Репутация Моцарта
Время, которое Моцарт наиболее охотно использовал в сочинениях, было утро, с шести или семи часов до примерно десяти часов. После этого он обычно ничего не делал до конца дня, если только ему не приходилось доделывать какую-то часть, которая была нужна. Однако он всегда работал нерегулярно. Когда идея приходила ему в голову, его нельзя было извлечь из нее, даже если он находился среди своих друзей. Иногда он проводил целые ночи с ручкой в ;;руке. В других случаях у него было такое нежелание работать, что он не мог закончить произведение до момента его исполнения. Однажды случилось так, что он так долго откладывал какую-то музыку, которую нанял для придворного концерта, что у него не было времени самому написать роль, которую он должен был исполнить. Император Иосиф, который всматривался повсюду, случайно взглянув на простыню, с которой, казалось, играл Моцарт, был удивлен, увидев только пустые строки, и сказал ему: "Где твоя роль?" «Вот, - сказал Моцарт, прикладывая руку ко лбу.
«Дон Жуан» этого выдающегося композитора, который является одним из самых популярных произведений, когда-либо созданных, был написан для театра в Праге и впервые исполнен в этом городе в 1787 году. Эта утонченная и интеллектуальная музыка в то время не понималась в Германии; обстоятельство, которое Моцарт, кажется, предвидел, потому что до первого представления он заметил другу: «Эта опера не рассчитана на жителей Вены; ее более справедливо оценят в Праге; но на самом деле я написал это главным образом для того, чтобы доставить удовольствие себе и моим друзьям ". Однако в конце концов этому великому произведению была воздана справедливость; ее с энтузиазмом слышат почти во всех крупных городах той части земного шара, где музыка культивируется как наука, - от замерзших регионов России до подножия Везувия. Его похвала не ограничивается общими атрибутами хорошей музыкальной композиции; он помещен в высший ранг прекрасной поэзии; ибо в нем можно найти не только изысканные мелодии и глубокие гармонии, но и игривое, нежное, трогательное, таинственное, возвышенное и ужасное - отчетливо прослеживаются в различных его частях.
***********
Mozart's reputation was soon established, and he was liberally patronised by the Austrian court. The following anecdote shows the goodness of his heart, and the estimation in which he was held. One day, as he was walking in the suburbs of Vienna, he was accosted by a mendicant, of a very prepossessing appearance and manner, who told his tale of wo with such effect, as to interest the musician strongly in his favor; but the state of his purse not corresponding with the impulse of his humanity, he desired the applicant to follow him to a coffee-house. Here Mozart, drawing paper from his pocket, in a few minutes composed a minuet, which, with a letter, he gave to the distressed man, desiring him to take it to his publisher. A composition from Mozart was a bill payable at sight; and to his great surprise, the now happy beggar was immediately presented with five double ducats.
The time which Mozart most willingly employed in compositions, was the morning, from six or seven o'clock till about the hour of ten. After this, he usually did no more for the rest of the day, unless he had to finish some piece that was wanted. He however always worked irregularly. When an idea struck him, he was not to be drawn from it, even if he were in the midst of his friends. He sometimes passed whole nights with his pen in his hand. At other times, he had such a disinclination to work, that he could not complete a piece till the moment of its performance. It once happened, that he put off some music which he had engaged to furnish for a court concert, so long, that he had not time to write out the part he was to perform himself. The Emperor Joseph, who was peeping everywhere, happening to cast his eyes on the sheet which Mozart seemed to be playing from, was surprised to see nothing but empty lines, and said to him, "Where's your part?" "Here," said Mozart, putting his hand to his forehead.
The Don Giovanni of this eminent composer, which is one of the most popular compositions ever produced, was composed for the theatre at Prague, and first performed in that city in 1787. This refined and intellectual music was not at that time understood in Germany; a circumstance which Mozart seems to have anticipated, for, previous to its first representation, he remarked to a friend, "This opera is not calculated for the people of Vienna; it will be more justly appreciated at Prague; but in reality I have written it principally to please myself and my friends." Ample justice has however at length been rendered to this great production; it is heard with enthusiasm in nearly all the principal cities of that quarter of the globe where music is cultivated as a science—from the frozen regions of Russia, to the foot of Mount Vesuvius. Its praise is not limited by the common attributes of good musical composition; it is placed in the higher rank of fine poetry; for not only are to be found in it exquisite melodies and profound harmonies, but the playful, the tender, the pathetic, the mysterious, the sublime, and the terrible, are to be distinctly traced in its various parts.
Свидетельство о публикации №221022200508