Ч. 10. Ех, рано встае охорона 2. Прощання з ротою

    
       
      Прощання з ротою...

       Останні півроку із трьох років служби. Для солдатів та сержантів третього року термінової служби приблизно майже 20-ти тисячного Стрийського гарнізону організовано підготовчі курси для вступу до Вищих Навчальних закладів.
       Приймалися туди солдати та сержанти із середньою та середньотехнічною освітою третього року служби і не мали конфліктів із начальством.
       Перед початком курсів у Стрийському гарнізонному Будинку Офіцерів (одному, якщо не єдиному, “світлу” культури прикордонного м. Стрия) відбулися загальні збори майбутніх слухачів.
       У залі - близько 300 чоловік, солдатів і сержантів різних видів військ: від ракетників до пересічної охорони, причому, сержанти становлять майже половину, якщо не більше кількості слухачів, оскільки всі третього року служби, і рівень їхньої освіти за солдатськими мірками дуже високий.
        Для порівняння: в одного з наших підполковників (щоправда, інтендатської служби) було лише чотири класи освіти. Публіка досить різношерста: з різних республік, міст, різних національностей (переважали росіяни). У залі i я.
        За атестатом зрілості до армії я вступив до Ташкентського Політехнічного (ТашПІ), зараз хочу спробувати вступити до МЕІ (Московський Енергетичний Інститут) за наявним ще дипломом техніка.
        Реальні шанси в мене, як і у багатьох, дуже маленькі: конкурси до ВНЗ, особливо столичні – величезні, пільги для військовослужбовців скасовані, а розрив у часі із закінченням школи великий – від п'яти до дев'яти років. В мене різниця становить сім років.
          Особисто для себе вирішив: "Не наздожену, так зігріюся!", адже студентом ТашПІ я вже був, а за рахунок часу армійської служби можна побувати в Москві, і найголовніше, є реальна можливість розлучитися до часу з "улюбленим" місцем служби, майже рідною ротою охорони.
         Правда, ця можливість, як я дізнався пізніше, "висіла на волосині". Що було б сказати важко, швидше за все, я не писав би сьогодні цих рядків - надто на межі були мої моральні та фiзичнi можливості...

Тут треба трохи забігти вперед.

       Провід на Стрийському залізничному вокзалі. Мене проводжають до Москви вступати до МЕІ. Проводжають найближчі друзі, з якими в мене повне порозуміння. Саша Непомнящий, студент мехфака ТашГУ, Русановський (Рус), майже колега, технік-геодезист, та ще двоє.
       Взяв в рахунок своїх “підйомних”, виділених державою, три пляшки тодішньої московської горілки. Чим закушували, не пам'ятаю, пам'ятаю тільки, що коли сідав у поїзд, у голові трохи шуміло.
       Пізніше я дізнався, що моїм хлопцям цього здалося мало, і вони взяли ще три пляшки вже за свій рахунок. Відповідно у них у голові зашуміло ще більше. Це відбилося на навколишній обстановці – в результаті гарнізонна гаупвахта. Коли замполіт частини дізнався про надзвичайну подію і, особливо, з ким вони пили (другий раз за службу з подібними, далекосяжними наслідками), наказ був короткий:
 
"Зняти з поїзда!"

       Добре, що це було вже не реально, інакше важко уявити, чим би все це закінчилося...

       Майор, начальник курсів, привітав нас із початком підготовки для вступу до ВНЗ i запитав:

- Хто хоче навчатися у Вищому Військовому Навчальному закладі?

       Як я вже сказав, майбутні слухачі в залі були різні, але шанси, реальні шанси вступити до громадянського ВНЗ, у переважної більшості були нікчемні, але вони зростали, практично до ста відсотків, при вступі до вищих військових навчальних закладів і це не було секретом ні для кого! Але за всієї різнолікості присутніх їх поєднувала одна обставина - всі вони були по третьому році служби і що таке служба в Радянській Армії, вони знали не з чуток...





        У залі повисла тиша, яка дуже довго ніким і нічим не порушувалася, поки сам майор, не порушив її словами:

- Мовчання знак згоди!

Якої згоди було зрозуміло всім! ...


***

       Ніч у великому офіцерському готелі штабу військового округу
  м. Алма-Ата. Тут ми знаходимося у відрядженні військових об'єктів від Ташкентського проектного інституту. Ніч ще не глибока, але десь уже за дванадцять.
       Кімната велика, досить пристойна, кілька ліжок. Крім мене, нікого немає.
       Вже розташувався, як то кажуть, до сну.
       Раптом, без стуку в номер входить старший лейтенант приблизно мого віку, може, трохи молодший, вельми "напідпитку", з ним жінка. Високий, симпатичний хлопець, чого не можна було сказати про його супутницю, яка виявилася дружиною лейтенанта. Незабаром вона пішла, бо окремого номера їм не дали. Або не належало, або чином не вийшов...
       Я відразу зрозумів, що спати цієї ночі мені не доведеться, тому що мій новий сусід явно не збирався цього робити. Більше того, він налаштувався продовжити пияцтво, але вже пивом, якого приніс із собою неабияку кількість. А поодинці, як відомо, такі особи вживати алкоголь не люблять...
       Так воно й виявилось. Видно, хотів показати цивiльной "штафірці", тобто мені, Who is who!
       І почав з того, що він не якийсь звичайний старлей, а зовсім ще недавно - командир ракетного батальйону, розташованого на Кубі, а це майорська посада, і виконував він цю посаду цілих два роки. І, взагалі, краще за його курсанта в училищі не було, і так далі...
       Коли він трохи вичерпався і протверезів, я йому прямо сказав:
       “Слухай, ти мені просто заздриш, незважаючи на всі свої посади. Адже я вільна людина, а ти підневільна, і це гнітить тебе найбільше!”
       Виникла довга пауза, яка доводила, що я маю рацію. Адже, природно, будь-якої непересічної людини, якою, очевидно, вона була, це не могло не пригнічувати.
       "Так, звичайно, я можу дозволити собі не виконати наказ один раз, другий, але не більше...", - сказав він.
       Знову виникла пауза...
       Потім він розповів, що сам із Тули. Любив дівчину. Батьки її належали до міської еліти. Щоб залишитися в місті поряд з нею, він після школи вступив до місцевого військового училища. Але дівчина від нього відвернулася...
       Наприкінці навчання перед призначенням він одружився, як і багато майбутніх офіцерів. Одружився з однією з тих, хто в ту пору тримав у облозі військові училища - не дуже освічені, не завжди красуні, як і його дружина, але зате дуже хотіли вийти заміж за офіцера...
       Насамкінець він сказав мені, що обов'язково стане генералом!
       "Якщо не сп'єшся раніше" - подумав я...

       Ще одна пам'ятна зустріч із кадровими офіцерами відбулася через кілька років.
       Був тоді на чергових двомісячних курсах підвищення кваліфікації в галузевому науково-дослідному інституті в Москві. Вдалося викроїти кілька днів для поїздки до рідних до України.
       По дорозі назад, у Києві до поїзда “Львів – Москва” у моє купе підсіло три кадрові офіцери: два брати з Горького (старший у віці приблизно сорока років, підполковник – начальник одного з відділів військового науково-дослідного інституту; молодший - майор, військовий представник на оборонному заводі).
      Третій, наймолодший – старший лейтенант, який завбачливо захопив із собою в дорогу об'ємну металеву флягу зі спиртом, наповнену безпосередньо за місцем служби, для чого, очевидно, був “вишуканий резерв” ...
         Коли поїзд рушив, крім фляги зі спиртним, на столик було вивантажено все їстівне, що було у кожного. Я поставив те, що мама за доброю єврейською традицією зібрала мені в дорогу (нехай навіть ця дорога займе лише дві години) плюс пляшка домашнього вина.
       Все б добре! Спочатку пішло начебто непогано. Але незабаром, випите, військова форма, спонукали мене на спогади. Спогади про те, що навіть перестало мені нарешті снитися.
       І досить емоційно я почав про це розповідати! Підполковник незадовго до цього кудись вийшов і затримався. Я ж, ідіот (у повному розумінні цього слова) забув, а, вірніше, не відразу осмислив, що переді мною кадрові офіцери, причому нової генерації.
      Не ті, хто воював, а мої ровесники і, навіть, молодші, тобто ті, котрі свідомо присвятили себе службі, на той час уже дуже непопулярній!
      І це навряд чи могло сподобатися кадровому "солдафону", яким виявився майор. Сильно почервонівши від випитого алкоголю та злості, він дістав якісь листки і сказав мені: "Підписуй!"
      "Що підписувати?" - Запитав я. "Те, що ти сказав!" Я зрозумів, щоб вийти з цієї, м'яко кажучи, “неприємної ситуації” (час був дуже суворим – кінець брежнєвської епохи), відповідь має бути нестандартною.
       В цей час у купе повернувся його брат, підполковник, рівень інтелекту якого був явно вищим, ніж у його молодшого братика.
      Кажу йому відкритим текстом: "Чого він займається хреновиною?!" На питання, в чому річ, майор сказав, що я займаюся антирадянщиною! Зважаючи на все, в обов'язки старшого брата не входила боротьба з “дисидентами”, та й взагалі на той момент він був тверезішим. Тому він сказав майору: "Прибери папери!" На цьому "вечірка" закінчилася, закінчились і розмови...
       Саме після цього я добре збагнув біблійну мудрість:

- Не мечи бісер перед ...
      




       І розверзлася земля...

       Темна південна весняна ніч закінчується. Вже десь прокричали півні. Крізь ранкову дрімоту я чую наростаючий гул, потім лунає справжній, ні з чим не порівняний гуркіт.
        Невелику неопалювану комору глинобитної квартири, що служла мені тоді притулком, починає карежити у всіх напрямках.   
        Я схоплююся, відчуття таке, що тебе, як жука, хтось здавлює в сірниковій коробці своєю величезною потужною рукою, хоча не настільки сильно, щоб одразу роздавити до кінця.
        По всіх кутках кімнатки від стелі пішли тріщини. Вже майже розвиднілося. Машинально кидаю погляд у невелике вікно, у верхній частині його видно заграву.

       В очах з'являється картина:

       Вартові серед білого дня сидять у колі на зеленій траві і грають у карти. Все відбувається за другою огорожею складу паливно-мастильних матеріалів, де зараз йде розвантаження чергового складу з паливом для нашого авіаційного полку важких бомбардувальників.
       Перебувати їм там категорично заборонено... Нам досить довго втовкмачували, що якщо зі складом щось станеться, то всі довколишні села просто зникнуть. Вартові сидять гуртком, поряд з кожним його карабін, устромлений багнетом в землю. Картєва гра в самому розпалі. Деякі курять, навколо великі калюжі розлитого бензину.
       Слідом за цим баченням з'являється думка: "Ну ось, догралися, Ідіоти!"

І відразу наступна думка - причому тут караул!

Адже вже майже півроку, як я у Ташкенті!

       Працюю техніком в Інституті Геології, а вечорами ходжу на лекції до Політехнічного Інституту. І ще, буквально, позавчора, я був присутнім на доповіді керівника відділу сейсмології інституту про сейсмічне районування Ташкента та Ташкентської області, і допомагав йому розвішувати графіку.
Прогнози були дуже втішні.
       Значить, землетрус! Натягнув спортивну форму, вискочив у двір, потім вийшов надвір. Брехання собак, крики жінок. Розрізняв тільки крики узбечок: "Вай Дод!" Повторних поштовхів поки що не було.
      Повернувся до своєї комірчини, струсив з ліжка штукатурку, що рясно обсипалася на неї, і завалився знову спати, адже менi ще дуже рано, десь близько шести. Та й не було краще сну для колишнього охоронця, ніж сон під рев бомбардувальників:
Адже коли польоти йдуть, охорона спить! ...
     Лише коли вранці я поїхав до роботи, то зрозумів, як все серйозно! …






      Передмова до епілогу

       У спецчастині експедиції, де я вже кілька років працюю старшим інженером партії математичної обробки, мене вкотре запитали – чому я не атестуюся. Не атестуюсь на офіцера!
      Справді, чому? Згадав, що однією з головних причин, яка спонукала мене свого часу перейти з денного навчання на вечірнє (крім браку грошей та небажання по два – три місяці на рік тягатися на бавовняні плантації), було й небажання, приховане, але дуже сильне, проминути неминучу гру в солдатики на військовій кафедрі.
       Головне ж – патологічне небажання ще хоч раз натягнути на себе зелену робу з будь-якими відзнаками. Але навчання позаду, і я сам, без повістки, тільки за наполяганням кадровиків йду у військкомат.
       Черговий капітан (везе мені на капітанів) приймає мене.
       Перед бесідою з ним я встиг трохи посидіти у великій прийомній військкомату і побачити знову, як звертаються тут із призовниками, подивитися ще раз, на «шматкiв», що окопалися тут, як ми солдати зневажливо називали надстроковиків, і щось у мене всередині обірвалося. ..
       Капітан - бравий, життєрадісний, вислухавши суть питання і швидко глянувши на мої документи, сказав: "Та ми тебе зараз через звання атестуємо".
       Тут його відвернули, і він вийшов на кілька хвилин.
       Повернувшись, ще раз уважніше переглянув документи і сказав із явним жалем:
       “Запізно прийшов! Міністр оборони на перше присвоєння підписує наказ лише тим, кому ще не виповнилося 30!”
       Я встав і сказав:
       "Значить не доля!"
       Але, якби він тільки на хвилину запідозрив, який камінь звалився в мене з душі, то життєрадісності в нього, мабуть, принаймні в цей момент набагато поменшало...


      Замість епілогу

       Кінець лютого 1980 року. Після двомісячних курсів підвищення кваліфікації у Москві я повертаюся додому, до Ташкента, через аеропорт Домодєдово. Летіти лише кілька годин, а з аеропорту додому на таксі їзди лише близько десяти хвилин.
       Десь через годину через три польота нам, пасажирам, оголошують, що через погодні умови літак здійснить посадку в аеропорту м. Алма-Ата. Після приземлення та проходження до будівлі аеровокзалу оголосили затримку рейсу на чотири години з подальшою додатковою інформацією.
       Пасажири (їх близько ста осіб), різні: відряджені, сімейні з малими дітьми, молоді хлопці, люди похилого віку. Ну, а тут, на місці, як то кажуть, хто куди, а я в ресторан, підкріпитися. Перші чотири години пролетіли досить швидко. Чому перші? Тому що вони були далеко не останніми – знову оголосили, що рейс відкладається ще на чотири години.
        Робити нема чого, всі примостилися, як могли, щоб хоч трохи поспати. Оголошення про чергову відстрочку дають не раніше, ніж за чотири години, тому що в іншому випадку, як мені пояснили потім, усім пасажирам має бути безкоштовно надано готель, тим більше що сімейних, принаймні, якось влаштовувати треба. За чотири години ще відстрочка.
        Потім нарешті оголосили посадку. Приблизно за годину всі вже сиділи на своїх місцях. Хвилин за двадцять оголосили, що з технічних причин рейс вкотре відкладається. Пройшла чутка, що "летуни" трохи "розслабилися". Звісно, щоб прийти “у норму”, їм потрібен час і чималий... Тому не дивно, що за чотири години рейс знову відклали... “за погодними умовами”.
 
     Оголошення звучало так:
      
“Рейс: Москва – Алма-Ата – Ташкент (так тепер називався наш маршрут), відкладається за погодними метеоумовами.
       За кілька хвилин відбудеться виліт рейсу: Алма-Ата Ташкент”.

       І все це на одному подиху. Абсурд? Ідіотизм?! Все, що завгодно, але тільки не здоровий глузд! ...Тече вже друга доба перебування на гостинній землі братського Казахстану в будівлі аеровокзалу. Ще за чотири години оголошують вже другу посадку. Знову сидимо на своїх місцях, чекаємо! Друга доба закінчується.
      Чергове оголошення – просять звільнити літак! Я про себе кажу, але так що чують пасажири, що сидять поруч: “А мені не хочеться!” І не рухаюся з місця. Інші, хто поруч, також не рухаються. Хтось подалі, спочатку трохи заворушилися, але потім, дивлячись на нас, теж заспокоїлися.
      Проходить п'ять, десять хвилин – бачимо, екіпаж заметушився. Минуло ще хвилин десять, п'ятнадцять. В ілюмінатори літака видно, як прямо на льотне поле, до нашого лайнера під'їжджає чорна "Волга". Зупиняється метрів за тридцять від літака, і з машини виходить кілька людей у темно-синіх плащах.
       Один із них, “масивний дядько”, у папасі, а папахи, наскільки я вже знав, нижче, ніж у чині полковника не носять. І, звичайно, це не проста міліція, а наші “славні чекісти”. Просто кажучи, представники КДБ... Стало ясно, що виходити доведеться...
       Повільним струмком повз машину (вона була метрів за десять від нашого потоку) по свіжому сніжку ми в черговий раз потекли в знайому до болю будівлю аеровокзалу.
      Біля полковника вже перебуває, хтось із екіпажу та пасажирів та пальцями вказують на мене. Полковник, у свою чергу, пальцем кличе мене до себе. Я вже було, попрямував до нього, але молодий хлопчина, який йшов поряд зі мною, каже: "Не ходіть!" (До мене на Ви, слава Б-гу вже близько сорока "настукало").
       І я з усіма пішов далі. Полковник на своєму запрошенні наполягати не став. А час був «застійний», «густопсовий застійний». Тоді у вищих ешелонах Державної Влади йшли "розбірки", і виконавці на місцях не могли не знати про це, тому, як я згодом зрозумів, полковнику було не до мене.
        Але, якби я все-таки відгукнувся на заклик, то вже якісь заходи він б вжив, сумніватися в цьому не доводиться, становище на той момент його все-таки зобов'язувало... Як би там не було, через дві години ми, нарешті, вілетіли додому...
       Чому я так докладно описав усе, що трапилося - це настільки вразило мене, що коли я через одинадцять років, відлітаючи в Ізраїль, залишав межі СРСР, уже сидячи в літаку, все ще не вірив, що вирвався з цього величезного концтабору, який називався Радянський Союз.
       Не вірив, поки літак не приземлився у Болгарії, у Варнах. Тут ми, майбутні громадяни Ізраїлю, повинні були пересісти в літак авіакомпанії Ель-Аль рейсом на Тель-Авів. І тут я побачив по периметру аеропорту на дахах будівель автоматників, які охороняють нас, цих майбутніх громадян Ізраїлю.
       Сталося це 20-го листопада 1991 р., рівно через п'ятдесят років, після того, як мій батько “...в боях за Соціалістичну Батьківщину, вірний Військовій Присязі, проявивши геройство і мужність, був убитий...”, як було сказано в похоронному сповіщенні...
       Тепер ми чудово розуміємо, що він, як і ще 200 тисяч радянських євреїв, віддав своє життя не просто за Соціалістичну Батьківщину, а й за майбутню Державу Ізраїль.


Рецензии