Легенда горы Софет-Бненг

Легенда о горе Софет-Бненг
*
Софет-Бненг представляет собой голый куполообразный холм примерно в тринадцати милях к северу от Шиллонга и недалеко от шоссе Шиллонг-Гаухати на восток, откуда он хорошо виден. Его имя означает центр неба.

Со времени сотворения мира на вершине этого холма росло высокое дерево, достигавшее неба, и оно использовалось небесными существами как лестница для подъема и спуска между небом и землей. В то время земля была необитаема, но в изобилии росли всевозможные деревья и цветы, так что это было очень красивое и желанное место, и небожители часто спускались по нему, чтобы побродить и насладиться им.

Когда они обнаружили, что земля в окрестностях Софет-Бненга плодородна и хороша, они начали обрабатывать ее для получения прибыли, но никогда не оставались на земле на ночь; они вознеслись на небо, согласно указу. Всего шестнадцать семей возделывали землю на земле.

Среди небесных существ был один, который сильно возжелал власти, и не хотел оставаться подданным своего Творца, и стремился властвовать над своими братьями. Он постоянно искал возможности для реализации своих амбиций.

Однажды случилось так, что семь семей только земледельцев решили спуститься на землю, а остальные девять остались в тот день на небе. Когда они были заняты работой на полях своих, честолюбивый тайно оставил своих братьев и, взяв тайно топор свой, срубил дерево общения, так что семь родов не могли вернуться в свой небесный дом.

Так случилось, что человечество пришло жить на землю, и именно из этих семи семей, называемых кхаси «Ки Хиннев Скум» (семь гнёзд или семь корней), которые спустились с небес в тот роковой день, все народы земли возникли.

***
The Legend of Mount Sophet Bneng

Sophet Bneng is a bare dome-like hill, about thirteen miles to the north of Shillong, and not far from the Shillong-Gauhati highroad to the East, from which it is plainly visible. Its name signifies the centre of heaven.

From the time of the creation of the world a tall tree, reaching to the sky, grew on the top of this hill, and was used by the heavenly beings as a ladder to ascend and descend between heaven and earth. At that time the earth was uninhabited, but all manner of trees and flowers grew in abundance, so that it was a very beautiful and desirable place, and they of heaven frequently came down to roam and to take their pleasure upon it.

When they found that the land in the neighbourhood of Sophet Bneng was fertile and goodly, they began to cultivate it for profit, but they never stayed overnight on the earth; they ascended to heaven, according to the decree. Altogether sixteen families followed the pastime of cultivating the land upon the earth.

Among the heavenly beings there was one who greatly coveted power, and was unwilling to remain the subject of his Creator, and aspired to rule over his brethren. He was constantly seeking for opportunities whereby to realise his ambitions. [9]

One day it happened that seven families only of the cultivators chose to descend to the earth, the other nine remaining in heaven that day. When they were busy at work in their fields, the ambitious one covertly left his brethren, and, taking his axe secretly, he cut down the tree of communication, so that the seven families could not return to their heavenly home.

Thus it was that mankind came to live on the earth, and it is from these seven families—called by the Khasis “Ki Hinniew Skum” (the seven nests, or the seven roots)—who descended from heaven on that fatal day that all the nations of the earth have sprung.


Рецензии