Естественный интеллект
В материальной реальности не существует ни одного математического объекта, включая цифры, числа, алгебраические и геометрические понятия. Поскольку они помогают понимать, изучать, представлять, моделировать, осваивать окружающий мир, мы их принимаем, познаём, помним и работаем с ними, как с вполне реальными объектами, забывая об их несуществовании, вводя абстрактно-логическое и математическое существование. С открытием квантовой механики модусов существования стало ещё больше: возможные, невозможные, вероятностные формы существования и несуществования вошли в науку. Если во времена элеатов (Парменида и Зенона) можно было отождествить несуществование с небытием, с появлением квантовой теории, построений П.А.М. Дирака приходится принять существование небытия. В самой математике, в том числе в геометрии, как это ни парадоксально, «существуют» несуществующие объекты. Так и в искусстве, прежде являвшемся отражением, копией реальных объектов и отношений, появились воображаемые, несуществующие иллюзии, запредельно фантастические конструкции и надуманные игровые отношения.
И всё это находит место в нейросетях и в инструментарии искусственного интеллекта.
Все эти абстракции хороши, продуктивны и могут быть включены в целые деревья и миры алгоритмов, а затем и кодов для компьютеров. Соответственно, мы можем получать совершенно новые возможности, включая модели и деревья сценариев вероятностного прогнозирования. Но именно поэтому надо обратить внимание на пределы, ограничения, недостатки искусственного интеллекта по сравнению с естественным, даже если в скором времени удастся гаджетам самостоятельно подзаряжаться и функционировать, черпая автономно энергию и информацию из окружающей среды, объединяясь в сети, подключаясь к мозгу и расшифровывая мысли, чувства, намерения. Конечно, эти явления будут сопровождаться усложнением социально-экономических отношений. Уже наблюдаются признаки информационного рабства, зависимости от гаджетов, превращения в добровольных операторов и биопридатков, потребителей, покупателей гаджетов у ведущих транснациональных монополий. Причём стали идентифицировать, паспортизировать не человека, а инструменты: мобильные телефоны, ноутбуки, логины, пароли, личные кабинеты, аввтары, фото, видео, иные образы.
К сожалению, и образы человека, вся его биометрия, ДНК, РНК, параметры, поведение могут быть воспроизведены с большой точностью, что приведёт к огромным всплескам цифровой криминализации, массовым явлениям мошенничества. Обычный человек, не имеющий власти и решающих ресурсов, становится сомнительно идентифицированной жертвой, второстепенным и даже излишним соучастником социальной и планетарной жизни.
Но, несмотря на ужасы и страшные дефекты непродуманной цифровизации, вернёмся к особенностям естественного интеллекта, отличающим его от искусственного.
Первое, что отличает естественный интеллект от искусственного или компьютерного на уровне высших абстракций, - бесконечная зацикленность исполнения алгоритма с вариациями на каждом цикле. В компьютерной программе явление бесконечной зацикленности воспринимается как сбой, а алгоритмизация вариаций навряд ли эффективно возможна, поскольку в этот процесс врывается индивидуальность личности.
Второе отличие связано с тем, что естественный интеллект в состоянии работать с неалгоритмизирумыми понятиями бесконечности, причём не только как процесса зацикливания, но и как особого математического объекта – многозначного числа.
Третье отличие, важнейшее преимущество перед искусственным интеллектом, заключается в умении естественного интеллекта оперировать логическими противоречиями, неразрешимыми и неоптимизируемыми задачами, антиномиями, парадоксами, неполными концептуальными системами. Попробуйте предложить системам искусственного интеллекта смоделировать квантовую реальность, в которой исключаются понятия «состоит из…», «находится в…», «есть», «нет», «множество всех множеств» и т.п. Если не подскажете вариант предложенного естественным интеллектом решения, искусственный интеллект не сможет решить самостоятельно апорию Зенона «Ахиллес и черепаха», тем более не сможет сформулировать непротиворечивое понятие Единого, если естественный интеллект не растолкует диалог Платона «Парменид». И уж, конечно, не сможет завершить незавершённый труд Бертрана Рассела и Альфреда Уайтхеда «Основания математики».
Можно загрузить искусственный (да и естественный) интеллект задачей написать школьные учебники по теории множеств, развивая идеи Г.Кантора, или по логике на основаниях «Науки логики» Гегеля. Интересно прочитать, что получится…
With the world fascinated by so-called artificial intelligence—which isn't intelligence at all, but rather a more efficient tool than humans for memorizing, searching, partially editing, and organizing information—it's time to recall natural intelligence, a rudimentary feature of cells, plants, and animals, but so far only in the form of abstract thought, present in humans. Philosophy and high metaphysics have often been defined as the science of the laws of development of matter, society, and thought, but so far no science has seriously addressed thought. The only thing that has become clear is the fact that abstract thought isn't generated by the brain, but is formed through a special kind of collective non-physical interaction—cognition, a cognitive process. We consider information a form of matter, but abstract forms of knowledge are more complex. While some reflections and sensory images should be classified as material forms due to their connection with the senses, we classify higher abstractions and ideas, especially mathematical and logical ones, as immaterial, ideal forms of knowledge. Indeed, higher abstractions are not directly linked to existing or given material objects. Rather, surprisingly, they are linked, and involved, primarily, with images that do not directly exist in reality, obtained through the extrapolation of the imagination, generalization, idealization, and artificial, simplified harmonization.
Not a single mathematical object exists in material reality, including digits, numbers, algebraic, and geometric concepts. Because they help us understand, study, represent, model, and master the world around us, we accept them, know them, remember them, and work with them as entirely real objects, forgetting their nonexistence and introducing an abstract, logical, and mathematical existence. With the discovery of quantum mechanics, the modes of existence became even more numerous: possible, impossible, and probabilistic forms of existence and non-existence entered science. If in the time of the Eleatics (Parmenides and Zeno), non-existence could be equated with nothingness, with the advent of quantum theory and the constructions of P.A.M. Dirac, we must accept the existence of nothingness. In mathematics itself, including geometry, paradoxically, non-existent objects "exist." Similarly, in art, previously a reflection, a copy of real objects and relationships, imaginary, non-existent illusions, utterly fantastical constructs, and contrived playful relationships have emerged.
And all of this finds a place in neural networks and the tools of artificial intelligence.
All these abstractions are good, productive, and can be incorporated into entire trees and worlds of algorithms, and then into computer codes. Accordingly, we can gain entirely new capabilities, including models and scenario trees for probabilistic forecasting. But precisely for this reason, we must pay attention to the limits, and shortcomings of artificial intelligence compared to natural intelligence, even if gadgets soon become capable of recharging and operating independently, drawing energy and information from the environment, connecting into networks, connecting to the brain, and deciphering thoughts, feelings, and intentions. Of course, these phenomena will be accompanied by a growing complexity of socio-economic relations. Signs of information slavery, gadget dependence, and the transformation of consumers into voluntary operators and bio-appendages, as well as buyers of gadgets from leading transnational monopolies, are already being observed. Moreover, it is not individuals who are being identified and certified, but rather their tools: mobile phones, laptops, logins, passwords, personal accounts, avatars, photos, videos, and other images.
Unfortunately, a person's images, all their biometrics, DNA, RNA, parameters, and behavior can be reproduced with great precision, which will lead to huge surges in digital criminality and widespread fraud. An ordinary person, lacking power and decisive resources, becomes a dubiously identified victim, a secondary and even superfluous participant in social and planetary life.
But despite the horrors and terrible defects of ill-conceived digitalization, let us return to the characteristics of natural intelligence that distinguish it from artificial intelligence.
The first thing that distinguishes natural intelligence from artificial or computer intelligence at the highest level of abstraction is the infinite looping of the algorithm's execution, with variations at each cycle. In a computer program, the phenomenon of infinite looping is perceived as a glitch, and the algorithmization of variations is hardly possible effectively, since the individuality of the individual intervenes in this process.
The second difference is related to the fact that natural intelligence is capable of working with non-algorithmic concepts of infinity, not only as a process of looping, but also as a special mathematical object – a multi-digit number.
The third difference, the most important advantage over artificial intelligence, is natural intelligence's ability to handle logical contradictions, unsolvable and non-optimizable problems, antinomies, paradoxes, and incomplete conceptual systems. Try asking artificial intelligence systems to model a quantum reality in which the concepts of "consists of...," "is in...," "is," "is not," "the set of all sets," and so on are excluded. Unless you suggest a solution proposed by natural intelligence, artificial intelligence will not be able to independently resolve Zeno's paradox of "Achilles and the Tortoise," much less formulate a consistent concept of the One unless natural intelligence can interpret Plato's dialogue "Parmenides." And, of course, it will not be able to complete the unfinished work of Bertrand Russell and Alfred Whitehead, " Principia Mathematica." You could task artificial (and even natural) intelligence with writing school textbooks on set theory, developing the ideas of G. Cantor, or on logic based on Hegel's "Science of Logic." It would be interesting to see what happens...
Свидетельство о публикации №225092501839