Эдвард Карпентер

Если спросили написать книгу о его собственной стране и людях человек мог бы
хорошо бросьте задачу как безнадежную - все же, чтобы сделать то же об отдаленном
земля, на которой он только провел несколько месяцев, является вещью который
средний путешественник вполне бодро предпринимает. Я предполагаю, что это может быть
рассматриваемый как другая иллюстрация большого того, что меньше
каждый знает вопроса более легкое, которое он должен написать или говорить об этом. Но
есть, это иногда говорится, определенная собственная заслуга в сначала
впечатления; и я полагаю, что это может появиться в данном случае.
Конечно, хотя есть много вещей, которые пропущены в первом
взгляд там - некоторые вещи, которые выделяются более ясные тогда, чем позже.

На следующих страницах я попытался оставаться в максимально возможной степени
отношение вещей, на самом деле замеченных и, слышало, а не быть преданным в
сомнительные обобщения. Это настолько легко в случае земли как
Индия, которая является столь же большой как Европа (без России) и по крайней мере как
многообразный в его народах, языках, кредо, таможне и манерах,
сделать серьезную ошибку если, что верно для того
местность обязательно относится к целому обширному владению, что я должен
особенно предупредите читателя не только против совершения этой ошибки
самостоятельно, но против возможности того, что я попадал в него в
места.

Насколько фактический опыт жизни на Цейлоне и Индии затронут
Мне, возможно, повезло; не только в том, чтобы быть введенным (через
доброта местных друзей) в круги традиционного обучения
которые часто закрываются против англичан, и в настолько узнающем
что-то вроде тайных религиозных знаний Южной Индии; но также и в
получение некоторых интересных проблесков негласно индуиста
церемониальный. У меня также была удача, чтобы найти друзей и знакомый
знакомые среди всех классов родного общества, вниз почти к
самый низкий; и я должен сказать, что вид в сечении таким образом получил
массовые люди в этой части мира заставили меня чувствовать с возобновленным
гарантия существенная исключительность человечества везде, несмотря на это
очень отмеченные местные и поверхностные различия это, несомненно,
существовать.

Зрелище социальных изменений, теперь происходящих в Индии, является тем
это полно интереса для любого, кто изучил и принял участие в
Социалистическое движение дома; и интерес его вероятен
увеличение. Поскольку, хотя движение в Индии не то же как это в
дом, это формирует любопытную копию последнему; и быть поддержанным
экономические изменения, которые, вероятно, сохранятся в течение последующих лет, не
вероятно, вымереть очень скоро.

Для остальных книга должна полагаться на описание сцен природы
и обычной человеческой жизни, неожиданная живость которой вынудила меня к
изобразите их - хотя начать с, у меня не было намерения сделать так.
иллюстрации - многие из них взятый из превосходных фотографий
Господа Scowen Коломбо, ручей господ Бомбея и устье реки господ
из Рейгейта.

                E. C.

_Nov. 1 892._




Содержание


                _CEYLON._


  ГЛАВА I.

  КОЛОМБО.
                СТРАНИЦЫ
  Суэцкий канал - Порт-Саид - Суэцкий залив - Красное море-
    Коломбо - Его улицы и население - Живописный
    проблески - английский солдат в jinrickshaw - тамилы
    и сингальцы - Костюм и Характер - Язык
    и литература - британцы и евразийцы - социальный
    меры и удобства - “Пряные бури” - кокос
    пальма - катамаран 5–25


  ГЛАВА II.

  КАНДИ И КРЕСТЬЯНСКАЯ ЖИЗНЬ.

  Примитивные привычки к сингальцам - «Аякс» прибывают от
    Англия - Крестьянская каюта под Канди - таможня брака-
    Танец дьявола - Kalua и Kirrah - Их рисовые поля и
    способ жизни - большого буддистского храма в Канди -
    зубной пережиток - Древний MSS. - Библиотекарь-священник -
    пальма talipot - британцы и местные жители - «устрица»-
    Nuwara Ellia 26–39


    Сингальские представления о Политике - Kornegalle -
    Скала слона - общий пейзаж на Цейлоне - Баки
    и ирригация - налог Пэдди - современная Реклама
    политика - Бедность людей - деревенская ванна - Этикет
    и пассивность манерами - базаром и магазинами - Мой
    друг опийный продавец - полицейский - тюрьма и
    заключенные - тамильский чиновник и его способ жизни -
    Бунгало - Москиты - Овощные карри - индуистский священник
    в домашнем хозяйстве - слуги по рождению, их отношение к
    Британские владельцы - парии и наши обитатели трущобы 4
  ПИК ADAM И ЧЕРНАЯ РЕКА.

  Подъем Пика Адама - ночь на саммите - голое
    местные жители выносят холод - Преимущество солнечных ванн - A
    общество поддержки наготы - представление При луне

    от саммита Пика - Истории горы-
Что касается реального опыта жизни на Цейлоне и в Индии
Возможно, мне повезло; не только в том, чтобы быть введенным (через
доброта местных друзей) в кружки традиционного преподавания
которые часто закрыты против англичан, и в этом знакомясь
что-то вроде эзотерического религиозного знания Южной Индии; но и в
получение некоторых интересных проблесков за кулисами индуса
церемониал. Мне тоже повезло найти друзей и знакомых
знакомых среди всех классов родного общества, вплоть почти до
самый низкий; и я должен сказать, что вид в разрезе, который я таким образом получил от
массовые люди в этой части мира заставили меня почувствовать себя с обновленным
обеспечение необходимого единства человечества во всем мире, несмотря на
очень заметные местные и поверхностные различия, которые, несомненно,
существуют.

Зрелище социальных изменений, происходящих в настоящее время в Индии, является одним
который полон интереса к любому, кто изучал и принимал участие в
социалистическое движение на родине; и интерес к нему, вероятно,
увеличение. Хотя движение в Индии не то же самое, что в
дом, он формирует любопытный аналог последнего; и при поддержке
экономические изменения, которые, вероятно, будут сохраняться в течение многих лет, не
скорее всего, очень скоро вымрет.

В остальном книга должна опираться на описание сцен природы
и обычной человеческой жизни, чья неожиданная живость заставила меня
изобразить их - хотя для начала я не собирался этого делать.
иллюстрации многие из них взяты из отличных фотографий
Господа Скоуэн из Коломбо, господа Бурн из Бомбея и господа Фрит
Рейгейта.
****
If asked to write a book about his own country and people a man might
well give up the task as hopeless--yet to do the same about a distant
land in which he has only spent a few months is a thing which the
average traveler quite cheerfully undertakes. I suppose this may be
looked upon as another illustration of the great fact that the less
one knows of a matter the easier it is to write or talk about it. But
there is, it is sometimes said, a certain merit of their own in first
impressions; and I trust that this may appear in the present case.
Certainly though there are many things that are missed in a first
glance there are some things that stand out clearer then than later.

In the following pages I have tried to keep as far as possible to the
relation of things actually seen and heard, and not to be betrayed into
doubtful generalisations. It is so easy in the case of a land like
India, which is as large as Europe (without Russia) and at least as
multifarious in its peoples, languages, creeds, customs, and manners,
to make the serious mistake of supposing that what is true of one
locality necessarily applies to the whole vast demesne, that I must
specially warn the reader not only against falling into this error
himself, but against the possibility of my having fallen into it in
places.

As far as actual experience of life in Ceylon and India is concerned
I have perhaps been fortunate; not only in being introduced (through
the kindness of local friends) into circles of traditional teaching
which are often closed against the English, and in so getting to know
something of the esoteric religious lore of South India; but also in
obtaining some interesting glimpses behind the scenes of the Hindu
ceremonial. I have too had the good luck to find friends and familiar
acquaintances among all classes of native society, down almost to the
lowest; and I must say that the sectional view I have thus obtained of
the mass-people in this part of the world has made me feel with renewed
assurance the essential oneness of humanity everywhere, notwithstanding
the very marked local and superficial differences that undoubtedly
exist.

The spectacle of the social changes now taking place in India is one
that is full of interest to any one who has studied and taken part in
the Socialistic movement at home; and the interest of it is likely to
increase. For though the movement in India is not the same as that at
home, it forms a curious counterpart to the latter; and being backed by
economic changes which will probably persist for years to come is not
likely to die out very soon.

For the rest the book must rely on the description of scenes of nature
and of ordinary human life, whose unexpected vividness forced me to
portray them--though to begin with I had no intention of doing so. The
illustrations are many of them taken from the excellent photographs of
Messrs. Scowen of Colombo, Messrs. Bourn of Bombay, and Messrs. Frith
of Reigate.

                E. C.

_Nov. 1892._




CONTENTS


                _CEYLON._


  CHAPTER I.

  COLOMBO.
                PAGES
  The Suez Canal--Port Said--Gulf of Suez--The Red Sea--
    Colombo--Its streets and population--Picturesque
    glimpses--Tommy Atkins in a jinrickshaw--The Tamils
    and the Cinghalese--Costume and Character--Language
    and Literature--The British and the Eurasians--Social
    arrangements and amenities--“Spicy gales”--The coco-nut
    palm--A catamaran                5–25


  CHAPTER II.

  KANDY AND PEASANT LIFE.

  Primitive habits of the Cinghalese--“Ajax” arrives from
    England--A peasant-cabin near Kandy--Marriage-customs--
    Devil-dancing--Kalua and Kirrah--Their rice-fields and
    mode of life--The great Buddhist temple at Kandy--The
    tooth-relic--Ancient MSS.--A Librarian-priest--The
    talipot palm--The British and the natives--The “oyster”--
    Nuwara Ellia                26–39


  CHAPTER III.

  KURUN;GALA.

  Cinghalese views on Politics--Kornegalle--The
    Elephant-rock--The general landscape in Ceylon--Tanks
    and irrigation--The Paddy tax--Modern Commercial
    policy--Poverty of the people--The village bath--Decorum
    and passivity in manners--The bazaar and the shops--My
    friend the opium-seller--The policeman--The gaol and the
    prisoners--A Tamil official and his mode of life--The
    Bungalow--Mosquitos--Vegetable curries--The Hindu priest
    in the household--Native servants, their relation to
    British masters--The pariahs, and our slum-dwellers            40–59


  CHAPTER IV.

  ADAM’S PEAK AND THE BLACK RIVER.

  Ascent of Adam’s Peak--A night on the summit--The unclad
    natives endure the cold--Advantage of sun-baths--A
    society for the encouragement of nudity--Moonlight view
    from the summit of the Peak--History of the mountain--
    Sunrise--The shadow on the mist, and other phenomena--
    Adam’s foot-print--The pavilion on the summit, and
    the priests--Caliban doing _poojah_--Descent by the
    pilgrim-track--The great woods--Fauna and Flora--
    Ratnapura, the city of jewels--Boat-voyage down the
    Kaluganga to Kalutara--Descent of rapids--Kalua enjoys
    the voyage--A tea-planter at home--Wage-slavery on the
    tea-plantations--The tea-factory--Letters from “Ajax”
    about the coolies                60–85


  CHAPTER V.

  BRITISH LAW-COURTS AND BUDDHIST TEMPLES.

  The courts a great centre of popular interest--A means of
    wreaking personal revenge--The district court--A case of
    burglary--The British ideal of life does not appeal to the
    natives--A Tamil student of philosophy--To Dambulla in a
    bullock-cart--A coterie of Eurasians--The cave-temples
    of Dambulla--A boy-priest and his cook--Other Buddhist
    temples                86–97


  CHAPTER VI.

  ANUR;DHAPURA: A RUINED CITY OF THE JUNGLE.

  A night in the “mail-coach”--The present village of
    Anur;dhapura--“Pools of water and a habitation for the
    bittern”--The remains of the Brazen Palace--The oldest
    tree in the world--Ruins of enormous _d;gobas_--Specimens
    of early sculpture--Temples, porticos, stone troughs,
    cisterns, bathing tanks--A fine statue of Buddha--The
    city as it was in the 7th century--Its history--View
    to-day from the Abhayagiria d;goba--Moral and sentimental
    reflections                99–115


  CHAPTER VII.

  A NIGHT-FESTIVAL IN A HINDU TEMPLE.

  The festival of Taypusam--The temple, the crowd, and blowing
    up of trumpets in the full moon--Image of Siva, the raft
    and the sacred lake--Hymns and offerings to the god--
    Fearful and wonderful music--Temper of the crowd, and
    influences of the ceremonial--Interior of Temple--The
    _lingam_ and the worship of sex--The bull Nandi--Great
    procession of the gods round Temple--Remindful of Bacchic
    processions--The Nautch girls, their dress, and dances--
    Culmination of the show--Revelation of Siva                116–134


                _A VISIT TO A G;;NI._


  CHAPTER VIII.

  A VISIT TO A G;;NI.

  Two schools of esoteric teachers, the Himalayan and South
    Indian--A South-Indian teacher--Three conditions for the
    attainment of divine knowledge or _g;;nam_--The fraternity
    of Adepts--_Yogam_ the preparation for _g;;nam_--The
    _yogis_--Story of Tillein;than Sw;my--Democratic
    character of his teaching--Compare stories of Christ--
    Tamil philosophy and popular beliefs concerning Adepts--
    The present teacher, his personality and habits--“Joy,
    always joy”                137–152


  CHAPTER IX.

  CONSCIOUSNESS WITHOUT THOUGHT.

  What is the nature of a G;;ni’s experience? Answer given
    in modern thought-terms--Slow evolution of a new form
    of consciousness--Many a slip and pause by the way--A
    consciousness without thought--Meaning of “Nirwana”--
    Phenomena of hypnotism--Theory of the fourth dimension--
    The true quality of the soul is Space, by which it is
    present everywhere--Freedom, Equality--The democratic
    basis of Eastern philosophy                153–163


  CHAPTER X.

  METHODS OF ATTAINMENT.

  Physical methods adopted by some of the _yogis_--
    Self-mesmerism, fasting, severe penance--The _Siddhi_ or
    miraculous powers--Mental methods, (1) the Concentration,
    and (2) the Effacement of Thought--Difficulties of
    (1) and (2), but great value for the Western peoples
    to-day--Concentration and Effacement of Thought are
    correlative powers--They lead to the discovery of the
    true Self--Moral methods, gentleness, candor, serenity--
    Non-differentiation--The final deliverance--Probable
    difference between Eastern and Western methods of
    attainment--Through the Will, and through Love               164–182


  CHAPTER XI.

  TRADITIONS OF THE ANCIENT WISDOM-RELIGION.

  Difficulty of giving any concise account of Indian teaching--
    Personal _rapprochement_ to the Guru, but alienation
    from the formalities of his doctrine--Medi;val theories
    of Astronomy and Geology--Philosophy of the Siddhantic
    system--The five elements, five forms of sensation, etc.--
    The twenty-six _tatwas_, and the Self which stands apart
    from them all--Evolution and Involution--The five shells
    which enclose the soul--Death and Birth--Crudities of
    Astrology, Physiology, etc.--Double signification of
    many doctrines--Resemblance of modern Guru to a Vedic
    Sage--His criticisms of the English and of English rule--
    Importance to the West of the Indian traditions              183–203


                _INDIA._


  CHAPTER XII.

  THE SOUTH INDIAN TEMPLES.

  Colombo to Tuticorin--The plains of the Carnatic--Thirty
    great Dravidian temples--The temple at Tanjore--Colossal
    monolithic bull--The pagoda, a fine piece of work--
    “It casts no shadow”--Subsidiary temples and frescoed
    arcades--A regiment of _lingams_--The Tanjore palace--
    The temple at M;dura--The _Choultrie_, the Eastern gate,
    and the Hall of a thousand Columns--Crowds in the temple
    precincts, gloom and stillness of the interior--Juggernath
    cars in the streets--The Temple of Chid;mbaram, a goal
    of pilgrimage and a den of Brahmans--The weird hall of
    a thousand columns, haunted by bats--A cranky Brahman--
    Goldsmiths at work for the Temple--A truculent pilgrim
                209–226


  CHAPTER XIII.

  MADRAS AND CALCUTTA.

  The streets of Madras--Comparison with Ceylon--Impositions
    of drivers, boatmen, hotel managers, etc.--A straggling
    dull city--A centre however of Hindu political and
    literary life--Visit to Adyar and the Theosophist
    headquarters--Blavatsky curios--Scenes of native life--
    The river Hooghly--Calcutta city and population--
    Festival of bathing in the Ganges--A Circus--Poverty
    of the people--Meeting of the Dufferin Fund--British
    philanthropy in India--A native school--A group of
    Bengalis--Their love of long yarns, and of music--Panna
    Lall and his gymnast friends--Chundi Churn performs on the
    _s;tar_--The Indian music                227–251


  CHAPTER XIV.

  BENARES.

  The plains of the Ganges--The crops, and the peasant life--
    Sentiment of the great expanse--Sacredness of the river--
    Far-back worship of Siva--Benares a centre of Hindu life--
    The streets and shops--The Golden Temple--The riverside,
    characteristic scenes--A spring festival--A talk with a
    yogi--The burning ghauts--Panna Lall wants to bathe--
    Religious ablutions--A self-mutilated fakir                252–267


  CHAPTER XV.

  THE ANGLO-INDIAN AND THE OYSTER.

  Allahabad--Difficulty of really knowing India--The great
    gulf of race-difference--The Hindu does not understand
    “Duty”--The duty-loving Englishman does not understand the
    Hindu--Race-divisions in the United States--We came to
    India as conquerors--The gulf remains, and will remain--
    Criticisms by an educated “oyster”--Aligarh affords an
    instance of friendly feeling between the two sections--
    The M.A.O. College--A convivial dinner-party--Sir Syed
    Ahmed and the Mahomedan influence--Horse-fair at Aligarh--
    Cabulees, and a native wrestling-bout                268–281


  CHAPTER XVI.

  DELHI AND AGRA.

  Approach to Delhi--The Fort and the old Palace--The town
    and population--The Jumma Mosque--The environs of Delhi,
    a waste of ruined cities--The Kutab Minar and the old
    fortress of Lalkab--Agra, the Fort and the Palace--The
    Jessamine Tower--Lovely marble and mosaic--The Taj at
    twilight--A fairy scene--Flocks of green parrots--
    Moonlight on the Jumna--“Do we not respect our women?”--
    A coterie of professors--The population of Agra--Scenes
    at the railway stations--A favorable specimen of Young
    India--An incident in the train                282–298


  CHAPTER XVII.

  BOMBAY.

  The native Bombay a wonderful spectacle--Workshops,
    saleshops, opium dens, theatres, temples, mosques--The
    population, Mahrattas and Parsees--The modern city and the
    manufacturing quarter--The Parsee nose--Justice Telang, a
    Mahratta--The Bunya Caste--Tribhovan Das at home--View
    from the Malabar Hill--A Bunya wedding--Native theatres--
    The Salvation Army--Across the harbor to Elephanta--The
    great cave-temple--Sculptured panels, the Hindu Trinity--
    The human-divine life of Siva--Impressive effect of the
    whole--An opium den--Various sorts of “ecstasy” produced
    by these and other drugs--The proletariat at home--Music
    and conversation--Dream of a “United India”--Bombay at
    night--On the way to Aden--A calm and starlit ocean--A
    beautiful panorama.                299–324


                _THE OLD ORDER AND THE NEW INFLUENCES._


  CHAPTER XVIII.

  THE OLD ORDER: CASTE AND COMMUNISM.

  Remarkable social movement in India--Complexity and
    corruption of Caste system--The Brahmans--Defence of
    caste from native point of view--Specimens of caste
    regulation--Caste tyranny--Story of a widow re-marriage--
    Pharisaism of respectability--Caste in its other aspect
    as a Trade-Guild--Tempering competition--Instances of
    this--Communism, the second great feature of social life--
    Village, Caste and Family communism--The last still
    flourishing--Anecdotes--Old sanctions being destroyed by
    commercialism--Sacredness of Family tie                327–344


  CHAPTER XIX.

  THE NEW INFLUENCES: WESTERN SCIENCE AND COMMERCIALISM.

  Great spread of Western education--Euclid and Political
    Economy at Tuticorin--Schools and Colleges throughout
    India--Cricket and golf--Young India--“We are all
    Agnostics now”--Similar spread of Commercialism--Interior
    of a cotton-mill at Bombay--Large profits, conditions
    of labor--Numerous trading posts and clerkships--The
    National Indian Congress--Its ideals and influence--
    Disliked by the British--The social gulf again--Our
    future in India--The break-up of village life--Problem of
    pauperism, Sir Henry Maine--Incongruity of Commercialism
    with the genius of India--Probable ascendancy of the
    former for a time--But only for a time                345–363


Рецензии