Па традыцыи лепшага письменника

Па традыцыі лепшага пісьменніка тысячагоддзя…

 …Люблю Толкіена, Джона Руэла Рональда….
 Як гэта цудоўна: сабраць за вялікім круглым сталом сто чатырнаццаць гасцей і пачаставаць усіх на славу, і падарыць кожнаму цудоўны падарунак. І атрымаць за гэта шмат радасці адначасова. Велізарная радасць…

 …У мяне назапасілася вялікая колькасць рознакаляровых нітак, кожнага колеру патроху. І вырашыла я звязаць з іх швэдар з арнаментам, не плануючы загадзя ўзор, а стыхійна, хай сам ствараецца выпадковым спосабам.
 Правязаўшы нейкі фрагмент, я заўважыла: а нядрэнна атрымліваецца, нават вельмі нядрэнна. Але гэта не маё. І вырашыла я яго каму-небудзь падарыць, хто трапіцца пад руку…

 …Кампутар у той час у мяне быў зусім слабы. І я яго выкарыстоўвала толькі для захоўвання зыходнікаў, а працаваць хадзіла ў цэх. Там было досыць вольных кампутараў. Толькі захоўваць там нічога нельга было. Хто заўгодна мог выпадкова сапсаваць ці выдаліць зыходнікі.
 У тыя часы не было ў нас цвёрдага графіка працы. І можна было працаваць у любы час, ад шасці раніцы да дваццаці трох вечара. І я звычайна хадзіла ў цэх пасля таго, калі асноўная маса разыходзілася дадому. 
 І вось у адзін з вечароў працую я ў цэху, а за спіной у мяне працуюць на аб'екце Конік з Вініюсам. З праблемай разбіраюцца. Не ведаю, што ў іх за праблема, толькі чую, што Конік увесь час капрызіць, як маленькае дзіця, а Вініюс, як нянька, супакойвае і ўгаворвае яго.

 А я ніяк не магу зразумець, як у Коніку могуць сумяшчацца Вялікі Філосаф і Раздражнёны Прымітыў. Я сядзела да іх спіной і выразна прыслухоўвалася да настрою Раздражнёнага Прымітыву. І тут я адчула шчыльнае чорнае воблака Безнадзейнасці і Роспачы, якое ахутвае Коніка. І сэрца маё сціснулася ад болю і жалю да яго.
 Адкуль такі адчай? Тут відавочнага чынніку няма. Значыць, дома дрэнна. Значыць, гэта жонка, маленькая, худзенькая і капрызная, атручвае яму існаванне… 

 ...Прыйдучы дадому позна ўвечар, я ўладкавалася на сваім любімым месцы, на кухні ля батарэі і стала вязаць швэдар. Вяжу і цешуся: які прыгожы ўзор у мяне атрымліваецца. І адначасова чорнае воблака душыць мяне. І раптам прыйшла думка: я падару яму гэты швэдар, і стане яму трошкі цяплей і радасней. І, можа, гэта цямрэча рассеецца…

 …Адна справа вырашыць. А як зрабіць? Як сказаць, каб мяне правільна зразумелі? І стала я сама кідацца ў роспачы. Кожны вечар казала сабе цвёрда:
 - Заўтра скажу.
 А назаўтра мая ўпэўненасць кудысьці знікала. Што скажу? І як скажу? Ці не будзе гэта занадта назойліва і двухсэнсоўна?
 І кідалася я па бюро, як тыгр у клетцы, а ўсе на мяне паглядалі здзіўлена: чаго носіцца, як ашалелая?
 "Ну, хопіць", - прыблізна праз тыдзень сказала я сабе. І, уяўна ўзяўшы сябе за шкірку, сілай вывела сябе ў калідор і таксама сілай прывяла ў суседні пакой. Ногі не слухаліся і былі як ватовыя.
  Падыдучы да Коніка, сказала:
 - Мне трэба з вамі пагаварыць, - і ён паслухмяна выйшаў за мной у калідор.
 А ў калідоры я выпаліла:
 - Я жадаю звязаць для вас швэдар.

 І ён узрадаваўся. Нават засвяціўся ад радасці. І спытаў:
 - А што жонцы сказаць?
 - А нічога не кажаце, - сказала я, - скажыце, што на рынку купілі.
 - Не, я праўду скажу. Я ніколі не хлушу.

 …Швэдар я вырашыла падарыць Коніку на свой дзень нараджэння, пераймаючы Толкіена.  Так я яму гэта і растлумачыла…

 …І вось надышоў мой дзень нараджэння. Госці, увесь наш аддзел, сядзяць за доўгім шэрагам сталоў. Усё п'юць, ядуць і весяляцца. Тосты, гаворкі.   
 А мне не сядзіцца. І я ўскокваю і кажу:
 - Жадаю сказаць зваротную гаворку.
 - Ты нас ужо жадаеш выправадзіць? - жартуе Ала.
 - Не, - кажу, - проста жадаю сказаць.

 …І стала я казаць пра Толкіена, пра яго героя Більба Бэгінса, пра падарункі на свой дзень нараджэння. І скончыла такімі словамі:
 - Я не магу зрабіць падарункі ўсім гасцям. Я жадаю зрабіць падарунак аднаму госцю. Такім чынам: па традыцыі лепшага пісьменніка тысячагоддзя я жадаю зрабіць падарунак лепшаму паэту тысячагоддзя.
 Усё заапладыравалі і загаманілі весела, а я перадала па ланцужку пакет.
 - Пакажы, што там? - спытала Ала, калі Конік узяў пакет.

 І дастаў Конік швэдар з пакета, і бліснуў ярка чырвона-чорны арнамент, і пранёсся па пакоі гук, тыпу:
 - А-а-ах, - і ўсё зноў гучна заапладыравалі.
 - Я б таксама ад такога не адмовіўся, - сказаў малады адмысловец Алекс.
 - Спачатку паэтам стань, - строга сказала Люда.

 А Сава Жабмілаўна паглядзела на мяне, прыжмурыўшы вочы, а потым паглядзела на Коніка і сказала, пагразіўшы яму пальцам:
 - Я б на месцы тваёй жонкі цябе б дадому не пусціла.

 …А Коніка доўга яшчэ пасля таго звалі лепшым паэтам тысячагоддзя…


Рецензии