9, 10 Спостережливiсть

                На камвольній (вовняній) фабриці головним диспетчером працювала Забєліна. Висока струнка жінка була гранично чесною людиною і високим фахівцем в текстильній промисловості. Чоловік її був льотчиком-випробувачем і трагічно загинув, а вона залишилася вірною своєму чоловікові в кращих поняттях цього визначення.


                За державним стандартом в СРСР, в пряжі марки «чш» (чиста шерсть) допускалася домішка не вовняних волокон до 6%. Від Забеліної адміністрація фабрики вимагала дозволу на домішку в 8 і навіть 10 відсотків. Домогтися того, щоб Забєліна погодилася зі збільшенням домішки на 1% - було великим досягненням. У Забеліної стабільний тиск крові дорівнював 180. З кожною суперечкою з приводу збільшення домішок у Забеліної тиск крові збільшувався до 240. Через постійні запеклі суперечки цій поважній жінці довелося звільнитися з фабрики, не допрацювавши півроку до пенсії.


                Що давало адміністрації фабрики збільшення домішки, яка майже нічого не коштувала, в порівнянні з дорогою вовною? Наша фабрика випускала близько 8-ми тонн пряжі щодоби. Збільшення домішки на один відсоток давало економію вовни в 80 кілограмів щодоби, а 80 кілограмів вовни, вартістю по 25 рублів за кілограм, це 2000 рублів - гроші на ті часи чималі! Це вже резерв для розкрадань!


                Методів розкрадань було безліч. Адміністрація фабрики найчастіше користувалася методом прихованого розкрадання. Наприклад, на трикотажну фабрику відправляли пряжі більше, ніж було зазначено в супровідних документах, а при отриманні поворотної тари з трикотажної фабрики в картонних коробках знаходили трикотажні костюми вищої якості у вигляді подарунка. «Ви нам подарували пряжу, а ми вам - трикотажні костюми». Розкрадань не було - були бартерні «подарунки».
Такі «подарунки» за Брежнєва знаходили в багатьох місцях. Одного разу треба було поміняти на тростильному верстаті шестірню, яка стала непридатною для роботи. На складі запчастин розкрили ящик з шестерінками, отриманими з Камчатки, а там виявилися в'ялені кальмари!


                А ось ще один прикл                Мій товариш, готуючись до свого весілля, купив в магазині три консервні банки з оселедцем пряного посолу. Удома він вирішив розкрити одну банку і спробувати оселедець, а у банці виявилася чорна ікра! Розкрили і інші банки. Там теж була чорна ікра! Тоді мій товариш побіг в магазин, щоб купити ще «оселедець», але ікри в банках йому виявити вже не вдалося.
                Ми жили в країні, в якій не красти було грішно.


                Мені розповідали, що коли в адміністрації фабрики заговорили про мене, хтось із начальства сказав:
                – Звідки він все знає? У нього що, половина робітників фабрики є його інформаторами?
                На це Забєліна заперечила:
                – Ваше припущення помилкове. Бабіч, всього-на-всього, спостережлива людина.


                «Спостережливість» - в цьому слові так багато сказано! Всі люди все бачать, але не аналізують побачене, тому не пам'ятають побачене, і не «бачать» те, що приховано за побаченим. Я розповім декілька прикладів такої спостережливості:


                Рання весна, на тротуарах рідкий бруд. Я йду по тротуару зі своєю подругою. Назустріч нам йдуть три дівчини. Я кажу подрузі:
                – Дивись, назустріч нам йдуть три дівчини. У дівчини, котра йде посередині між подругами, ноги ззаду чисті, а у двох крайніх дівчат ноги забризкані брудом до самої попи.

                Ми розминулися з дівчатами, а моя подруга озирнулася і засміялася:
                – Звідки ти дізнався, що у середньої дівчини ноги чисті, в той час як у двох інших дівчат ноги окроплені брудом грунтовно?
                – По ході видно. Дві крайні дівчини, ймовірно, займаються танцями, можливо в балетній студії, тому що вони ставлять ступні ніг носками нарізно, не лише за виробленою на заняттях звичкою, а й тому, що в такому положенні ховається кривизна ніг. При ходьбі людина відриває п'яти від землі зовнішніми сторонами і відкидає від себе рідкий бруд на 15 градусів в зовнішню сторону від осьової лінії стопи. Якщо людина ставить ступні ніг носками нарізно, тоді п'яти розгорнуті так, що людина п'ятами відкидає бруд не в сторону від себе, а собі на ноги. З таким манером постановки ніг при швидкій ходьбі можна забризкати себе брудом до голови. У дівчини, яка йде посередині, хода така ж, як у спортсменів, єгерів і досвідчених мисливців - вони ставлять ступні ніг строго паралельно напрямку руху. Так ходять і дикі тварини, на відміну від домашніх тварин і людини. Вовк ставить свої лапи строго паралельно своєму руху, а собака лапи ставить так, як і людина - носками назовні. Ведмідь теж клишоногий, розгортаючи свої п'яти назовні, щоб бути чистим. Крайні дівчата кидають п'ятами бруд собі на ноги, а дівчина-спортсменка йде між своїх подруг і відкидає бруд від себе на ноги і «попи» своїх подруг. Людина, яка ставить ступні ніг паралельно руху, в сльотаву погоду не можна йти поруч з товаришем або нести в руках поклажу. Товариша і свою поклажу він забризкає брудом грунтовно. Я йду поруч з тобою і змушений ставити свої ноги так, щоб не забризкати рідкої брудом ні себе, ні тебе. Мені це незвично, бо ходжу я зазвичай так, як ходять дикі тварини.
                – Який ти нудний! Жінкам з тобою нецікаво.
                – Чому?
                – Тому що тебе неможливо обдурити, - отримав я несподіване одкровення.
                – Щирі відносини жінки до чоловіка нудні?
                Подруга не відповіла.


                Це закономірно, а закономірність полягає в тому, що Природа створила жінку фізично брудною, і цей бруд жінкам приходиться приховувати від чоловіків. До того ж, сексуальні потреби у жінок являються одними з найголовніших потреб життя, які не відповідають моральним установам громади. Тому жінкам приходиться і в цьому напрямку хитрувати й обманювати чоловіків. Жінки, за малим винятком, з чоловіками будують відносини на «невинному» обмані і шахрайстві. Але обман безневинним бути не може, тому між чоловіками і дружинами відбуваються часті сварки і руйнуються сім'ї.


                Одного разу кілька самотніх жінок з мого робочого колективу звернулися до мене з проханням:
                – Володя, у тебе є друзі, чоловіки-одинаки? Ймовірно вони такі ж порядні, як і ти. Познайомив б ти нас з ними. Можливо, ми знайшли б серед них собі чоловіків.
                – У мене є друзі, які живуть на самоті. Один з них, Василь Цап, був одружений. З дружиною він жив у великій любові і взаєморозумінні, але у його дружини з'явилося онкологічне захворювання. Вона хворіла кілька років і померла. Василь після смерті дружини побудував великий будинок на чотири кімнати з ванною, туалетом, з верандою і підвалом. Він працює в шахті, не п'є і не курить, але у нього завжди є в буфеті хороші коньяки і французькі парфуми для жінок, які іноді бувають у нього в гостях. Василь має город, на якому вирощує різноманітні овочі і консервує їх на зиму. Консерви і всі страви, які він готує, дивовижно смачні!
                – Познайом нас з цим чоловіком, - збуджено заговорили жінки.
                – Добре, я поговорю з ним. Можливо, він не відмовиться від знайомства. Василь - порядна людина, тому побоюватися обману з його боку не варто. Про порядність Василя говорить його спосіб життя. У дворі і в будинку у нього ідеальний порядок. Білизна, штори, килими, меблі і все, що є в будинку, сяють санітарною чистотою. Курити в його будинку не можна. У нього є окремий ніж, яким він обробляє рибу, є ніж для м'яса, а також - ніж для хліба і ніж для овочів. Порушувати цей порядок не можна.
Жінки мене перебили:
                – Не треба нас знайомити з ним.
                – Боїтеся строгого порядку? З цієї ж причини від нього йдуть всі жінки, які хоча б один раз побувають в його будинку.



                Я їздив з своїм робочим колективом в цирк дивитися «Водяну феєрію». Глядачі захоплювалися фокусами з водою, не розуміючи, звідки береться вода. Я не витримав і став розповідати:
                – Дивіться уважніше не так на руки фокусника і не на фокусника, а на другорядні об'єкти. Завжди в житті намагайтеся свою увагу спрямовувати не на той об'єкт, до якого ваш противник, або співрозмовник намагається привернути вашу увагу, а на другорядні об'єкти. Другорядні об'єкти - асистенти, які допомагають шахраєві обдурити вас. Другорядні об'єкти і відкривають секрет обману. Ось дивіться, дівчата в широких спідницях несуть під своїми сукнями тази з водою. Тепер ви вже побачили, звідки береться вода, а могли і самі це помітити. Треба бути уважними, тоді всі фокусники стануть для вас нудними і неприємними особами. Якщо фокусник екстра-класу, тоді він працює без асистентів. У фокусників низького класу обов'язково є асистенти. Асистенти якраз і є ілюзіоністи, а не фокусник. В азартних іграх шахраєві асистують кілька людей, тому у шахрая виграти не вдається нікому. Я дивуюся не грубій і незграбній роботі фокусника, а людям, яких гранично легко обдурити.

                Працівниці сказали мені:
                – З тобою нецікаво ходити в цирк.
                – А що, вам цікавіше жити тоді, коли вас обманюють? - здивувався я несподівано відкитій мені стороні людської психіки.


                Я згадую деякі випадки, які сталися тоді, коли я працював в фарбувальній цеху.

                Випадок перший:
                Фарбувальні апарати завантажені і працюють в автоматичному режимі. Фарбарям поки що робити нічого, і вони сидять на лавочці. У цеху з'явилася незнайома молода жінка з зошитом в руці.
                – Яка миловидна і струнка дівчина! - сказав Анатолій.
                – Не дівчина, а жінка, у якої є чоловік і однорічний син, - поправив я його.
                – Ти її знаєш?
                – Ні, перший раз бачу.
                – Зараз дізнаємося, наскільки ти правий, бо вона йде до нас.
                Жінка підійшла. Ми познайомилися. Вона нам розповіла, що вона - хронометрист і її направили працювати в наш цех. Так, вона заміжня і у неї є однорічний син. Коли жінка пішла, хлопці запитали мене:
                – Як ти дізнався про те, що у неї є син і чоловік?
                – Про те, що у неї є чоловік, мені сказало її обличчя, а про те, що у неї є однорічний син, мені сказав її красивий животик. Якби у неї була дочка, то животик у неї мав би іншу форму.


                Випадок другий:
                Мій учень похвалився мені про те, що у нього є чудова дівчина. Через пару днів я побачив учня в вестибюлі фабрики з молодою і непривабливою по фігурі молодою жінкою. У цеху я запитав учня:
                – У вестибюлі фабрики ти стояв з тією дівчиною, про яку мені говорив?
                – Так, з нею. Вона тобі сподобалася?
                – Ні, бо: по-перше, вона не дівчина. По-друге, вона була заміжня, але розійшлася з чоловіком за своїми фізіологічними даними, за якими і ти скоро від неї підеш. По-третє, у неї є дворічна дочка, і твоя «дівчина» зробила вже масу абортів. По-четверте, в даний час вона живе разом з одним мужиком, який на сім років старший за неї. Цей мужик недавно звільнився з місць позбавлення волі, а в даний час займається грабежами і крадіжками. Твоя «дівчина», зустрічаючись з тобою, сподівається з твоєю допомогою позбутися мужика і, якщо вдасться, вийти за тебе заміж.
                – Ти її знаєш?! Ти з нею спав ?! - мало не кричить мені хлопець.
                – Які дурні вислови! Я її перший і, можливо, останній раз бачив. Ти ж своїм обуренням повідомив мені про те, що тобі все це було відомо. Так навіщо ж ти обманюєш мене і себе?


                У своєму оповіданні я зробив екскурс в часі. Тепер я знову повертаюся до того часу, коли я працював в прядильному виробництві. Ще одна подія:

                Я йду під час обідньої перерви уздовж цехів фабрики з двома молодими робітницями нашого цеху, а в тридцяти метрах попереду нас йдуть три жінки. Дівчат цікавить, звідки я так багато знаю про людей. Я їм кажу:
                – Ось наочний приклад, попереду нас йдуть в їдальню три жінки. Чи бачите ви, що дві з них вагітні?

                Дівчата здивовано на мене подивилися і кинулися наздоганяти зазначених мною жінок. Переконавшись в моїй правоті, дівчата зупинилися і почекали, поки я підійду до них. Здивуванню дівчат не було меж:
                – Звідки ти дізнався про те, що дві жінки вагітні? Ззаду ж не видно, яка з них вагітна, а яка не вагітна!
                – Ви дивуєте мене. Вагітну жінку відмінно видно по ході. По ході видно і те, на якому місяці вагітності перебуває жінка. Так само прекрасно по ході видно, яка дівчина незаймана справжня, а яка примудряється мати сексуальні стосунки з чоловіками і залишатися «незайманою». Я навіть можу сказати якого кольору у вас трусики.

                Дівчата зупинилися. Одна з них уїдливо і з колючими іскрами в очах запитала: 
                – І якого кольору у мене трусики?
                – Червоного, - відповів я.
                На обличчі дівчини з'явився вираз крайнього подиву і жаху. Я засміявся і пішов.

                Після цієї події дівчата розповіли своїм подругам про те, що дізналися від мене. Слух про мої можливості розійшовся по всій фабриці. Тепер люди ставилися до мене вкрай насторожено. Безумовно, жінки на фабриці про мене говорили щодня. Говорили не лише про затримання злочинців, але говорили і про ситуації, подібних до тих, які ви тільки що прочитали.


                Моя світлина з'явилася на дошці пошани в УВС області. Про мене заговорили жителі не тільки нашого міста, а й в інших населених пунктах. Одного разу мій дядько, Іван Данилович, мені розповідав:
                – Одного разу я їхав в міжміському автобусі. Поруч зі мною сиділи жінки й розмовляли між собою. Одна жінка другій жінці розповідала історії про твої подвиги в затриманні злочинців. Я дуже зрадів, коли про тебе знають і говорять жителі нашої області, і сказав жінкам, що ти мій племінник. Жінки замовкли і перестали розмовляти.
                – Навіщо ж Ви, Іване Даниловичу, похвалилися своєю спорідненістю зі мною? Треба було промовчати, тоді Ви почули б про мене таке, про що навіть я не знаю. Люди про мене «знають» більше, ніж я.


Рецензии