Свиток старца Паисия

СВИТОК,
СОДЕРЖАЩИЙ
ШЕСТЬ ГЛАВ ОБ УМНОЙ МОЛИТВЕ.

Блаженныя памяти отца нашего старца Паисия (Величковского).

Противу хульника некоего суетоумного Философа монаха, пребывающего в Мошенских горах; пиcaн еще в Дрогомирнском монастыре.

ПРЕДИСЛОВИЕ СТАРЦА ПАИСИЯ.

ПОНЕЖЕ ДОЙДЕ В СЛУХ МНЕ ПОСЛЕДНЕМУ, яко нецыи от монашеского чина дерзают хулити Божественную, приснопамятную и Боготворную Иисусову, в сердце умом священнодействуемую, молитву, назидающе на песце суемудрия, кроме всякого свидетельства, таковое свое языкоболие, врагу их на сие, дерзаю рещи, вооружающу, да, аки орудием своим, их языки возможет опорочита пренепорочное и Божественное сие дело и слепотою их разума помрачити мысленное сие солнце: того ради, оплакав их таковое зломудрие, заблуждающих от чрева и глаголющих лжу, и бояся, да не кто от неутвержденных разумом, таковая их баснословия слыша, в подобный им падет ров злохуления и смертне пред Богом согрешит, похулив учение премногих Богоносных Отец наших, от просвещения Божественныя благодати о сей Божественней молитве свидетельствующих и учащих, ктому же и не терпя более слышати на прененорочное сие делание хульныя глаголы, еще же и моление ревнителей по сем душеспасительном делании убеждаем, умыслих, аще и превосходит немощный мой ум и силу, сладчайшаго моего Иисуса, без Него же никто же может что творити, призвав на помощь, к возражению лжеименного разума суетоумов и утверждение Богоизбранного стада о имени Христове собравшихся во обители нашей братии, написати малое некое о Божественней молитве умней от учения святых Отец списания к твердому, непоколебимому и несумненному о сей извещению.

Прах убо аз сый и пепел, мысленная колена сердца моего преклонив пред неприступным величеством Божественной славы Твоея, молю Тя, всесладчайший мой Иисусе, Единородный Сыне и Слове Божий, Сияние славы и Образе Ипостаси Отчи, просветивый слепорожденного, просвети помраченный мои ум и помысл, и подаждь юже от Тебе благодать окаянней души моей, да будет сей мой труд во славу пресвятого Твоего имене, и в пользу хотящим чрез умное и священное молитвы делание, умне тебе прилеплятися Богу нашему, и тебе, бесценного бисера, в сердце и душе своей выну носити, и во исправление от крайняго своего неведения Божественное сие делание дерзнувших похулити.


ГЛАВА 1.

ЯКО УМНАЯ МОЛИТВА ДЕЛАНИЕ ЕСТЬ ДРЕВНИХ СВЯТЫХ ОТЕЦ; И НА ХУЛИТЕЛЕЙ СВЯЩЕННЫЯ СЕЯ И ПРЕНЕПОРОЧНЫЯ МОЛИТВЫ.

ВЕСТНО УБО ДА БУДЕТ, яко сие Божественное священныя умныя молитвы делание, дело бяше непрестанное древних Богоносных Отец наших, и на многих местех пустынных и во общежительных монастырех в монасех, аки солнце, возсияваше. В Синайстей горе, в Ските Египетском, в Нитрийской горе, во Иерусалиме и в монастырех иже окрест Иерусалима, и просте рещи, во всем Востоце: в Царьграде же, и во Святей Горе Афонстей, и на Островех морских, в последняя же времена, благодатию Христовой, и в Великой России. Сим убо умным священныя молитвы вниманием мнози от Богоносных Отец наших, Серафимским к Богу и по Бозе к ближнему любве разжегшеся пламенем, всеопаснейшии заповедей Божиих хранителие быша, и очистивше души своя и сердца от всех ветхого человека пороков, сосуди избраннии Духу Святому удостоишася быти: Его же различных Божественных дарований исполнишеся, аки светила и столпы огненнии в мире, житием своим показашеся, чудеса безчисленная сотворше делом и словом, множество неисчетное душ человеческих ко спасению приведоша. От нихже мнози тайным Божественным подвигшеся вдохновением, о сей Божественней умней молитве, по силе Божественных писаний Ветхого и Нового Завета, написаша книги святых своих учений, исполнены премудрости Духа Святого. Сие же бысть Божиим особным Промыслом, да не како в последняя времена в забвение приидет Божественное сие дело, от нихже многия сиречь книги, Божиим, грех ради наших, попущением, от Сарацын, поработивших Греческое Царство, и истребишася, некия же смотрением Божиим даже и до нынешних времен сохраняются.

На предреченное убо сие Божественное умное сердечного рая делание и хранение никтоже от правоверных дерзнув когда похулити; но в великой чести и крайнем благоговении, аки вещь всякия духовныя пользы преисполненну, имеяху. Начальник же злобы и супостат всякому делу благому диавол, видя, яко наипаче чрез сие умное молитвы делание, монашеский чин благую часть избирая, неотторжною любовью приседит ногам Иисусовым, совершенное в Божественных Его заповедех предуспеяние имея, и сего ради свет и просвещение миру бывая, начат таяти завистию и вся своя употребляти козни, во еже опорочити и похулити душеспасительное сие дело, и до конца, аще бы возможно, от лица земли истребити; ово якоже прежде речеся, чрез во всем ему подобныя сарацины книг истреблением; ово же, в чистую и Небесную делания сего пшеницу привсевая своя душетленныя плевелы, да самочинником, делания сего коснувшимся, возношения ради своего терние вместо пшеницы пожавшим, вместо же спасения погибель обретшим, хула привнидет от неимущих рассуждения на спасительное сие дело. Еще же и сими диавол не бывая доволен, обрет в Италийских странах Калаврийского змия, предтечу антихристова, гордостию диаволу во всем подобна, еретика Варлаама, и вселься к оне со всею своею силою, подвиже его православную нашу хулити веру, яко же в Триоди постной во Синаксаре вторыя святого Великого поста недели о сем тонкочастно пишется. К сим же многоразличне и языком и рукою хулити и отвергати дерзнув и священную умную молитву, якоже о сем во священней своей книзе в главе 31 пишет иже во Святых Отец наш Симеон, Фессалонитский Архиепископ, его же и самая словеса зде предлагаю, глаголющая тако:

«Сей окаянный Варлаам множайшая и на священную молитву хуляше же и писаше, и на Божественную еже на Фаворе благодать же и осияние. Еже бо: непрестанно молитеся, не разумев, ниже могий разумети (како бо постигнет сие иже умом суетствуяй и гордому в мечтании мысли соединен?) Ниже еже: помолюся духом, помолюся же и умом; ниже еже поюще и воспевающе в сердцах наших Господеви; и, яко посла Бог, Духа Сына своего сиречь благодать в сердца ваша, вопиюща: Авва Отче, и, хошу пять словес умом моим глаголати нежели тмы словес языком»; темже и умную молитву отверже, и паче же призывание Господне, еже убо и исповедание есть Петра проповедавша: ты еси Христос, Сын Бога живаго, и предание есть Самого Господа, глаголюща во Евангелии: еже аще что просите от Отца во Имя Мое, дасть вам и о Имени Моем бесы ижденут, и прочая. Понеже и Имя Его живот вечный есть: сия бо, рече, писана быша, да веруете, яко Иисус есть Христос Сын Божий, и да верующе живот имате во Имя Его; и Духа Святого подательно есть призывание Христово: никтоже может рещи Господа Иисуса, точию Духом Святым, рече, и тмами о сем».
До зде св. Симеон.

Что же началозлобный змий с сыном погибели треклятым еретиком Варлаамом, егоже на хулу противу священныя умныя наусти, якоже рех, молитвы, успе своим начинанием? Возможели его злохулением свет умного сего делания помрачити, и, якоже надежду имеяше, в конец потребити? Никакоже, но болезнь его обратися на главу его. В тое бо время Великий благочестия поборник и предстатель, пресветлый во святых Отец наш Григорий, Архиепископ Фессалонитский Палама, иже во Святей Горе Афонстей в совершенном послушании и непрестанном умныя молитвы священном упражнении, аки солнце, просия в дарованиях Святого Духа, еще прежде архиерейского на престол тоя Церкве возвождения, в Царство Божественнейшаго Царя Андроника Палеолога, в Царствующем граде, в преименитом великом Премудрости Божия Храме, на собравшемся великом противу предреченного еретика Варлаама Соборе, Духа Божия исполнися и в силу непреборимую свыше облекся, уста его на Бога отверстая загради и до конца посрами, и огнедухновенными словесы и списаньми хвастныя его ереси и вся хуления сжег, яко пепел сотвори: в от всея Соборныя Божия Церкве сей Варлаам еретик со Акиндином в всеми своими единомысленники трижды анафеме предадеся; но и доныне от тояжде Церкве на всякое лето в неделю Православия с прочими еретики проклинаем бывает, сице: Варлааму и Акиндину и последователем и преемником их анафема, трижды.

Зрите зде, о друзи, дерзающие хулити умную молитву и разсмотрите, кто сея первый бысть хулитель: не еретик ли Варлаам, трижды от Церкве анафеме преданный и во веки проклинатися имущий? Не сообщаетеся ли и вы вашим злохулением сему еретику и его единомысленником? Не трепещете ли душею вашею, подпасти подобньй им Церковной клятве и отчужденными быти от Бога? Не ужасаетеся ли, возстающе на священнейшее дело и вашим злохулением соблазняюще души неутвержденных в разуме ближних ваших, страшного за сие во Евангелии Божия прещения? Не боитеся ли, по глаголу Апостольскому: страшно есть впасти в руце Бога Живого, и временно и вечно за сие, аще не покаетеся, казненными быти ? Кую вину благословну изобретосте похулити пренепорочную и треблаженную сию вещь? Отнюд аз недоумею.

Призывание ли Имене Иисусова мнится вам быти не полезно? Но и спастися о ином ком несть возможно, точию о Имени Господа нашего Иисуса Христа.

Ум ли человеч, им же действует молитва, есть порочен? Но сие невозможно: Бог бо созда человека по образу Своему и по подобию; образ же Божий и подобие душа есть человеча, яже по созданию Божию чиста есть и непорочна: убо и ум, начальнейшее, сый чувство душевное, якоже и в телеси зрение, такожде есть непорочен.

Но сердце ли хуле есть достойно, на немже, аки на жертвеннице, Богу ум тайную молитвы жертву священнодействует? Никако же. Божие бо создание, яко же и все тело человече суще, зело есть добро. Аще убо призывание Иисусово есть спасительное, ум же и сердце человече Божшии рук есть дело: то кий есть порок человеку от глубины сердца умом к сладчайшему Иисусу возсылати молитву и милости от него просити?

Или не за сие ли хулите и отвергнете умную молитву, яко Бог, не мнится ли вам, яко неслышит тайныя в сердце бываемыя молитвы, но тую точию слышит, яже усты произносится? Но сие хула есть на Бога: Бог бо сердцеведец есть и самыя тончайшия в сердце бываемыя помыслы, или помыслитися имущия вся опасно весть, и вся весть, яко Бог и Всеведец: и Сам же таковыя тайныя, аки жертвы чистые и непорочныя, от глубины сердца возсылаемыя ищет молитвы, заповедав: ты же, егда молишися, вниди в клеть твою, и затворив двери твоя, помолися Отцу твоему иже в тайне: и Отец твой, видяй втайне, воздаст тебе яве; еже Христова уста, светило всемирное, Вселенский Учитель, святый Иоанн Златоуст, в беседе девятьнадесятой на Евангелие еже от Матфея, Богоданною Духа Святого Премудростью толкует не о сей, усты точию и языком произносимей молитве, но о самей тайней, безгласней, от глубины сердца возсылаемей молитве, юже научает творити не образом телесе, ниже вопиением гласа, но усерднейшим произволением, с тихостию всякою и сокрушением мысленным и слезами внутренними и болезнию душевною, мысленных дверей затворением. И приводит во свидетельство от Божественного писания о сей тайней молитве Боговидца Моисея, и святую Анну, и праведного Авеля, глаголя тако:

не болезнуеши ли душею? Не можеши убо и не вопити: ибо зело болезнующаго есть еже сице молитися и просити, якоже рех. Понеже и Моисей болезнуя сице моляшеся, и болезнь его слышашеся, сего ради я глаголаше к нему Бог: что вопиеши ко мне? и Анна же паки, гласу ея не слышащуся, вся соверши, елика восхоте: понеже сердце ея вопияше. Авель ли не молчал, но и скончався моляшеся? И кровь его трубы светлейший испущаше глас. Стени убо и ты сице, яко же святый Моисей, не возбраняю. Раздери, яко же пророк повеле, сердце твое, а не ризы; из глубины призови Бога: из глубины бо, рече, воззвах к тебе Господи; от долу: от сердца привлецы глас; таинство сотвори твою молитву. И низше: ниже бо человеком молишися, но Богу везде сущему, и прежде гласа слышащему, и нереченное мысли сведящему: аще сице молишися, многу приимеши мзду. Отец бо твой, рече, видяй втайне, воздаст тебе яве. И низше: Понеже убо Той есть невидим, и молитву твою такову быти хощет.
До зде св. Златоуст.

Видите ли, о друзи! Яко по свидетельству Столпа Православия непреборимого, есть и иная, кроме усты произносимая, тайная, невидимая, безгласная, от глубины сердца возносимая к Богу молитва, юже, аки жертву чисту, в воню благоухания духовного приемлет Господь, радуется же о ней и веселится, видя ум, его же наипаче Богу должно освящати, молитвою Себе соединяем. Почто убо на сию молитву, христовыми усты, святым, глаголю, Иоанном Златоустом свидетельствуемую, свой хулой вооружисте язык, хуляще, злословяще, ненавидяще, ругающеся, отмещуще и аки скверныя некия отвращающеся вещи и, вкратце рещи, ниже слышати терпяще. Ужас и трепет мя объемлет о таковом безсловесном вашем начинании!
Но и еще вопрошаю вас, ища винословия хуле вашей: не за сия ли хулите спасительннейшую сию молитву, яко негли случися вам видети, или слышати кого от делателей сея молитвы, яко умом изступи, или прелесть некую прият вместо истины, или кий-либо душевный пострада вред, и за cиe возмнеся вам, аки бы умная молитва виною есть таковому вреду? Но несть сие, несть; не тако бо вещь имати священная бо умная молитва, по силе писаний Богоносных Отец, действуема благодатию Божиею, очищает человека от всех страстей, ко усерднейшему же хранению заповедей Божиих возбуждает, и от всех стрел вражиих и прелестей хранит невредима. Аще же кто дерзнет сию молитву действовати самочинно, не по силе святых Отец учения, без вопроса и совета искусных, презорлив, страстен и немощен сый, без послушания и повиновения ходя, да еще же гоня и единственное пустынное житие, егоже и следа за самочиние свое недостоин видети; таковый, воистинну и аз исповедую, удобно падает во вся сети и прелести диаволи. Что же, молитва ли сия прелести сей виновна? Да не будет. Аще же вы за сие порочите мысленнную молитву, то да будет порочен вам и нож, еще бы малу отроку случилося играющу себе онем несмысльства ради своего, заклати. Такожде по вам да не будет во употреблении воином и меч воинский, его же противу врагов приемлютаще бы случилося некоему безумному воину мечем своим себе заклати; но яко же нож и меч не суть ни единого порока виновни, но безумие точию себе онеми заклавших; тако и меч духовный, священная, глаголю, умная молитва неповинна есть ни единому пороку, но самочиние и гордыня самочинников виновна суть прелестем бесовским и всякому душевному вреду.

Но что еще, аки непоумеяся надолзе, вопрошаю вас вины на священную сию молитву злохуления вашего? Вем известно, о друзи! Вем существенную самую вину языкоболию вашего: 1-е, не по заповеди Христовой, то есть, без испытания, чтение ваше Священных Писаний; 2-е, недоверие учению святых Отец наших, о сей Божественней умней молитве Богоданною себе Духа премудростью, по силе Священных Писаний, учащих; 3-е, еще же и крайняя грубость ваша, негли ниже видевших, ниже слышавших о сей писания Богоносных Отец наших, или, аще не сие, то отнюд силы Богомудрых словес их неразумеющих, есть самая сущая вина таковому зломудрию вашему.

Зане, аще бы вы со страхом Божиим и крепким вниманием, и несумненною верою, с трудолюбным испытанием и смиренномудрием прочитали книги отеческия, яже наипаче единому приличествуют к чтению монашескому чину, весь разум жития Евангельского в себе содержания, и якоже дыхание нужно есть к составлению человеческия жизни, тако нужны сущия монахом отеческия, глаголю, книги к пользе душевней и исправлению, и ко истинному здравому непрелестному и смиренномудрому разуму; то никогда же бы вам Бог попустил в таковый ров злохуления пасти. Но и разжегл бы вас своею Божественною благодатию чрез сие делание к неизреченней Своей любви, яке и вам со апостолом возопити: кто ны разлучит от любве Христовы, в нюже сподобихомся мысленным сея молитвы деланием доспети; и не точию на ню не хулили, но и душу бы свою за ню усердствовали положити, самым делом и искусом ощутивше умным сим вниманием неизреченную душам своим пользу. А понеже книги преподобных Отец наших со несумненною верою не прочитуете, и чтуще же, якоже от плодов хуления вашего познаваем, не доверяете, или отнюдь чести пренебрегаете: того ради и в толикое Богопротивное впадосте мудрование, яко, аки бы вам ниже слышавшим писаний Христианских, хулити и отвергати от всего Святого Писания, по Богомудрому святых Отец толкованию, свидетельствуемую священную сию молитву. А во еже бы избавитися вам и всем о сей сумнящимся от такового душевного вреда, иного врачевания приличнейшего не обретаю, точию, елико Господь мне своею благодатию поспешит и поможет, потщуся указати, яко Богоноснии Отцы наша на недвижимом камени Писания Святого, от просвещения Божественныя благодати, о сей всесвященней, умом в сердце тайносовершаемой, молитве здание душеполезного своего учения утверждают: да и сами вы явленно и ясно истину учения Святых Отец, коснувшейся тайно душ ваших Благодати Божией, увидевше и от душевного вашего сего недуга исцелевше, искреннее Богови о вашем поползновении принесете покаяние, и милости Его Божественныя и совершенного погрешению вашему сподобитеся прощения.


ГЛАВА 2.

ОТКУДУ СИЯ БОЖЕСТВЕННАЯ УМНАЯ МОЛИТВА НАЧАЛО ИМАТЬ, И КАЯ СВИДЕТЕЛЬСТВА БОГОНОСНИИ ОТЦЫ О СЕЙ ОТ СВЯТОГО ПИСАНИЯ ПРИВОДЯТ ПРЕЖДЕ НЕЖЕ УКАЗАТИ МИ, ОТКУДУ СИЯ БОЖЕСТВЕННАЯ МОЛИТВА САМОЕ ПЕРВЕЙШЕЕ НАЧАЛО ИМАТЬ, ДОЛЖНО НЕКАЯ К ВЕДЕНИЮ ПРЕДЛОЖИТИ.

ИЗВЕСТНО убо да будет, яко по писанию Святых и Богоносных Отец наших, две суть умныя молитвы, едина новоначальных, подобающая деянию, другая же совершенных, подобающая видению: она убо начало, сия же конец: деяние бо есть видения восхождение. Должно же ведети: яко по Святому Григорию Синаиту, первых видений суть осмь, яже считая глаголет сице: Осмь первых видений глаголем быти: первое, еже о Бозе, безвидное и безначальное и несозданное и всем виновное Троичное Едино и превыше-существенное Божество; второе, умных сил чин и устроение; третье, сущих составление; четвертое, смотрительное Слова снизхождение, пятое, всемирное воскресение; шестое, страшное и второе Христово пришествие, седмое, вечную муку; осмое, Царствие Небесное, не имущее конца. Сие предложив, по худости моего немощного разума, к коей силе деяние и видение разумети должно, извещаю.

Ведомо убо буди (к препростым мне подобным глаголю), яко весь монашескийй подвиг, имже бы кто, Богу помоществующу, подвизался на любовь ближняго и Божию, на кротость, смирение и терпение, и на прочия вся Божия и Святых Отец заповеди, на совершенное душею и телом по Богу повиновение, на пост, бдение, слезы, и поклоны и прочее тела утомление, на всеусердное церковного и келлейного правила совершение, на умное тайное молитвы приседение, на плач же, и о смерти размышление, то весь таковый подвиг, Д;ндеже еще ум самовластием человечим и произволением окормляем есть, негли известне нарицается деяние: видение же никако же. Аще же бы где и таковый умный молитвы подвиг в писании Святых Отец зрением и порицался, то простым точию словом, понеже ум, яко душевное око, зрением есть нарицаем. Егда же, Божию помощио и предреченным повигом, паче же всех, глубочайшим смирением очистит кто душу свою и сердце от всякия душевных и телесных страстей скверны; тогда благодать Божия, общая всех мати, вземши ум тою очищенный, аки отроча за руку, возводит, аки по степенем, на предреченная видения духовная, по мере очищения ума открывая ему неизреченные и умом непостижимыя Божественныя тайны, и сие нарицается воистину истинное видение духовное: еже есть зрительная, или, по святому Исааку, чистая молитва, от неяже ужас и видение: на няже нет возможно никому же своим самовластно произвольным подвигом взыти, аще не кого Бог присетит и благодатию Своею на ня возведет: кроме же света благодати Божия дерзаяй кто на таковая видения восходити, таковый, по Святому Григорио Синаиту, да весть, мечтания воображая, а не видения, мечтательными духом мечтаем и мечтая. Тако кому убо разсуждению о деятельней и зрительней молитве предложену сущу, время уже настоит показати, откуду Божественная умная молитва свое начало имать.

Ведомо же буди, яко, по не ложному свидетельству Богомудрого, Преподобного и Богоносного Отца нашего Нила, постника Синайского, еще в Раи от Самого Бога дадеся первозданному человеку умная, совершенным приличествующая, Божественная молитва. Святый бо Нил, помолившимся усердне, мужески плод молитвенный хранити, да не труд их всуе будет, глаголет сице: помолився, якоже подобает, ожидай тех, яже не подобают, и стани мужески, храни плод твой. На сие бо от начала учинен был еси: делати и хранити, да не убо соделав, оставиши содеянное не хранимо: аще ли же ни, то ничимже спользовался еси моляся.
Сия же словеса Российское светило, преподобный Нил пустынный Сорский, аки солнце, умным молитвы деланием, якоже в Богомудрой его книзе явно есть, в великой Росси просиявый, толкуя, глаголет сице: и се уба святый сей от Ветхих приведе: еже делати и хранити; глаголет бо Писание: яко сотвори Бог Адама, и положи его в Рай, делати и хранити Рай. И зде убо дело райское сей святый Нил Синайский молитву нарече: хранение же, по молитве соблюдение от злых помыслов. Такожде и Преподобный Дорофей глаголет; яко первозданный человек положен от Бога в Рай, бе в молитве, якоже в первом своем поучении пишет. От сих свидетельств явно есть, яко Бог, создав человека по образу Своему и по подобию, введе его в Рай сладости, делати сады безсмертныя, сиречь мысли Божественныя чистейшия, высочайшия и совершенныя, по святому Григорию Богослову. Еже не ино что есть, точию пребывати ему, аки чисту душею и сердцем сущу, в зрительной, умом единем священнодействуемей благодатней молитве, сиречь в сладчайшем видении Бога, и мужески хранити сию, аки райское дело сущу, яко зеницу ока, да никогдаже от души и сердца оскудеет. Велия убо слава есть священныя и Божественныя умныя молитвы, еяже край и верх, сиречь начало и совершение, в Раи от Бога дадеся человеку: оттуду убо и начало свое имать.

Но несравненно большую стяжа славу, егда паче всех Святых Святейшая, честнейшая Херувим и славнейшая без сравнения Серафим, Пресвятая Дева Богородица, во Святая Святых пребывающи, умною молитвою на крайнюю высоту Боговидения возшедши, сподобися пространное селение Невместимому всею тварью, Ипостасне в Ню вместившемуся Божию Слову быти, и от нея человеческого ради спасения безсеменно родитися: якоже свидетельствует непреоборимый столп Православия, иже во святых Отец наш Григорий Палама, Архиепископ Фессалонитский, в слове на вход во храм Пресвятыя Владычицы нашея, Богородицы, и Приснодевы Марии; глаголет бо: яко Пресвятая Дева Богородица, во Святая Святых пребывающи, и от Писания Святого, по вся субботы чтомого, совершенне о погибающем преслушания ради роде человеческом уразумевши, и крайнее о нем милование приемши, умную восприят молитву к Богу, во еже вскоре помиловати и спасти род человеческий. Сего же паки св. Григория и самыя глаголы Ангельского разума достойныя, малыя от многих, предлагаю, глаголющего тако: Понеже Богоотроковица сия Дева услыша же и виде, милование приемши общаго рода, и смотряющи исцеление и врачбу обрести, толикия страсти противообразну: к Богу абие всем умом обратитися усмотре, юже о нас восприемши молитву, еже понудити Непонужденного и к нам привлещи вскоре, яко да клятву Сам Той от среды истребит, и пажить уставит души растлевающаго огня, и Себе сосвяжет создание, немощное исцелив. Но сице убо благодатная Дева разсмотревши себе приличнейшая и свойственнейшая во всяком естестве, умную молитву, яко чудну и преславную и всякаго слова лучшу, полагаше: ищущи уже, како художне и свойственне побеседует Богу, к нему же Саморукоположная, паче же Богоизбранная прихождаше молитвенница. И низше: Елма убо ничтоже усмотряше от сущих, лучше сея прибывших человеком: к молению простирающися крепко со опасством, новотворит большая и совершеннейшая, и изобретает, и действует, и сущим иже по сих преподавает деяние убо, к видению восхождение высочайшее; видение же толико большее от прежде рекомого, елико мечтания высши есть истина. Но совокупльшеся убо вси в себе, и ум очистивше, услышите уже таинства величество; ибо пользующее все убо Христоименитое исполнение, наипаче же отрекшимся мира слово хощу рещи. Отречения же ради вкусивший уже что будущих онех благ, иже и со Ангелы стает, и жительство на Небесех стяжавает: сей подражати да восхощет по силе первую и Едину от младенства отрекшуюся о мире мира присно Девую Невесту.

И низше: сие убо ищущи Дева, яко нужднейшее молитвенником к собеседованию, имже бывает молитва, священное безмолвие обретает: безмолвие ума, и мира разстояние, забвение дольних и таинника горних разумение на лучшее преложение: сие бо деяние, яко поистине восхождение к видению Сущаго поистине, или, паче истиннейше рещи, к Боговидению, есть аки кратко указание душе стяжавшаго е поистине. Добродетель же убо всяка ина, якоже врачевание есть применительно недугов душевных и от уныния вкорененных лукавых страстей: Боговидение же есть здравствующая души плод, аки некоторое совершение конечное суще и образ Богодеяний. Сего ради убо Боготворится человек не от словес, или от видимых смотрительного умерения, землено бо сие, и смирено, и человеческо; но от еже в безмолвии пребываания, яко того ради отрешаемся и отпущаемся дольних, и восходим к Богу. И якоже на горнице безмолвного жития, нощию же и днию молитвами и моленми претерпевающе, приближаемся некако и приступаем к Неприступному оному и Блаженному Естеству. И сице сиречь терпящим тем срастворившуся неизреченно Сущему паче чувства и ума Святу, в себе, якоже в зерцале, зрят Бога, сердце священным безмолвием очистивши. Еже скорое и сокращенно указание, яко успешнейшее и Богу соединяющее, наипаче держащихся того по всему отнюд. А яже от мягких, якоже рещи, ногтей, сему спребывающая Дева, Сия что? Сия, понеже от тако зело детского возраста превышеестественне безмолвствоваше, того ради Едина от всех Богочеловека Слово неискусомужно породи.

И низше: сего ради и Пречистая, от самого якоже рещи житейского пребывания и молвы отрицающися, от человек преселися и виновна го исбегши жития, невидимую всем и несочетанную изволяше жизнь, пребывающи в невходных: в нихже вещного всякого союза разрешившися, и всякое приобщение и любовь ко всем оттрясши, и того самого еже к телеси своему милования превозшедши, совокупи ум к самому Того сообращению и пребыванию и вниманию и непрестанней Божественней молитве. И тоя ради сама в себе бывши, и многообразнаго мятежа и помышлений и просто всякого вида и вещи превыше устроившися, нов и неизречен путь на Небеса творяше, иже есть, да сице реку, мысленное молчание. И сему прилежащи и внимающи умом, вся прелетает создания и твари, и лучше паче, нежели по Моисею, славу зрит Божию, и Божественную назирает благодать, никакоже чувства силе подлежащую, душ же и умов нескверных благорадостное и священное видение, емуже причастившися, по Божественным Песнопевцем, светлый облак бывает сушия поистине живыя воды, Заря же мысленного дне, и огнеобразная Колесница Слова.
До зде св. Григорий.

От сих словес Божественного Григория Паламы ум имущему паче солнца яснейше мощно разумети, яко Пресвятая Дева Богородица, во Святая Святых пребывающи, умною молитвою на крайнюю высоту Боговидения взыде, Божественному Ангельскому монашескому чину, ко опасному по внутреннему человеку житию, о мире мира отречением, священным ума безмолвием, мысленным молчанием и к непрестанней Божественней молитве и вниманию ума совокуплением, деяния же к Боговидению восхождением сама собою образ давши: да на Ню отрекшиися мира монаси взирающе; в предреченных монашеских умных трудех и потех усердно тщатся, елико по силе, молитвами Ея, Ея подражательми быти. И кто возможет ко достоянию Божественную умную похвалити молитву, еяже и сама Мати Божия, якоже речеся, руководствием Святого Духа наставляема, во образ пользы и успеяния монахов, делательница бяше!

Во утверждение же и несумненное извещение о сей сумнящимся, аки бы не свидетельствованной и неизвестной вещи, время уже указати, кая о ней свидетельства Богоноснии Отцы, от просвещения Божественныя благодати написавшии, от Священного Писания приводят.

Основние непоколебимое Божественная умная молитва имать на словесах Господа нашего Иисуса Христа: ты же, егда молишися, вниди в клеть твою, и затворив двери твоя, помолися Отцу твоему иже в тайне: и Отец твой, видяй в тайне, воздаст тебо яве. Сия словеса, якоже уже в первой главе речеся, всемирное светило, святый Иоанн Златоустый Богоданною премудростью толкует о безгласной, тайной, от глубины сердца возсылаемой молитве, привед во свидетельство от Святого Писания Боговидца Моисея, и Святую Анну, матерь Самуила Пророка, и Праведного Авеля и кровь его от земли вопиющую, яко в молитве их ниединого гласа испустившим, услышаны от Бога быша. Еще же сей, Христова уста, Великий вселенныя Учитель, святый Иоанн Златоустый и особне, в триех словесех, о Божественной сей научает молитве: якоже о сем неложный свидетель, Блаженнейший Симеон, Архиепископ Фессалонитский, в книзе своей, юже вся Святая Соборная Восточная Церковь, аки столп и утверждение Истины в великом почтении имать, в главе 294-й пишет.


Рецензии