Ограниченность проекта Бен Гуриона

а) Предисловие

Существующее Государство Израиль, до некоторой степени, - проект Бен-Гуриона. Конечно, не только его. В создании государства имело место «партнерство» политических субъектов разной силы и разных интересов.

Пытаясь представить перспективу выживания Израиля в нарастающем межцивилизационном конфликте, в порядке тренировки понимания, попробую конкретизировать представление об одной из причин того, что при создании Государства Израиль не были заложены достаточно прочные основания под надежную жизненную перспективу.

В онлайн-библиотеке ИНТЕЛРОС, библиотеке российских интеллектуальных журналов, прочел статью 2009 г. о Бен-Гурионе. Автор - Ицхак Навон (1921-2015), израильский государственный деятель, президент Израиля 1978-1983гг.

Википедия подсказывает, что Ицхак Навон - компетентный эксперт по представлению личности Бен-Гуриона. В Еврейском университете в Иерусалиме изучал педагогику, исламскую культуру, еврейскую литературу. Знал 6 языков.

С 1946 по 1949 годы служил в Хагане (еврейская сионистская военная подпольная организация в Палестине 1920-1948 гг. во время британского мандата. С образованием еврейского государства стала основой Армии обороны Израиля), возглавлял иерусалимский отдел по противодействию арабскому террору.
В 1951 был назначен секретарём по политическим вопросам в канцелярию министра иностранных, в 1952 - 1963 возглавлял канцелярию главы правительства Давида Бен Гуриона и следующего премьера. 1963-1965 годы - начальник отдела министерства культуры и образования.
Был одним из наиболее близких сподвижников Бен-Гуриона. Депутат Кнессета ряда созывов, член комиссии по образованию и культуре, член комиссии по иностранным делам и обороне, член комиссии по назначению мусульманских судей, заместителем  премьер-министра, министром образования и культуры.
Навон - автор ряда рассказов, в стиле талмудической литературы, текста музыкальной пьесы, повествующей в стилизованно-фольклорной форме о быте и культуре иерусалимских сефардских семей.

б) Ицхак Навон о Бен-Гурионе

Цитирую из

... удивительная способность Бен-Гуриона предвидеть ход событий.
... За пять лет до начала Второй мировой войны Бен-Гурион сказал: "Гитлеризм воюет против евреев не только Германии, но против евреев во всем мире". И вот что он сказал дальше: "Гитлеровский режим долго без войн возмездия не протянет. Войн против Франции, Польши, Чехословакии, Советской России и других стран, где живут германские племена. Какой властью мы будем обладать в Палестине в тот страшный час, когда в мире разразится эта катастрофа? Кто знает? До того момента осталось, может быть, всего четыре-пять лет. И мы теперь же должны удвоить наши усилия, чтобы увеличить наше население в Палестине, потому что от этого зависит наше будущее". Это – цитата из выступления Бен-Гуриона в 1934 году. Он не только предвидел сроки начала войны, ее направления и поворотное значение в судьбах мира, но и считал себя обязанным, в силу своего положения, наметить план действий для народа: какие именно решения должны быть приняты, исходя из данного предвидения?

... Им владело чувство, что любая ошибка в суждении может иметь самые серьезные последствия для его народа. Поэтому, настаивал он, в политике надо всегда рассчитывать действия на несколько шагов вперед. Когда на заседании кабинета министров обсуждался какой-то вопрос, и кто-то из министров говорил: "Думаю, нам надо сделать то-то и то-то", Бен-Гурион обычно в ответ говорил: "Ладно, хорошо, мы так и сделаем. Ну, а дальше что – что будет дальше?". Министрам не нравилась такая постановка вопроса, но Бен-Гурион возвращался к ней снова и снова, стараясь заглянуть в будущее, предвидеть, чем могут обернуться предпринимаемые шаги.

Сегодняшний день не похож на вчерашний – вот главное, что надо понять, настаивал он. Он любил повторять: "Вчерашнее не похоже на завтрашнее". Во всякий миг в мире происходит что-то новое. Всё находится в состоянии движения... "Есть что-то новое под солнцем, – говорил он. – Ни в природе, ни в истории, ни в материальном мире, ни в мире духовном, в обществе и государстве ничто не стоит на месте. Рутина – первый враг государственного деятеля. Надо объявить войну рутине, устарелым шаблонам действия и мысли. Мы должны обладать полнотой знания о мире – и видеть мир таким, каков он есть сегодня, а не таким, каким он был вчера, или таким, каким мы хотели бы его видеть".

в) Анализ прецедента Бен-Гуриона по решению проблемы евреев

Насколько я скромно начитан и наслышан об истории создания Государства Израиль и о роли Бен-Гуриона, сложилось впечатление, что в оптсанный выше момент «за пять лет до начала Второй мировой» Бен-Гурион был побуждаем комплексом из двух мотивов:

- приоритетный мотив: радикальное решение еврейской проблемы;
- фоновый мотив: спасение евреев от гитлеризма.

Идеалист (в лучшем смысле этого слова) в мечтах и прагматик в практике, Бен-Гурион стремился использовать доступные ресурсы и благоприятствующие обстоятельства для заселения евреями Палестины и продвижения к воссозданию здесь еврейского государства. Мотив спасения евреев от гитлеризма было приглушался приоритетным мотивом.

Осуществленность мечты ясно сознательно мыслилось - «есть признаваемое другими государствами государство Израиль со всеми атриьутами государственности». Но, определение процесса продвижения к осуществленности мечты представляло собой сложную проблему, решение которой требовало творческого напряжения. Мотивационные побуждения к формированию решения начинали работать в сфере бессознательного. 

Движение бессознательного в сознание осуществляется комплексом инстинкта и интуиции. «Интуиция - это бессознательный процесс, результат которого представляет собой вторжение бессознательного содержимого - внезапной идеи или предчувствия - в сознание» (гугл: Бергсон, философ, представитель интуитивизма).
 
Интуиция, как „инстинктивный“ акт понимания является процессом, аналогичным инстинкту; инстинкт является целенаправленным импульсом для осуществления некоторого высокосложного действия, интуиция представляет собой бессознательное целенаправленное понимание крайне сложной ситуации.

На схеме вверху я попытался эскизно представить содержательную конкретику интуиции и инстинкта в обозначенном видении Бен-Гурионом проблемной ситуации 30-х годов прошлого века. Проблемной ситуации, оказавшейся ситуацией вызревания Холокоста.

г) Не в упрек памяти Бен-Гуриона, а как урок из его проекта:

- участникам поиска жизнеспасительного поведения евреев, необходим самоконтроль в отношении достаточности системного видения перспектив нарастания межцивилизационного противостояния

Бен-Гурион чувствовал и мыслил в пределах феноменов, не онтологии. Такое его состояние было практически значимым следствием сочетания объективных явлений (конкретно ограниченные ) и его личностных способностей.
Он напрягался улавливать метаисторические влияния, но не имел подготовленности и не имел профессиональных помощников, какие есть сегодня у руководителей крупнейших или продвинутых государств или равновеликих негосударственных структур.

===   перевод на английский:

===   The need for superiority over America, "jihadism" and other global giants in a holistic vision of the possibilities for the development of the world situation   ===


a) Preface

The existing State of Israel, to some extent, is a project of Ben-Gurion. Of course, not only of him. In the creation of the state, there was a "partnership" of political actors of different strengths and different interests.

Trying to imagine the prospect of Israel's survival in the growing inter-civilizational conflict, in order to train understanding, I will try to concretize the idea of one of the reasons that when the State of Israel was created, sufficiently strong foundations were not laid for a reliable life perspective.

In the INTELROS online library, the library of Russian intellectual journals, I read a 2009 article about Ben-Gurion. The author is Yitzhak Navon (1921-2015), an Israeli statesman, President of Israel from 1978 to 1983.

Wikipedia suggests that Yitzhak Navon is a competent expert on the representation of the personality of Ben-Gurion. At the Hebrew University in Jerusalem, he studied pedagogy, Islamic culture, and Jewish literature. He knew 6 languages.

From 1946 to 1949, he served in the Haganah (Jewish Zionist military underground organization in Palestine 1920-1948 during the British mandate. With the formation of the Jewish state, it became the basis of the Israel Defense Forces), headed the Jerusalem department for countering Arab terror.
In 1951, he was appointed Secretary for Political Affairs in the Office of the Minister of Foreign Affairs, in 1952 - 1963 he headed the office of Prime Minister David Ben Gurion and the next Prime Minister. 1963-1965 - head of the department of the Ministry of Culture and Education.

He was one of the closest associates of Ben-Gurion. Deputy of the Knesset of several convocations, member of the Commission on Education and Culture, member of the Commission on Foreign Affairs and Defense, member of the commission on the appointment of Muslim judges, Deputy Prime Minister, Minister of Education and Culture.

Navon is the author of a number of short stories in the style of Talmudic literature, the text of a musical play that tells in a stylized folklore form about the life and culture of Jerusalem Sephardic families.

b) Yitzhak Navon on Ben-Gurion

I quote из
.. Ben-Gurion's amazing ability to foresee the course of events.
.. Five years before the outbreak of World War II, Ben-Gurion said: "Hitlerism is fighting against the Jews not only in Germany, but against Jews all over the world." And here's what he said next: "The Hitlerite regime will not last long without retribution wars. Wars against France, Poland, Czechoslovakia, Soviet Russia and other countries where Germanic tribes live. What power will we have in Palestine in that terrible hour when this catastrophe breaks out in the world? Who knows? There may be only four or five years left until that moment. And now we must redouble our efforts to increase our population in Palestine, because our future depends on it." This is a quote from Ben-Gurion's speech in 1934. He not only foresaw the timing of the beginning of the war, its directions and the turning point in the fate of the world, but also considered himself obliged, by virtue of his position, to outline a plan of action for the people: what decisions should be taken based on this foresight?

... He had a feeling that any error in judgment could have the most serious consequences for his people. Therefore, he insisted, in politics it is always necessary to count actions for several steps ahead. When an issue was discussed at a meeting of the Cabinet of Ministers, and one of the ministers said: "I think we need to do this and that," Ben-Gurion used to say in response: "Okay, okay, we'll do that. Well, and then what - what will happen next?". The ministers did not like this formulation of the question, but Ben-Gurion returned to it again and again, trying to look into the future, to foresee what the steps taken might turn out to be.

Today is not like yesterday - that's the main thing to understand, he insisted. He used to say, "Yesterday is not like tomorrow." At every moment, something new is happening in the world. Everything is in a state of movement... "There is something new under the sun," he said. - Neither in nature, nor in history, nor in the material world, nor in the spiritual world, in society and the state, nothing stands still. Routine is the first enemy of a statesman. It is necessary to declare war on routine, outdated patterns of action and thought. We must have a complete knowledge of the world - and see the world as it is today, and not as it was yesterday, or as we would like it to be."

c) Analysis of Ben-Gurion's precedent for solving the Jewish problem

As far as I have modestly read and heard about the history of the creation of the State of Israel and the role of Ben-Gurion, I got the impression that at the moment described above "five years before the beginning of the Second World War" Ben-Gurion was prompted by a complex of two motives:

- priority motive: a radical solution to the Jewish problem;
- background motif: saving the Jews from Hitlerism.

An idealist (in the best sense of the word) in dreams and a pragmatist in practice, Ben-Gurion sought to use the available resources and favorable circumstances to settle Jews in Palestine and move towards the re-establishment of a Jewish state here. The motive of saving the Jews from Hitlerism was muted by the priority motive.

The realization of the dream was clearly consciously thought - "there is a state of Israel recognized by other states with all the attributes of statehood." But, determining the process of moving towards the realization of a dream was a complex problem, the solution of which required creative effort. Motivational motivations to form a solution began to work in the sphere of the unconscious.

The movement of the unconscious into consciousness is carried out by a complex of instinct and intuition. "Intuition is an unconscious process, the result of which is the invasion of unconscious content - a sudden idea or premonition - into consciousness" (Google: Bergson, philosopher, representative of intuitionism).
 
Intuition as "instinctive" the act of understanding is a process analogous to instinct; instinct is a purposeful impulse to perform some highly complex action, intuition is an unconscious purposeful understanding of an extremely complex situation.

In the diagram above, I tried to sketch the meaningful specifics of intuition and instinct in Ben-Gurion's vision of the problematic situation of the 30s of the last century. A problematic situation that turned out to be a situation of the maturation of the Holocaust.

d) Not as a reproach to the memory of Ben-Gurion, but as a lesson from his project:

- participants in the search for life-saving behavior of Jews need self-control regarding the sufficiency of a systematic vision of the prospects for the growth of intercivilizational confrontation

Ben-Gurion felt and thought within the limits of phenomena, not ontology. This state of his was practically a significant consequence of a combination of objective phenomena (specifically limited) and his personal abilities.
He strained to catch metahistorical influences, but he did not have the training and professional assistants that the leaders of the largest or advanced states or equally large non-state structures have today.


Рецензии