Снежань
Снежань прыйшоу да нас!
Хутка i Калядачкі!
"Ой, Калядачкі, бліны - да ладачкі…".
Зимние( Колядные) Святки начинаются после Первой Кутьи с 25 снежаня и завершаются 6 студеня на Третью Коляду( Водокрес). Все Святочные две недели, суть Свята Рождения Нового Солнца, гуляния, славления и обряды в честь сего.
Их еще именуют Великие, Волчьи, Колядные, Велесовы, Зимние Святки. По сути 12 Святодней символизирующих собой 12 месецев Годового Коло с 25 по 31 снежня,- Святые( Щедрые) Вечера – светлое половина Кологода, и с 1 по 6 студеня Страшные( Кривые) Вечера- соответственно темная половина Кологода.
Дивное, полное чудес чародейное время, когда свет рожденного Солнца ещё слишком слаб, дабы разогнать тьму, а Врата, что единят Явь и Навь, широко распахнуты. Это пора поминовения предков Дзедов, колядования – щедрования- славления ,обрядовых бесчинств и обережных действ, разнообразной ворожбы и гадания, молодёжных посиделок, гуляний и игрищ("вадзілі казу", "жанілі Цярэшку", "пяклі ката", гулялі ў "Яшчура" и др.), носили «звезду», показывали батлейку.
В течении всех Святок, гаспадарки не метут сметье( сор) из хаты, дабы после Святок все сметье собрать в кучу и спалить во дворе.
24 СНЕЖАНЯ.
Голодная ( Першая, Моржаная, Бедная, Калядная) Кутья.
В черной одежде Коляду не встречай.
Предколядная Вечера, иль Кутья- обрядавая страва,- как правило ячменная каша( ).
Вечера состоит из постных блюд,- ячменная каша с медом, отвары плодов с хлебом, ладки( оладьи) с медом, блины(Первый блин овцам, чтоб ягнились) да пироги нишчимные( пустые).
Причем не едят до зорки( первых звезд). Когда семья содится за стол, то гаспадар стучит в окно и кличет мороз( на Святки приходят морозы…) кутью есть, таким образом зодабривая его не морозить посаженого урожая в дольнейшем. дольнейшем.
За столом происходит и ворожба, так из под абруса вытягиваеться стеблина сена, кое ложиться до вечеры, по длинне и форме стеблины делаются выводы о будущем уражае. Так длинная стеблина предрекает длинный лен по лету.
Добро сваренная кутья из ячменя- к уражаю ячменя и т. д.
Частые звезды в сей вечер к дородности и уражаю, завируха говорит о хорошем роении пчел, а черношлях( оттепель на дорогах) предрекает богатый уражай на черное зерно - гречку.
Звездно- к грибам и богатому уражаю ягод всяких, редкие звезды – к неягодному лету.
Зорны небасхіл - чакае ягадны год і на быдла вялікі прыплод.
Ясный день- к доброму уражаю. Груды снега, обилие инея и хорошо промерзлая земля говорит о богатом хлебороде.
Становище ( Млечный Шлях) полон звезд – к доброй погоде, блекл - к обратному.
Коли перед Калядной Кутьей случится иней, то хлеба сеют только до конца Купалки( Купальская неделя), а ежили иней будет после кутьи,- то сеют и после Купалки. Также за сколько дней до Коляд иней будет, за столько дней и до Пшеничника( 8 травеня) погода будет добрая для посева.
Снег на зямлі, што гной для ўраджая.
25 СНЕЖАНЯ.
Коляда. Першая Коляда. Зорка.
На Коляду и Солнце играет, Зима — за морозы, мужик — за Свята.
На Коляды не одевай чистой рубахи( одевают загодя, пред Колядами)- к недороду. На Святки рубаха хоть и старенька,- да беленька, а до Коляд хоть сурова,- да нова.
Примечали: Снега глубоки —травы и хлеб будут высоки, коли тепло — весна будет холодная,если метельная ночь — пчёлы хорошо роиться будут, в ночи звёзд густо — густо и ягод будет.
С сего дня начинали ходить колядовщики, ряженые в цыган, журава,кабылу, вождение козы(ряжения, кожух шерстью наружу), обычай гладить козу по шерсти на Святках означает сытную жизнь в будущем году. Колядовщики останавливались у дворов и ждали приглашения от хозяев, кои просили их в хату. Колядовщики пели песни колядки, щедровки, тонцевали под скрипку, бубен…, а в завершение исполнялась величальная песня госпадарам и щедрые пожелания…
Добры вечар, пане гаспадару, ой, Каляда, ой, Каляда!
Харошыя маеш ты сыночкі, ой, Каляда, ой, Каляда!
Ой, што ж яны ў цябе робяць? Ой, Каляда, ой, Каляда!
— У святлічцы золата важаць, ой, Каляда, ой, Каляда!
Наважылі трыццаць пудоў і чатыры. ой, Каляда, ой, Каляда!
Тыя трыццаць пану гаспадару аддалі, ой, Каляда, ой, Каляда!
А тыя чатыры нам, каляднічкам і Калядзе, ой, Каляда, ой, Каляда!
В итоге колядовщики получали гостинцы( сала, колбасы, сладости…), также гроши, все это складывалось в торбу, коя в последствии шла на пиршество….
В течении всех Коляд есть строгий заборон( запрет) на шитье, витье, плетение, не делали кривого и колоподобного, секерой не секли, лапти не плели, горожи не городили, закрутки не крутили( прилад для саней)…- иначе дети и приплод скота родится покалеченным
Оттепель,- к теплой и ранней весне. Если на Коляды мороз, то мороз иль завея и на Водокрес.
Коли на Коляды пригревает солнце к зеленому году.
Если Коляды выподают на новик ( новый месяц),- год неурожайный.
Какова погода после Коляд, такова и после Купальской недели.
На Коляды иней- уражай на хлеб, небо звездное- к урожаю на горох, шляхи добрые- куражаю гречки. Узоры на окнах подобные житним колоскам вниз завитками, а не в верх,- к уражаю. Глубокий снег и сугробы говорят о жите высоком, о траве доброй.
Темные Коляды - молочные коровы, светлые – ноские куры.
У Каляды дзень цёплы хлеб будзе цёмны, густы.
Каляды без снегу не быць хлебу. Шмат снегу шмат хлеба; вада разальецца, сена набярэцца.
На Каляды завея пчолы добра раіцца будуць.
Снегу надзьме, хлеба прыбудзе. Як прыдуць Каляды - мужыкі мякіне рады, а як прыдуць зажынкі - няма хлеба ні асьмінкі.
26 СНЕЖАНЯ.
Бабины( Малодины) каши. Зимни Пакровчик.
Женское свята повивальных бабок( повитух, пупорезниц…), связанное с Богоматерью прародительницей, по сути является благодарностью повитухам от общества
. У свята каш усякі з лыжкай ходзіць - поўны чарпак сям'ю не разгоніць.
Варили кашу, пекли аладки, женщины наведывали бабку повитуху ( коя принимала- бабила дитя) с пирогами и иными гостинцами, внуки же возили бабули на санках от хаты до хаты, угащали друг- друга гостинцами… Обходили и хаты с колядками, в коих праславляли хозяев и их детак, желали добробыту. Женщины варили Бабины каши( откуда и само названия свята) и просили бабок повитух в гости на обрядовое угощение. Вечером во многих местах бабок наведывали и мужья разрешившихся женщин, кои приносили гостинцы и подарки, гроши, гарелку, блины и иную еду, коя в сию- же вечеру совместно и съедалась.
Повивальная бабка всем на селе родня, у нее есть особые обряды и действа( окуривания, замовы, истопка бани…), направленные на благополучное разрешение, да и жизнь дитя в дольнейшем. Есть поверие, что духовная связь рожденного и повитухи существует на всю жизнь, да и в дольнейшем повитуха принимает дельное участие в судьбе ребенка, обязательно присутствуя на основных этапах становления, кресины, проводы, свадьба…
Вечерами беседы бабок с детворой, обучение колядкам, и сами колядки за угощения…
Коли день ясен- к уражаю , коли пасмупнен- к недороду проса.
27 СНЕЖАНЯ.
Колотес.
В прошлом, день найма батроков, и соответственно окончания договоров. Договора работ от Коляд и до Коляд. Начинались молодежные вечеринки.
“На Святога Сцяпана вышэй слуга за пана. На святы Сцяпан кожны парабак сабе пан! На святога Сцяпана найду другога пана.
Тыдзень, тыдзень да Каляд, Наш пан чэлядзі не рад,
Пайшла чэлядзь скачучы,А пан за ёю, плачучы: — Вярніся, чэлядзь, вярніся, На другі гадок найміся.
— Скажу, пан, табе без спорак, Мне ўжо твой хлеб стаў горак.
Аддай, пан, мне каляду, Ужо я ад цябе пайду.
Также в сей день заботились о конях, коих поили водой через серебро (серебреное сита).
У гэты дзень праводзілі абрады абароны ад худога вока. За вёскай на заснежанай Чырвонай горцы сяляне ставілі 12 калоў або жэрдак. У гэтых калоў дзяўчыны злівалі ваду ў чару згубную, сапраўды змывалі нуду з сэрца і выплюхвалі яе ў сярэдзіну круга.
Также, обычно в этот день проходили выборы пастуха и заключался с ним ряд( договор), коий сопровождался совместной трапезой. Причем хмельные напитки выстовлял пастух, а закуси приносили наниматели. Особым уважением пользуются пастухи ведьмаки, кои знаются с нежитью( природными духами…)
Заговор пастуха.
" І емлю я, сын божы (імя), трыдзесяць булатныя замыкі, замыкаю варота трыдзевяцьцю булатнымі замкамі ад чорнага звера шырокалапа, і ад насыльнага, і ад Апракідня, і перахожага, і ад пакасніка, воўка рыскучага, і ад ваўчыцы, i ад ўсякага змея скарбім, і ад ўсякага злога і ліхога чалавека, штобы не хадзіў бы ў маю паскоціну чорны звер шырокалапы, насыльны і апракідзень, і перахожы пакаснік воўк рыскучы, і ваўчыца, і ўсякая змея і скорбія, і ўсякі злы і ліхі чалавек ў дзень і ў нош і па ўсякі час, ў утрэ рано і ввечарэ ў позно, атныне і ва векі векоў. І скуль жарко і ярко гаряць агни гарашыя, так бы жарко і ярко гарэла у ската сэрце і печань, у ўсякай скаціны па паскаціне, а дружка па дружцы і па мне, сыну божаму (імя). Дзе мяне, сына божага (імя), убачаць, і голас і трубу трубамі ў рог іграючы, ў паля ці за полем, ў лугах і за лугамі, ў гарах і за гарамі, ці ў ручыях і верцепах, ці ў мелкіх праточынах, ці ў цёмных лясах, і шлі 6ы ка мне, сыну божаму (імя), з усіх чатырох старон безадваротна і безадпятно, на мой голас і на маю трубу, і ў рог іграючы, па ўсякой дзень, па ўсякі час, па утру рано, вечару позно, адныне і ва векі вякоў.»
Пастушья дудка( рог, трубка, рожок…), обязательный атрибут всякого пастуха, который он сам и должен для себя сделать. Как правило ранней весной во время сокогона. Рожок делался на пастушеский сезон, и игралось на нем несколько наигрышей( выгон скота, перекличка пастухов меж собой…). Приписывается рожку и магическая сила, определенные забороны, скажем ражок запрещалось брать всем, окромя пастуха…, на нем же отыгривались и определенные обережные наигрыши, кои слушала нежить. Также пастуху свойственна еще одна профессиональная прилада( приспособление). Батажок заговоренный, как правило из рябины, и на нем делались засечки, по количеству ног скота в стаде, от него зависил удой и оберег всего стада. В день первого выгона по весне, пастух имеет батажок при себе, и им- же стадо гонится на пашню, далее тайно от всех, ботожок зарывался в урочном месте. После- же окончания пасьбы, пастух батожок отрывал и спаливал, далее себя считая уже свободным от ряда и его запретов…
28 СНЕЖАНЯ.
День всяческих ряженых гульбищ…
Заборон в сей день: крапить, шить, вязать, белить, дежить…
То хвост конскі сляды зашпуляе, увечары селяніна са шляху збівае, то вочы савіныя, адкуль ні вазьміся, загарацца між кастром і дахам хлява. Бяжыць мужык у хату! Ты, гаспадынька, завідна зачыні ў хату дзверы! Ражаныя ходзяць! Маску з бяросты выражуць, вышмаруюць - хто сажай, хто бураком - ці звер які так яхідна пазірае на сялянскі двор. Дабра - не чакай. Вось ненаедны ваўчуга лапішчай у акенца стукае.
Ражаныя - ганіцелі псаванняў, захавальнікі здароўя. Але як жа - яны ў масках несусветных. Рыкам і рогатам, сокатам і свістам яны запалохваюць. "Пачакай, галубчык!" - скажа бабуля унучыку спалоханаму. Ражаныя нячыстую сілу дразняць, заблытваюць. Азірнуцца паскуддзе не паспее, а ёй пад стаць, бачком, скокам хтосьці схавацца ў зруба студні паспеў. Паскуддзе сунецца паглядзець, а на яго балея ледзяной вады: "У-ух!" Паскуддзе ад гэтакай пястоты дрыжыкамі дрыжыць. Так што на жарты ражаных у вёсцы ніхто не крыўдзіўся. Дзівачылі яны. То дзверы абліюць вадой. А на дужым марозе дзверы-то і застынуць. Гаспадар раніцай сякерай стукае. "Хату не развернеш! - сусед са двара крычыць. - Пачакай, агонь тутка развяду". Смяецца сусед-то. А нічога! Здаўна было, што быллю і небыллю адзначаўся калядны час.
29 СНЕЖАНЯ.
В течении всех Коляд ворожат особенно много и по разному. День очень способствует всяческой ворожбе.
Так, дзяўчына, адпраўлялася да свірана і сказаўшы: "Наканаваны-ражаны, прыходзь жыта мераць!", прыслухвалася да гукаў усярэдзіне свірана: калі прычуецца, што тамака перасыпаюць збожжа, то дзяўчына выйдзе замуж за багатага, калі ж здасца, што мятуць падлогу венікам - быць ёй за бедным. Паўсюдна дзяўчыны на Калядах выходзілі "снег палоць". Снег збіраеш у палу світкі і кажаш: "Палю, палю сняжок на сабачы слядок!" Потым снег з палы світкі перакінеш праз левае плячо і скажаш: "Наша клята, ваша свята. Міленькі, ау!". Казалі і так: "Палю, палю белы снег, палю, прыгаварваю: забрашы, забрашы, сабачка, на чужым боку, у свёкра на двары, у свякрухі на печным слупе, у ладушкі на пасцельцы". Вельмі распаўсюджана была варажба з дапамогай пеўня. Варажбіткі раскладвалі на падлозе (на стале) жменьку круп, кавалак хлеба, нажніцы, попел, вугаль, манеткі, ставілі люстэрка і міску з вадой. Затым уносілі пеўня і глядзелі, што ён пачне дзяўбці ў першую чаргу: крупу - да багацця, хлеб - да ўраджая, нажніцы - наканаваны будзе кравец, попел - тытуннік, вугаль - да вечнага дзявоцтва, манеткі - да грошай, калі певень дзяўбне люстэрка - муж будзе франтам, і т. д.
На ноч дзяўчыны падвешвалі ў адрыне грэбень: жаніх уначы чухаецца, і яго пазнаюць па масці пакінутых валасоў. "Багаты, бедны, удавец, халасцец" - пералічвае дзяўчына, лічачы калы ў тыну.
Выдзіралі з стога каласок: калі трапіцца з зернем, замужам быць за багатым, а яшчэ дзеўкі "чапялу маме пад падушку клалі - блінамі жаніха карміць. Патэльню пад матрац, чапялу ўздоўж ложка".
З аповяду адной сялянкі: "Навучылі мяне, калі спаць класціся кінуць пояс на трубу або на брус і сказаць: «Пояс, пояс, пакажы мне цягнік з наканаваным-ражаным, не з якім пабачыцца, а з якім звянчацца» Страшнай, але "самай дакладнай" лічылася варажба ўначы ў пустой лазні з дапамогай люстэрка і свечак. Вырашалася на такое выглядванне наканаванага далёка не кожная дзяўчына.
Молодежь проводила время на вячорках, старики- же по вечерам рассказывали детворе сказки, были, загадывали загадки…
В сей день знахари заговаривали печи от пожаров. Перед тем, как распалить огонь в печи, встанте пред ней на правое колено и молвите шепотом заговор от пажаров: Маці-печь, ты хату абаграваеш,Ад галоднай смерці спасаеш.
Дзержы, крапі агонь І маю хату пажарам не тронь. Ключ, замок, язык.
Коли в этот день первым в хату зайдет мужчина- ближайшие дни морозные.
Сильная тяга в печи- к марозам.
30 СНЕЖАНЯ.
Порезуха. Жалудачница.
В сей день резали свиней, варили свиные стравники и ворожили по свиной печени и селезенке о зиме. Коли селезенка ровна и гладка- жди зиму суровую, толстая печень означает, что с середины зимы стужа начнется. Нутро и шкуру свиньи мыли на реке, выскабливали, в печах пекли печенку, селезенку, топили нутряное сало… Коли печеньтолстая посередке- стужа с середины зимы пачнется, широкий бок печени повернутый до брюха,- говорит о марозах под конец зимы. Если селезенка ровная да гладкая,- и зима ровная без резких оттепелей.
Зімовая Анісся хусткай твар зачыняе. Да дня Аніссі халады над зямлёй павіслі.
Начинается подготовка до Щедрого вечера.
Рожденный в этот день, считается мастаком во владении ножом, секерой, удачный охотник. Таких людей нередко просили забить скотину, иль порося( свинья).
Свинью кормят с корыта выдолбленного с колоды, в день убоя спаливали и колоду, порося резали с утра, а к вечеру (управившисть со свиньей) занимались и колодой, ее набивали соломой, на коей разделывали свинью и поджигали, колода горела, а подле нею, начиналось веселье и радость, хождение по колу(кругу). - Каляда!Каляда! Не ці жадаеш пірага?
Также в этот день режут гусей.
Гость на порог,- и грибы, и разносол, и варево кидай на стол.
31 СНЕЖАНЯ.
Щедрик.Щедрец. Щедры Вечар. Другая Куття. Куготы. Вячорки.
Щедровки. Толстая, щедрая вечера. Щедрым завется и сам новогодний вечер. Молодежь поет щедровки по селу. Садоводы трясут яблони( стресают снег) в полночь- на уражай.
День памяти Волотов. Хоць памры, а са сваёй зямлі не схадзі.
Ночь звездная- лето ягодное. Дзень прыбывае на курыны крок. В щедрик ведьмы месяц крутят. Коли в ночь ветер с полудня- год будет жаркий, с захода- к обилию молока и рыбы, с восхода- к уражаю садовины, сильный ветер- к уражаю арехов.
Калі ноч будзе бязмесячная і бяззорная, гарох і сачавіца не народзяцца, тады іх сеюць мала, а то і зусім не сеюць.
Кто не печет блинов пред Новым годом, у того не будет доброй скотины, особливо телят. Время свиных ножек, помпушек, оладий… Хозяйка запаривала крупу гречки к Святу, в крупу дабовлялась шкварка, и старшая дочка ставило чугун в печь. Домочадцы- же уже сидя за святочным столом ожидали, когда каша поспеет,- с плевкой, горкой…
Шчадровачка шчадравала,Пад акенца падбягала: — Што ты, цётка, напякла,Прынясі нам да вакна, Бо ў нас дзяўчынка маленька,У яе спаднічка красненька,
Чаботкі хромавы.Будзьце з празнічкам здаровы!
Обряды, игры, песни, ворожения нередко тенулись на протяжении всех Святок, однако, пожалуй никогда не были столь масовы, как в Щедрый вечер, под Новый год,- особенно что касается ворожбы. Дзяўчаты абхоплівалі калы ў плоце і былі радыя, калі іх аказвалася ў пару; слухалі пад вокнамі, што скажуць у чыёй-небудзь хаце, і па тым меркавалі, пойдуць яны ў бліжэйшы час замуж ці не; выпякалі штосьці з мукі і кармілі сабаку — чыё першае ён з'есць, тая дзяўчына раней за іншых і замуж пойдзе; выпраўляліся ў хлеў і там у цемры хапалі авечак, а калі трапляўся баран — абавязкова дзяўчыне суджана быць замужам; прыслухоўваліся на двары, адкуль сабака забрэша — адтуль і жаніх з'явіцца і г. д. Можна было, расчэсваючы перад сном валасы, спытаць: "Хто прыйдзе мяне зачэсваць?" Пасля чаго чырвоную стужку і грэбень пад падушку пакласці і паспрабаваць хутчэй заснуць. У сне ён абавязкова павінен быў прыйсці. І дзяўчына не толькі бачыла твар наканаванага, але і па тым, як ён ёй будзе валасы прычэсваць, пазнавала яго характар. Калі ён ёй валасы грэбнем рваў, так гэта прадвесціла, што наканаваны характарам грубы і наяву яго лепш бокам абыйсці.
Перад сном запальвалі свечку. Адразаючы нажніцамі кончыкі валасоў і ў тут жа імгненне спальваючы іх у полымі свечкі, пыталі адказу на тры пытанні, якія цікавяць. Напрыклад: "Па кім гарыць гэты волас, гавары са мной голас у голас!" І ходзяць чуткі, што наканаваны прыходзіў і ўсю ночачку размаўляў з дзяўчынай.
Можна было на сон з’есці наперстак солі і не запіваць вадой, пасля чаго спытаць: "Хто прыйдзе мяне напаіць?" І тады, маўляў, абавязкова наканаваны прыйдзе. А, вось, якой вадой ён будзе паіць, ды і ці прынясе ён вады - гэта ўжо сон скажа.
Заплюшчваюць вочы, бяруць некалькі пален (бярэмак) дроў і калі лік іх акажацца цотным, то замужжа будзе шчаслівым; кідаюць чаравік за вароты - у які бок ён упадзе наском, адтуль патрэбна чакаць жаніха; кладуць у некалькіх кучках зерне і даюць кляваць пеўню - з чыёй кучкі ён пачне дзяўбці, тая дзяўчына хутка пойдзе замуж.
Старшие сказывают, что нечисть с завеями зима выпускает,- с под корчей лесных, колод гнилых, да блат топких… Оживлялась и нежить домовая…, так утеряешь что в хате, как сквозь землю, стоит сказать: "Луканька. Луканька, пагуляй ды аддай!" Пасуду на ночь не оставляй открытой, в пустое нечисть любит хорониться, хлебнешь поутру и все,- погнетет, поломает… Нож в ночь на столе не остовляй, нечисть до первых петухов шалить будет, с ножом в бабином куту игры водить. И хвори могут быть, и сны тяжкие…
Повсеместная ворожба о грядущем.
Вода в дни рождения Солнца оживает, приобретая дивные свойства, оттого к ней и обращались с просьбами. Так с великим уважением с реки иль студенца в полночь приносили воду, ставили ведро на лавку, устланную святочным рушником, и наливали в небольшую пасудину, приговаривая: Ты, вада, не шумі, не грымі, цераз край не ліся, а як ёсць Божы свет дзержы, аб будучым скажы!
Дале пасудину с водой несли в холодные сенцы, и ставили под открытым небом, поутру смотрели: лед в гору пошел- добрый год, ровно застыл- и жизнь ровна, лед грудами- и ладному и лядному быть, а коли лункой- тяжкий год будет.
Если ворожба говорила о беде, то хозяйка растапливала печь, брала в обережный рушник пасудину и ставила ее в устье печи, поближе к пламени. Тем все неладное огонь порушит, и вода паром уйдет.
Под Новый год от всякой хаты несли на Красную горку по снопу, собранному от зерновых: пшеницы, жита, ячменя,овса, проса, гречки. Колосья обвязывали святочным рушником с обережными символами, сноп несли, как правило люди старшие в роду. Дале сноп сажали в снег и остовляли на ночь. По утру вновь шли на Красную горку и смотрели, что из сбожжа боле снегом, да инеем покрыто. Кой колос больше покрыт, тем по лету и поле покрыто будет, стало быть и засевать его стоит.
Так- же под Новый год есть обычай обматывать ножки стола. Когда вся семья собиралась за святочным столом и прежде, чем госпадар скажет торжественные слова благодарности уходящему году, детвора лезет под стол и по солнцу обматывает ножки стола лыковой веревкой, тем единя семью, дабы и в следующем году все також собрались, а бедой не разлучились.
Так именно под Новый год говорили с великой верой и благодарностью"Стол прыйшоў - усіх вакол сабраў!"
Наша пошта:
belkutok@mail.ru
Другие статьи в литературном дневнике: