Шэршань

У маём дзяцінстве любімай забаўкай целяханскай дзятвы ўвесну і ўлетку было купанне ў Агінскім канале. Наконт абутку ніхто не затлумляўся: накіроўваючыся да вадаёма, мы пераходзілі невялікі ўчастак шашэйнай дарогі, а пасля яе, да самага канала, ішлі басанож па сакавітай ярка-зялёнай траве.

Падчас летніх канікулаў пасля заканчэння другога курса медыцынскага інстытута, я ўспомніла дзіцячыя адчуванні ад прагулак па траве і, вырашыўшы страсянуць даўніной, дакладней, дзяцінствам, адправілася на канал басанож.

Удачліва пераадолеўшы палову шляху, ўявіла сабе, як акунуся ў прахалодную ваду, як нырну, як паплыву …

Раптам правую нагу працяў востры рэзкі боль: ад нечаканасці я ўскрыкнула.

– Напэўна, наступіла на аскепак шкла або цвік, – падумала я, сядаючы на траву, каб аглядзець месца паразы.

На падэшвенным баку ступні крыві не было; у яе сярэдзіне хутка пачала з’яўляцца чырвоная шчыльная пляма.

– Трэба вяртацца дадому, відаць, аса ўкусіла. Толькі ўжо балюча вельмі, бо мяне і раней восы кусалі, тады былі зусім іншыя адчуванні.

Уважліва прыглядзеўшыся да сцежкі, па якой я ішла, убачыла ў траве буйную осу незвычайнай афарбоўкі: чырванавата-карычневая галава з дробнымі жоўтымі плямамі і карычнева-чорнымі вусікамі-антэнамі; брушка – палосы аранжавага і чорнага колеру, якія чаргуюцца.
 
– Значыць, гэта не звычайная аса, а шэршань, – вырашыла я і накульгваючы, накіравалася дадому.

Шэршні (лац. – Vespa) – род грамадскіх вос, для прадстаўнікоў якога характэрны буйныя памеры; некаторыя віды маюць даўжыню да 55 мм. Жыве на тэрыторыі Еўропы, Азіі і ў некаторых рэгіёнах Паўночнай Амерыкі. Еўрапейскі жэршань часта лічыцца агрэсіўным і небяспечным; на самой справе, ён не больш небяспечны, чым звычайны вос і ўжывае джала толькі ў якасці самаабароны.

– Усё правільна, калі б я не наступіла на шэршня, то і ён не крануў бы мяне. А так у яго не было выбару! – разважала я ў дарозе.

Дома я апрацавала месца ўкуса ёдам, прыклала да ступні холад і прыняўшы таблетку дымэдролу, прылегла. Паспеўшы падумаць, што павінна быць млоснасць, уздым тэмпературы і галаўны боль (аб гэтым казала мама), заснула.

Некалькімі гадамі пазней, вывучаючы таксікалогію, я даведалася, што яд шэршня шматкампанентны, ён змяшчае ацэтылхалін і гістамін, якія выклікаюць алергічную рэакцыю: пашырэнне перыферычных сасудаў, запавольванне сардэчных скарачэнняў і рэзкае зніжэнне артэрыяльнага ціску.

Недасведчанаму лягчэй жывецца: не ведаючы аб усіх наступствах укусу шэршня, я двойчы ў дзень прымала дымэдрол у тэрапеўтычных дозах …  і спала. Прачнуўшыся, разглядала сваю правую нагу, якая прыняла выгляд невялікай калоны, падобнай на канечнасць слана.

Праўда, перад “сыходам у спячку”, я палічыла частату пульса і матуліным танометрам вымерала артэрыяльны ціск: паказчыкі сардэчнай дзейнасці былі ў межах нормы.

Лячэнне з выяўленымі праявамі пабочнага дзеяння дымэдролу – дрымотнасцю, доўжылася каля тыдня; месца ўкусу яшчэ доўгі час рэагавала на цеплавыя раздражняльнікі.

З таго часу, ідучы босымі нагамі па траве хатняга падворка ці пляжу, я ўважліва ўглядаюся ў натуральнае зялёнае пакрыццё зямлі: не наступіць бы яшчэ раз на небяспечную казурку!


Рецензии
Вечера доброго Вам, уважаемая Нелли!

Да уж, шершня точно нельзя назвать желанным соседом, уж пчеловоды и вовсе считают его заклятым врагом.
Хотя он и относится к роду ос, тем не менее, своими размерами и необычайно агрессивным поведением, отличается от своих мелких собратьев. И укус шершня - это нечто. Как довелось в детстве быть укушенным дважды, ощущения уж точно не из приятных. Так что лучше обходить этих насекомых подальше.

С самыми добрыми пожеланиями,

Сергей Макаров Юс   12.12.2022 20:52     Заявить о нарушении
Добрый день, уважаемый Сергей!

Искренне благодарю за отзыв!

Пару лет назад я заметила, что шершни весьма неравнодушны к аромату отварных грибов.

Только начнёшь термическую обработку даров леса, нежеланные гости тут как тут!

Однажды сын выловил аж шесть штук насекомых! На следующий день были обследованы все чердачные помещения нашего подворья: гнёзд шершней не обнаружили.

Значит, они просто прилетели на вкусный запах из других мест.

С пожеланиями здоровья и благополучия.

Нелли Фурс   13.12.2022 14:26   Заявить о нарушении
На это произведение написаны 3 рецензии, здесь отображается последняя, остальные - в полном списке.