Metaphysics of Spirit. The Spiritual - Heuristic C

Worldview Foundations of the Spiritual Nature of the Creation
(The Spiritual--Heuristic Concept of the Objective Reality: Metaphysics of Spirit)
 Paper for the XXIII World Philosophical Congress 05 August 2013
               
                University of Athens,
                School of Philosophy
                University Campus - Zografos

                Resume

          The Creation can be understood only as Its Existence. The Existence is interpreted by our concept as functioning of system-related Realities (Transfinite, Transphysical, Physical, and Metaphysical) arising sequentially in the Continuum of the Universe. Each Reality is characterized by its own cycle of self-development consisting in self-organization (complication) of substance forms which is completed by their radical transformation leading to the appearance of new Reality.
          The Transphysical Reality is the power-consuming thinking substance of the Physical Reality (Universe) and exhibits the corpuscular nature-a set of primary spiritual entities (PSEs). Their size is smaller than the Planck length, and they possess activity in creating more and more complex substance forms from elementary particles to Galaxies and man. All substance forms of the Universe are interpreted by the concept as spirit-substance formations (SSFs), since they are spiritual in their deep nature. Self-organization of SSFs as the mechanism of evolution actualizes potencies for self-development.
          The formation (evolution) of the Universe occurs according to spirit-system principles of causality: internal activity of its SSFs, tendency toward self-development, and hierarchy-allowance for interests of a higher system (metasystem). The system principles as the universal methodology make it possible to overcome the epistemological gap and to find way out of the ontological dead-lock. Seeing the cause for phenomena in deep fundamentals of substance forms, the concept comes to the monistic interpretation of the formation of the Universe and all Realities of the Creation: unity of their original cause, protomatter, and law of formation.
          True goals of the evolution are in the latent dynamics of genesis of energies that are contained in the substance in the potential state. As the self-organization of substance forms gains strength, the quality of these energies enhances all the way of the evolution process in the Universe up to man. This means that man as the acme of the evolution process in the Universe (as well as its any self-conscious SSF) should be considered as a generator of energy of the highest quality. This postulate of the concept is of the greatest importance to understand the meaning (goal) of the human existence, the Universe, and the Creation as a whole.

         Keywords: spirituality entity, heuristicity, system causality, realities, self development, self  organization, hierarchy, formation, potentiality, value.


          Мироздание может быть понято только как его Бытие. Бытие трактуется концепцией как функционирование последовательно возникающих в Континууме Вселенной системно-взаимосвязанных Реальностей: Трансфинитной, Трансфизической, Физической и Метафизической. В каждой из них происходит свой цикл саморазвития, состоящий в самоорганизации (усложнении) духовно-материальных форм, завершающийся их радикальной трансформацией, ведущей к  появлению новой Реальности.
          Трансфизическая Реальность — энергоемкая, мыслящая субстанция Физической Реальности (Вселенной) имеет корпускулярную природу: совокупность первичных духовных сущностей (ПДС). Их размеры меньше планковских, они обладают активностью в создании все более сложных форм материальности от «элементарных» частиц до галактик и человека. Все вещественные формы Вселенной трактуются концепцией как духовно-вещественные образования (ДВО), поскольку духовны по своей глубинной природе. Самоорганизация ДВО как механизм эволюции актуализирует наследуемые от ПДС потенции к саморазвитию.
          Становление (эволюция) Вселенной происходит в соответствии с духовно-системными принципами причинности: внутренней активностью ее ДВО, стремлением к саморазвитию, иерархичностью - учетом интересов вышестоящей системы (метасистемы). Системность как универсальная методология позволяет преодолеть гносеологический разрыв в познании Вселенной, вывести онтологию из тупика.  Видя причину явлений в глубинных основах материальных форм, концепция приходит к монистической трактовке становления Вселенной, всех Реальностей Мироздания: единству их первопричины, первоосновы и закона становления.
          Истинные цели эволюции таятся в скрытой динамике генезиса энергий, содержащихся в веществе в потенциальном состоянии. Повышение качества этих энергий по мере роста самоорганизации вещественных форм происходит на всем протяжении эволюционного процесса во Вселенной вплоть до человека. Это означает, что человек, как вершина эволюционного процесса во Вселенной (также и любое ее самосознающее ДВО), должен рассматриваться как генератор энергии предельно высокого качества. Это положение концепции имеет важнейшее значение для понимания смысла (цели) существования человека, Вселенной и Мироздания в целом.

         Ключевые слова: сущность,  духовная сущность, эвристичность, форма, дух, творчество, системность, причинность, Реальность, Бытие, Мироздание, саморазвитие, самоорганизация, иерархия, вещество, энергия, материя, качество, эволюция, становление, потенциальность, ценность.


Рецензии