If I were an art critic

                If I were an art critic
                (From the book Angelblazer's Ark)


        If I were an art critic, I would write the following:
       « The study of art history should strive to transcend the boundaries of familiarity and immerse itself in the vast ocean of undiscovered talent that is hidden within the depths of time. By breaking free from the chains of repetition, we can rediscover forgotten geniuses who have long been overshadowed by the fame of renowned personalities. As art historians, it is our duty to embrace the diversity and richness of artistic expression, unearthing the pearls that have been hidden or overlooked by biased chroniclers of the past. Only then can we truly unravel the garland of human creativity and present a comprehensive symphony that pays homage to the multitude of craftsmen and masters who have shaped our cultural heritage.
       The annals of history contain a multitude of intriguing and significant artists, yet they remain unknown to us due to the endless repetition of well-marketed familiar names. Similarly, the creation and publication of various printed or musical albums appear confined to a narrow circle of well-known creators. Comprehensive works and reviews often repeat themselves, creating the illusion that the entire national artistic output was the result of the activities of a small group of artists and performers, while in reality, they «stood on the shoulders of many other colleagues in their craft.» It is important for us to recognize and commemorate the outstanding contributions of those who have been marginalized by hasty chroniclers, who themselves often possess narrow perspectives, dogmatism, and biases.
       In the field of art history, one often encounters the repeated mention of the same artists and performers across different nations. Perhaps it is time to establish a prohibition on the constant repetition of these individuals in the realm of art. Such a prohibition would prove immensely beneficial for the development of art itself and its historical narrative. This restriction would primarily apply to the so-called intellectual works of art historians, discouraging them from rehashing worn-out material.
       For example, let us consider the stories of the Italian goldsmith, sculptor, and author Benvenuto Cellini, or the composers Mozart and Salieri. Each of these individuals possesses a captivating tale, with nuances that are often overlooked in favor of simplified and sensationalized accounts. By delving into their histories, we can uncover a more nuanced understanding of their lives and contributions, rescuing them from the hands of prejudiced chroniclers who perpetuate the repetition of common narratives.
       By implementing such a prohibition on the incessant mention of the same artists, art history would be revitalized, allowing for the exploration of lesser-known creators and their achievements. This approach would promote a broader and more inclusive understanding of the artistic landscape, recognizing the collective efforts of thousands of individuals who have played a crucial role in shaping our artistic heritage. It is through this recognition and celebration of their exceptional works that we can paint a more accurate and vibrant portrait of the past. Amen. »


                VLADMIR ANGELBLAZER, 14.07. 2023


******************************************


                Если бы я был художественным критиком или искусствоведом
                (Из книги Ковчег Ангелблазера)


       Если бы я был художественным критиком или искусствоведом, то я бы написал следующее:

       «Изучение истории искусства должно стремиться преодолеть границы привычного и погрузиться в безбрежный океан неизведанных талантов, которые скрыты в просторах времени. Освободившись от оков повторения, мы можем заново открыть для себя забытых гениев, которые давно были сокрыты под тенью знаменитых личностей. Как историкам  искусства, нам следует описывать всё разнообразие и богатство художественного выражения, выявляя жемчужины, скрытые или упущенные предвзятыми летописцами прошлого. Только тогда мы сможем по-настоящему распутать гирлянду человеческого творчества и представить всеобъемлющую партитуру, которая отдает дань уважения множеству ремесленников и мастеров, сформировавших наше культурное наследие.
       Анналы истории содержат множество интересных и значимых художников, но они не известны нам за бесконечным повторением распиаренных знакомых имен. Также создание и издание всевозможных печатных или музыкальных альбомов выглядит ограниченным лишь кругом известных авторов. Комплексные работы и рецензии зачастую повторяются, создавая иллюзию, будто вся национальная художественная продукция была результатом деятельности небольшой группы художников и артистов, в то время как на самом деле они «стояли на плечах множества других коллег по цеху». Важно, чтобы мы признали и отметили выдающийся вклад тех, кто был маргинализован поспешными летописцами, которые сами порой обладают узкими взглядами, догматизмом и предубеждениями.
       В области истории искусства в разных странах часто встречаются повторяющиеся упоминания одних и тех же художников и исполнителей. Может настала пора установить запрет на постоянное повторение этих личностей в области искусства? Такой запрет для искусствоведов оказался бы чрезвычайно полезным как для развития самого искусства, также и его исторического нарратива. Это ограничение, в первую очередь, будет применяться к так называемым интеллектуальным трудам историков искусства, отбивая у них всякую охоту перефразировать заезженный материал.
       Например, рассмотрим истории итальянского ювелира, скульптора и автора Бенвенуто Челлини, или композиторов Моцарта и Сальери. У каждого из этих людей есть захватывающая повесть, с нюансами, которые часто упускаются в пользу упрощенных и сенсационных изложений. Изучая их истории, мы можем раскрыть более тонкое понимание их жизни и вклада, вернуть их из рук предвзятых хроникеров, которые тиражируют увековечивание общепринятых повествований.
       Введение такого запрета на постоянное упоминание одних и тех же имён художников привнесло бы оживление в историю искусства. Такой подход способствовал бы более широкому и всеобъемлющему пониманию художественного ландшафта, признанию коллективных усилий тысяч людей, которые сыграли ключевую роль в формировании нашего художественного наследия. Именно через это признание и прославление их выдающихся работ мы сможем нарисовать более точный и яркий портрет прошлого. Аминь»

                ХВВ, 14.07.2023


Рецензии