Listening to Cencic Слушая Ценцича
Признаюсь, я раньше никогда не была поклонницей контртенорового пения. Мне как-то всегда не хватало в нем богатства звучания — широты, глубины, ощущения теплого дыхания, мягкости и нежной, трепетной проникновенности. И я больше люблю низкие голоса. Легкие лирические и лирико-колоратурные сопрано, сладкозвучные тенора оставляют меня равнодушной. Нет, я восхищаюсь, конечно же, но исключительно умом. И скучаю, слушая их.
У контратеноров меня всегда раздражали вечно-плаксивые нотки и присущий их голосам металлический призвук, создающий ощущение чего-то неживого, искусственного, и даже механического.
Феномен Ценцича в том, что невозможное — возможно. Здесь есть — сразу и одновременно — всё. Сплав мягкости и силы, тепла и блеска, глубины и легкости, изысканности и страсти, отточенных фразировок и непрерывной текучести звука. Филигранная, абсолютно невероятная, порой нечеловеческая просто, техника и выразительность. Когда я слушаю его, мне хочется смеяться, потому что всегда хочется смеяться при большой человеческой удаче. Здесь есть актерский талант, брутальность, ум и вкус. Здесь есть великолепное чувство юмора, и сверх того — как следствие и итог всего вышеперечисленного — умение следовать не форме, не букве, а внутреннему духу и смыслу — музыки, эпохи, сюжета, что дает возможность соблюсти аутентичность и попадать в такт дыханию сегодняшней эпохи.
Удивительное сочетание невероятной энергии, которой заряжен его голос и столь же невероятная бережность в манипуляции звуками. Иногда кажется, что передо мной фокусник, у которого вместо разноцветных шариков — маленькие шапочки одуванчиков.
Легкие, летучие, воздушные комочки, которыми он жонглирует и они танцуют, подчиняясь движениям рук и не теряя ни единой своей пушинки.
Слушая Ценцича, я порой чувствую себя Фениксом, который умирает и рождается заново — восхитительное ощущение.
Мария Каллас, Франко Корелли, Макс Эмануэль Ценцич.
Их пение я не столько слушаю, сколько проживаю. Как маленькую, но абсолютно самостоятельную, наполненную красотой и смыслом Жизнь, Я наслаждаюсь не умом, не чувством даже, но нутром. Солнечным сплетением. Это тот случай, когда в одной-единственной арии тебе открывается Вселенная.
23.06.2017
Санкт-Петербург
TRANSLATION
Listening to Cencic
Recently God gave me a familiarity with the voice which has become for me a true pleasure. I listen to Cencic being absolutely fascinated, well as with my one and only incomparable Goddess, Maria Callas; and before my eyes is the same image, which always has been associated for me with her singing — a sparkling stream, flowing as one continuous wave. Entire, inseparable — but each note in it looks like a faceted diamond, and all of them could be heard clearly, and everyone is perfect and appropriate. After Callas all others were — wrong. The second deity became for me Franco Corelli, and after that, for a long-long time I could not find anyone else to compare with them and at last — I succeeded.
Sometimes it seems to me that such people are very peculiar, may be, even more than just people — creatures of the Demiurge, Elects of something Supreme and unfathomable, coming into the world to remind all mankind about the Divine Spark, invested in original substance at the dawn of Creation.
I admit, never had I been a great fan of countertenor`s singing. Somehow, it always lacked in the wealth of the sound for me. It lacked the breadth, depth, feeling of warm breath — as well as softness, and tender, reverent internality. And besides, I prefer lower tessitura for male voices. Light lyric and lyric coloratura sopranos, mellifluous tenors leave me uncaring. No, I certainly admire them, but only with the mind. And I miss all the in-depth feelings awfully, while listening to them.
Countertenors always troubled me with ever-whiny notes and the metallic sound, inherent to their voices, which left an impression of something lifeless, artificial, and even mechanical.
The phenomenon of Cencic lies in the fact that for him Impossibility is merely an apparency of the reality. Here — simultaneously and at once — you have it all. The unique combination of softness and strength, warmth and brilliance, depth and extraordinary lightness; here are exquisiteness and passion, the accuracy of phrasing and continual fluidity of sound. And in addition — absolutely incredible, filigree technique and expressiveness, which at times seems to be almost non-human. When I listen to him, he makes me laugh, and this reaction is absolutely natural one, because you always want to laugh when you are faced to a great human success. Here is an actor`s talent, brutality, intelligence, great taste and sense of humor and, above all mentioned — as the consequence and the result — the ability to be both modern and authentic, by following the inner spirit and sense — of the music, of the era, of the plot.
Here is the astonishing mix of incredible energy charged up in his voice and equally incredible care in manipulation of the sounds. Sometimes it seems to me that I see the magician in whose hands are little heads of dandelions — instead of small colored balls. Light, volatile, aerial lumps, which he juggles and they are dancing, obeying to the movement of the hand and losing nor one of their fuzzes.
Listening to Cencic, sometimes I feel myself as Phoenix, who dies and is born again — a delightful perception, to tell the truth.
Maria Callas, Franco Corelli and Max Emanuel Cencic;
Their singing is something not so much to hear, but rather to live, as a small, but completely independent life, filled with its own beauty and meaning. And I enjoy it not mentally, not even emotionally; I perceive it in some electrical way, by the sixth feeling, as some say, with my solar plexus. And It is that rare case when, in a single Aria, the whole Universe opens up to you.
23.06.2017
Saint-Petersburg
Свидетельство о публикации №217072500360