ТЕЩА ЗЯТЬ

                ТЕЩА – ЗЯТЬ

Ой зятю, зятю, бійся Бога;
Повернися з Запорога,
Та припадь тещеньці до ніжок
За той тепленький пиріжок.
Не за той печений,
А за той прирожений.
                (54; П. Чуб., стор. 117)
   
   Тема стосунків між тещею та зятем дуже популярна серед усіх народів. Існує багато анекдотів, де тещі зазвичай стають на бік своїх доньок і тим самим ненависні зятям.

Тещу в дім – біса в дім.

   Вияв ворожого ставлення до тещі з боку зятя існує і в українських народних піснях.

Ой я їздив коло хати,      
Возив тещу продавати.
А я тещі не продам –
Зроблю з тещі барабан!
                (12, стор. 256)

Зятево пиво в плечі вступило…
                (32)

   Є й пісні, де зять ставиться всепошанівно до своєї «золотої тещі» і цінує її навіть більше за свій рід:

В мене батько не рід,
В мене мати не рід;
В мене теща родина,
Що ми жінку вродила.
                (3, стор. 540)

   У збірці «Танцювальні пісні» (Стор. 391) подається пісня, де теща віддає зятеві свою дочку за умови, що він спершу возляже з нею:

Чи се ж тії чоботи, що зять дав,
А за тії чоботи дочку взяв?
Чоботи, чоботи ви мої!
Чом діла не робите ви мені!
На річку йшла – чоботи рипіли,
А з річки йшла – чоботи хлипіли.

   «Дати чоботи», «купити чобітки» означає оволодіти жінкою. Недвозначно про це повідує народна загадка:

«Не за тим тебе брав, аби з тобою спав, а затим тебе брав, аби до тебе в живе тіло пхав». (Чобіт)

   З пісні довідуємося: теща дуже шкодує, що не має жодних прав на зятя.
   В іншому творі (збірка «Жартівливі пісні», стор. 651) теща і зять виступають у ролі коханців:

Пішла матенька до зятенька,
До молодого, до хорошого,
                та й до дударя.
Дав же дудар дуду, дуду:
От таку вдовжки, от таку вгрубшки.
Та утіхо ж моя, та радості ж мої.

   Натяк на чоловічу придобу дуже відвертий і жодним чином не завуальований. Зятева «дуда» тут набуває певної гіперболізації і перевищує розміри звичайної дудочки.   
   А ось уже й без натяку:

Ой на горі на високій
Корова з телєтьом.
Поки тещу не поєбеш,
Не назве ті зєтьом.
                (60; стор. 201)

Наша мати Катя
Вибирала собі зятя:
Щоб і чуб кучерявий,
Щоб і сам був не млявий,
Щоб і сажу чистив,
Щоб і тещу періщив.
                (60; стор. 119)

Зять тещу взуває,
Да в п… заглядає.
Теща зятя боїться
Та й за х… держиться!
                (60; стор. 109)

   Чим втішена теща власкавлює зятенька? Довідуємося з іншої пісні:

Да заїхав до тещі.
Тещенька, тещенька
Пришанувала –
Пряником по яйцях
Да опанувала.
                (54; П. Лукашевич., стор. 59)

   Статевий контакт між зятем і тещею, хоча і є кровозмішення, визнавався в народі менш гріховним і піддавався меншому осуду, ніж інші прояви інцесту. Вважалося, що зв’язок зятя з тещею переважно базується на матеріальному розрахунку зятя і може певним чином зміцнити сім’ю.


(З книги «Україна Кохання», - К., Фірма «Деркул», 2005 р.)


Рецензии