Ч. 8. Ех, рано встае охорона2. Капiтан

       Капітан

       Звичайно, якщо нічого не розповісти про капітана, командира роти, багато чого буде важко зрозуміти. Типовий "продукт" Радянської Армії того періоду. До цього був старшим лейтенантом, але оскільки його попередник на цій посаді був майором, йому дали капітана.
       Тут доречно згадати незабутнього Леоніда Ілліча. Якось він сказав під час виступу Гіталова, двічі Героя Соціалістичної праці: "Хероя дамо!".
       На фронт наш капітан потрапив у шістнадцять років, до кінця війни став старшим сержантом. Не маючи ні професії, ні освіти залишився в армії. Свого часу, напевно, пройшов “навчання” у полковій школі. Вже при кінці нашої служби змусили його піти до десятого класу вечірньої школи. Часто доречно і не доречно любив повторювати:

"Якщо людині весь час говорити, що той свиня, він захрюкає!"

        Мабуть, здорово його колись, у чомусь дістали! Треба сказати, що в цьому є щось!

       Чоловік він був міцний, відмінной спортивної форми, росту порівняно невеликого, дуже приємної зовнішності з досить несимпатичною дружиною (другою) і прізвищем Штанінкін (за аналогією на думку приходили й інші варіанти), і зважаючи на все, неабиякий бабник.
        Якось потрапила до нас у роту жінка з КЕЧу (комунально-експлуатаційна частина – військовий ЖЕК). Я просто не впізнав капітана. Щоки в нього зарозовіли, груди піднялися і розширилися, хода – підстрибує, півень, та й годі! Що було далі, не знаю, мене кудись послали у чергову “важливу” справу.
      Але все це півбіди. Найгірше було те, що він любив випити. Знову ж таки нічого дивного для кадрового солдафона, яким він, власне, і був, хоч і не позбавлений деякої природної кмітливості, плюс загальний кругозір у результаті обов'язкового регулярного відвідування політзанять (на вельми примітивному рівні) та ін.
       На цьому в Радянській Армії годувалася величезна армія політпрацівників і мала на цьому свій хліб із маслом.
       До речі! Жоден з численних партійних і комсомольських працівників, які проводили з нами, солдатами та сержантами термінової служби, політзаняття та інші подібні заходи, жодного разу протягом більш як двох з половиною років моєї служби там і впевнений, що і після мене, навіть, словом, не обмовилися, що кладовище, що знаходилося на горі недалеко від дороги, якою ми регулярно проїжджали в перший караул, не просто цвинтар, а місце, де німці розстріляли двадцять тисяч євреїв, мешканців Львівської області.
        А дізнався я про це випадково на другому році служби, коли наша машина зі зміною караула зупинилася з технічних причин на дорозі навпроти цвинтаря.
       Розповів мені про це водій, покликаний зі Львова, сам 1943 року народження. Звісно, чути про це він міг тільки від старших за віком очевидців... Сказав, що їх закопали живцем... Після паузи додав, що земля потім ще тиждень дихала... так, мабуть, і було насправді, як і в багатьох інших місцях масових розстрілів...

       Потім, я завжди проїжджав повз це місце мовчки, з почуттям, що сильно щемить серце.

       Справа в тому, що капітан не гребував заради випивки нічим і ніким. Він міг випити з ким завгодно, коли завгодно і за що завгодно, аби на халяву. У результаті на все життя калечів долі солдатів, за чий рахунок і пив зазвичай.
      Так, один з молодих шахтарів, покликаний роком пізніше мене, мав на ощадкнижці близько 700 крб. Що в перекладі на горілку на ті часи "тягло" приблизно на триста пляшок.
      Капітан звідкись дізнався про це і не заспокоївся, поки що не пропив з ним усі його гроші. Якось в караулi цього солдата не могли добудитися, щоб послати на пост.
      Як його не гальмували, не кричали, а він спить і спить! Його стягли на підлогу (здорового дитину), а він сидить на підлозі, притулившись спиною до кушетки - в чоботях, шинелі, як прийшов до цього з вулиці - і спить!
        Його б'ють по щоках, а він спить! Хтось приніс холодну воду (взимку) і його, нарешті, підняли. Я потім із запізненням зрозумів, що він просто був п'яний! Я із запізненням, а начальник варти?! ...
       Солдат внаслідок усіх цих п'янок на кілька років потрапив у дисбат (дисциплінарний батальйон), тобто солдатську в'язницю, що в термін служби не зараховувалося, а з капітана, як з гусака вода!
        З ротним старшиною він пропивав усі солдатські речі, які, як вони говорили, “не покладалися” за статутом, і які за тим самим статутом зберігалися у “каптерці”, доки доходила “черга”.
        Так, був пропитий мій новий светр, спеціально куплений для армії (у Ташкенті він мені був зовсім ні до чого), у справедливому передчутті, що мені доведеться померзнути.
        За існуючими тоді в Радянській Армії правилами призовників посилали в іншу кліматичну та географічну зону, а піддiвати його взимку під гімнастерку мені не дозволяли - це порушення форми одягу…
         Пив капітан "по-чорному" з усіма сержантами, з будь-яким солдатом, який мав гроші і вмів йому запропонувати. Звідси - кругова порука, п'яна стрілянина в караулах, куди сержанти, що зажерлися, практично не ходили, висування на сержантські посади явних карних злочинців і т. д.
        Серед них був і мій майбутній замком взводу Мулдабаєв Алекпер, який так само, як я дізнався пізніше закінчив дісбатом. Але цим він був завдячен самому собі.
        Крім п'яти класів освіти та східної природної хитрості, у нього було в роті 22 золоті зуби. Іноді я йому говорив, жартома: "Алекпер, у тебе цілий мотоцикл у роті".
        Напевно, дещо з готівки, він витрачав на капітана, і той у результаті послав його після "карантину" до сержантської полкової школи.
       Треба сказати, що він повернувся звідти справжнім сержантом. Все-таки, радянська полкова школа, а це була відома, так звана, “дика дивізія”, могла робити за допомогою жорстокої муштри справжніх солдатів із будь-кого. Якщо, звичайно, не мати на увазі моральний бік справи, а це вже щось інше...
       Не можу забути, як після моїх повернень з нечастих звільнень Мулдабаєв зустрічав мене незмінним, без будь-яких передмов, питанням: «Сиска смоктав? Турса знiмав?” …
       Ну і, звичайно, капітан був кар'єристом, а як же інакше з сержантів без освіти пробитися до командирів роти. Для цього взвод, рота тощо повинні бути передовими. Для начальства, звісно. Тому пиячив він по каптерках та інших темних кутах, не відвідуваними сторонніми.
       Зате завжди на увазі були “Бойові листки”, з яких було видно, якщо, ми тут же будь-якого ворога піднімемо на багнети, хоча ними (якщо буквально) не володів ніхто, може, за винятком сержантів, що пройшли полкову школу.
        Заради цього, попри всіх правил безпеки, він затіяв очищення загазованого колодязя в караулі. В результаті один солдат задихнувся, а ще трьох (усі були третього року служби), які намагалися його врятувати, ледве відкачали потім у шпиталі.
       Цей випадок став останньою краплею для старшого командування, і капітана, нарешті, зняли з посади командира роти. До цього також відбувся випадок із смертельним результатом. Один солдат із мого ташкентського призову, Баратов, коли його вели з караула до казарми за якусь незначну провину, наклав на себе руки.
       Вів його один із славної когорти неухильно-виконавчих (для інших) дубоголовий сержант, за яким було цілих, п'ять, а може, і шість класів освіти.
       Коли на початок армійської служби я потрапляв з ним у другу караул (аеродром), то вже точно знав, що для прибирання мені забезпечений мій особистий "плацдарм" - це вхідний тамбур: лід, бруд, гній, жижа (залежно від погоди та часу), все впереміш. То був тихий садист (у межах статуту) зі скляними очима.
       Слід сказати, що Радянський Статут давав дубоголовим багато влади. У всякому разі, принизити того, хто був вищим за рівнем, але нижчим по службі, а особливо рядового - можливості були необмеженими, тим більше з мовчазного схвалення вищих комадирів, таких як, наприклад, наш капітан.
       Саме цей сержант був потім начальником караула, коли чистили колодязь і постраждалі були його земляками. Це його і зламало, хоча формально відповідальності він не ніс. Видно, і до його обмеженої свідомості дійшло, що має бути межа тупої старанності, особливо, коли це використовується не стільки для служби, скільки для чиєїсь кар'єри (капітана).
        Дуже запам'яталася мені сцена, коли капітан стояв перед строєм молодих солдатів і казав їм:
       — Тільки щоб ви не служили, як один єврей. Його старшина запитує:
 
           - Абраме, що тобі дати: кожух чи шинель?
           - Мені все одно, товаришу старшина, давайте кожух.
           - Абраме, що тобі дати: валянки чи чоботи?
           - Мені все одно, товаришу старшина, давайте валянки.
           - Абраме, що тобі дати: карабін чи автомат?
           - Що Ви до мене пристали, дайте Іванові щось!

       Я був єдиний єврей у його роті, 3-го року служби, командир відділення, секретар ротної комсомольської організації, фактично його права рука, обраний за його рекомендацією після торішнього, невдалого на цьому місці експерименту з каптерником. З ним він “роздавив” у каптерці не одну пляшку.
      Я ж у цей час лежав на ліжку за строєм солдатів і відпочивав після чергування. Мене він не бачив. Але після цього “спілкування” з ним викликало в мене тільки огиду, хоча я й раніше особливої симпатії до нього не мав...
       Минуло всього якихось вісім років. Після закінчення геофаку Ташкентського "Політеха" я був прийнятий на посаду старшого інженера в щойно утворену партію математичної обробки Комплексної геолого-геофізичної експедиції тресту Ташкентгеології.
       Мене відразу послали на двомісячні курси на освоєння обчислювальної техніки в Сєвєродонецьк Луганської області, тодішню Мекку обчислювальної техніки Союза. Там і застав мене мій черговий день народження.
       Увечері, як і належить іменникові, разом із однокурсником, аспірантом Харківського університету, “завалився” до місцевого ресторану. Десь після третього стосу захотілося мені подивитися на ресторанну публіку.
       Бачу на відстані, за столом, сидить у якійсь компанії "мій" капітан, але чомусь у цивільному. Я підвівся, сказав напарнику, котрий нічого не зрозумів, що піду дам у морду цьому мерзотнику.
        Мене чомусь не збентежило, що він був не один, напевно, той самий хміль вдарив в голову. Коли підійшов ближче, то, незважаючи на цей самий хміль, зрозумів, що помилився - надто кволим він виявився для "мого" капітана. Цікаво, як би все обернулося, якби це справді був він...
       Наступного року я знову опинився в цих місцях, але вже просто в тижневому відрядженні. Протягом одного дня я побував у двох різних кінцях області. Шукав село Троїцьке, Луганської області (під час Війни – Ворошиловоградської області), де згідно з похоронним повідомленням у братській могилі було поховано мого батька.
       Першим Троїцьким виявилося селище міського типу на півночі області. Військовий комісар Троїцького, підполковник, привів мене до братської могили в центрі селища, де було поховано загиблих під час бомбардувань.
        Боїв тут не було. Підполковник сказав, що мені, мабуть, потрібне інше Троїцьке, на півдні області. До вечора, я вже був там і за допомогою голови місцевої селищної ради знайшов місце, де було поховано мого батька (сліз уже не було, все встигло перегоріти в першім Троїцьком).
       Це була велика братська могила, де зi всьго району було зібрано всіх загиблих в боях Великої Вітчизняної Війни. Прізвищ на пам'ятній плиті було 117. Коли я запитав, чому немає прізвища мого батька, голова селищної ради відповіла, що тут безіменних набагато більше, бо під час перепоховання в 1956 р. встановити прізвищ більшості з них вже було неможливо! Скільки їх там, безіменних, вона не сказала, повторила тільки, що багато – дуже, дуже багато!
       На прощання вона подарувала мені фотографію цього місця і пояснила, що потрібно зробити, щоб прізвище батька теж вирубали на плиті. Пізніше я все виконав, але коли через кілька років я знову побував там, то свого прізвища, тобто прізвища батька, я так і не знайшов...
                Було це після війни “Судного Дня” …

                Далi буде

    


Рецензии