3, 4. Лидеры Партнеры и Образцы к подражанию

 
В заимствованной из интернета модели качеств лидера качествам 3 и 4:

3. гибкость — способность отзываться на новые идеи и опыт; Адекватность целесообразному потенциалу контекста. способными менять свое поведение (поведенческий стиль) в зависимости от различных ситуаций
4. умение определять приоритеты — различать, что необходимо, а что просто важно;

- подобрал их функциональные проявления в лидерском поведении.

Партнеры.

(в схеме над текстом, слева три нижние строки – личностный потенциал возможного лидера с таким стилем; над этими строками – механизм актуализации лидерства)

В случае,

- когда просматривается функциональная концепция (не обязательно уже наличие конкретной функциональной схемы) достижения общего привлекательного или заданного результата группой людей-обладателей подходящих компетентностей, но:

- отсутствует достаточная замотивированность к сотрудничеству для продвижения к результату,

- присутствуют мотивы, препятствующие включению в такое сотрудничество,

- имеет место существенная разнородность мотивов,

на роль лидера подходит субъект, личные качества которого дают ему возможность использовать поведенческий стиль «партнерство».

Это - эмпат, умеющий наладить общение со всеми. У таких людей широкий круг контактов и к каждому ведомому у него найдется свой подход. Главное для таких людей - «оставаться человеком»; они будут пытаться дружить со всеми, похвалят фото собаки на рабочем столе, поинтересуются, как там дети…
Он видит потенциал группообразования в среде множества доступных лиц; в сотрудников, если речь идет об организации.

Эмпаты лучше, чем это имеет место у многих других, понимают свои интуитивные (эмоциональные) впечатления. Чувствительны к состоянию отдельных участников сообщества и чувствуют вызревающие  и возможные изменения в социальном окружении. Чувствительны к состоянию формально партнерского сообщества (подразделения организации). Интуитивно выявляют людей склонных к сотрудничеству, людей токсичных и манипулирующих, могут быть очень подозрительными к неправдивым людям - есть уникальная способность быстро распознавать ложь и манипуляцию.

Врожденное стремление к лучшему побуждает предпринимать  общественные проекты. Редко удовлетворяются фактами, которые лежат на поверхности, стабильно побуждены задаваться вопросами  о действительной подоплеке происходящего или возможного.

Содержанием сочувствия другим людям является понимание обстоятельств, предопределяющих поведение, понимание условий восприятия другим человеком себя в соотнесении с обстоятельствами, понимание поведенческих мотивов и свойственных этому конкретному человеку поведенческих форм.

С этим сопрягается побужденность к познаванию влияющих обстоятельств, восприятия, мотивов, форм поведения, а также – содержания и пределов доступности его влиянию (включая - парирование) этих обстоятельств, восприятия, мотивов, форм поведения.

Образцы для подражания.

Лидеры показывают подчиненным, как необходимо работать и ждут от них целеустремленности и усердия в труде, не меньшего, нежели они сами проявляют. Они сознательны, нацелены на достижение результата, инициативны. Этот стиль управления подходит тем, кому нужно создать команду из компетентных сотрудников, мотивированных на результат.

Для представления лидера, охваченного собственной целью, воспользуюсь привычной для меня, тьютора британской университетской Школы бизнеса, системно-целостной структурой представления цели SMART:

Specific – конкретно представлено содержание целевого состояния воздействия.

Measurable – ясное уровневое определение целевого состояния.

Achievable – обозначение обеспеченности достижимости целевого состояния.

Relevant – соответствие цели побуждениям, ресурсам и ситуации целеполагающего субъекта.

Time-bound –характеристика времени достижения целевого состояния.

Субъект, способный к роли лидера в стиле «образец для подражания ведомыми»:

S - Конкретно представляет релевантные целевые состояния в их содержании, динамике во времени, достижимости.

M - Отчетливо представляет УРОВНЕВЫЕ соотношения всех компонент ситуации и доступных целевых состояний.

A - Способен выявлять факторы, А+способствующие и А- препятствующие достижению целевого состояния.

R – Цель адекватна личностным качествам и обстоятельствам Субъекта.

Т - Отчетливо представляет прогнозную во времени динамику ситуации, в том числе – возможную под его влиянием, как лидера коллектива

Сознавание и эмоциональное переживание такой цели порождают мотивацию к проявлениям целеустремленности. Такое лидерское воздействие пробуждает и мобилизует потенциальных ведомых к переживанию и сознаванию востребованности в целенаправленном лидерском ориентировании, организации и мотивировании.

=== перевод на английский:

===     Behavioral model of the leader - "partner"    ====

In the model of leadership qualities borrowed from the Internet, qualities 3 and 4:

3. flexibility — the ability to respond to new ideas and experience; Adequacy to the appropriate potential of the context. able to change their behavior (behavioral style) depending on different situations
4. the ability to determine priorities — to distinguish between what is necessary and what is simply important;

- I picked up their functional manifestations in leadership behavior.

Partners.

(in the diagram above the text, the bottom three lines on the left are the personal potential of a possible leader with such a style; above these lines is the mechanism for updating leadership)

In the case,

- when a functional concept is viewed (not necessarily the presence of a specific functional scheme) of achieving a general attractive or desired result by a group of people with suitable competencies, but:

- there is not enough motivation for cooperation to move towards a result,

- there are motives that prevent inclusion in such cooperation,

- there is a significant heterogeneity of motives,

the role of a leader is suitable for a subject whose personal qualities give him the opportunity to use the behavioral style of "partnership".

This is an empath who knows how to establish communication with everyone. Such people have a wide range of contacts and they will have their own approach to each slave. The main thing for such people is to "stay human"; they will try to be friends with everyone, praise the photo of the dog on the desktop, ask how the children are there…
He sees the potential for group formation in the environment of many available persons; in employees, if we are talking about an organization.

Empaths understand their intuitive (emotional) impressions better than many others do. They are sensitive to the state of individual community members and feel maturing and possible changes in the social environment. They are sensitive to the state of the formally partner community (a division of the organization). They intuitively identify people who are inclined to cooperate, people who are toxic and manipulative, they can be very suspicious of untruthful people - there is a unique ability to quickly recognize lies and manipulation.

The innate desire for the best encourages us to undertake public projects. They are rarely satisfied with the facts that lie on the surface, they are consistently prompted to ask questions about the actual background of what is happening or possible.

The content of empathy for other people is an understanding of the circumstances that determine behavior, an understanding of the conditions for another person's perception of himself in relation to the circumstances, an understanding of behavioral motives and behavioral forms peculiar to this particular person.

This is coupled with the motivation to cognize the influencing circumstances, perception, motives, forms of behavior, as well as the content and limits of accessibility to his influence (including parrying) these circumstances, perception, motives, forms of behavior.

Role models.

Leaders show their subordinates how to work and expect them to be purposeful and diligent in their work, no less than they themselves show. They are conscious, focused on achieving results, proactive. This management style is suitable for those who need to create a team of competent employees who are motivated for results.

To represent a leader who is covered by his own goal, I will use the system-holistic structure of presenting a SMART goal, which is familiar to me, as a tutor at the British University Business School:

Specific – the content of the target state of the impact is specifically presented.

Measurable – a clear level definition of the target state.

Achievable-the designation of the security of the reachability of the target state.

Relevant-the correspondence of the goal to the motivations, resources and situation of the goal-setting subject.

Time-bound-a characteristic of the time when the target state is reached.

A subject capable of playing the role of a leader in the style of "a role model for slaves":

S-Specifically represents the relevant target states in their content, dynamics over time, and reachability.

M-Clearly represents the LEVEL relations of all the components of the situation and the available target states.

A-Is able to identify factors that A+contribute to and A - hinder the achievement of the target state.

R-The Goal is adequate to the personal qualities and circumstances of the Subject.

T-Clearly represents the predictive dynamics of the situation in time, including possible under his influence as the leader of the team

Awareness and emotional experience of such a goal generate motivation for manifestations of purposefulness. Such leadership influence awakens and mobilizes potential followers to experience and realize the need for purposeful leadership orientation, organization and motivation.

Positions in the "Leader-Partner" scheme:

1 Is an empath
2 better than many others, they understand their intuitive (emotional) impressions
3 They feel maturing and possible changes in the social environment
4 Sensitive to the state of the formal partner community
5 Intuitively identify people who are inclined to cooperate, people who are toxic and manipulative
6 Sensitive to the state of individual community members
7 there is a unique ability to quickly recognize lies and manipulation
8 they can be very suspicious of untruthful people
9 Innate desire for the best
10 are inclined to undertake public projects
11 The ability to establish communication with everyone
12 a wide range of contacts

13 are rarely satisfied with the facts that lie on the surface
14 Are consistently encouraged to ask questions about the nature of reality
15 your own approach to each subordinate
16 Being caught up in emotions can lead to a loss of connection with reality
17 The danger of hasty creativity
18 are in demand
19 Problems of the effectiveness of public manifestations
20 Lack of cohesion that prevents the synergy of coordinated activities
21 Lack of motivation in the presence of many productive competencies
22 Employees are falsely motivated
23 ... are differently motivated in their environment


Positions in the "Role Models"scheme:

P1 A subject capable of the role of a leader
P2 Coverage of your own goal
P3 Relevance of the goal – adequacy to the personal qualities and circumstances of the Subject
P4 is able to identify factors A+ that favor the achievement of the target state, and factors A-that prevent
P5 Specifically represents the relevant target states in their content, dynamics over time, reachability
P6 Clearly represents the LEVEL relations of all the components of the situation and the available target states
P7 Clearly represents the predictive dynamics of the situation over time, including the possible dynamics under his influence as a team leader
P8 Motivational impact of experiencing the goal
P9 manifestations of purposefulness
P10 Influence of leadership manifestations
P11 orienting
P12 organizing
P13 encouraging
P14 Motivation potential
P15 competent employees
P16 are in demand


Рецензии