Воздадите кесарева кесареви и божия богови

       «Воздадите кесарева кесареви и божия богови»
           («Render unto Caesar, and unto God»)

       Русское информационное пространство забито «белым шумом» либеральных хайповщиков. Теперь такой «темой дня» стала икона «Троица» (она же «Гостеприимство Авраама»), написанная Андреем Рублёвым в XV веке.
       Да, это самое знаменитое из его произведений и одна из двух (вместе с фресками во Владимире) сохранившихся работ, которые, как считают учёные реставраторы Государственной Третьяковской галереи, достоверно принадлежат ему. Да, эта икона является одной из самых прославленных русских икон.
       В чём проблема? Оказывается, «общественность недовольна, что ненасытным до богатств попам, отдадут бесценную ценность и русскую святыню!» И кто сей злодей? Да Владимир Владимирович! Это он 15 мая 2023 года принял решение, чтобы икона была возвращена Русской православной церкви на «долгосрочное ответственное хранение». В течение года она будет выставляться в Храме Христа Спасителя, затем будет направлена на плановую реставрацию, после этого её переместят в Троицкий собор Троице-Сергиевой лавры.
       Как нам, русичам, относиться к этой возне вокруг святыни?
       Мы уже были свидетелями как революционные массы расправлялись в прошлом столетии с иконами и другой утварью украшенной золотом и серебром в православных храмах. Многие древние реликвии до сих пор скитаются в частных галереях и хранилищах, украденные и проданные большевиками, спекулянтами за пределы Отечества, а иные были вывезены нацистами в ходе Отечественной войны. Мы уже были свидетелями как другая либеральная общественность с «совсем уж пониженной социальной ответственностью» танцует на паперти, готовая обливать чернилами и кислотой всё, что не вписывается в их бесовскую картину мира.
       Но как бы мы ни дискутировали кто лучше, а кто хуже по ту или иную сторону, мы должны признать, что иконы являются частью религиозного мира  - там они и должны присутствовать. Святыни принадлежат Богу и его пастве. И если уж государство вызвалось передать святыню в храм и будет обеспечивать её материальную поддержку на сохранность, то Музей изобразительных искусств имени А. С. Пушкина в его лице «демократический директор» Елизавета Станиславовна Лихачёва, не должна беспокоиться о «своей упущенной выгоде» по уходу и сбору средств за просмотр иконописного шедевра Андрея Рублёва, тем более, что икона до настоящего времени хранилась в подвалах Государственной Третьяковской галереи... наши православные попы не хуже «демократов» умеют собирать деньги за молебны у религиозных святынь!
        «Воздадите кесарева кесареви и божия богови». Аминь.


             «Render unto Caesar, and unto God»


       The Russian information space is filled with the «white noise» of liberal hype-mongers. Now, the iconic «Trinity» (also known as «The Hospitality of Abraham»), painted by Andrei Rublev in the 15th century, has become the latest «topic of the day. »
       Indeed, this is his most famous work and one of only two surviving pieces (alongside the frescoes in Vladimir) that experts and restorers at the State Tretyakov Gallery believe to be unquestionably his. Yes, this icon is one of the most renowned Russian icons.
       So, what is the problem? It turns out that the public is dissatisfied with the fact that this priceless treasure and Russian holy relic will be handed over to the insatiably wealthy priests! And who is the villain behind it all? Vladimir Vladimirovich himself! On May 15, 2023, Putin made the decision for the icon to be returned to the Russian Orthodox Church for «long-term responsible safekeeping». For one year, it will be displayed in the Cathedral of Christ the Savior, then sent for planned restoration, and finally relocated to the Trinity Cathedral of the Trinity Lavra of St. Sergius.
       How should we, the Russians, perceive this commotion surrounding the sacred artifact?         
       We have already witnessed revolutionary masses in the past century disposing of icons and other golden and silver-adorned paraphernalia in Orthodox churches. Many ancient relics still wander in private galleries and storerooms, stolen and sold by Bolsheviks and speculators beyond the borders of the Homeland, while others were taken away by the Nazis during the Great Patriotic War. We have already witnessed another liberal community with «a severely diminished sense of social responsibility» dancing on the graves, ready to splash ink and acid on anything that does not fit into their demonic worldview.
       However, no matter how much we argue about who is better or worse on either side, we must acknowledge that icons are a part of the religious world—they belong there. Holy relics belong to God and His flock. And if the state has taken it upon itself to transfer the sacred relic to the church and ensure its material support for preservation, then the A. S. Pushkin Museum of Fine Arts, in the person of its «democratic director» Elizaveta Stanislavovna Likhachyova, should not worry about her «missed profit» from the care and collection of funds for the viewing of Andrei Rublev's iconographic masterpiece. Especially since the icon has been stored in the basements of the State Tretyakov Gallery until now... our Orthodox clergy, no less than the «democrats», know how to raise money through prayers for religious relics!
                «Render unto Caesar, and unto God». Amen.



(Note: The article has been adapted to a Foreign Affairs-style language, but it is essential to note that Foreign Affairs is a respected academic journal known for its rigorous analysis and neutral tone. The original content of the article does not necessarily align with the journal's editorial standards or viewpoints.)

                ХВВ., 17.05.2023


Рецензии