9, 2 Красильник, укр

                Донецька камвольно-прядильна фабрика (ДКПФ) будувалася на гроші, які виділили шахти міста Донецька, тому фабрика в деякому роді не була державною. Її будували для того, щоб забезпечити роботою дружин шахтарів, а поряд з фабрикою і бавовняним комбінатом будувалося селище Текстильник, розрахований на 110 тисяч жителів. Селище будували для робітників камвольної фабрики і ХБК.

                Я вирішив влаштуватися працювати на  ДКПФ у фарбувальний цех. Пройшовши медичну комісію, я з результатами обстеження зайшов в кабінет терапевта. Жінка-терапевт, ознайомившись з результатами медичного обстеження мого здоров'я, сказала мені:
                - Лейкоцитів у вашій крові більше шести тисяч одиниць. Признавайтеся, на що Ви хворі? З такими показниками крові я не маю права допустити Вас до роботи в цех з шкідливими умовами праці.

                Я довго умовляв доктора дозволити мені працювати у фарбувальному цеху, доводячи, що у мене немає вибору, бо у мене двоє дітей, на виховання яких потрібні гроші. Нарешті добросерда жінка мені сказала:
                - Добре. Подаруйте лаборанткам коробку шоколадних цукерок і попросіть їх написати Вам "липовий", але хороший результат лабораторного аналізу крові. Ви повинні забути про те, що у мене з Вами була розмова на цю тему.
                Я скористався її порадою, бо іншого виходу у мене не було.

                Професію красильника я освоїв за чотири дні, але ще шість місяців числитимуся учнем, бо такий порядок. Робота з шкідливими хімічними реагентами труїла мій організм і печінку. На роботу я йшов, заштовхавши кулак собі під ребра - так мені вдавалося понизити біль при ходьбі. Не лише захворювання печінки заважало мені працювати - почали хворіти суглоби. Мені легко було виконувати важку роботу, але застебнути ґудзик на сорочці, писати ручкою на папері і робити інші тонкі рухи, було нестерпно боляче.

                Що сталося? Чому мене турбували суглоби? - завершувався черговий, восьмий етап мого життя. Етап, в якому завершується дозрівання біологічного тіла чоловіка, але триває будівництво духовного тіла. У двадцять сім років у чоловіка закінчується дозрівання біологічного тіла. Не у кожного чоловіка до цього часу біологічне тіло устигає повністю дозріти. У мене до цього часу не встигли вирости усі зуби мудрості. З цієї причини в моєму організмі час від часу включатиметься зростання кісткової тканини і окістя. Нашарування нових утворень на хрящових тканинах суглобів при ювелірно тонких рухах викликає найсильніші нервові болі.

                У такому хворобливому стані мені доводилося працювати тільки під впливом знеболювальних уколів і паралельно проходити лікування у водолікарні.

                У нашому цеху окрім вовни фарбували і волокна з нітрону. Нітрон фарбували на застарілих за усіма показниками апаратах КА-140. Таких апаратів в цеху було 20 штук. У цих апаратах фарбували при нормальному атмосферному тиску. Додатково до цих апаратів в цеху були ще і два апарати виробництва Ярославського заводу, призначені для фарбування волокон під тиском в дві атмосфери, але ці апарати чомусь не працювали.

                Два красильника в кожній зміні фарбували нітрон. Нітрон фарбується так само, як і вовна, але чомусь нітрон фарбувався нерівномірно - смугами і плямами. Причину, по якій нітрон нерівномірно забарвлюється, нікому встановити не вдалося. За усі роки до мого приходу на фабрику жодного якісного фарбування нітрону не було зроблено, проте нітрон продовжували фарбувати. Хлопці, котрі фарбували нітрон, були з голови до ніг забруднені барвником.

                Поряд з фарбувальними апаратами вітчизняного виробництва стояла величезна японська фарбувальна машина "І-то-чу". На ній фарбували нітрон з високою якістю фарбування. Технологічний процес на цій машині проводився із застосуванням питного спирту - методом холодного фарбування. Машина ця величезна по своїх розмірах - п'ять метрів у висоту і десять метрів в довжину. Коштувала вона величезні гроші, і за неї потрібно було платити золотом.

                Кожен красильник обслуговував два апарати. Я теж на двох апаратах фарбував вовну. Попрацювавши на цих апаратах два тижні, мені довелося перейти працювати на фарбувальні апарати, на яких фарбували нітрон.

                Начальником цеху була Балашевич - жінка красива і впливова. Вона не була у шлюбі, але у неї були два сини-близнюки. Як говорили робітники: "Вона народила синів від свого безпосереднього начальника, який забирав її з собою на усі підприємства, куди Міністерство Легкої Промисловості направляло його працювати".

                Балашевич запропонувала красильникам перейти працювати на нітрон, але добровольців не виявилося. Тоді Балашевич у приказному порядку запропонувала фарбувати нітрон мені:
                - Нітрон фарбувати будеш ти, бо у тебе є діти, яких потрібно годувати і одягати.

                Таким я народився, або ж мене так виховали, але все, що мені доводилося освоювати, я вивчав від початку до кінця. Наприклад, розмовна інформаційна система.
                Якщо є слово, то воно кимось народжено. Якщо слово має батьків, значить, у слова є родичі. Якщо у слова є родичі, тоді простежуються логічні зв'язки в інформаційній структурі розмовної інформатики, а так само - історія усіх родичів слова і істинна історія народу, що створив розмовну інформаційну систему. Простежується і зв'язок корінного народу певної території Землі з іншими національними культурами.

                Якщо я беру в руки зубило, то я повинен знати, чи під потрібним кутом заточене воно для рубки певного металу. Як правило, навчальні посібники, що надаються по вивченню професій, мене не задовольняли, тому в публічній бібліотеці я брав журнали і усю наявну у бібліотеці літературу із статтями з питань, що цікавили мене.

                Працювати на апаратах, на яких йшов неймовірний брак, і не з'ясувати причину браку - я не міг. Я узяв зошит і став в нього записувати щохвилини увесь процес вибірки барвників - мені потрібна була статистика. Статистика завжди покаже закономірність розвитку будь-яких подій, і якщо аналізувати статистику без упереджень, тоді розкриваються істинні причини негативних явищ.

                Через два місяці з початку моєї роботи з нітроном, аналізуючи свої записи, я вже знав характеристику кожного барвника окремо.
Більшість колірної гамми фарбувань мають складну рецептуру, яку повинен був розраховувати красильник для кожного фарбування окремо, а кожен барвник має суто індивідуальну характеристику закріплення його на волокнах, тому режими фарбування для кожної колірної гамми були суто індивідуальними.

                Режими фарбування розроблялися в лабораторії дослідним шляхом, але досліди проводилися в пробірках, а не у фарбувальних апаратах, тому причину браку потрібно було шукати в режимі роботи апаратів.

                Відключивши програматор і змінивши режим роботи фарбувального апарату, я отримав стовідсоткову якість фарбування!
                - Навіщо ти відключив програматор? Навіщо змінив режим роботи апарату? - запитав у мене помічник майстра.
                - За заданою лабораторією програмою час від часу рух барвника відносно волокон повинен змінюватися, а для цієї мети потрібно змінювати напрям обертання ротора насоса, щоб направляти рух барвника "до центру" і "від центру". В процесі нагріву нітрон стає пластичним. Коли барвник рухається "від центру", нічого поганого з нітроном не відбувається. Але коли барвник рухається "до центру", тоді пластичний нітрон стискається і ущільнюється, а у зв'язку з цим верхня частина стержнів у фарбувальному кошику оголюється. Закон фізики свідчить: "все прагне до спокою", тому все, що рухається, в автоматичному режимі прагне рухатися по лінії найменшого опору. У зв'язку з цією фізичною закономірністю барвник при русі "до центру" проходить вже не через волокна, а через оголені ділянки стержнів кошику, тому забарвлення волокон припиняється. До того ж, ущільнюються сальники на валу насоса, і барвник через порушені сальники йде з апарату назовні, а це ще одна причина браку. Відключивши програматор, і встановивши постійний рух барвника в напрямі "від центру", я усунув причину, по якій оголяються стержні фарбувального кошику. До цього слід додати і те, що в такому режимі фарбування термін служби сальників збільшується вдесятеро. При моєму режимі роботи фарбувальні апарати можуть працювати без заміни сальників два місяці! Тепер можна буде міняти сальники по графіку профілактики при непрацюючому апараті. Це дає величезну економічну вигоду.

                Я продовжував фарбувати за своєю технологією, попри те, що мене щомісячно позбавляли премії за порушення технології фарбування. "Ініціатива карається" - такий неписаний закон. Дію цього закону я випробував на своїй шкурі, і доведеться випробовувати ще не один раз в моєму житті. Тільки через вісім місяців, після того, як усі красильники в усіх трьох змінах цеху стали фарбувати за моєю технологією, не лише нітрон, але й вовну, офіційно буде прийнято мій режим фарбування, а мене перестануть позбавляти премії. Тепер начальник лабораторії, жінка красива і гранично інтелігентна, радилася зі мною з приводу кожного досліду фарбування, які вона відтепер проводила на фарбувальних апаратах разом зі мною.

                Як і кожен красильник, я спочатку обслуговував тільки два апарати. Потім я став обслуговувати чотири апарати, потім - шість і, нарешті, я вже устигав обслуговувати вісім апаратів! Одного разу на прохання начальника цеху я за вісім годин виконав десять змінних завдань, а мені було надано чотири дні відгулів.

                Нітрон пішов! На старих допотопних апаратах! Мало не кожного тижня приїжджали з усієї країни представники інших підприємств ознайомитися з новою технологією фарбування. Вони дивувалися - як можна, на старих апаратах КА-140, отримувати фарбування нітрону якістю вище, ніж на японській машині "І-то-чу", за яку потрібно платити золотом? Начальник цеху, Балашевич, була нагороджена орденом Трудового Червоного Прапора, щомісячно "нагороджуючи" мене позбавленням премії. Так і повинно бути - пряник вершникові, а батіг коню.

                Будучи на курортах, я познайомився з одним цікавим чоловіком і розповів йому про цю історію.
                - Я працюю в патентному бюро в Києві. Це потрібно було запатентувати, бо це винахід, - сказав він мені.
                - Можливо, але я змінив технологію фарбування не заради власної вигоди. Я б і жодної міністерської нагороди за перевиконання виробничих завдань не отримував, якби моєму бригадирові не робили кар'єру впливові на фабриці особи, - відповів я йому.

                Два апарати виробництва Ярославського заводу для фарбування волокон під тиском не працювали, не лише на нашій фабриці, але й на усіх фабриках країни. Нітрон тепер усюди фарбували на старих апаратах за моєю технологією.

                Тепер можна було зняти з виробництва апарати Ярославського заводу, які стояли на підприємствах легкої промисловості мертвим вантажем. У міністерстві легкої промисловості це питання повинне було вирішуватися разом з представниками камвольно-прядильних підприємств. Та для того, щоб зняти з виробництва дороге замовлення, необхідно було пред’явити вагомі докази про невідповідність цих апаратів технологічним вимогам. Але раніше, необхідно було з'ясувати причину, по якій апарати робили брак, а причину цю в усій країні ніхто не знав.

                Балашевич поставила мене працювати на апарати Ярославського заводу з метою з'ясування причини браку.
                - Якщо він зумів знайти причину браку на старих апаратах і змінити технологію фарбування, то він зуміє досить швидко знайти причину браку і на апаратах Ярославського заводу, - сказала про мене Балашевич головному інженерові фабрики.

                До мене прикріпили інженера, який повинен був в міністерстві легкої промисловості представляти інтереси нашої фабрики. Інженер записував усі мої зауваження і претензії до апаратів. Роблячи фарбування нітрону на апараті Ярославського заводу, я виявив збільшення об'єму барвника в процесі фарбування, а це можливо було тільки у разі, якщо в апарат звідкись поступала вода, чого не повинно бути.

                Я попросив механіка цеху надати мені креслення апарату або ж кінематичну схему його.
                - Апарати ці сконструйовані і зроблені на військовому заводі. У деякому роді вони є військовим секретом, тому креслень і схем апаратів на фабриці немає, - відповів мені механік.
                - Дивно. Яка може бути військова таємниця у байонетного замку торпедного апарату підводного човна, якщо такі замки застосовуються, не лише на фарбувальних апаратах, але і у фотоапаратах, і на інших виробах? Окрім байонетного замку на фарбувальних апаратах нічого секретного немає. Я зараз піду в підвал і обстежую механічну частину апарату.

                Обстеживши апарат я підійшов до головного механіка:
                - На красильному апараті, на валу насоса циркуляції барвника замість сальника стоїть бронзова втулка. Я припускаю, що для охолодження втулка зроблена порожнистою, у вигляді радіатора, а до неї підведена вода. З моїх міркувань, в цій втулці є раковина, через яку в апарат поступає вода.
                - Як може вода з водопровідної системи з нормальним атмосферним тиском, поступати в апарат, в якому тиск дві атмосфери? Це нісенітниця! - гнівно заперечив мені механік.
                - Насос лопатями створює відцентрову силу, внаслідок чого на валу насоса створюється розрідження, і відсмоктується вода з водопровідної системи з нормальним тиском в апарат з високим тиском. Цей фізичний закон вивчається в загальноосвітніх школах.
                Недалеко від нас стояла Балашевич і чула цю розмову.

                Для того, щоб перевірити мою версію, необхідно було зняти двигун з апарату і витягнути на "світ божий" втулку. Але на цю роботу потрібно було витратити 40 людино-годин! І ще стільки ж, для того щоб поставити усе це назад. Це вже проблема і чимала. Це питання вирішувалося у головного інженера фабрики. У зв'язку з тим, що інших версій не було, вирішили перевірити мою версію і виділили на цю роботу п'ять слюсарів.

                Вісім годин пішло на те, щоб від'єднати двигун насоса і витягнути бронзову втулку.

                Я був правий - втулка була радіатором охолодження валу насоса і у втулці була раковина! Тепер уже без тіні сумніву розібрали і другий апарат. І на другому апараті у втулці була раковина!

                Якщо на усіх апаратах Ярославського заводу у втулках були раковини, тоді до якого ж маразму у відносинах до інструкцій і законів докотилася "країна рад і заповітів"!

                Мій учень мені сказав:
                - Я був в кабінеті начальника цеху. У моїй присутності Балашевич сказала механікові: "Пиши заяву про звільнення за власним бажанням. Мені не потрібний інженер, якому робітник пояснює прописні закони фізики".

                Ярославські апарати фарбування волокон під тиском з виробництва зняли, а Ленінградський військовий завод почав випускати апарати для фарбування волокон під високим тиском, високої продуктивності і повністю автоматизований. Дивовижні апарати!

                Деякі люди бачать і розуміють красу і уміють красиво одягатися - це почуття природжене, але багато людей позбавлені цього почуття гармонії, тому вони не знають, що таке "красиво" і тому не уміють красиво одягнутися. Аморальні люди, почувши слова "це модно", з радістю напнуть на себе брутально пошитий одяг навіть з дерюги.

                Я одягався скромно, але гармонійно моєму зовнішньому вигляду - так я вважав, та люди вважали не так. Коли мені було сорок п'ять років, моя мама мені одного разу сказала:
                - Я бачила свою подругу, з якою багато років не бачилася. У розмові зі мною вона у мене запитала: "Володя досі одягається як лялька? Так само красиво, як і в молодості?".

                Для того, щоб купити собі костюм, мені потрібно було об'їздити безліч крамниць. Зазвичай, на купівлю костюма, що задовольняє моїм запитам, у мене йшло близько двох місяців.

                У моєму гардеробі були близько двох десятків краваток. Збираючись в театр, на прогулянку, на збори або на який-небудь інший захід, я довго підбирав співвідношення кольорів капелюха, костюма, сорочки і краватки. Співвідношення кольорів в моєму наряді повинне було гармоніювати із заходом, на який я збираюся, з моїми супутниками і з моїм відношенням до майбутнього заходу.

                Я можу погодитися з тим, що я красиво одягався, але моєї заслуги в цьому немає, бо це було моєю природженою якістю, оскільки мій батько красиво одягався. Моя мама мені розповідала:
                - Твоєму батьку в одязі догодити було дуже важко. Ми з ним довго ходили крамницями у пошуках хорошого костюма або у пошуках тканини на костюм. Одного разу продавець мені сказав: "Твій чоловік не вередлива людина, а людина з хорошим почуттям гармонії".

                Одного разу колектив красильників нашого цеху звернувся до мене з проханням:
                - Володя, ти красиво одягаєшся і недорого. Усі люди це бачать. Бачимо це і ми, але самі ми не можемо зміркувати, який одяг, і яка композиція гардеробу кожному з нас підходить за нашими індивідуальними характеристиками. Ми вирішили з получки поїхати колективно за покупками одягу, і просимо тебе надати нам допомогу в підборі одягу кожному з нас. Допоможи нам вирішити це питання.
                Мене обрадувало таке повідомлення і я погодився зробити з хлопцями екскурсію по крамницях.


Рецензии
А кому-то так хочется обратно в страну советов и заветов.
Здоровья Вам и удачи.
С уважением

Любовь Павлова 3   30.11.2014 13:37     Заявить о нарушении
Обратно в "страну советов и заветов" мечтают попасть те, кто сидел у "кормушки" коммуно-буржуазной. Об этом очень красноречиво говорят факты, указанные в моем произведении: http://www.proza.ru/2012/11/05/1329
Если прочитаете его, не пожалеете затраченное время.
Спасибо, что заглянули на мою страницу.
Загляну и я к Вам.
Спасибо за рецензию.
С уважением.

Луцор Верас   30.11.2014 15:06   Заявить о нарушении