Skalpel

    - Ян чомусь знову спізнюється ..?!- не витримавши, заговорила ніби сама з собою дівчина, з неймовірно білим, навіть блідим лицем та звертаючись до подруг, - вже чотирнадцять хвилин урок іде ..?! Вона зробила при цьому абсолютно байдужий вигляд як їй здавалося, притиснувши його підборіддям до віолончелі. Однокурсниці не звернули на це увагу, а продовжували налаштовувати свої інструменти, час від часу заглядаючи в партитуру. Микита Абрамович, педагог поважного віку, раптом квапливо встав зі стільця і підійшов до вікна, почувши знайомий рев мотора, у дворі університету.
    - А ось і наш Янчик! А ти хвилювалась Сонечка ..!
Усі три віолончелістки, повернули голови до вікна, ніби цей Янчик мав увійти через нього.
    - І з яких це пір він на цьому "чудовиську" їздить ..?!
    - Уже півроку десь! - знову першою відповіла Софія, не відчуваючи рум'янцю на щоках, який так прикрашав її в подібних ситуаціях.  А ще, вона не помітила двох посмішок, що з'явилися в цей момент, однієї - доброї, а іншої - сумної...
    - Усім привіт! Вибачте за запізнення..! - захекавшись пролепетів юнак, знімаючи зі спини рюкзак і  вливаючись у дружній колектив. Цей хлопець мав  красиве обличчям, в міру високий і з сильними як для музиканта руками, з гарними, сіро-зеленого кольору очима і  проникливо-заспокійливим поглядом.
    Після п'ятнадцяти хвилин розігріву і налаштувань, музиканти продовжили підкорювати розпочатий твір Баха - Чакона, для чотирьох віолончелей. Після третьої зупинки вчителя, Ян трохи почервонівши, вибачився:
    - Пардон..?! Вибачте Микита Абрамович, я сьогодні не в формі ..?!
Всі три зупинки, були з його вини. Після чергової аберації, учитель підійшов до Яна і взяв  його руки у свої долоні. Вони були все ще холодними. Потримавши їх хвилини чотири, педагог, по-батьківськи, без роздратування в голосі підмітив:
    - Це через їзду на мотоциклі .. Раніше, ти приїжджав на метро і все було відмінно ..?!
Після "підігріву", зупинки вже були в основному з вини самої старанної віолончелістки, з ніжно-блідим обличчям.
    На півгодинній перерві посередині уроку, за незмінною традицією, фундатором якої був сам Микита Абрамович, музикантам принесли в клас чай і бутерброди. В цей час, вчитель підсів до улюбленого учня і серйозно дивлячись йому у вічі, сказав:
    - Ян, мені і сварити тебе нема за що !? А знаєш чому ..?! Тому що втрачене, миттю наздоганяєш завдяки своєму таланту, розумієш ..?! Але я хочу більшого !? Бо знаю твої здібності! Допоможи мені тільки їх розкрити?! Хочеться щоб ти сам став віолончеллю, яку створив Майстер-віртуоз, з вірою у те, що вона зможе після  налаштування, дарувати йому омріяно-чарівні звуки..! Давай зробимо це!? Ну і найголовніше, Янчик, у нас виступ через два тижні !? Вдумайся,  два ти-жні ..!?
    - Добре! - вже голосніше, звертаючись до всіх промовив педагог встаючи, трохи спираючись на плече учня-любимчика - Ще десять хвилин і рухаємось далі!
За цей час, Ян встиг показати дівчатам свій новий шолом, похизуватися вбудованою гарнітурою з Bluetooth і вмонтованою зверху  екшн-камерою GoPro. Софії ж показав найпотаємніше, відкликавши  трохи в сторону .. Це був напис, зроблений скальпелем на нижній деці, зверху, біля  п'ятки грифа.
    - Кавасакі Ніндзя..! - допоміг прочитати здивованій дівчині, яка не змогла так швидко осилити стиль шрифту - Дуже крутий художник зробив .. Двадцять п'ять баксів..!
    - Ти серйозно?!? За це?! Ні-і, я б нізащо не віддала свою віолончель на таке! - весело відреагувала Софія. - Ну японці молодці! Вміють задовольняти! Спочатку тебе Ямаха з розуму звела, а потім, бац! тримай Кавасакі..!  Хм, знаєш, здається на даному етапі, тобі найдорожче   це тільки байк, у який здається, ти по-вуха закоханий!? - додала дівчина йдучи на своє місце і відчула, що останні слова не змогла вимовити як перші, -жартівливо, а вийшло якось з нотками суму, від чого стало трохи соромно. Ян розумів все набагато раніше, коли Соня навіть не віддавала собі звіт. Він продовжував таку приємну дружбу по інерції, а паралельно злився від настирливого питання, яке без кінця ставив собі: ".. вона так боїться за мене, як дівчина, чи просто не здатна зрозуміти такого захоплення?"

    Після занять, Ян першим вийшов з класу, з телефоном, який дзижчав в кишені шкіряної куртки.
   - Привіт Педроса! "Респектуха", ти вже "запакував" вісімсот-К (800К) переглядів !? За тиждень, "вгуглися"!?!
Так називали його друзі, в честь молодого іспанського мотогонщика-чемпіона, Дані Педроса, шанувальником якого, з не давніх пір і став молодий віртуоз і найцікавіше те, що він дійсно, був на диво схожий на нього лицем...
   - Привіт Макс! Дякую, так я в курсі! Сам в шоці, там нічого особливого немає, а результат - нічого так !? Знаєш, я думаю тут в усьому винен наш Ярик- "мозкоюз", який грамотно "забацав" відосик, ось і все!
   - Перестань! Секрет в тому, що це справжнісінький "стантрайдинг"! Я серйозно, ти витворив справжній "свічбек"! Ну так що, побачимось ввечері на кільцевій? Є серйозна розмова ?!
   - Окей, до зустрічі!
     Двоє кращих друзів та колишніх однокласників, зустрілися на улюбленій заправці, де полюбляли смачну каву і швидкісний Wi-Fi, в той час, коли тільки починалося нічне життя великого міста.
   - Ей, ти якийсь сумний сьогодні ..?! Що з настроєм?! - підмітив Максим при зустрічі.
   - Тобі здалося! Настрій супер!
   - Ну що, ти готовий до заїзду Осінній Спринт 2018 ?!
   - Макс, якщо чесно не знаю .. серйозно !? У мене через два тижні виступ дуже важливий .. можливо доленосний і цей Спринт може нашкодити. Ні, я дуже хочу бути на ньому, правда !?
   - Ось найголовніше, що ти цього хочеш! Ян, не ображайся, але я прямо скажу як другу,  розумію що ти багато років потратив на свою музику, точніше присвятив, вибач, але ж ніхто тобі не впарює це покинути, нехай  залишається як хобі хоч на все життя !? Але в натурі, байки, мотоспорт і взагалі швидкість це - для тебе, це твоє покликання! Просто маєш талант для цього! Знаєш скільки часу витратив Антон Харлей на свій "свічбек", який ти навчився робити за кілька спроб?!? Не скажу точно, але він двічі ламав руку!?! А наш Янчик - реальний Педроса, прийшов - і переміг, та ще й як! Ось дивись, твій Інстаграм лайками запакували! Взагалі якщо захочеш, можеш навіть на мототріал запросто з"їхати..?!?
   - Так, ти правий .. для музики я точно не витратив роки, а присвятив. Ні,  зовсім не ображаюсь, повір. Знаєш,  навіть ось що тобі скажу:  музика здається навпаки допомагає в цьому і  можливо я більше ніж ти отримую кайфу від швидкості ..! Коли під час гонки, кров починає ганяти адреналін в жила, заради якого можливо і робиться все це, мені його підкачує - музика, без якої напевно і не сів би на байк, для мене це одне ціле:  мій Ніндзя, швидкість і музика в навушниках ..!
   - Ха, зрозумів! Ну, роби що хочеш, але ти повинен бути у цьому заїзді, обов'язково! Зовсім скоро будеш зіркою нашого міста, я це просто бачу! З такими талантами, можна взагалі на одному тільки YouTube заробляти величезні "баблоїди"! Хіба не мрія, отримувати адреналін чи просто задоволення і плюс ще круто платять!?! Загалом заїзд буде - просто щось! Як "забацаєш"  "хайчер-віллі" для натовпу дічат - весь район від їх вереску прокинеться, я серйозно, так як ти його робиш, ніхто поки з наших краще не навчився! До речі, у цьому заїзді прийматимуть участь німці, поляки і латишів запросили напевне, це  просто круто ..! Одним словом Педроса, покажеш всім!
   - Окей, можеш вважати що уламав мене, особливо своїми натовпами дівчат! Аха-ха-ха ..! До речі Макс, тебе це теж стосується?! Я на рахунок результату, ти ж досвіду маєш проти мого, ого-го!
   - Ян, талант в цьому у тебе, а я так, рвусь щосили. Тому що ти - Ян, а я - баян! Одним словом, всі ставки на тебе! Тільки не забудь мою головну пораду, обов'язково постав нову гуму перед заїздом, Michelin Pilot (Мішелін Пайлет), тільки її! Гаразд,  погнали, треба тренуватись, а не кістки сушити!

 
   Найбільше Яна дратувало в Максимі і взагалі новому оточенні те, що він не міг говорити про піднесені речі, навіть про музику. Його по правді вбивав нікчемний спосіб життя багатьох і такий же розум, "задрипане ай-к"ю", але приваблювала їх пристрасть, сміливість і свобода. Ця боротьба була болісною від нерозуміння її сенсу: "..я веду війну зі своїми комплексами, чи з тим що у мене проникає примітивність і амузія?"
 На наступну репетицію він запізнився на двадцять п'ять хвилин. Знову "був не в формі" і двічі "випардонювався" за це, вкотре вчитель відігрівав йому руки, а дівчата, під час чаювання "закусили" черговою порцією пізнань, зі світу мотогонок і "стантрайдингу" ...

    Минуло три тижні...

   - Алло, мамуля?! Будь ласка, попроси тата, щоб привіз мою віолончель, тільки до обіду, добре?!
   - Ти що ?! Як ти собі це уявляєш?! Прямо до тебе?!
   - Так!? Не хвилюйся, я вже про все домовився. До мене сьогодні Микита Абрамович прийде!
   - А-а, зрозуміла. Добре, попрошу. Ну все Янчик, цілую, я на роботі!

    О пів на шосту вечора, в палату з двома ліжками увійшов сивочолий педагог. Він розгублено тримав в лівій руці букет, як закомплексований підліток, який вперше веде за руку свою подружку.
  - Янчик, привіт!
  - Добрий вечір Микита Абрамович! Думав ви вже не прийдете сьогодні. Ось стілець, сідайте!
   - Ну, виглядаєш ти добре, бадьоро! Я тут .. букет тобі приніс .. знаєш, за все моє життя,  лише кілька разів дарував квіти чоловікам .. хоча десь читав, що вони допомагають хворим одужувати, тим що піднімають їм настрій, навіть вчені таке підтверджують!  А це дуже важливо для тебе Янчик .. Ну, розповідай як ти ?! Розказуй що сталося ?! Дівчата мені щось пояснювали, але якось все заплутано.
   - Це все мій байк..і спрага швидкості .. - почав був Ян натягнутим голосом, хоча до цієї розмови  був готовий ще з ранку, як дізнався про зустріч з улюбленим вчителем, але емоції які переповнювали його стискали горло і груди - ну, одним словом мотогонки розпочались у нас, нічні .. там, на одній вулиці ремонт дороги робився, я .. ми не побачили знаків на швидкості, ну або проігнорували .. мотоцикл налетів на щось, мене підкинуло і ..  полетів на якусь огорожу з листів металу .. мабуть вони і відрізали мені півкисті, ну, тобто три пальці .. - при цьому підняв трохи ліву руку, на якій навіть крізь товщу бинтів було видно деформовану долоню - ще струс мозку дуже сильний .. шолом навіть пробило чимось.., а Макс .. в іншу сторону полетів, він за мною їхав .. - далі голос хлопця затремтів сильніше і він не зміг більше стримувати сліз...
   - Я навіть не зміг бути присутнім на його похороні..!?
Учитель весь цей час мовчав, не бажаючи порушити признання свого учня, лише пильно вдивлявся в обличчя.
   - Не впадай у відчай Янчик, добре що живий лишився, дякуй Богу за це ..! А до друга свого ще сходиш на могилу, обов'язково сходиш ..
   - Пробачте Микита Абрамович, що я і вас підставив ...
   - Ну ти що?! Припини взагалі думати про таке зараз !?
   - Я помилявся Микита Абрамович .. я й справді почав думати, що мотоспорт - це покликання !? І друзі мені постійно говорили про це ...
   - Ех, Яня.!? Запам'ятай, не може бути покликанням людини те, що із-за дурниці якоїсь і без сенсу, здатне позбавити здоров'я або взагалі життя ..! - вимовляючи ці слова, вчитель навіть взяв праву руку хлопця і трохи стиснув, немов для того, щоб він краще засвоїв і запам'ятав сказане - Покликання кажеш .. Так, для натовпу це синонім захоплення або хобі .. він розкидається цим словом не замислюючись про його значення, але ти не повинен бути частиною цього натовпу ..!? Поясню це, у зрозумілій для тебе сфері музики .. Покликання, Янчик, це не віртуозна гра на віолончелі, а сенс  цієї гри .. для чого або для кого ти граєш ..?! Зміст покликання піднесений, він говорить про призначення людини...
   - Вибачте .., що не дослухався і до ваших порад ... Можна у вас дещо попросити ?!
   - Так звісно!
   - Візьміть будь ласка мою Ямаху і віддайте її якомусь достойному учневі ?! Я не маю права продавати її тільки тому, що ви особисто вибирали цей інструмент для мене! Ось, вона тут лежить !?
   - Ні-ні-ні! Навіть не проси мене про це, я й не дозволяю тобі цього робити, зрозумів ?! Залиш її у себе! Добре?!
   - Добре.
   - Ну все Ян, пробач, але мені треба йти. Вибач що не прийшов раніше, та й то, всього на декілька хвилин .. Мене мама вже повідомила, що випишуть тебе через тижня два, ось тоді відразу і зустрінемось, там, де ніщо не буде нас обмежувати. Ну ?! Не переймайся, ти скоро одужаєш, а у тебе ще все життя попереду! Так що  зараз потрібно лежати і ду-уже багато роздумувати над важливим питанням, що буде твоїм покликанням після всього що сталося..? А я тільки натякну обережно, можливо те що сталось, є лише твоїм справжнім життєвим налаштуванням..? Ну, до зустрічі! Янчик, тримайся!
   - Щасливо..! Дівчатам привіт від мене..! Буду роздумувати..обов'язково...

    Того вечора Ян заснув дуже пізно, сон тікав від нього, не дивлячись на втому... Після відходу вчителя, з яким він був знайомий більше чотирьох років і якого по-справжньому поважав,тому що лише йому ставив запитання про сенс життя, молодий музикант повернувшись на бік, подивився на чорно-глянцевий футляр що лежав біля стіни, в якому була його віолончель. На ручці висів останній з подарунків Софії - срібний кулончик у вигляді пазла. Він знову поглянув на нього, а потім на свою руку: - "... так, один пазл з картини мого життя я втратив, назавжди ..."  А потім Згадався прекрасний день покупки віолончелі, як з батьком і Микитою Абрамовичем їздили за нею до столиці, пригадав як його майбутній педагог, відразу ж, вийшовши з магазину, виконав на ній твір Баха: Сюїта №1 Куранта , просто на центральній площі, зібравши величезний натовп слухачів, зробивши цю поїздку незабутньою для свого майбутнього учня ... Але зараз його терзало сильне бажання знищити або ж позбутися її, лише через один напис на задній деці, який здавався йому знаменом або печаткою  падіння, хоча усвідомлення того що саме ця віолончель значила для нього - було сильніше ... І Ян поки ще не підозрював, що напис, зроблений скальпелем в одному місці глибше допустимого, після температурних коливань спровокував невидиму тріщину,яка пізніше перетворить інструмент в непридатний...    Після цих роздумів,  довго і по черзі дивився то на віолончель, то на бліде обличчя  хлопця, молодшого від нього на два роки, що лежав біля стіни праворуч й досі був у комі, після жахливої ДТП на дорогому спорткарі, який мабуть також вважав швидкість - своїм покликанням...   


© Ян Ждан/ 2018

Послухати це оповідання:  https://youtu.be/lnH6mCpjyHE


Рецензии