The Teaching that is not-teaching by Buddha
What does "The Teaching that is not-teaching" mean?
Any teaching contains rules, principles, models that a student must remember, learn, and apply in order to achieve certain end results of learning - for example, learn to play the piano, pass exams in mathematics. This is how knowledge is transmitted. The meaning of the "Teaching" lies in the "transmission of knowledge."
"Not-teaching" does not imply mandatory rules, principles, and models that a student must remember, learn, and apply. It also does not imply end results of learning.
Therefore, when a person transmits his "subtle" experience to another person, this is a "teaching." But since this "subtle experience" does not contain mandatory rules and models, and does not promise end results of learning, it is "not-teaching."
Buddha was the first to understand that the subtlest level of knowledge that human consciousness can attain, namely, “knowledge of the absence of models,” or in other words, “knowledge of the illusory nature of world models,” cannot be conveyed through models. Buddha understood that “knowledge of the absence of rules at the subtle levels of perception and action” cannot be conveyed through rules.
Therefore, when he teaches this way of thinking, it is a “Teaching.” And when his Teaching does not contain a single rule or model that must be followed, it is a Non-Teaching.
The deeper a person wants to understand reality, the more he needs a Teaching that is non-teaching. This is the essence of the Bodhisattva Path. This is the meaning of the Diamond Chariot.
Alexander Klein
August 22, 2024
The Role of Intellect in Dialectical Logic
http://proza.ru/2024/08/18/1686
How a common man can make use of dialectical logic
http://proza.ru/2024/08/22/722
How do you define intelligence? Where does dialectical logic leads a man into?
http://proza.ru/2024/08/22/888
Dialectical logic and the Purity of consciousness
http://proza.ru/2024/08/22/1351
Reality and Illusion
http://proza.ru/2024/08/23/756
Buddhi vs Jnana. Formal vs Dialectical Logic
http://proza.ru/2024/08/25/817
«»
«Учение, которое не-учение» Будды
«Учение, которое не-учение». Так сам Будда называл свое Учение.
Что значит «Учение, которое не-учение»?
Любое учение содержит правила, принципы, модели, которые обязательно должен запомнить, усвоить и применить ученик, чтобы добиться неких конечных результатов обучения – например, научиться играть на фортепьяно, сдать экзамены по математике. Так осуществляется передача знания. В «передаче знания» заключается смысл «Учения».
«Не-учение» не предполагает обязательных правил, принципов и моделей, которые должен запомнить, усвоить и применить ученик. Также оно не предполагает конечных результатов обучения.
Следовательно, когда человек передает другому человек свой «тонкий» опыт – это «учение». Но так как этот «тонкий опыт» не содержит обязательных к исполнению правил и моделей, а также не обещает конечных результатов обучения, то это «не-учение».
Будда первым понял, что тот тончайший уровень знаний, который может постигнуть человеческое сознание, а именно «знание об отсутствии моделей», или другими словами «знание об иллюзорности моделей мира», нельзя передать через модели. Будда понял, что «знание об отсутствии правил на тонких уровнях восприятия и действия» нельзя передать с помощью правил.
Поэтому, когда он учит этому способу мышления – это «Учение». А когда его Учение не содержит ни одного обязательного к исполнению правила или модели – это Не-учение.
Чем глубже человек хочет понять действительность, тем больше ему нужно Учение, которое не-учение. В этом суть Пути Бодхисаттвы. В этом смысл Алмазной колесницы.
Александр Клейн
22 августа 2024 г.
Роль Интеллекта в Диалектической логике
http://proza.ru/2024/08/18/1686
Как обычный человек может использовать диалектическую логику?
http://proza.ru/2024/08/22/722
Что такое интеллект и Куда диалектическая логика приводит человека?
http://proza.ru/2024/08/22/888
Диалектическая логика и Чистота сознания
http://proza.ru/2024/08/22/1351
Реальность и Иллюзия
http://proza.ru/2024/08/23/756
Буддхи vs Джняна. Формальная vs диалектическая логика
http://proza.ru/2024/08/25/817
Обломов и Нирмана-кая
http://proza.ru/2024/11/21/66
Свидетельство о публикации №224082201562