Эдвард Карпентер
хорошо бросьте задачу как безнадежную - все же, чтобы сделать то же об отдаленном
земля, на которой он только провел несколько месяцев, является вещью который
средний путешественник вполне бодро предпринимает. Я предполагаю, что это может быть
рассматриваемый как другая иллюстрация большого того, что меньше
каждый знает вопроса более легкое, которое он должен написать или говорить об этом. Но
есть, это иногда говорится, определенная собственная заслуга в сначала
впечатления; и я полагаю, что это может появиться в данном случае.
Конечно, хотя есть много вещей, которые пропущены в первом
взгляд там - некоторые вещи, которые выделяются более ясные тогда, чем позже.
На следующих страницах я попытался оставаться в максимально возможной степени
отношение вещей, на самом деле замеченных и, слышало, а не быть преданным в
сомнительные обобщения. Это настолько легко в случае земли как
Индия, которая является столь же большой как Европа (без России) и по крайней мере как
многообразный в его народах, языках, кредо, таможне и манерах,
сделать серьезную ошибку если, что верно для того
местность обязательно относится к целому обширному владению, что я должен
особенно предупредите читателя не только против совершения этой ошибки
самостоятельно, но против возможности того, что я попадал в него в
места.
Насколько фактический опыт жизни на Цейлоне и Индии затронут
Мне, возможно, повезло; не только в том, чтобы быть введенным (через
доброта местных друзей) в круги традиционного обучения
которые часто закрываются против англичан, и в настолько узнающем
что-то вроде тайных религиозных знаний Южной Индии; но также и в
получение некоторых интересных проблесков негласно индуиста
церемониальный. У меня также была удача, чтобы найти друзей и знакомый
знакомые среди всех классов родного общества, вниз почти к
самый низкий; и я должен сказать, что вид в сечении таким образом получил
массовые люди в этой части мира заставили меня чувствовать с возобновленным
гарантия существенная исключительность человечества везде, несмотря на это
очень отмеченные местные и поверхностные различия это, несомненно,
существовать.
Зрелище социальных изменений, теперь происходящих в Индии, является тем
это полно интереса для любого, кто изучил и принял участие в
Социалистическое движение дома; и интерес его вероятен
увеличение. Поскольку, хотя движение в Индии не то же как это в
дом, это формирует любопытную копию последнему; и быть поддержанным
экономические изменения, которые, вероятно, сохранятся в течение последующих лет, не
вероятно, вымереть очень скоро.
Для остальных книга должна полагаться на описание сцен природы
и обычной человеческой жизни, неожиданная живость которой вынудила меня к
изобразите их - хотя начать с, у меня не было намерения сделать так.
иллюстрации - многие из них взятый из превосходных фотографий
Господа Scowen Коломбо, ручей господ Бомбея и устье реки господ
из Рейгейта.
E. C.
_Nov. 1 892._
Содержание
_CEYLON._
ГЛАВА I.
КОЛОМБО.
СТРАНИЦЫ
Суэцкий канал - Порт-Саид - Суэцкий залив - Красное море-
Коломбо - Его улицы и население - Живописный
проблески - английский солдат в jinrickshaw - тамилы
и сингальцы - Костюм и Характер - Язык
и литература - британцы и евразийцы - социальный
меры и удобства - “Пряные бури” - кокос
пальма - катамаран 5–25
ГЛАВА II.
КАНДИ И КРЕСТЬЯНСКАЯ ЖИЗНЬ.
Примитивные привычки к сингальцам - «Аякс» прибывают от
Англия - Крестьянская каюта под Канди - таможня брака-
Танец дьявола - Kalua и Kirrah - Их рисовые поля и
способ жизни - большого буддистского храма в Канди -
зубной пережиток - Древний MSS. - Библиотекарь-священник -
пальма talipot - британцы и местные жители - «устрица»-
Nuwara Ellia 26–39
Сингальские представления о Политике - Kornegalle -
Скала слона - общий пейзаж на Цейлоне - Баки
и ирригация - налог Пэдди - современная Реклама
политика - Бедность людей - деревенская ванна - Этикет
и пассивность манерами - базаром и магазинами - Мой
друг опийный продавец - полицейский - тюрьма и
заключенные - тамильский чиновник и его способ жизни -
Бунгало - Москиты - Овощные карри - индуистский священник
в домашнем хозяйстве - слуги по рождению, их отношение к
Британские владельцы - парии и наши обитатели трущобы 4
ПИК ADAM И ЧЕРНАЯ РЕКА.
Подъем Пика Адама - ночь на саммите - голое
местные жители выносят холод - Преимущество солнечных ванн - A
общество поддержки наготы - представление При луне
от саммита Пика - Истории горы-
Что касается реального опыта жизни на Цейлоне и в Индии
Возможно, мне повезло; не только в том, чтобы быть введенным (через
доброта местных друзей) в кружки традиционного преподавания
которые часто закрыты против англичан, и в этом знакомясь
что-то вроде эзотерического религиозного знания Южной Индии; но и в
получение некоторых интересных проблесков за кулисами индуса
церемониал. Мне тоже повезло найти друзей и знакомых
знакомых среди всех классов родного общества, вплоть почти до
самый низкий; и я должен сказать, что вид в разрезе, который я таким образом получил от
массовые люди в этой части мира заставили меня почувствовать себя с обновленным
обеспечение необходимого единства человечества во всем мире, несмотря на
очень заметные местные и поверхностные различия, которые, несомненно,
существуют.
Зрелище социальных изменений, происходящих в настоящее время в Индии, является одним
который полон интереса к любому, кто изучал и принимал участие в
социалистическое движение на родине; и интерес к нему, вероятно,
увеличение. Хотя движение в Индии не то же самое, что в
дом, он формирует любопытный аналог последнего; и при поддержке
экономические изменения, которые, вероятно, будут сохраняться в течение многих лет, не
скорее всего, очень скоро вымрет.
В остальном книга должна опираться на описание сцен природы
и обычной человеческой жизни, чья неожиданная живость заставила меня
изобразить их - хотя для начала я не собирался этого делать.
иллюстрации многие из них взяты из отличных фотографий
Господа Скоуэн из Коломбо, господа Бурн из Бомбея и господа Фрит
Рейгейта.
****
If asked to write a book about his own country and people a man might
well give up the task as hopeless--yet to do the same about a distant
land in which he has only spent a few months is a thing which the
average traveler quite cheerfully undertakes. I suppose this may be
looked upon as another illustration of the great fact that the less
one knows of a matter the easier it is to write or talk about it. But
there is, it is sometimes said, a certain merit of their own in first
impressions; and I trust that this may appear in the present case.
Certainly though there are many things that are missed in a first
glance there are some things that stand out clearer then than later.
In the following pages I have tried to keep as far as possible to the
relation of things actually seen and heard, and not to be betrayed into
doubtful generalisations. It is so easy in the case of a land like
India, which is as large as Europe (without Russia) and at least as
multifarious in its peoples, languages, creeds, customs, and manners,
to make the serious mistake of supposing that what is true of one
locality necessarily applies to the whole vast demesne, that I must
specially warn the reader not only against falling into this error
himself, but against the possibility of my having fallen into it in
places.
As far as actual experience of life in Ceylon and India is concerned
I have perhaps been fortunate; not only in being introduced (through
the kindness of local friends) into circles of traditional teaching
which are often closed against the English, and in so getting to know
something of the esoteric religious lore of South India; but also in
obtaining some interesting glimpses behind the scenes of the Hindu
ceremonial. I have too had the good luck to find friends and familiar
acquaintances among all classes of native society, down almost to the
lowest; and I must say that the sectional view I have thus obtained of
the mass-people in this part of the world has made me feel with renewed
assurance the essential oneness of humanity everywhere, notwithstanding
the very marked local and superficial differences that undoubtedly
exist.
The spectacle of the social changes now taking place in India is one
that is full of interest to any one who has studied and taken part in
the Socialistic movement at home; and the interest of it is likely to
increase. For though the movement in India is not the same as that at
home, it forms a curious counterpart to the latter; and being backed by
economic changes which will probably persist for years to come is not
likely to die out very soon.
For the rest the book must rely on the description of scenes of nature
and of ordinary human life, whose unexpected vividness forced me to
portray them--though to begin with I had no intention of doing so. The
illustrations are many of them taken from the excellent photographs of
Messrs. Scowen of Colombo, Messrs. Bourn of Bombay, and Messrs. Frith
of Reigate.
E. C.
_Nov. 1892._
CONTENTS
_CEYLON._
CHAPTER I.
COLOMBO.
PAGES
The Suez Canal--Port Said--Gulf of Suez--The Red Sea--
Colombo--Its streets and population--Picturesque
glimpses--Tommy Atkins in a jinrickshaw--The Tamils
and the Cinghalese--Costume and Character--Language
and Literature--The British and the Eurasians--Social
arrangements and amenities--“Spicy gales”--The coco-nut
palm--A catamaran 5–25
CHAPTER II.
KANDY AND PEASANT LIFE.
Primitive habits of the Cinghalese--“Ajax” arrives from
England--A peasant-cabin near Kandy--Marriage-customs--
Devil-dancing--Kalua and Kirrah--Their rice-fields and
mode of life--The great Buddhist temple at Kandy--The
tooth-relic--Ancient MSS.--A Librarian-priest--The
talipot palm--The British and the natives--The “oyster”--
Nuwara Ellia 26–39
CHAPTER III.
KURUN;GALA.
Cinghalese views on Politics--Kornegalle--The
Elephant-rock--The general landscape in Ceylon--Tanks
and irrigation--The Paddy tax--Modern Commercial
policy--Poverty of the people--The village bath--Decorum
and passivity in manners--The bazaar and the shops--My
friend the opium-seller--The policeman--The gaol and the
prisoners--A Tamil official and his mode of life--The
Bungalow--Mosquitos--Vegetable curries--The Hindu priest
in the household--Native servants, their relation to
British masters--The pariahs, and our slum-dwellers 40–59
CHAPTER IV.
ADAM’S PEAK AND THE BLACK RIVER.
Ascent of Adam’s Peak--A night on the summit--The unclad
natives endure the cold--Advantage of sun-baths--A
society for the encouragement of nudity--Moonlight view
from the summit of the Peak--History of the mountain--
Sunrise--The shadow on the mist, and other phenomena--
Adam’s foot-print--The pavilion on the summit, and
the priests--Caliban doing _poojah_--Descent by the
pilgrim-track--The great woods--Fauna and Flora--
Ratnapura, the city of jewels--Boat-voyage down the
Kaluganga to Kalutara--Descent of rapids--Kalua enjoys
the voyage--A tea-planter at home--Wage-slavery on the
tea-plantations--The tea-factory--Letters from “Ajax”
about the coolies 60–85
CHAPTER V.
BRITISH LAW-COURTS AND BUDDHIST TEMPLES.
The courts a great centre of popular interest--A means of
wreaking personal revenge--The district court--A case of
burglary--The British ideal of life does not appeal to the
natives--A Tamil student of philosophy--To Dambulla in a
bullock-cart--A coterie of Eurasians--The cave-temples
of Dambulla--A boy-priest and his cook--Other Buddhist
temples 86–97
CHAPTER VI.
ANUR;DHAPURA: A RUINED CITY OF THE JUNGLE.
A night in the “mail-coach”--The present village of
Anur;dhapura--“Pools of water and a habitation for the
bittern”--The remains of the Brazen Palace--The oldest
tree in the world--Ruins of enormous _d;gobas_--Specimens
of early sculpture--Temples, porticos, stone troughs,
cisterns, bathing tanks--A fine statue of Buddha--The
city as it was in the 7th century--Its history--View
to-day from the Abhayagiria d;goba--Moral and sentimental
reflections 99–115
CHAPTER VII.
A NIGHT-FESTIVAL IN A HINDU TEMPLE.
The festival of Taypusam--The temple, the crowd, and blowing
up of trumpets in the full moon--Image of Siva, the raft
and the sacred lake--Hymns and offerings to the god--
Fearful and wonderful music--Temper of the crowd, and
influences of the ceremonial--Interior of Temple--The
_lingam_ and the worship of sex--The bull Nandi--Great
procession of the gods round Temple--Remindful of Bacchic
processions--The Nautch girls, their dress, and dances--
Culmination of the show--Revelation of Siva 116–134
_A VISIT TO A G;;NI._
CHAPTER VIII.
A VISIT TO A G;;NI.
Two schools of esoteric teachers, the Himalayan and South
Indian--A South-Indian teacher--Three conditions for the
attainment of divine knowledge or _g;;nam_--The fraternity
of Adepts--_Yogam_ the preparation for _g;;nam_--The
_yogis_--Story of Tillein;than Sw;my--Democratic
character of his teaching--Compare stories of Christ--
Tamil philosophy and popular beliefs concerning Adepts--
The present teacher, his personality and habits--“Joy,
always joy” 137–152
CHAPTER IX.
CONSCIOUSNESS WITHOUT THOUGHT.
What is the nature of a G;;ni’s experience? Answer given
in modern thought-terms--Slow evolution of a new form
of consciousness--Many a slip and pause by the way--A
consciousness without thought--Meaning of “Nirwana”--
Phenomena of hypnotism--Theory of the fourth dimension--
The true quality of the soul is Space, by which it is
present everywhere--Freedom, Equality--The democratic
basis of Eastern philosophy 153–163
CHAPTER X.
METHODS OF ATTAINMENT.
Physical methods adopted by some of the _yogis_--
Self-mesmerism, fasting, severe penance--The _Siddhi_ or
miraculous powers--Mental methods, (1) the Concentration,
and (2) the Effacement of Thought--Difficulties of
(1) and (2), but great value for the Western peoples
to-day--Concentration and Effacement of Thought are
correlative powers--They lead to the discovery of the
true Self--Moral methods, gentleness, candor, serenity--
Non-differentiation--The final deliverance--Probable
difference between Eastern and Western methods of
attainment--Through the Will, and through Love 164–182
CHAPTER XI.
TRADITIONS OF THE ANCIENT WISDOM-RELIGION.
Difficulty of giving any concise account of Indian teaching--
Personal _rapprochement_ to the Guru, but alienation
from the formalities of his doctrine--Medi;val theories
of Astronomy and Geology--Philosophy of the Siddhantic
system--The five elements, five forms of sensation, etc.--
The twenty-six _tatwas_, and the Self which stands apart
from them all--Evolution and Involution--The five shells
which enclose the soul--Death and Birth--Crudities of
Astrology, Physiology, etc.--Double signification of
many doctrines--Resemblance of modern Guru to a Vedic
Sage--His criticisms of the English and of English rule--
Importance to the West of the Indian traditions 183–203
_INDIA._
CHAPTER XII.
THE SOUTH INDIAN TEMPLES.
Colombo to Tuticorin--The plains of the Carnatic--Thirty
great Dravidian temples--The temple at Tanjore--Colossal
monolithic bull--The pagoda, a fine piece of work--
“It casts no shadow”--Subsidiary temples and frescoed
arcades--A regiment of _lingams_--The Tanjore palace--
The temple at M;dura--The _Choultrie_, the Eastern gate,
and the Hall of a thousand Columns--Crowds in the temple
precincts, gloom and stillness of the interior--Juggernath
cars in the streets--The Temple of Chid;mbaram, a goal
of pilgrimage and a den of Brahmans--The weird hall of
a thousand columns, haunted by bats--A cranky Brahman--
Goldsmiths at work for the Temple--A truculent pilgrim
209–226
CHAPTER XIII.
MADRAS AND CALCUTTA.
The streets of Madras--Comparison with Ceylon--Impositions
of drivers, boatmen, hotel managers, etc.--A straggling
dull city--A centre however of Hindu political and
literary life--Visit to Adyar and the Theosophist
headquarters--Blavatsky curios--Scenes of native life--
The river Hooghly--Calcutta city and population--
Festival of bathing in the Ganges--A Circus--Poverty
of the people--Meeting of the Dufferin Fund--British
philanthropy in India--A native school--A group of
Bengalis--Their love of long yarns, and of music--Panna
Lall and his gymnast friends--Chundi Churn performs on the
_s;tar_--The Indian music 227–251
CHAPTER XIV.
BENARES.
The plains of the Ganges--The crops, and the peasant life--
Sentiment of the great expanse--Sacredness of the river--
Far-back worship of Siva--Benares a centre of Hindu life--
The streets and shops--The Golden Temple--The riverside,
characteristic scenes--A spring festival--A talk with a
yogi--The burning ghauts--Panna Lall wants to bathe--
Religious ablutions--A self-mutilated fakir 252–267
CHAPTER XV.
THE ANGLO-INDIAN AND THE OYSTER.
Allahabad--Difficulty of really knowing India--The great
gulf of race-difference--The Hindu does not understand
“Duty”--The duty-loving Englishman does not understand the
Hindu--Race-divisions in the United States--We came to
India as conquerors--The gulf remains, and will remain--
Criticisms by an educated “oyster”--Aligarh affords an
instance of friendly feeling between the two sections--
The M.A.O. College--A convivial dinner-party--Sir Syed
Ahmed and the Mahomedan influence--Horse-fair at Aligarh--
Cabulees, and a native wrestling-bout 268–281
CHAPTER XVI.
DELHI AND AGRA.
Approach to Delhi--The Fort and the old Palace--The town
and population--The Jumma Mosque--The environs of Delhi,
a waste of ruined cities--The Kutab Minar and the old
fortress of Lalkab--Agra, the Fort and the Palace--The
Jessamine Tower--Lovely marble and mosaic--The Taj at
twilight--A fairy scene--Flocks of green parrots--
Moonlight on the Jumna--“Do we not respect our women?”--
A coterie of professors--The population of Agra--Scenes
at the railway stations--A favorable specimen of Young
India--An incident in the train 282–298
CHAPTER XVII.
BOMBAY.
The native Bombay a wonderful spectacle--Workshops,
saleshops, opium dens, theatres, temples, mosques--The
population, Mahrattas and Parsees--The modern city and the
manufacturing quarter--The Parsee nose--Justice Telang, a
Mahratta--The Bunya Caste--Tribhovan Das at home--View
from the Malabar Hill--A Bunya wedding--Native theatres--
The Salvation Army--Across the harbor to Elephanta--The
great cave-temple--Sculptured panels, the Hindu Trinity--
The human-divine life of Siva--Impressive effect of the
whole--An opium den--Various sorts of “ecstasy” produced
by these and other drugs--The proletariat at home--Music
and conversation--Dream of a “United India”--Bombay at
night--On the way to Aden--A calm and starlit ocean--A
beautiful panorama. 299–324
_THE OLD ORDER AND THE NEW INFLUENCES._
CHAPTER XVIII.
THE OLD ORDER: CASTE AND COMMUNISM.
Remarkable social movement in India--Complexity and
corruption of Caste system--The Brahmans--Defence of
caste from native point of view--Specimens of caste
regulation--Caste tyranny--Story of a widow re-marriage--
Pharisaism of respectability--Caste in its other aspect
as a Trade-Guild--Tempering competition--Instances of
this--Communism, the second great feature of social life--
Village, Caste and Family communism--The last still
flourishing--Anecdotes--Old sanctions being destroyed by
commercialism--Sacredness of Family tie 327–344
CHAPTER XIX.
THE NEW INFLUENCES: WESTERN SCIENCE AND COMMERCIALISM.
Great spread of Western education--Euclid and Political
Economy at Tuticorin--Schools and Colleges throughout
India--Cricket and golf--Young India--“We are all
Agnostics now”--Similar spread of Commercialism--Interior
of a cotton-mill at Bombay--Large profits, conditions
of labor--Numerous trading posts and clerkships--The
National Indian Congress--Its ideals and influence--
Disliked by the British--The social gulf again--Our
future in India--The break-up of village life--Problem of
pauperism, Sir Henry Maine--Incongruity of Commercialism
with the genius of India--Probable ascendancy of the
former for a time--But only for a time 345–363
Свидетельство о публикации №224012001420