Israeli Jews - Palestinians - Americans

Израильские евреи - Палестинцы - Американцы

(after the text in Russian, an English translation is provided)

На рисунке представлен фрагмент «Израильская еврейская масса – Палестинцы – Американское влияние на жизненную перспективу израильских евреев».
Это – фрагмент искомого целостного, холистического представления о совокупности условий, предопределяющих жизненную перспективу для евреев Израиля.
В статье «К выявлению потенциального лидерства», http://proza.ru/2021/01/04/778  и статьях 9 - 13А на том же портале я попытался содержательно обозначить возможное лидерство в среде израильских евреев, которое могло бы выявить и использовать возможности жизнеспасительного маневрирования при нарастающем противоборстве глобальных гигантов.

Человечество это огромная совокупность разносодержательных, разномасштабных и разновременных малых групп – от семейных ячеек и небольших «дружеских» объединений (друзей по вечеринке, уличной банды, сотрудников микроподразделения бизнеса и  т. п.) до глобальных движений, межгосударственных союзов, сожителей географического региона...
Совокупность ощущаемого (в какой-то мере) и сознаваемого (в какой-то мере), объединяющие каждую  такую группу, направляют её усилия по поддержанию существования. Функционально это ощущаемое и сознаваемое принято именовать идеологией. Соседние группы учитывают, приспосабливаются к использованию или пытаются воздействовать на идеологию соседей по среде обитания.

В еврейской среде, среди множества разноместных и разномасштабных вариантов (варианты иудаизма, просвещения, бундизма, марксизма и т. д.) возникла и развилась в ряд вариантов (герцль-сионизм, неосионизм, постсионизм, каханизм, …)идеология сионизма. Различные интересанты в еврейской и нееврейской среде по-своему учитывали (с различными оценочными переживаниями принимали как данность), пытались использовать или воздействовать на группы, охваченные этими вариантами идеологии, в том числе воздействовать на содержание и интенсивность действенности самих идеологий.
Когда говорится о современных вариантах идеологий в мировой еврейской среде, надо иметь в виду структуру состояний и интересов в этой среде. Заметные группы составляют 1.еврейское население Государства Израиль, 2.евреи Америки – во многих отношениях наиболее сильной сверхдержавы, но со своими внутренними проблемами; 3.евреи в других регионах – тоже со своим разнообразием и динамикой развития.

Я рассматриваю проблему идеологии  еврейского населения Государства Израиль, долженствующей обеспечить жизненную перспективу этого населения.  Учитываю соотнесение ожидаемого эффекта идеологии этой группы с влиянием проявлений идеологий других «групп», способных влиять на эту жизненную перспективу. Такие влияющие «группы» - джихадистское движение, американские евреи, американское население неевреи и евреи, американские неевреи, евреи в других регионах или странах…

(представляется, что в коллективной дискуссии по предмету «идеология израильских евреев в её связи с идеологиями других евреев и в контексте мирового сожительства» каждый дискутант должен четко определить какую группу интересантов по предмету он представляет и в чем интерес его группы)

Сионизм возник и практиковался, в основном, на эмоциях. Практиковался – практические шаги, как-то, например, 1. поездка внушительной делегации на Мадагаскар для уточнения представлений о возможности создания там государства еврейского народа или 2. создания сельскохозяйственных тренинговых центров для евреев в различных европейских странах – к подготовке проживания в новой стране…
Еще в большей степени сионизм переживался как эмоция, без глубокой деловой проработки, когда истерзанные остатки европейских евреев искали обустройство в послевоенном мире. Проблему их будущего решали за них государства-победительницы, прежде всего – СССР и Америка. Потом Америка продолжила и продолжает сейчас определять жизненную перспективу израильской еврейской массы.

1.Экзистенциальные перспективы израильской еврейской массы.

Повторю свое вИдение положения и жизненной перспективы израильской еврейской массы. Она находится между влиянием сверхдержавы Америка и влиянием варьирующихся джихадизма и панарабизма; в недавнем историческом прошлом существенное влияние оказывала политика Советского Союза, но теперешняя Россия имеет собственную экзистенциальную проблемность. А Китай еще только прицеливается к своему возможному будущему глобальному влиянию.
Джихадизм и панарабизм, в текущий период времени, «беспокоят» экзистенциальную возможность израильского еврейства посредством «палестинских» прокси.

Мне видится экзистенциальная перспектива израильской еврейской массы в утверждении этой  массы в качестве органической части «Запада», представленного, прежде всего, Америкой. В этом направлении возможна родственная, семейная» пропорция в поведении «Запада» (Америки) относительно этой массы.

В современном мире отчетливо просматривается нарастание готовности «джихадизма» (или другой, пока еще, менее созревающей глобальной силе) пойти большой, может быть – ядерной, войной на «неверный» «Запад». В этой перспективе «Запад» (Америка) предусматривает расходование этой массы для задержки и ослабления вражеского наката. В интересах израильских евреев - «родственное, семейное» с этой массой противостояние «Запада» накату и, при необходимости, эвакуирование с ближневосточной зоны.

2.Конкретизация американского интереса к перспективе израильской еврейской массы.

Структура американской еврейской массы по направленности мотивов представлена в статье http://proza.ru/2019/12/16/682 (после текста на русском языке предоставляется перевод на английский язык)

Эгоцентричные побуждения Америки и американских евреев, в частности, предопределяют отношение к этой массе как к «расходному материалу» к задержке и ослаблению вражеского наката на «Запад» с критерием эффективности 1.уровень задержки и ослабления + 2.эффективность расходования для задержки и ослабления. Цель: максимизация уровня задержки при максимизации эффективности расходования. Структура  расходования этой массы для задержки и ослабления вражеского наката на «Запад»:
- первый эшелон. Боеспособные военнослужащие, резервисты, волонтеры. Расходуются эффективно и «до последней капли крови»;
- второй эшелон. Небоеспособные (дети, старики, женщины, больные и т. п.). Расходуются в формате традиционных вакханалий погромщиков, исламистов. Традиционность – в страстности и изобретательности издевательств над евреями (вспомним, что делали «хлопцы» Богдана Хмельницкого, поляки в Едвабне, львовский погром, пособники немецких фашистов на оккупированных территориях и пр., и пр.), возможные новации – использование современных технологий и новых «творческих» фантазий.

3.Интересы и возможности «палестинского» соседа относительно жизненной перспективы израильской еврейской массы. 

Палестинская перепись населения 2017 г.: на Западном берегу проживало 2,9 млн. чел., в секторе Газа – 1,9 млн.
Декларации руководителей ПНА: их цель - государство, «свободное от евреев» (https://dic.academic.ru/dic.nsf/ruwiki/10437)
 
Для определения и оценки возможных проявлений со стороны палестинского народа в отношении жизненной перспективы израильской еврейской массы надо выявить и определить множество факторов. Например, - структуру палестинской массы по критерию «пропорция подверженности  1.врожденной, биологической побуждености к личностной самоактуализации и 2.социально наведенной модели  проживания». Знание в аспекте этой структуры позволит строить прогнозы опасности внешних влияний, настраивающих палестинцев против евреев во исполнение продекларированной цели руководства ПА.

Представляется полезным определить структуру «палестинского» общества по критерию подверженность культурным регуляторам»; учесть спектр моделей культуры .
Определить каналы (рычаги) влияний на «палестинцев». 

===   Israeli Jews - Palestinians - Americans   ===

The picture shows a fragment "The Israeli Jewish mass – the Palestinians – The American influence on the life perspective of Israeli Jews".
This is a fragment of the desired holistic vision of the totality of conditions that determine the life perspective for the Jews of Israel.

In the article "Towards identifying potential leadership", http://proza.ru/2021/01/04/778 and in articles 9-13A on the same portal, I tried to meaningfully identify possible leadership among Israeli Jews, which could identify and use the possibilities of life-saving maneuvering in the growing confrontation of global giants.
Humanity is a huge collection of diverse, multi-scale and multi-time small groups-from family cells and small "friendly" associations (party friends, street gangs, employees of micro-units in business etc.) to global movements, interstate unions, cohabitants of a geographical region...
The totality of the perceived (to some extent) and the conscious (to some extent) that unite each such group directs its efforts to maintain existence. Functionally, it is customary to call this perceived and conscious ideology. Neighboring groups take into account, adapt to the use or try to influence the ideology of their neighbors in the habitat.

In the Jewish environment, among the many located in different places and different-scale variants (variants of Judaism, Enlightenment, Bundism, Marxism, etc.), the ideology of Zionism arose and developed into a number of variants (Herzl-Zionism, neo-Zionism, post-Zionism, Kahanism, ...). Various interested parties in the Jewish and non-Jewish environment took into account in their own way (with different evaluative experiences they took for granted), tried to use or influence the groups covered by these variants of ideology, including influencing the content and intensity of the effectiveness of the ideologies themselves.

When we talk about modern versions of ideologies in the world Jewish environment, we must keep in mind the structure of conditions and interests in this environment. Notable groups are 1. the Jewish population of the State of Israel, 2. the Jews of America – in many respects the most powerful superpower, but with their own internal problems; 3. Jews in other regions-also with their own diversity and dynamics of development.

I am considering the problem of the ideology of the Jewish population of the State of Israel, which should provide a life perspective for this population. I take into account the correlation of the expected effect of the ideology of this group with the influence of the manifestations of the ideologies of other "groups" that can influence this life perspective. Such influential "groups" are the jihadist movement, American Jews, the American population of non-Jews and Jews, American non-Jews, Jews in other regions or countries…

(it seems that in the collective discussion on the subject "the ideology of Israeli Jews in its connection with the ideologies of other Jews and in the context of world cohabitation", each debater should clearly determine which group of interested parties on the subject he represents and what is the interest of his group)

Zionism originated and was practiced mainly on emotions. Was practiced - practical steps, such as, for example, 1. a trip of an impressive delegation to Madagascar to clarify ideas about the possibility of creating a state of the Jewish people there, or 2. the creation of agricultural training centers for Jews in various European countries - to prepare for living in a new country…
To an even greater extent, Zionism was experienced as an emotion, without a deep business study, when the tortured remnants of European Jews were looking for a settlement in the post-war world. The problem of their future was solved for them by the victorious states, first of all - the USSR and America. Then America continued and continues to determine the life perspective of the Israeli Jewish mass.

1. The existential perspective of the Israeli Jewish mass.

Let me repeat my vision of the situation and life prospects of the Israeli Jewish mass. It is located between the influence of the superpower America and the influence of alternating jihadism and pan-Arabism; in the recent historical past, the policy of the Soviet Union had a significant influence, but today's Russia has its own existential problem. And China is still taking aim at its possible future global influence.
Jihadism and pan-Arabism, in the current period of time, "disturb" the existential possibility of Israeli Jewry through "Palestinian" proxies.

I see the existential perspective of the Israeli Jewish mass in the assertion of this mass as an organic part of the "West", represented primarily by America. In this direction, a "kindred, family" proportion is possible in the behavior of the "West" (America) relative to this mass.

In the modern world, there is clearly an increase in the readiness of "jihadism" (or another, still less maturing global force) to go to a big, maybe nuclear, war against the "wrong" "West". In this perspective, the "West" (America) provides for the expenditure of this mass to delay and weaken the enemy's roll. It is in the interests of Israeli Jews to "kindred, family" with this mass, the opposition of the "West" to the roll and, if necessary, evacuation from the Middle East zone.

2. Concretization of American interest in the perspective of the Israeli Jewish mass.

The structure of the American Jewish mass by the direction of motives is shown at http://proza.ru/2019/12/16/682 (after the text in Russian, an English translation is provided)
The egocentric motives of America and American Jews, in particular, determine the attitude to this mass as an "expendable material" to delay and weaken the enemy's roll on the "West" with the criterion of effectiveness 1. the level of delay and weakening + 2. the effectiveness of spending for delay and weakening. The goal: to maximize the level of delay while maximizing the efficiency of spending. The structure of spending this mass to delay and weaken the enemy's onslaught on the "West":

- the first echelon. Combat-ready servicemen, reservists, volunteers. They are spent efficiently and "to the last drop of blood";
- the second echelon. Noncombatants (children, the elderly, women, the sick, etc.) are spent in versions of traditional bacchanalia of pogromists, Islamists. The tradition is in the passionate and ingenuine of bullying Jews (let's remember what the "lads" of Bogdan Khmelnitsky did, the Poles in Edvabne, the Lvov pogrom, accomplices of the German fascists in the occupied territories, etc., etc.). Possible innovations would be the use of modern technologies and new "creative" fantasies.

3. The interests and opportunities of the "Palestinian" neighbor regarding the life prospects of the Israeli Jewish mass.

The 2017 Palestinian Census: 2.9 million people lived in the West Bank and 1.9 million in the Gaza Strip.
Declarations of the leaders of the PNA: their goal is a state "free of Jews" (https://dic.academic.ru/dic.nsf/ruwiki/10437).
To determine and evaluate possible manifestations on the part of the Palestinian people in relation to the life prospects of the Israeli Jewish mass, it is necessary to identify and determine many factors. For example, - the structure of the Palestinian people according to the criterion "the proportion of  susceptibility to 1.innate, biological motivation for personal self-actualization and 2.socially induced model of living". Knowledge in the aspect of this structure will allow us to make forecasts of the danger of external influences that incite the Palestinians against the Jews in fulfillment of the declared goal of the PA leadership.

It seems useful to determine the structure of the" Palestinian" society by the criterion of "exposure to cultural regulators"; to take into account the range of cultural models .
Determine the channels (levers) of influence on the "Palestinians".


Рецензии