духоти
вони з'явилися до мене
в моїй же збудженій і стомленій свідомості.
А вчора я навіть від відчаю,
в рядку пошуку ввів два слова – сигара від астми.
Я всю ніч промучував з астмою і тепер
мені було вже все одно, що шукати і робити
і якась кантора їх в Бразилії дійсно продавала –
астма мене трохи не душила і
я ввів номер кредитки і адресу,
вимкнув інтернет і забув про них
поки не одержав сповіщення і не пішов на пошту,
пройшло з того часу два місяці і
астма із завидною для моїх студентів
постійністю мене відвідувала,
я сидів в кабінеті і вертів в руках сигару,
проста по суті трубочка коричневого кольору,
я узяв у секратарки запальничку,
сказав, що вчора думав,
що мені робити коли мені набридають студенти,
повіситися або почати палити,
сказав, що вибрав друге і піднявся в курильню,
там було димне, але нікого не було,
я сів, зрізав сигару і запалив,
я підніс до губ, стиснув її і затягнувся,
їдкий приємний дим і знемога
розлилися по легенях,
я так і сидів в тиші і диму і зупинився,
коли викурив майже половину,
я спустився до себе,
відкрив верхній ящик столу і поклав туди її,
в невелику коробочку, де було ще декілька,
астма до мене в ту ніч прийшла знову,
але це була вже інша астма…
23 квітня, 2007 р.


Вулиця,
ряд будинків зліва,
ряд будинків справа,
дві смуги швидкого руху,
місто-потік несе місто пішоходів,
з нізвідки в нікуди поспішаючих мимо
перехожих і пройдисвітів,
сонце піднялося в зеніт
і нависає над вулицею.
Вулиця – два ряди
багатоповерхових сірих будинків,
нависнули над тротуаром,
що навіть темно іноді стає,
а десь там, на горизонті,
сонце палить жахливо,
жахливо хворе, неприємне і нестерпиме.
І коли я майже кожен день
проходжу по цій вузькій вулиці,
то немов відчуваю
як вітер жене прохолоду
в сонячний зеніт,
а назад йде нестерпимо яскраве,
засліплююче сяйво,
і тоді мені нестерпимо хочеться
плюнути на сонці,
щоб сонце згасло,
але холод нітрохи не кращий за жару,
сніг засліплює подібно промінню
і лише вночі мені іноді сниться,
що ця вулиця стала абсолютно пустинною,
і що немає нічого –
ні сонця, ні світла, ні яскравості,
все блідне і лише місяць нестерпимо
яскравим світлом пробивається
крізь хмари і тоді
я з жахом прокидаюся і розумію,
що що плюючи на сонці,
ми підливаємо в уселенське
багаття небагато бензину…
23 квітня, 2007 р.


Здраствуй, ти знову прийшла,
а мені вже показалося,
що ми з тобою розлучилися,
що ти мене забула і
що тільки я іноді тебе згадуватиму
без жодного бажання,
щоб ти повернулася,
повір, я так і робив,
я часто про тебе думав,
не те, щоб дуже погано,
але, повір, без жодного ентузіазму,
але ти знову прийшла,
не знаю як – через щільно закриті двері,
крізь стіни, крізь щілини у в закритому вікні,
я не знаю, але якщо прийшла,
то нічого не поробиш,
дрібний песик,
астма,
але як боляче,
як нестерпимо боляче дихати,
і тепер я мрію тільки про те,
щоб здохнула ти,
але розумію,
що якщо ти це зробиш,
то тільки разом зі мною,
ну тоді залишайся,
тільки ослаб свою хватку,
а то я зовсім не можу дихати…
23 квітня, 2007 р.


Вона заходить в кабінет і
з порогу починає говорити,
що забула або не встигла написати реферат,
що вона була дуже зайнята і
що вона принесе його наступного тижня,
я сиджу і слухаю дивлюся на неї
і ловлю себе на думці що мені
складно і важко зробити вибір –
на що  дивлюся –
на неї або її тіло
я навіть щось відповідаю їй
і вона йде,
а я залишаюся один в кабінеті
і розумію, що
такі красиві дівчата створені
спеціального для чоловіків без
образного мислення і розвиненої уяви….
27 квітня, 2007 р.


Іноді мені здається або я навіть упевнений
що в цьому світі немає нічого доброго і
хорошого приємного і прекрасного
немає нічого окрім тиші
є всього дві речі –
мир-світло і тиша-звук
та саме тиша
що говорить або кричить
про себе на повний голос
ледве чутна і така мовчазна,
що навіть розкривши всі вікна
ми її не почуємо,
ми не чуємо нічого,
ми не чуємо як на вулиці хтось кричить,
ми не чуємо як плаче дитина за стіною
ми стараємося не чути
що внизу голосно хлопнули двері
чи вона стогнала так голосно,
що весь сходовий проліт напевно зрозумів,
що саме на цей раз вона кінчила
і що їй було добре,
гаразд, хоча б одній людині у цей момент було добре,
може бути хтось і скаже, що життя вдалося,
тільки глухота так і залишиться глухотою
ми всі це чуємо чуємо
все про що думаємо
і не думаємо і про що як про щось ганебне
і неприємному прагнемо не думати,
так це правильно і напевно
все так і повинне бути
тільки до болю неприємно і нестерпимо боляче,
чому – не знаю,
напевно так і повинно бути…
28 квітня, 2007 р.


Астрономія – політична наука на межі єресі релігії –
коли під час війни між якими-небудь
двома галактичними імперіями
хтось чиюсь планету до чиєїсь там матері висадив,
дикуни в одній з сусідніх галактик
дивилися в небо із страхом і шануванням,
в іншій за це спалювали на багаттях в славу нового бога,
а зоряні адмірали Імперії 
тихо з чисто практичними інтересом
дивилися як розпадається на атоми і
перетворюється на зоряний пил планета імперії А –
 ним як не можна краще було видно,
але вони і подумати не могли
що на якійсь далекій землі
астрономи з таким же спокоєм
спостерігали за цим але думали,
що це зародилася найновіша зірка
або вибухнула сива планета,
одні були упевнені в собі, інші теж,
самовпевненість цивілізації
поволі перетекла в ідіотизм
поки хтось не висадив землю,
що за …
скажете ви і напевно будете недалекі від істини
історія ніколи не знала оригінальності…
29 квітня, 2007 р.


Коли по зруйнованому останньою війною місту
ми тихо йдемо в свої нори
нас не проводжають вітрини,
що горять яскравими вогнями,
і шум пробігаючих мимо автомобілів,
Господи, я останній раз цей звук чув
в далекій юності і він мене так дратував і нервував
але зараз я б віддав знову всі прожиті роки
щоб знову хоча б почути звук мотора, що заводиться,
ми так йдемо в повній тиші,
темноті і безвісності і
лише холодне світло зірок
проривається через червоне небо
і коли відпалахкотить захід
холодний блиск величезної сусідньої планети
і двох місяців тихо, але настирно,
нагадує нам про нашу самотність…
29 квітня, 2007 р.


У когось мерзне рука
Микола Батурін

Руки давно не мерзнуть
холод до них звик і
вони зріднилися з ним
так що вже не мислять і
не представляють свого існування –
руки без холоду постійно
пронизливого тіло нестерпимими
але влучними поштовхами
холодного і направленого болю і
холод без рук які марно намагаються
закутати тіло
я так і йду, по снігу, тихо і повільно,
лід виявився нежданою перешкодою
і я трохи не впав, але якось все-таки зміг
встояти на ногах і тепер так само повільно,
ледве чутно пробираюся через сніг,
вітер підняв таку заметіль,
що я не бачу корпус і вірогідно ті студенти,
які вийшли покурити теж нічого не бачать,
що за огидна погода,
зима тільки починається,
а я вже мрію, немає не про літо,
просто про те, щоб вона кінчилася і
для мене вже не має значення,
що буде потім – весна або осінь,
мене хвилюють сорок,
що тільки залишилися,
метрів по суцільному сніжному насту….
29 квітня, 2007 р.


Що за безглузді прийшли часи
куди поділо минуле
воно стало історією
і ми його викинули на звалище
разом з іншими непотрібними речами –
з книгами, старими фільмами
і альбомами з чорно-білими фотографіями,
час зупинився, він немов усиротив без історії,
самотнім жити завжди складніше,
тому він і помер…
29 квітня, 2007 р.


Іноді, проходячи довгими коридорами
мене відвідують дивні бачення –
здається ніби я зараз піднімуся вгору,
і там нікого не буде –
уявить величезну будівлю,
двадцять три поверхи
на білому засніженому пустирі і
лише самотня фігурка людини
стоїть вгорі і намагається роздивитися
де кінчається цей простір,
я, вітер, сніг, час, так приємно –
нічого не відчуваю
все зупинилося,
тільки простір раптом нестерпимо
починає тиснути і я біжу вниз,
в свою клітку самоти,
де довгими годинами
я боюся висунутися назовні,
але простір, його невідома потужність
і сила виштовхують мене вгору і
я годинами готовий стояти і дивитися
на сніг, простір, повітря,
стояти і відчувати свою
причетність з часом… 
29 квітня, 2007 р.


Рецензии