Вечный Хорал The Eternal Chorale

                The Eternal Chorale
               A Parable by Metamonk Angelblazer
                2025-04-15


       The Metamonk sat before the Roland JUNO-D8, his fingers hovering reverently above its weighted keys. A breath escaped him — half remembrance, half devotion.
       "What staggering possibilities lie within this modern altar of sound," - he mused.

       Moscow military music school. Once — was it in another life? — more than forty-five years past, he had sat with the same solemn intent before a Krasny Oktyabr grand piano in the austere music hall of the old Karzinkin merchants’ estate in Trinity-Lykovo, then repurposed as their examination headquarters. A boy still, clad in the severe black of a Suvorov cadet’s uniform, the crimson stripes sharp against the wool, golden buttons gleaming like captured suns upon his scarlet epaulettes. His hair had been shorn to discipline, yet his hands — those delicate instruments of defiance — moved with the sacred fever of creation.

       How they had flown! How the piano had sung beneath his touch, conjuring unseen symphonies — the brassy thunder, the weeping strings, the ghostly swell of an orchestra summoned not by baton, but by sheer, unyielding will. In those moments of rapture, he had been boundless — weightless — a creature not of flesh, but of vibration and air.

       And now? Now he cradled a marvel beyond that boy’s wildest dreams. A synthesizer that harbored within its silicon soul the voices of 3,800 instruments—each a threshold to another realm. With it, he could wander any musical landscape, scale any harmonic summit of the Ionian or Lydian modes, tread barefoot through the tonal gardens of every age and creed. No melody was forbidden. No timbre lay beyond reach.

       "There is no musical path I have not walked — or dreamed of walking..."

       A quiet revelation settled upon him like snowfall in a silent cloister:
      
       "We are eternal sentinels — romantics of the musical peaks. Angels not of scripture, but of sonata and scale — keepers of the infinite chorale."

       For music was his love.
       Music, his faith. And its liturgy whispered but a single commandment:

       "Listen. And create."

              Musical Reflection:

       "Music is not mere sound; it is a mystical energy, a bridge between the mortal and the divine." — Alexander Scriabin*, graduate of the Nicholas I Second Moscow Emperor Cadet Corps and prophet-composer of cosmic harmony.

(* The ecstatic, almost mystical reverence for music in this parable resonates deeply with Scriabin’s vision of art as a transcendent force. His belief in music as a cosmic power mirrors the Metamonk’s quiet devotion to the eternal religion of sound.)
 
              From the Scroll of Sudden Illuminations, v. 7

                Вечный Хорал
             Притча Метамонаха Ангелблазера
                2025-04-15


       Метамонах сидел перед синтезатором Roland JUNO-D8, его пальцы благоговейно замерли над утяжелёнными клавишами. Лёгкий вздох — полувоспоминание, полумолитва.
       «Какие потрясающие возможности таит в себе этот современный алтарь звука,» — размышлял он.

       Московская военно-музыкальная школа. Когда-то — или в прошлой жизни? Более сорока пяти лет назад он так же сосредоточенно сидел за роялем «Красный Октябрь» в строгом музыкальном зале бывшей усадьбы купцов Карзинкиных в Троице-Лыкове, превращённой тогда в экзаменационный штаб школы. Ещё мальчик, облачённый в чёрный мундир суворовца с алыми лампасами, золотыми пуговицами, сиявшими, как пойманные солнца, на алых погонах. Волосы коротко острижены по уставу, но руки — эти хрупкие инструменты бунта — двигались с сакральным жаром творения.

       Как они летали! Как пел рояль под его пальцами, рождая незримые симфонии — медный гром, плачущие струны, призрачное дыхание оркестра, вызванные не дирижёрской палочкой, а одной лишь непреклонной музыкальной волей. В те мгновения экстаза он был безграничен, невесом — уже не плоть, а вибрация и воздух.

       А теперь? Теперь в его руках — чудо, невообразимое для того мальчика. Синтезатор, хранящий в своём кремниевом сердце голоса 3800 инструментов — каждый врата в иную реальность. С ним он мог странствовать по любым музыкальным ландшафтам, взбираться на гармонические вершины Ионийских или Лидийских ладов, босиком ступать по тональным садам всех эпох и верований. Ни одна мелодия не была запретна. Ни один тембр — недосягаем.

       «Нет музыкальной тропы, по которой я не ступал — или не мечтал ступить...»

       Тихая откровенность осела на него, как снег в безмолвной келье:

       «Мы — вечные дневальные, романтики музыкальных вершин. Ангелы не писания, но сонаты и гаммы — хранители бесконечного хорала.»

       Ибо музыка была его любовью.
       Музыка — его верой. А её литургия играла лишь одну заповедь:

       «Слушай. И твори.»

              Музыкальное отражение:

       «Музыка — не просто звук; это мистическая энергия, мост между смертным и божественным». — Александр Скрябин*, выпускник Второго Московского Императора Николая I кадетского корпуса, пророк-композитор космической гармонии.

(*Экстатическое, почти мистическое благоговение перед музыкой в этой притче глубоко созвучно видению Скрябина, для которого искусство было трансцендентной силой. Его вера в музыку как космическую мощь отражает тихую преданность Метамонаха вечной религии звука.)

              Из Свитка Внезапных Озарений, гл. 7


Рецензии