Плоха и хороша

P; locha S Кашеба
napjsano
s. p. Xedza Szmuka z Pucka,a do dreku p;dano
через, Sena в; jkw;jca из Slaw;szena.Год Панскьехо 1850.
Дрегье веданье, С.
V Svjecu nad Vjslau czarnoxeznjka J. Hauffe.1865.

Dobri zort Tinfa vort.Пересловье Кашебское.

В; Гензель, как дохл.Polcamj rechel,B; bel grocz.Из лефорки ребакье.
Разговор поляка С.
П;лох. Откуда ты, Хлопье? Кашеба. Жо ем с Кашебом, Панье.
P; l. что это за Кашубцы?
Каш. Panje, je to kroj w;d B;ga zdovna w;bjecani, kr;j svjeti, v
chterim молоко о mj; D plenje; a ledze, co v tim страны mjeszkaja, nazevaja
se ledzamj vebranemj, p;ch;dzacemj w;d Jizraela dovneho.

П. Я слышал о велоракских Кашубах. K. Jo, Panje; e moj w;jc, co
bel b;gati, b; mjel sztere w;le e sztere k;nje, a mjeszkel vjele lat v
одни вси Кашебский, дзе бел суезним, нарах; vel dw; какие: одни
греби, а дреги-Фейн-Кашебж. Grebi sa ti, co njmaja sw;jich
пржелехов, Ане такиех ласк в; Д Господа Бога, яко мая Фейн-Кашебя,
chterzi через свой; ест мужество,--что ест napjsane v xedze chronikorum
Кашебский, Томье II. тетради 30. na stronje 179, a to v te slova: Nom
джич прикажет, а вшеткеб вубджемэ-вжечни собе зазвонит Ву калехо
свята сделал. Отсюда п;встало мьоно наше Казебье во главе Кашебья; е вжес,
njedalek b; jovjsza лежа, Slaw; szeno mu p; vjecze время наше раб
glosec e slava slenac; a nasz Xaze Svjatopelk, co p;tenu tak w;jovel,
jakbe cali svjat chcel pelknac, zo to nam nadel rozne diploma, chtere
ешь п; дзысдзен лежи на Ротеше Пуцком, как в столе мьеше земье
Кашебский. P;dregje mame me no se slane vszetkje te laski, chtere mjele
ni dovni наши предки; Авраам, Джизак, Иаков, Моисей е Джинни.

П. мой братия;, как vjdze, это njbi что-то к Правди movjsz и принципиально
виводжиш; но ньемоглбис Ми Гранье ваше ешь опйсак.

K. Panje, grance Kaszebskje sa v m; ji glovje да m; cno vezna;, что
jich njgde zabec nimoge; е так к; zde dzecko, что se сегодня на svjat рождает,
юхтро их полке вуказеи. Grance Kaszebskje jida, п;чавше в;д
Гданьска, старозетнехо газа, г; РА ливанская, а п; нашему г; Рами
К; либскимь, б; МЕ барзо род к; добавляю, пре мелим м;ре Генезарецкий,
P; lacenje mare mediterraneum zvanim, co
lezi mjedze zemjamj Preska, Reska, Szvecka, датская e P; m; rska, Яш до
Wusco Slepskjeho e dali река, в njeho vpodajaca; а vrocaja пуща
Йизра;лска, п; наш Тух; лска, над Филистинской границей во главе
кшизацкая, б; тот нар; д бел кшизэ ДЛО Кашебов, прж Самариджи, то е
Мариенбург сегодня возглавил земж Мальб;

П. Но, брат мой, я слышал, из Кашубья по рождению дзевец
sa slepimj; vjec to musj bic grubi narod, vcale do Polakov njepodobni i
ватпье, чилли к правдзивому чловьеку.

К. мой Панье, Джо ем в; Тим ньечель, Ане ем вьедзель. Но дайме,
propusceme, с Кашебь п; wurodzenju dzevjne dnjov sa slepemj но kje
wonj dzesateho dnja через, ту в;nj tesz e через debova доску vjdza,
a zos P; losze abo Mazurie, ch; c зарос через врожденье через, это
тем не менее, P;назад в дюймах zeces являются slepemj.

П. дорогие братья, я слишал вьеле о Кашубах и йичах,
тем не менее, yich начала dovodzj; njemoge; gdiz отличается r; znje о njch
повьядая, и ньевьем, кому из ньех у меня вьержич.

K. Panje k; chani, kje jo Co реки, это ju vjerze как pjsmovj,b; Кашеба,
kje w;n provde godo, zodna mjara lgac njmoze. Провда, с Кашебя
njegodaja ze storech szpargalov b; se v storech papjorarch, xegach, cobe
Джим на vekozanje jich p; частица слуг, njek;chaja. Но те, что в; nj
mjele, muzsel k; zdi vjarog; дни пересеченныхо veznachoneho doja до
glovneho mjasta Pucka prznjese; a zebravsze vszetkje pjsma в; d Jadama
jasz do w;bjabjenjo svjeteho Jana, wulozele w;nj je v jedne xege e
kozale ja drekovac e dale ji nazve "Biblejo."А так ведрековася одни
xazke z nech storech szpargalov, zalepjle w;nj sobje tu temj p;dezas ne
vjelgje zeme, в; chteri ешь njeодин из нас Чель, п; kazone в; кна.

П. Но, брат мой, юзес тоже теперь солгал, повядая, что Кашубий
mjeli старый papjeri, потому что стародавний на досках или sk; ре pjsali.

K. Moj Panje, jo meszle, ze jo jem provde p;vjedzel, b; Kaszeba njm se
рождает, это ju mo g; tova k; Шели; и dze их plotnjano k; Шела, эти должны быть
s время szotore, а с szotor robja v Kaszebach papjor, ДЛО teho ракушек
bec rechli papjor как toblece abo кожа. Кожа p; они нуждаются в
sk; rznje, чтобы sli e те дали, а toblece ЛЕ в трактир abo ДЛО dzeci к
шк; л. A jakle jo, moj w;jc, meho w;jca--w;jca w;jc pamjetac m;gle e
mozeme, to vjedno szotornjce do papjernj szotore skupjale, e to bel
vjelgi торговля v Кашебах. Jo p;zvolaje no to, ze v P;lsce na sk;rach e
toblecach pjsale e pjsza, b; te mjele e maja vjele bedla e drzeva, a
przez to vjele skor e toblec; ale wu nas je vjele lne e szotor, a ztad e
vjele papjore.

П. мой братия, как я слише, это Ти кашубов виставьяш на вьельких
ludzj; albovjem, kjedi onj Biblija vidali, to musjeli albo apostolamj
или что-то над апостолами. Начим и то, что в ней читами, мусьяло се
nje v Палестинье, но V Кашубах стоять.

K. мой Panje, jo jem se wuczel довольно vesokje szk; le e mjel jem schoolneho,
что рассчитывал на setmedzeset лет Е vjele мог pamjetac; и этот mje
p;vjodel, ze p;lacenje Palestina zovje se p; нашему Кашебе.

- Эй, братцы, твои Кашубцы-Палестина! Шоу mj также некоторые vjoske
похож на палестинцев; и сразу же Cj uvjerze.

K. Cho, cho! moj Panje, k; nje jedne vjes, ale jo Vam p;kozol e p;koze
mjasta, mjasteczka, M; rza, jezora, горы, реки, пустоши,
ЗГ; ля всетко, что ке вучееце-чебабе йесе ньезеви Беле-мушице
се П; лоха вепрзешич, а в; стать Фейн-Кашеба.

П. мой брат, повиди меня тоже; где бил рай? Boc pevno v Palestinje.

К. мой Панье, Рой бел е е в Кашебах, те дзе се Стере реки ш; дза;
но шк; да, что к njeho teros njmozeme danc anje doplenac,да vlosnje,
как Впан в СВ;иехо раю ньмосеш; и кьебе еси те процесс п;дя, Ло Жо Ле
gvesno сказать m; ge, zebe еси к нашей земле зашед, zkadbe еси потом
njevjedzel, dze se wudac, b; в рай е ju teros ceszko trafjc, чебабе
к Кашебу се захотелось.

П. мой дорогой Кашуба, поведз мя тоже, гдзже на Васе съем СА Ове
пущи, через КТ; ре Йизра; лицей и v, которым исполняется 40 лет
бавжли?

К. Да, мой Панье, м; ji предковье тюков в пуще, chtero se nazeva
Charavia p;lacenje, a teros ja Kaszebj zovja v roznech mjescach roznje,
но glovna часть тем не менее perzinke с латинским Karvja во главе
Karvjanskim-blote. Здесь,в; NJ lazele sztergesce лет.

P. Ej, мой брат, я vjem, что эта грязь male; может быть, Тилько имеет четыре
mjle dlugoscj и p; lmjli Широков.

K. M; j kochiani Panje, эта пуща zochino se wod cervonjeho m; rza, co
se nazevo p;lacenje mare recens, a p;naszemu zatoka Frigska; a to dlo
ТЕХО, с Ту над та в; да бела Frigijo, provincijo Perziji во главе с zemju
Preskje, e cignje se vnet pjaszchestemj bzerzamj, vnet wurodzajnemj
kepamj, vnet trovnemj albo torfovemj blotamj prze melim m;rze
Генезарецким е vjegim м;ре Балтецким Яш к jezora Zarnovskjeho, lacus
Пясненсис. К Meleho m; rza vpodo река Иордан, co se p; нашему Plutnjca
zovje; a to dlo teho, ze tu lud P;ganski e Zedovski w;stel w;d grzechov
в; плокани. Oj, kjebele Vpan наши stora карту во главе landkorte, на chteri
krajobr;z дюймы наши zemje se znajdeje, vjdzel; как;nj-это szle по
эти пущи, kje на nj вы едите vjelgje lase e в; de belo, tobe Vpan se
njepomalu zdzevjel: b; w;nj to tu, to te, to donad, to nazod, jak reki
лазель. К; Ту ешь зодные дороги, Ане рос стегне п;дсеве те ньебело. Dlo
teho njmozeme se dzevjc, что это так долго derovalo, б; в; nj tesz razse е
хорошо se на nj mjele, kje jim Le голод njedokuczel. Vjele mjesc, через
chtere в; nj przech; dzele, ешь p; dzisdzen в; D jich szczesco abo
njeszczesco sw; е mjona мая, да v в; livje п; sodale в; nj вы едите в; live,
но v K; libkach тюки в; nj ju так устали, что se le k; libale e ракушки
СЕ для еды в Copote copnac. V Grabovce narznele w;nj sobje grabovech
kijov e palec, ale mjmo teho v Chilonj ju vjele jich se le tak chilelo,
а перед Цесовской ракушкой один дреджехо дали цеснак. P; назад прошедшее в; nj c
blota Zam;stneho, dze se mjele drobke lepj, b; tu natrafjle vjele
pasturzi, co dobetk pasle e njem; gac нашим предкам stavjc в; pore jich
хорошо p; chestovale e jim m; st через реку zodzovale, abe se tech
njeproszonech g;sci jak norechli ze sve vede p;zbec. Отсюда p; vze vjes
M;ste e to cale bloto sw;je mjono. Дали шлема в; Нью-Джерси Кепе Пака е
Svorzevska dlo blota Karvjanskjeho; naw;statku trafjle w;nj do Jericho,
p; нашим характеристикам; цена, а это ДЛО ТЕХО их так поvale, b; ту se barzo
цеселе. Wuceszoni njedale в; NJ sobje время, Абэ через реку ку
Иерусалим m; st vestavjle, le redale; откуда-то река e vjes Reda sw;
mjono vzele. И из coros barzi mjesce плачет smjech zajm; vel, p; kazeje
vjes Smjechova. Вы едите jo Vpane co vjci p; vjim. Моисей веслель
w;redovnjkov, cobe se vevjadovale w; zemj w;bjecani, tej jich zdradzele.
Ну, это памятке вуздриш Впан порэ кот, пущи веставьонеч,
что СЕ назева предательство. Meho w;jca w;jc mje p;vjodel, ze jeho w;jc jesz
pamjetel один вадол Jizra; lski njedalek tech bustovan. Эйб та помятка
njgde njevegasla, vestavjono tu chalupe, chtero p;dziszdzen w;d
вшетчих цзиньчих Чечи стои в; ддолоно, б; в мьешкая Леже, ко
Ле ньеба ищут.

P. P;vjedz mj также на kt;rej g; re у вас Моисей phochovani?

K. Panje, wu nas je p; gorach vjele grobov Jizra;lskich, mjedze chteremj
вы можете съесть могилу Моисея. Иешла Впан войдет, на хтери горе v
Палестинье вы можете лези, это мье вукадзе, а Джо Теш п; козе на chteri wu
нас. Но наши предки нам это до вьядома; они сказали, что сами
njevjedzele, dze jeho anjolovje zanjesle.

П. а послушайте, дорогие мои, где родился и Христос? Vszakze
pravda, ze v Bettlehem.

К. Provda, Panje, v Bettlehem иврит, и Кашубский Betovje. Б;
Bettlehem nazevo se p; нашему, как мне vjernje проклято, Betowo; и эти
в; Н се вродзель.

П. а Пьотер, апостол, откуда бил?

К. В; D моря из Крешвйце, chteroto vjes rebacko ешь п; dzyszdzen ЮВ Тим
челпж.

П. а Павел откуда?

K. Z Bolszeva, b; te bela tej b;znjca Zedovsko, a won bel jich novezszim
школьный.

П. мой дорогой, памжетам, СЕС та очень обрадовалась столичному мьясто
Кашуб; повиди меня тоже, откуда у него све Славне йимие?

K. Ho, мой Panje, в; тимбе нужно vjele говорить, но jo кратко p; vjem.
Kjej Pjoter lovjel rebe на М; река, которая прошла через реку к ньехо:
Pjotrze puc za mna, e to do trzece rize p;vtorzel; a ztad to mjasto
получил mjono Puck, chterebo впереди Тима njmjalo. A p; njechterim время,
как ju belo значительно mjaste, bela v njm akciza возглавил чло, перешедший chterim
sedzel Маттеуш, эванжелиста, czlovjek довольно pjsmjenni, что jeho sobje
Kristus за wuchnja przedrel, как madre v нашим storim в;pjsanju. А с
это глава col se glovnje пересекает bramje к pelnjovi в; dbjeralo, Доста
откуда-то один вид, Блейз лежал, мьоно Целбово.

P. Pravda, ze slavne sa Kaszubi, kjedi apostolov vidali.

K. O jo, Panje, njetelko vse e mjasta, ale navet pustk;vjo nom
njejedneho ap;stola vedale. Мой Panje, время хорошее в; dmjenjaja ЮВ часто
v плохо; и все же е тюки е леги, что хорошие времена памятая: Да Е
mjasta zamjenjaja se njeros na vse. Как стори ледже п;vjodaja, бело
перед Тимом Ву нас vjele mjast, что teros являются vsamj, бо дзе перед Тимом stajel
k; scol, эти teros часто стоят k; серые, и dze перед Тимом бел Як дворец
або усадьба. Терос е. Да П;Д мчо в;жка чечамь
bele e sa sklepe e k;retorze, co provadza vje Bog dze. С этими
ракушки здесь перед vjele lati bec Як vspanjali замк. Но ch; c se
mjasteczka e mjasta ve vse w;dmjenjaja, to jednak sveho mjona njgde
ньетрака. Tak jobe mog Vpane vjele mjast p;kazac, co teros sa vsamj, a
тем не менее, мая nazvjtka mjast nech dovnech. Но в; Тим ju gvesno их достаточно.

П. братия моя, повьедз мя тоже, гдзже та пуща, в КТ; Рей остался
Кристус?

K. мой Panje, jo se dolebog на картах во главе ландшафтов хорошо
невзрачное; но гвесно мдзе Впан лучше вжедзель, Дже пущи Валдовские,
a te Kristus w;stovel.

P.A vjec; j mjast уже njemash?

К. Г-н гвесно ньерос из эванджелие Чель, из вумарлехо ньесле из Наима.
chtereho Kristus vskrzesel; a to mjasteczko je, teros ch;cle vsa, wu nas
e nazevo se p; нашему Нанк. Блейз м;Рза ест Генезарет, что п; нашему
nazevo st; Gnjezdzewo. K; однако Ракушка Genezaret bec bleze m;rza, b;
mame v pjsmje, с Кристнс ch; dzel пересекает Генезарецкое море. Dlo tebo Vpan
ешь п; дісдзен ньедалек нашехо Гньездзева відзь море, зазвечой
Melim zvane. Vjesz tesz Vpan хорошо, что V novi Jerosolemje их Кристус
вумечони. Эта Иерусалима ест нас, v наш Кашебарх, e nazevo se
teros Vejheropolis, Vejherovo abo Novemjasto. Йешла se Vpan вы хотите в;
провдзе проклинает; НАК, это та ле те джидзе, а ты вуздришь не словные ворота,
в; город Ецеманский во главе в;гройц, река Кедрон, дом Анны е кайфы,
ne smrodleva pjvnjce, Pilota e Heroda palace, nen slovni rotesz, takze
путь, chtera Kristus s crzize szed на гору кальвариска, dze jeho
wukrzizovale, e grob, v chteri jcha zlozele.-- Кьебе ЕС Впан в ТЕХО
mjasta перешед, tohe ch; c nomjesze dzecko, что эти хорошо p; горы lazec
wumjeje, Vam to vszetko p;kozalo. Однако мье Терос Впан вувжерзиш.

П. а Рзим далеко от вас?

К. но довольно далек, б; Рзим назево се п; нашему Пьотрово во главе
Пьотрогарда (Санкт-Петербург) п; Пьотре; або, как ньедни из Ремье хотят,
Remj;, co lezi njedalek в; D тракте из Данцига в Иерусалим.

П. а Карфаген, где он тоже?

К. Карфаген назево се п; нашему к; пеньхога, мьасто п; дзисдзен
vjelgi торговля provadzace Njechterzi mjeszkance Kortoszena, вувозая
Кортошено за Карфаген, co lezi njedalek Zarnovca, bleze gor
Корлек;В. V ton sam sp;sob meszla Svorzevjanj, ze dovno Samarijo je
Своржево. Но как vjeme, p; jedinchi ledze m; ga se очень letko melec.
Вы едите один вещь это Vpane p; vjem. K; doch Vpan wumjeje p;lacenje. Je wu
нас ньедалек Иерусалим во главе Новехомяста но мьешке, в; хтерим маме:
Stetit Jezus in loco campestri. Это mjesce nazevo se teros Kapjno; е ешь
dzisdzen k; zdi przech; dzaci te vstapj, abo dlo wugaszenjo жаждет,
або на ночлег, або Теш на яко розривке. На Тим молу е Иисус, как шед
в Иерусалим со Славой; Шена через Б; застопке, чтера мьедзе мох;ва а
Pjosznjca v kamjenjn vecesnjona vjdzime, стана.--

Но Терос, м;Се благодетель, йо Теш се запитывает. P; vjedz mje Vpan, Як
m;va ap;stolovje godale, jak na njuh svjeti Duch zestapjel?

П. мой братия, я misle, с jezekamj, потому что да Мами из davnich
вжесць.

K. Ho nje, moj Panje! Jo vjem, с le One m; va godale.

П. п. По-Кашубски!

K. Vlosnje tak; b; to je m;va!-- Зебе ЕС я Впан знел, это упрекает СЭ,
zebe jes bel ap;stole, b; v ti jedni m;vje zavjeraja se vszetkje jinne,
эти п; лско, сербско, чешско, реско, Преско, Летевско, Мьемецко,
Шведское, датское, Эгельское, Франческо, латинское, греческое, иврит
slove, vszelkje m;ve; a z tech zrobjel Pan Bog jedne godke e nazvel ja
Кашебская; но вузечел их Ле Тим, что эти г;дноске Ворт.

П. мой братия, м; в мне несколько славных кашубских.

K. Nek; p;jle Vasc sa a mdzema doch drobke korbala.

П. мой брат, этого я не знаю.

К. К; teras Vpan vjj, как это snozo m; va. как вкусно, veb; rne
slova. Cobe jes Vpon del, zebe jes ja wumjel?

П. а Коби надо учиться, что ли, этому озеру учить?

К. В;стать Фейн-Кашеба.

П. Но как это нужно делать?

К. к; Тобе нолепж так и шло. Vpan pudze со мной в табурет mjasta
Pucka; a jo te za Vpane vnjose instancija, abe Vpana przejele.

П. а кто это принуждает?

K. Novezzzo рада Кашебско, co se на rotesz cotidzen sch; dzi в v
старославецкий вубжор я должен Впан в; проеду в столь существенные
w;bevatelstva prosec. П; назад коза ти начальники Кашеб vjelga xege
Кашебская передаст е Господу мьоно е черезвъстко запъсац; и эту дадут
trebje е стрелять на vivat; неф; корабль Р;rpovadza в; nj Vpana в vegorza,
что лезет на ленчухе вурзешони е codzen dva k; rce slode p; ноль е бочка
pjva vepijo. Как это всетко СЕ в;дправь, этой мдзеш Впан Фейн-Кашеба.

П. а от этого плац нужно?

K. Совет новезшо njck njebjerze; но в; Д в; Ле к; zedeho залези, июнь хочет
что на wutrzimanje veg; rza dac, а передислежит gvesno rechli в; dbjera.

П. а мои дети тоже будут Кашубами?

K. A to vej! K; kje me Vpana nobilejeme, это через то же e dzece se
нобилея.

П. Как же, дорогие мои, бедзее с озиком?

К. Мушиш собе, Впан, тримак Кашебскихо школнехо, а в; п Впана внет
он обманет.

П. Но, дорогие мои, ньемьялбим як; я выговор в Польше за то, что я
Кашуба остался.

К. Не дай Бог, К; это ест, как новийкши, чтери собе Жу довно
P;losze zeczele, но Джим наш предок vjnlgje трудно robjle,
w;soblevje Sobjeslav, Mszczugovje e Svjatopelk; a p;temu Krzizoce,,
zmjarzlo уничтожен njch samech vegrzano, а неф; корабль jinshi
Мьемцовье. Хотя teho sa wu нас ешь yодно P; losze; a zos v P; lsce vjele
таких Vpan вы принадлежите, что мая sw; j indigenat из Кашеба, E tech как
norechli na vjelgich panov szekuja e jim gvjozde daja.

П. Что? Это и Кашубия могут сделать?

K. K; gvesno, b; to je vlosnje nasz herb. Meszetce mjeszkome abo p; d
cemna gvjozda abo p;d jasnim xezece.

П. столичный, что у него за герб?

К. в; no mo lva a lososa, что в; noczo m; c на laga e на m; re.

П. Но, но! мой брат, еще один повьньен вжедзец. Gdibi mnje
се, кто запитал: кто родил ПДж;се Кашубе. Bo to biva, ze ten
роди овего, и овь роди он; но кто родит Кашубу? Mozebi mj
кто повьедзял, с джабелем; допьеробим мьял СЕ в викреканью. А что
еще хуже, gdibi mj dokladnje это dovjodl, tobim sje njemalo
завстидзьль, зем се дал кашубье обмануть.

К. мой дорогой Панье, должен этот Рино vstac е п; zde jic спать, что хочет
Кашебе в;Секач. Но зо это Теш МО Кашеба v Св; Джи нотере это хорошо, что
njgde njew;szekujo, le provda a B;ge jidze. Йешла что Впане п;ви, с
чорт проклянет Кашебе родзель, это vjerze mje Vpan, как я ем p; dcevi
Кашеба, что тот из джобла Годо. Это ж провда, что чорт проклинает ньезечи
czlovjekovj szszesco, e dlo teho ему se decht vjedno przcivjo,
в; соблевье доброго Кашебье. Кратко а vezlovato tajemu bluznjerce этой
он говорит, что P; Chatk Кашебов ест это: Jich w; jcamj sa senovje B; zki a jich
мать дочери лекье. Czort njeje sene B; zkim Аня пешна дочь лекка;
tim sp;sobe Kaszebj anje w;d djobla anje jeho macoche njep;ch;dza, le
в; D Бога.

П. Но как же Родился Бог Кашубе?

K. W;to tak, jak Abraham Jizaka, a Jizak Jakuba e jinech.

П. били cj также Кашубамь?

К. або джиначи! И ешь одни из ностаршерхов, как ем ю п; ведзель.

П. Чи Онж также на Пуккской ратуше све дипломи забрали?

K. Nje, w;nj diplomov njew;trzimale, b; se v tim kraju rodzele.

П. Но, братия мои, я слышал процивнье, из Кашубия Мьели укрзизовац
Christusa i ze onj vlasnje bili cj, ktorzi mu taka zelziva smjerc
они просили. Pravdaz to?

K. Moj Panje, zebe jeho zli czlovjek njebel vedel, tobe jeho zli ledze
njebele meczele e njewukrzizovale; e belbe w;n tech rak wuszed. Но как
это se говорит: получить se le v mrovjsze, а vnet ful mrovk. Provda, ze to
тюки Кашебя, но греби, что нжмая в;свеценьо, что спускается без пржилеев.

П. а где Иуда родился? Чили нье в Кашубах?

K. K; jo, ale v grebceh, vlosnje v jich giovnim mjesce K;scerzenje.

P. To pevnje ztamtad musjeli bic i krzizovnjci Christusa?

К. Или это нье. Vpan viaj, что Иуда, kjej p; шед к Господу Иисусу к
w;grojca, tej se soba zabrel vjelga grepe lede, a to te z tech b;rov w;d
K;scerzena e Ch;jnjc. Jch moze Vpon letko p; tvorzi e stroju p;znac; b;
wu nas anje wasov anje dlugich sukjen anje pasov njenosza anje nas tu
Лечекамь ньезева, как йич, что до лат.
носеле.

P. Vszakze mj sje кажется, что это христианский и очень набожный народ.

К. Vpan provde godosz, b; w; nj ve vszetkim sveho главный Иуда
насладея, Четри влоснье так же, как и Господа Иисуса. В; Н
в; dnjos pjenjadze к к; scola е zalovel за грехи, что он предал крев
njevjnna; а в; nj zos заливают, с njevjnneho вумечеле. Mjele apostolovje
do czenjenjo, njszle jich navrocele e njejeden te sw;je zece stracel.

П. Но мой брат. как ты можешь людей омавьяка и джича виноваца, кьеди
ньеве докладнье о йиче вистепке. Или Ти вишь запевнье, с Боровжчи
вукризовали Кристуса.

K. Moj Panje, jo njgde njegodaje, kje jo co decht gvesno njevjem; ale w;
чим йо ем убежден, это йо п;vjodaja. Да Джо ем рос, будучи v
тетейшехо, из влосне тетейшехо школьного рта Чель, ке в;Н се
v m;ji przetomnosci zapitel: Chto wukrzizovei Kristusa? Я здесь один из
ностаршех е новученшк; локов встает е в;ДП;вжодо: наши
предковье. На что школьники в;дерево: barzo хорошо. Так mje se vedaje, что
это должно быть bec provda.--

П. а у вас как учат? Кто укрзизовал Хрстуса?

K. Zedze; a p; Zedach cesle. Ale Zedze krzizovale celestneho; a cesle je
дерево.

П. мой брат, мамей еще один питанье, но cjeho на ухо: Povjedz
МЮ тоже так же искренне из Кашубска, как вы понимаете:
Fein-Kaszubj СА почцивя людя и чилыс sje можно на njeh spuscjc и jich
почтивосцы.--

K. (p;d nose) Dajgo djobe, jak w;n mje teros zajachel, co se njemde mog
vevjchlac, b; doch P;loch schitrzel e mje wuchvocel--ale ju musze, b;
джидзе в; мой п; dcevi характер. (громко) Nje k; zdi Fein Кашеба е
p; dcevi. To je w;soblevszi dor w;d Pana B;ga. Б; одни Кашебя
p; dcevi из przeczenjo; a ti sa из p; kolenjo Jaffeta: jinni wucza se ba
p; dcevemj, а ti с p; kolenjo Sema; и ешь jinshi, provde veznac мне нужно,
ch; c s b; lesca сердца, являются szelmamj из notere, а ti являются из p; kolenjo Chama. E
ти это влоснье СА, в; chterech Kristus рек: Njech рост Яш к znjva, а
p; назад jich spole. О gdebe в;Н jich ju сегодня spolel, б; нам добрим
Kaszebam le vstid e sromote robja.-- П. а есть еще и Фейн-Кашебь
вьернимж?--K, (p;d nose). Vej ju zos knepel V Road, njech czort spoli.
(громко). To provda, m;j Panje, ze ti, co w;d Chama p;ch;dza, znjvja,
dze njeseles, bjerza, dze njck njep;лозеле.--

П. Теперь, дорогие мои, о Кашубах уже Досик вжем и хочет СЕ до завтрашнего дня над.
***P;locha s Kaszeba
napjsano przez
s. p. Xedza Szmuka z Pucka,a do dreku p;dano
przez,Sena W;jkw;jca ze Slaw;szena.Roku Panskjeho 1850.
Dregje vedanje,s Krajobraze Zemje Kaszebskje.
V Svjecu nad Vjslau czarnoxeznjka J. Hauffe.1865.

Dobri zort Tinfa vort.Przeslovje Kaszebskje.

W;jas, jak zdechel.Polcamj rechel,B; bel grocz.Z leforki rebackje.
Rozmova Polaka s Kaszuba.
P;loch. Zkad Ti jestes, Chlopje? Kaszeba. Jo jem z Kaszeb, Panje.
P;l. Co to sa te Kaszubi?
Kasz. Panje, je to kroj w;d B;ga zdovna w;bjecani, kr;j svjeti, v
chterim mleko o mj;d plenje; a ledze, co v tim kraju mjeszkaja, nazevaja
se ledzamj vebranemj, p;ch;dzacemj w;d Jizraela dovneho.

P. Ja sliszalem o vjelorakich Kaszubach. K. Jo, Panje; e moj w;jc, co
bel b;gati, b; mjel sztere w;le e sztere k;nje, a mjeszkel vjele lat v
jedni vsi Kaszebski, dze bel przeseznim, narach;vel dw;jakich: jedni sa
grebi, a dregi sa Fein-Kaszebj. Grebi sa ti, co njmaja sw;jich
przevjlejov, anje takieh lask w;d Pana Boga, jakje maja Fein-Kaszebj,
chterzi przez sw;je meztwo,--co je napjsane v xedze chronikorum
Kaszebski, Tomje II. zeszece 30. na stronje 179, a to v te slova: Nom
jich kaze bjc, a vszetkieb wubjjeme--vjeczni sobje zaszczet wu caleho
svjata zrobjle. Ztad p;vstalo mjono nasze Kazebj czele Kaszebj; e vjes,
njedalek b;jovjszcza lezaco, Slaw;szeno mu p; vjeczne czase nasze slave
glosec e slava slenac; a nasz Xaze Svjatopelk, co p;tenu tak w;jovel,
jakbe cali svjat chcel pelknac, zo to nam nadel rozne diploma, chtere
jesz p;dzisdzen leza na roteszu Puckim, jako v stolecznim mjesce zemje
Kaszebskje. P;dregje mame me no se slane vszetkje te laski, chtere mjele
ni dovni naszi przodkovje; Abraham, Jizak, Jakub, Mojzesz e jinni.

P. Moj Bracje;, jak vjdze, to njbi cos do pravdi movjsz i fundamentalnie
vivodzjsz; ale njemoglbis mi granje vaszej zjemj opjsac.

K. Panje, grance Kaszebskje sa v m;ji glovje tak m;cno veznaczone, ze
jich njgde zabec nimoge; e tak k;zde dzecko, co se dzis na svjat rodzi,
ju vjtro je polce wukazeje. Grance Kaszebskje jida, p;czavsze w;d
Gdanska, starozetneho Gaza, g;ra Libanska, a p;naszemu g;rami
K;libskimj, b; me barzo rod k; dodajeme, prze melim m;rze Genezareckim,
prze vjelgim morze Strzodzemnim, p;lacenje mare mediterraneum zvanim, co
lezi mjedze zemjamj Preska, Reska, Szvecka, Dunska e P;m;rska, jasz do
Wusco Slepskjeho e dali rzeka, do njeho vpodajaca; a vrocaja puszcza
Jizra;lska, p;naszemu Tuch;lska, nad granica Filistinska czele
krzizacka, b; ten nar;d bel krzize dlo Kaszebov, prze Samariji, to je
Marienburgu dzisejszim czele zemj Malb;rski do Gdanska.

P. Ale, moj Bracje, ja sliszalem, ze Kaszubj po urodzenju dzjevjec dnj
sa slepimj; vjec to musj bic grubi narod, vcale do Polakov njepodobni i
vatpje, czili do pravdzivego czlovjeka.

K. Moj Panje, jo jem w; tim njeczel, anje jem vjedzel. Ale dajme,
przepusceme, ze Kaszebj p; wurodzenju dzevjne dnjov sa slepemj ale kje
wonj dzesateho dnja przezdrza, tej w;nj tesz e przez debova deske vjdza,
a zos P;losze abo Mazurze, ch;c zaros prze wurodzenju przezdrza, to
jednak p;temu przez cale zece sa slepemj.

P. Kochani Bracje, ja sliszalem vjele o Kaszubach i jich kraju,
jednakovoz jich poczatku dovodzj; njemoge; gdiz rozni r;znje o njch
povjadaja, i njevjem, komu z njeh mam vjerzic.

K. Panje k;chani, kje jo co rzeke, to ju vjerze jak pjsmovj, b; Kaszeba,
kje w;n provde godo, zodna mjara lgac njmoze. Provda, ze Kaszebj
njegodaja ze storech szpargalov b; se v storech papjorarch, xegach, cobe
jim na vekozanje jich p;czatku sluzele, njek;chaja. Ale te, co w;nj
mjele, muzsel k;zdi vjarog;dni przesezni jedneho veznaczoneho doja do
glovneho mjasta Pucka przenjese; a zebravsze vszetkje pjsma w;d Jadama
jasz do w;bjabjenjo svjeteho Jana, wulozele w;nj je v jedne xege e
kozale ja drekovac e dale ji nazve "Biblejo." A tak vedrekovavsze jedne
xazke z nech storech szpargalov, zalepjle w;nj sobje tu temj p;dezas ne
vjelgje zeme, w; chteri jesz njejeden z nas czel, p;kazone w;kna.

P. Ale, moj Bracje, juzes tez teraz sklamal, povjadajac, ze Kaszubj
mjeli stare papjeri, bo starodavnj na tablicach lub sk;rze pjsali.

K. Moj Panje, jo meszle, ze jo jem provde p;vjedzel, b; Kaszeba njm se
rodzi, to ju mo g;tova k;szele; a dze je plotnjano k;szela, te musza bec
s czase szotore, a ze szotor robja v Kaszebach papjor, dlo teho muszel
bec rechli papjor jak toblece abo skora. Skore p;trzebuja ledze na
sk;rznje, do sli e te dali, a toblece le do karczme abo dlo dzeci do
szk;le. A jakle jo, moj w;jc, meho w;jca--w;jca w;jc pamjetac m;gle e
mozeme, to vjedno szotornjce do papjernj szotore skupjale, e to bel
vjelgi handel v Kaszebach. Jo p;zvolaje no to, ze v P;lsce na sk;rach e
toblecach pjsale e pjsza, b; te mjele e maja vjele bedla e drzeva, a
przez to vjele skor e toblec; ale wu nas je vjele lne e szotor, a ztad e
vjele papjore.

P. Moj Bracje, jak ja slisze, to Ti Kaszubov vistavjasz na vjelkich
ludzj; albovjem, kjedi onj Biblija vidali, to musjeli albo apostolamj
albo cos nad apostoli bic. Zaczim i to, co v njej czitami, musjalo sje
nje v Palestinje, ale v Kaszubach stac.

K. Moj Panje, jo jem se wuczel dosc vesokje szk;le e mjel jem szkolneho,
co liczel przez setmedzeset lat e vjele mog pamjetac; a ten mje
p;vjodel, ze p;lacenje Palestina zovje se p;naszemu Kaszebe.

P. Ej, moj Bracje, twoje Kaszubi sa Palestina! Pokaz mj tez jedne vjoske
podobna do Palestinskich; a zaraz Cj uvjerze.

K. Cho, cho! moj Panje, k; nje jedne vjes, ale jo Vam p;kozol e p;koze
mjasta, mjasteczka, m;rza, jezora, gore, rzeki, puszcze e cale kraje,
zg;la vszetko, co kje wuczejece - chebabe jesce njezevi bele - muszice
se P;locha veprzesic, a w;stac Fein-Kaszeba.

P. Moj Bracje, povjedz mj tez; gdzje bil Raj? Boc pevno v Palestinje.

K. Moj Panje, Roj bel e je v Kaszebach, te dze se sztere rzeki sch;dza;
ale szk;da, ze do njeho teros njmozeme danc anje doplenac, tak vlosnje,
jak Vpan do sw;jeho raju njmozesz; a kjebe jes te proce p;dja, lo jo le
gvesno rzec m;ge, zebe jes do nasze zemje zaszed, zkadbe jes potemu
njevjedzel, dze se wudac, b; do Raju je ju teros ceszko trafjc, chebabe
do Kaszeb se chcalo.

P. Moj kochani Kaszuba, povjedz mj tez, gdzje na vaszej zjemj sa ove
puszcze, przez kt;re Jizra;licj przecbodzjli i v ktorich sje 40 lat
bavjli?

K. Tak, moj Panje, m;ji przodkovje bele na puszczi, chtero se nazeva
Charavia p;lacenje, a teros ja Kaszebj zovja v roznech mjescach roznje,
ale glovna czesc jednak perzinke z lacinska Karvja czele
Karvjanskim-blote. Tu w;nj lazele szterdzesce lat.

P. Ej, moj Bracje, ja vjem, ze to bloto jest male; moze tilko ma czteri
mjle dlugoscj i p;lmjli szirokoscj.

K. M;j kochiani Panje, ta puszczo zoczino se wod czervonjeho m;rza, co
se nazevo p;lacenje mare recens, a p;naszemu zatoka Frigska; a to dlo
teho, ze tu nad ta w;da bela Frigijo, provincijo Perziji czele zemju
Preskje, e cignje se vnet pjaszczestemj brzegamj, vnet wurodzajnemj
kepamj, vnet trovnemj albo torfovemj blotamj prze melim m;rze
Genezareckim e vjegim m;rze Balteckim jasz do jezora Zarnovskjeho, lacus
Piasnensis. Do Meleho m;rza vpodo rzeka Jordan, co se p;naszemu Plutnjca
zovje; a to dlo teho, ze tu lud P;ganski e Zedovski w;stel w;d grzechov
w;plokani. Oj, kjebele Vpan nasze stora mape czele landkorte, na chteri
krajobroz cale nasze zemje se znajdeje, vjdzel; jak w;nj to szle przez
te puszcze, kje na nj jesz vjelgje lase e w;de belo, tobe Vpan se
njepomalu zdzevjel: b; w;nj to tu, to te, to donad, to nazod, jak reki
lazele. K; tej jesz zodne drogi, anje ros stegne p;dceve te njebelo. Dlo
teho njmozeme se dzevjc, ze to tak dlugo derovalo, b; w;nj tesz rzase e
dobrze se na nj mjele, kje jim le glod njedokuczel. Vjele mjesc, przez
chtere w;nj przech;dzele, jesz p;dzisdzen w;d jich szczesco abo
njeszczesco sw;je mjona maja, tak v W;livje p;sodale w;nj jesz w;live,
ale v K;libkach bele w;nj ju tak zmeczoni, ze se le k;libale e muszele
se na posilk do Copote copnac. V Grabovce narznele w;nj sobje grabovech
kijov e palec, ale mjmo teho v Chilonj ju vjele jich se le tak chilelo,
a prze Cesovj muszel jeden dregjeho dali cesnac. P;temu przeszle w;nj do
blota Zam;stneho, dze se mjele drobke lepj, b; tu natrafjle vjele
pasturzi, co dobetk pasle e njem;gac naszim przodkom stavjc w;pore jich
dobrze p;czestovale e jim m;st przez rzeke zbudovale, abe se tech
njeproszonech g;sci jak norechli ze sve vede p;zbec. Ztad p;vze vjes
M;ste e to cale bloto sw;je mjono. Dali szle w;nj przez kepe Pucka e
Svorzevska dlo blota Karvjanskjeho; naw;statku trafjle w;nj do Jericho,
p;naszemu Cech;cena, a to dlo teho je tak przezvale, b; tu se barzo
ceszele. Wuceszoni njedale w;nj sobje czase, abe przez rzeke ku
Jerozolemje m;st vestavjle, le redale; zkad rzeka e vjes Reda sw;je
mjono vzele. A ze coros barzi mjesce placze smjech zajm;vel, p;kazeje
vjes Smjechova. Jesz jo Vpane co vjci p;vjim. Kje Mojzesz veslel
w;redovnjkov, cobe se vevjadovale w; zemj w;bjecani, tej jich zdradzele.
No te to pamjatke wuzdrzisz Vpan pore kot, prze ti puszczi vestavjonech,
co se nazevaja Zdrada. Meho w;jca w;jc mje p;vjodel, ze jeho w;jc jesz
pamjetel jeden vadol Jizra;lski njedalek tech zabudovan. Abe ta pomjatka
njgde njevegasla, vestavjono tu chalupe, chtero p;dziszdzen w;d
vszetkich jinszech checzi stoji w;ddolono, b; v nj mjeszkaja ledze, co
le njeba szukaja.

P. P;vjedz mj tez na kt;rej g;rze jest u vas Mojzesz pochovani?

K. Panje, wu nas je p; gorach vjele grobov Jizra;lskich, mjedze chteremj
mozeze tesz je grob Mojzesza. Jeszle Vpan wjesz, na chteri gorze v
Palestinje Mozesz lezi, to mje wukaze, a jo tesz p;koze na chteri wu
nas. Ale naszi przodkovje nam to do vjadom;sce podale, ze sami
njevjedzele, dze jeho anjolovje zanjesle.

P. A sluchajze, moj kochani, gdzje sje tez Christus urodzil? Vszakze
pravda, ze v Bettlehem.

K. Provda, Panje, v Bettlehem Hebrajskim, a Kaszubskim Betovje. B;
Bettlehem nazevo se p;naszemu, jak me vjernje przeklodome, Betowo; a te
w;n se wurodzel.

P. A Pjoter, apostol, zkad bil rodem?

K. W;d morza z Kreszvjce, chteroto vjes rebacko jesz p;dziszdzen se tim
chelpj.

P. A Pavel zkad?

K. Z Bolszeva, b; te bela tej b;znjca Zedovsko, a won bel jich novezszim
szkolnim.

P. Moj kochani, pamjetam, zes ta bardzo zachwalil stoleczne mjasto
Kaszub; povjedz mj tez, zkad ma sve slavne jimije?

K. Ho, moj Panje, w; timbe trzeba vjele gadac, ale jo to krotko p;vjem.
Kjej Pjoter lovjel rebe na m;rze, tej przeszed Kristus e rzek do njeho:
Pjotrze puc za mna, e to do trzece rize p;vtorzel; a ztad to mjasto
dostalo mjono Puck, chterebo przed tim njmjalo. A p; njechterim czase,
jak ju belo znacznim mjaste, bela v njm akciza czele czlo, prze chterim
sedzel Matteusz, evanjelista, czlovjek dosc pjsmjenni, co jeho sobje
Kristus za wucznja przebrel, jak madre v naszim storim w;pjsanju. A ze
to czlo czele col se glovnje prze bramje ku pelnjovi w;dbjeralo, dosta
ztad jedna vjes, bleze lezaco, mjono Celbowo.

P. Pravda, ze slavne sa Kaszubi, kjedi apostolov vidali.

K. O jo, Panje, njetelko vse e mjasta, ale navet pustk;vjo nom
njejedneho ap;stola vedale. Moj Panje, czase dobre w;dmjenjaja se czesto
v zle; a jednak e bele e sa ledze, co dobre czase pamjetaja: tak e
mjasta zamjenjaja se njeros na vse. Jak stori ledze p;vjodaja, belo
przed tim wu nas vjele mjast, co teros sa vsamj, bo dze przed tim stojel
k;scol, te teros czesto stoja k;szare, a dze przed tim bel jaki palac
abo dwor. te teros je chalupka w;grodnjczo. Tak p;d mcho w;jca checzamj
bele e sa sklepe e k;retorze, co provadza vje Bog dze. Z te przeczene
muszel tu przed vjele lati bec jaki vspanjali zamk. Ale ch;c se
mjasteczka e mjasta ve vse w;dmjenjaja, to jednak sveho mjona njgde
njetraca. Tak jobe mog Vpane vjele mjast p;kazac, co teros sa vsamj, a
jednak maja nazvjtka mjast nech dovnech. Ale w; tim ju gvesno je dosc.

P. Moj Bracje, povjedz mj tez, gdzje jest ta puszcza, v kt;rej zostaval
Christus?

K. Moj Panje, jo se dolebog na mapach czele krajobrazach dobrze
njeznaje; ale gvesno mdze Vpan lepj vjedzel, dze sa puszcze Valdovskje,
a te Kristus w;stovel.

P. A vjec;j mjast juz njemasz?

K. Pan gvesno njeros z evanjelije czel, ze wumarleho njesle z Naim.
chtereho Kristus vskrzesel; a to mjasteczko je, teros ch;cle vsa, wu nas
e nazevo se p;naszemu Nanc. Bleze m;rza je Genezaret, co p;naszemu
nazevo st; Gnjezdzewo. K; jednak muszel Genezaret bec bleze m;rza, b;
mame v pjsmje, ze Kristns ch;dzel prze morze Genezareckim. Dlo tebo Vpan
jesz p;dzisdzen njedalek naszeho Gnjezdzeva vjdzisz morze, zazveczoj
Melim zvane. Vjesz tesz Vpan dobrze, ze v novi Jerozolemje je Kristus
wumeczoni. Ta Jerozolema je wu nas, v naszech Kaszebarh, e nazevo se
teros Vejheropolis, Vejherovo abo Novemjasto. Jeszle se Vpan chcesz w;
provdze przek;nac, to tej le te jidze, a wuzdrzisz ne slovna brame,
w;grod Jecemanski czele w;grojc, rzeke Cedron, dom Annasza e Kaifasza,
ne smrodleva pjvnjce, Pilota e Heroda palace, nen slovni rotesz, takze
droge, chtera Kristus s krzize szed na gore kalvariska, dze jeho
wukrzizovale, e grob, v chteri jcha zlozele.--Kjebe jes Vpan do teho
mjasta przeszed, tohe ch;c nomjesze dzecko, co te dobrze p; gorach lazec
wumjeje, Vam to vszetko p;kozalo. Jednak mje teros Vpan wuvjerzisz.

P. A Rzim jest daleko od vas?

K. Ale dosc dalek, b; Rzim nazevo se p;naszemu Pjotrowo czele
Pjotrogarda (Petersburg) p; Pjotrze; abo, jak njejedni z Remje chca,
Remjo, co lezi njedalek w;d trakte ze Gdanska do Jerozoleme.

P. A Kartagina, gdzje tez jest?

K. Kartagina nazevo se p;naszemu K;penhoga, mjasto jesz p;dzisdzen
vjelgi handel provadzace Njechterzi mjeszkance Kortoszena, wuvozaja
Kortoszeno za Kartagine, co lezi njedalek Zarnovca, bleze gor
Korlek;vskich. V ton sam sp;sob meszla Svorzevjanj, ze dovno Samarijo je
Svorzewo. Ale jak vjeme, p;jedinczi ledze m;ga se bardzo letko melec.
Jesz jedne rzecz to Vpane p;vjem. K; doch Vpan wumjeje p;lacenje. Je wu
nas njedalek Jerozoleme czele Novehomjasta no mjesce, w; chterim mame:
Stetit Jezus in loco campestri. To mjesce nazevo se teros Kapjno; e jesz
dzisdzen k;zdi przech;dzaci te vstapj, abo dlo wugaszenjo pragnjaczki,
abo na nocleg, abo tesz na jaka rozrivke. Na tim molu e Jezus, jak szed
do Jerozoleme ze Slaw;szena przez B;zastopke, chtera mjedze Mech;va a
Pjosznjca v kamjenjn vecesnjona vjdzime, stana.--

Ale teros, M;sce Dobrodzeju, jo tesz se zapitaje. P;vjedz mje Vpan, jaka
m;va ap;stolovje godale, jak na njuh svjeti Duch zestapjel?

P. Moj Bracje, ja misle, ze roznemj jezikamj, bo tak mami z davnich
vjescj.

K. Ho nje, moj Panje! Jo vjem, ze le jedna m;va godale.

P. Przecjez nje po Kaszubsku!

K. Vlosnje tak; b; to je m;va!--Zebe jes ja Vpan znel, to zarzekaje se,
zebe jes bel ap;stole, b; v ti jedni m;vje zavjeraja se vszetkje jinne,
te je P;lsko, Serbsko, Czesko, Resko, Presko, Letevsko, Mjemjecko,
Szvecko, Dunsko, Egjelsko, Francesko, Lacinsko, Grecko, Hebrajsko jednim
slove, vszelkje m;ve; a z tech zrobjel Pan Bog jedne godke e nazvel ja
Kaszebska; ale wuzeczel je le tim, co sa te g;dnosce vort.

P. Moj Bracje, m;v mi przinajmnjej kilka slov czisto Kaszubskich.

K. Nek; p;jle Vasc sa a mdzema doch drobke korbala.

P. Moj Bracje, tego ja njerozumjem.

K. K; teras Vpan vjdzisz, jako to snozo m;va. jakje to pyszne, veb;rne
slova. Cobe jes Vpon del, zebe jes ja wumjel?

P. A cobi trzeba uczinjc, zebi sje tego jezika nauczic?

K. W;stac Fein-Kaszeba.

P. Ale jakrzebi to trzeba zrobjc?

K. K; tobe nolepj tak szlo. Vpan pudze ze mna do stoleczneho mjasta
Pucka; a jo te za Vpane vnjose instancija, abe Vpana przejele.

P. A kt;z to przymuje?

K. Novezszo rada Kaszebsko, co se na rotesz cotidzen sch;dzi w v
starosvjeckim wubjorze Ja musisz Vpan w; przejece do tak znaczneho
w;bevatelstva prosec. P;temu koza ti przelozoni Kaszeb vjelga xege
Kaszebska przenjesc e Pana mjono e przezvjstko zapjsac; a tej dadza
trebje e strzelac na vivat; naw;statku p;rpovadza w;nj Vpana do vegorza,
co lezi na lencuchu wurzeszoni e codzen dva k;rce slode p;zero e beczke
pjva vepijo. Jak to vszetko se w;dpravj, tej mdzesz Vpan Fein-Kaszeba.

P. A trzeba od tego placjc?

K. Rada novezszo njck njebjerze; ale w;d w;le k;zdeho zalezi, cze chce
co na wutrzimanje veg;rza dac, a przevileje gvesno rechli w;dbjerze.

P. A moje dzjecj beda takze Kaszubamj?

K. A to vej! K; kje me Vpana nobilejeme, to przez to samo e dzece se
nobileja.

P. Jakze, moj Kochani, bedzje s jezikjem?

K. Muszisz sobje, Vpan, trzemac Kaszebskjeho szkolneho, a w;n Vpana vnet
przekabaczi.

P. Ale, moj Kochani, njemjalbim jakj;j nagani v Polsce za to, zem
Kaszuba zostal.

K. Bron Boze, k; to je jak novjkszi zaszczet, chteri sobje ju dovno
P;losze zeczele, ale jim naszi przodkovje vjnlgje trudnosce robjle,
w;soblevje Sobjeslav, Mszczugovje e Svjatopelk; a p;temu Krzizoce,,
zmjarzlo znija przez njch samech vegrzano, a naw;statku jinszi
Mjemcovje. Mimo teho sa wu nas jesz yjedno P;losze; a zos v P;lsce vjele
takich Vpan nalezesz, co maja sw;j indigenat z Kaszeb, e tech jak
norechli na vjelgich panov szekuja e jim gvjozde daja.

P. Co? To i Kaszubj moga gvjazdi nosjc?

K. K; gvesno, b; to je vlosnje nasz herb. Me vszetce mjeszkome abo p;d
cemna gvjozda abo p;d jasnim xezece.

P. Mjasto stoleczne, co ma za herb?

K. W;no mo lva a lososa, co w;znoczo m;c na ladze e na m;rze.

P. Ale, ale! moj Bracje, jeszcze jedno povjnjenem vjedzjec. Gdibi mnje
sje kto zapital: Kto zrodzjl pj;rvszego Kaszube. Bo to biva, ze ten
zrodzjl ovego, a ov zrodzjl onego; ale kto zrodzjl Kaszube? Mozebi mj
kto povjedzjal, ze djabel; dopjerobim mjal sje do vikrecanja. A co
jeszcze gorsza, gdibi mj dokladnje to dovjodl, tobim sje njemalo
zavstidzjl, zem sje dal Kaszubje oszukac.

K. Moj Kochani Panje, muszi ten reno vstac e p;zde jic spac, chto chce
Kaszebe w;szekac. Ale zo to tesz mo Kaszeba v sw;ji noterze to dobre, ze
njgde njew;szekujo, le provda a B;ge jidze. Jeszle chto Vpane p;vje, ze
czort przekleti Kaszebe zrodzel, to vjerze mje Vpan, jak jem p;dcevi
Kaszeba, ze ten z djobla godo. To je provda, ze czort przekleti njezeczi
czlovjekovj szszesco, e dlo teho jemu se decht vjedno przcivjo,
w;soblevje dobremu Kaszebje. Krotko a vezlovato takjemu bluznjerce tej
rzecze, ze p;czatk Kaszebov je ten: Jich w;jcamj sa senovje B;zki a jich
matkamj corki leckje. Czort njeje sene B;zkim anje peszna corka lecka;
tim sp;sobe Kaszebj anje w;d djobla anje jeho macoche njep;ch;dza, le
w;d Boga.

P. Ale jakze to Bog Kaszube zrodzjl?

K. W;to tak, jak Abraham Jizaka, a Jizak Jakuba e jinech.

P. Bili cj takze Kaszubamj?

K. Abo jinaczi! A jesz jedni z nostarszerch, jak jem ju p;vjedzel.

P. Czi onj takze na ratuszu Puckim sve diplomi odebrali?

K. Nje, w;nj diplomov njew;trzimale, b; se v tim kraju rodzele.

P. Ale, moj Bracje, ja sliszalem przecjvnje, ze Kaszubj mjeli ukrzizovac
Christusa i ze onj vlasnje bili cj, ktorzi mu taka zelziva smjerc
zadali. Pravdaz to?

K. Moj Panje, zebe jeho zli czlovjek njebel vedel, tobe jeho zli ledze
njebele meczele e njewukrzizovale; e belbe w;n tech rak wuszed. Ale jak
to se rzecze: dostac se le v mrovjszcze, a vnet ful mrovk. Provda, ze to
bele Kaszebj, ale grebi, co njmaja w;svjecenjo, co zeja bez przevilejov.

P. A gdzje sje Judasz narodzjl? Czili nje v Kaszubach?

K. K; jo, ale v grebceh, vlosnje v jich giovnim mjesce K;scerzenje.

P. To pevnje ztamtad musjeli bic i krzizovnjci Christusa?

K. Albo to nje. Vpan vjesz, ze Judasz, kjej p;szed do Pana Jezusa do
w;grojca, tej se soba zabrel vjelga grepe lede, a to te z tech b;rov w;d
K;scerzena e Ch;jnjc. Jch moze Vpon letko p; tvorzi e stroju p;znac; b;
wu nas anje wasov anje dlugich sukjen anje pasov njenosza anje nas tu
Leczokamj njeprzezevaja jak jich, co przed lati vjedno leczok;ve ch;doki
nosele.

P. Vszakze mj sje zdaje, ze to jest lud chrzescijanski i bardzo pobozni.

K. Vpan provde godosz, b; w;nj ve vszetkim sveho naczelnjka Judasza
nasladeja, chteri vlosnje tak zrobjel, jak Pana Jezusa zaprzedel. W;n
w;dnjos pjenjadze do k;scola e zalovel za grzeche, ze zdradzal krev
njevjnna; a w;nj zos zaleja, ze njevjnneho wumeczele. Mjele apostolovje
do czenjenjo, njszle jich navrocele e njejeden te sw;je zece stracel.

P. Ale moj Bracje. jakze Ti mozesz ludzj obmavjac i jich vinovac, kjedi
njevjesz dokladnje o jich vistepku. Albo Ti vjesz zapevnje, ze Borovjci
wukrzizovali Christusa.

K. Moj Panje, jo njgde njegodaje, kje jo co decht gvesno njevjem; ale w;
czim jo jem przekonani, to jo p;vjodaje. Tak jo jem ros, bedac v
tetejszech stronach, z vlosne tetejszeho szkolneho gebe czel, kje w;n se
v m;ji przetomnosci zapitel: Chto wukrzizovei Kristusa? Jasz tu jeden z
nostarszech e nowuczenszech szk;lokov vstaje e w;dp;vjodo: Naszi
przodkovje. Na co szkolni w;drzek: barzo dobrze. Tak mje se vedaje, ze
to muszi bec provda.--

P. A u vas jak ucza? Kto ukrzizovala Chrstusa?

K. Zedze; a p; Zedach cesle. Ale Zedze krzizovale celestneho; a cesle je
drzevjaneho.

P. Moj Bracje, mamej jeszcze jedno pitanje, ale cjeho do ucha: Povjedz
mj tez tak szczerze z Kaszubska, jak rozumjsz: Czili vszisci
Fein-Kaszubj sa poczcivj ludzje i czili sje mozna na njeh spuscjc i jich
poczcivoscj ufac.--

K. (p;d nose) Dajgo djobe, jak w;n mje teros zajachel, co se njemde mog
vevjchlac, b; doch P;loch schitrzel e mje wuchvocel--ale ju musze, b;
jidze w; moj p;dcevi charakter. (glosno) Nje k;zdi Fein Kaszeba je
p;dcevi. To je w;soblevszi dor w;d Pana B;ga. B; jedni Kaszebj sa
p;dcevi z przerodzenjo; a ti sa z p;kolenjo Jaffeta: jinni wucza se ba
p;dcevemj, a ti sa z p;kolenjo Sema; a jesz jinszi, provde veznac musze,
ch;c s b;lesca serca, sa szelmamj z notere, a ti sa z p;kolenjo Chama. E
ti to vlosnje sa, w; chterech Kristus rzek: Njech rosta jasz do znjva, a
p;temu jich spole. O gdebe w;n jich ju dzis spolel, b; nam dobrim
Kaszebam le vstid e sromote robja.--P. A sa tez vszisci Fein-Kaszebj
vjernimj?--K, (p;d nose). Vej ju zos knepel v drodze, njech czort spoli.
(glosno). To provda, m;j Panje, ze ti, co w;d Chama p;ch;dza, znjvja,
dze njeseles, bjerza, dze njck njep;lozele.--

P. Teraz, moj Kochani, o Kaszubach juz dosic vjem i chce se do jutra nad.
***


Рецензии